آب آشامیدنی از آب بهداشتی جدا می شود، اما لوله کشی نمی شود/ هزینه روزانه آب شرب هر ایرانی

ایجاد دو شبکه برای دسترسی مردم به آب شرب و آب بهداشتی، طرحی است که این روزها بسیاری از مسئولان وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب، از آن به عنوان راه حلی عقلانی برای رفع تشنگی برخی از شهرهای کشور یاد می‌کنند.

لیلا شریف: قرار گرفتن ایران در مرحله بحران آب، احتمال جیره بندی آب در برخی از مناطق، درخواست مکرر برای مصرف کمتر آب از جمله نکاتی هستند که با فرا رسیدن فصل گرما بیش از پیش به مردم گوشزد می‌شود تا شاید هشدار بحران آب کشور، از سوی شهروندان کمی جدی‎تر گرفته شود.

اما این روزها، در کنار تمام این هشدارها و درخواست‎ها، صحبت‎ها و راه حل‎ جدیدی از وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب برای نبرد با مشکل کم آبی به گوش می‎رسد، تا جایی که وزیر نیرو نیز از تلاش وزارتخانه‌اش برای اجرای طرح جداسازی آب شرب از آب بهداشتی خانواده‎ها به عنوان راهی مطمئن در مسیر عبور از بحران کم آبی کشور یاد می‎کند.

بحران آب در کنار وجود این نکته که تنها 5 تا 10 درصد از آبی که در دسترس خانوار قرار می‎گیرد برای نوشیدن و پخت غذا استفاده می‌شود، موجب شد که طرح جداسازی آب شرب و بهداشتی با جدیت بیشتری از سوی مسئولان مربوط پیگیری شود و در اولین قدم قرار شد منطقه ثامن مشهد طعم این جداسازی را بچشد تا بنا بر گفته معاون نظارت بر بهره برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور در صورت گوارا بودن این جداسازی، برخی از مناطق جنوبي کشور از جمله سيستان و بلوچستان، کرمان، يزد، هرمزگان، خراسان جنوبي، بخش هايي از استان سمنان، تهران و اصفهان نیز از این راه حل بهره مند شوند.

البته علی سیدزاده مدیر دفتر مدیریت ونظارت بر کاهش هدر رفت آب شرکت مهندسی آب، در رابطه با اجرای این طرح در تهران به خبرآنلاین گفت: «در حال حاضر ما نمی‎توانیم از اجرای کامل این طرح در شهر بزرگی همچون تهران حرف بزنیم و به احتمال زیاد اگر زمان مناسب برای اجرای این طرح در تهران فرا برسد، تنها بخش‎هایی از استان تهران قابلیت اجرای این طرح را خواهند داشت.»

 

چاه‌هایی بدون آب شرب؛ راه نجات شهرهای تشنه

استفاده از آب چاه‌ها در بسیاری از مناطق یکی از راه‎های تامین آب است، در کنار چاه‌هایی با قابلیت آب شرب، هستند مواردی که از آنها تنها در مصارف بهداشتی خانواده‌ها می‌توان استفاده کرد، اتفاقی که با توجه به حجم محدود آب شرب در دسترس و استفاده کمتر از 10 تا 5 درصدی آب لوله کشی برای نوشیدن، به عنوان راهی برای برون رفت از بحران به آن توجه شده است.

از این طریق و با جداسازی آب بهداشتی و آب شرب قرار است که این چاه‌ها به منبعی برای تأمین آب بهداشتی تبدیل شده و آب شرب نیز از طریق دیگری میان مردم توزیع شود، نکته‎ای که علی‌سیدزاده یکی از مدیران شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با خبرآنلاین به آن اشاره کرد و تأکید کرد که« براساس این طرح، آب بهداشتی از طریق لوله کشی به منازل منتقل می‌شود.»

 

توزیع آب شرب یا ارسال به در خانه ها

جداسازی آب شرب و آب بهداشتی بنابر گفته سیدزاده به معنای ایجاد لوله کشی جدید در ساختمان‌ها برای انتقال آب نیست، بلکه در نظر گرفته شده است تا آب بهداشتی از طریق لوله کشی موجود در ساختمان‎ها در اختیار خانوار قرار گیرد و آب شرب نیز با استفاده از بخش خصوصی هر روز به در خانه شهروندان آورده شود یا اینکه با ایجاد ایستگاه‌های برداشت آب -مشابه ایستگاه‎های آب شهر قم- زمینه دسترسی مردم به آب شرب را فراهم کنند.

البته سیدزاده، مشکل نگاه نه چندان مثبت مردم به آب‌های معدنی و حرف و حدیث‌های آلودگی آب‌های معدنی در چندسال اخیر، را تنها منوط به فرهنگسازی و تلاش برای نظارت دقیق بر روند تهیه آب‎های معدنی دانست و از این دو نکته به عنوان راهی برای حل این مشکل احتمالی یاد کرد تا با این نگاه از کنار یکی از معضلات احتمالی اجرای طرح جداسازی آب شرب از آب بهداشتی عبور کند.

 

خداحافظی از پخت و پز با آب شرب

«با اجرای جداسازی آب شرب از آب بهداشتی، برای پخت و پز نیز باید از آب شرب استفاده کرد.» این نکته‎ای بود که سیدزاده در رابطه با آن به خبرآنلاین گفت.

به گفته او آب بهداشتی که از طریق لوله‌ها به منازل منتقل می‌شود، مثل قبل تصفیه نخواهد شد و به همین دلیل از این آب نه تنها برای نوشیدن نمی‎توان استفاده کرد بلکه آب بهداشتی قابلیت استفاده برای پخت و پز هم نیز نخواهد داشت.

پایین بودن کیفیت آب بهداشتی، نکته‌ای است که امکان استفاده این آب برای پخت و پز را نمی‌دهد البته براساس گفته این مدیر شرکت مهندسی آب و فاضلاب، آب بهداشتی نیز از معیارهای استاندارد برخوردار خواهد بود تا در مواردی همچون شستشو موجب ایجاد مشکل نشود.

 

کاهش تعرفه آب بهداشتی و فروش آب شرب با قیمت پایین‌تر از بازار

خرید آب شرب و هزینه پرداختی آن یکی از نکات کلیدی از این طرح به حساب می‌آید و بنابر گفته سیدزاده قرار است تا آب شرب با حمایت دولت و با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار میان مردم توزیع شود و از سوی دیگر نیز آب بهداشتی که از طریق لوله کشی به خانه‌ها می‌رسد، به دلیل نداشتن معیارهای آب شرب و هزینه‎های کمتر تصفیه، با تعرفه کمتر در اختیار مردم قرار بگیرد.

البته این تغییر تعرفه آب در حال حاضر چندان تفاوتی در منطقه ثامن نداشته است و با توجه به گفته این مدیر شرکت مهندسی آب و فاضلاب «تعرفه آب بهداشتی منطقه ثامن که پیش از اجرای جداسازی 450 تومان برای هر متر مکعب بود، در حال حاضر به 350 تومان تغییر یافته است» در واقع تبدیل آب لوله کشی از شرب به بهداشتی، تنها 100 تومان در هر متر مکعب از هزینه خانوارهای منطقه ثامن کم کرده است.

 

برای خرید آب شرب چقدر باید هزینه کرد؟

هر ایرانی به صورت میانگین150 تا 152 لیتر آب را در مسیر مصرف خانگی استفاده می‌کند که با در نظر گرفتن شرایط منطقه‌ای، به طور میانگین تنها نزدیک به 5 تا 10 درصد از این آب تصفیه شده برای نوشیدن و پخت و پز استفاده می‌شود.

براین اساس اگر حداکثر مصرف آب شرب خانوارها یعنی همان 10 درصد در نظر گرفته شود، هر ایرانی نزدیک به 15 لیتر آب در روز را صرف نوشیدن و پخت و پز می‌کند. با توجه به این موارد می‌توان هزینه‌ خرید آب شرب را در جدول زیر مشاهده کنید:

قیمت تعیین شده آب معدنی 1.5 لیتری از سوی انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران در خردادماه 93 میانگین آب شرب مصرف هر فرد ایرانی در روز هزینه تقریبی خرید آب شرب روزانه
800 تومان 15 لیتر 8 هزار تومان

البته این درحالی است که آب معدنی یا آب آشامیدنی به قیمت مصوب به دست مصرف کننده برسد، در غیر این صورت باید انتظار هزینه بیشتری را داشت.

نکته اینجاست که طبق برآوردهای وزارت نیرو، اگر هر خانواده 4 نفره در طول یک ماه 25 متر مکعب (هر روز حدود 800 لیتر) آب مصرف کند، نهایتا با قبض 7 هزار تومانی مواجه می شود. همین نشان می دهد جدا شدن آب شرب از آب بهداشتی در خانه ها تا چه حد هزینه خانوار را افزایش می دهد. یعنی ماهی 240 هزار تومان هزینه آب آشامیدنی هر فرد می شود، برای یک خانواده 4 نفره، حدود یک میلیون تومان در ماه. 

البته اگر دولت قیمت آب آشامیدنی و معدنی را کاهش ندهد.

4747 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کی هان IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    124 7
    قیمت این اب نسبت به دارامد و بی ارزش بودن پول کشور خیلی هم بالاست .باید بیاد پایین
  • فرهاد A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    در بحث کمبود "آب شیرین" آشامیدنی و غیرآشامیدنی چه فرقی میکنه؟ هر دوش "آب شیرین" هست که از سدها یا چاهها میاد. به یکی کمی کلر میزنن و کمی خرج تصفیه میکنن و برای دیگری نه. بهرحال باز هم همون قدر آب شیرین میشه و چه بسا با جداسازی، مردم احساس آسایش خاطر بیشتری در مصرف بیشتر و بیشتر آب غبرآشامیدنی شیرین پیدا کنن./ این راهکار کاملا گمراه کننده است. اصل قضیه سرجاش هست.
    • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      دقیقا. بجای اینکه فکر اصلاح شیوه آبیاری زمینهای کشاورزی و ترمیم شبکه درب و داغون انتقال آب باشن بازهم میخوان هزینه بی کفایتی خودشون رو به مردم تحمیل کنن.
    • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      "بازهم میخوان هزینه بی کفایتی خودشون رو به مردم تحمیل کنن." این جمله این هموطن ما را باید با آب طلا نوشت ، جمله ای که این دولت و آن دولت هم ندارد.و یک طرفش مردمند و طرف دیگرش مسئولان
    • سیا A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      218 4
      چرا اعلام نمیکنند که چقدر از آب لولکشی بخاطر فرسودگی لوله های انتقال آب شهر تهران زیر زمین هرز میرود؟ لوله کشی که در خیابان شریعتی شده است مربوط به 45 سال پیش است و هنوز تویض نشده است ، آنوقت مردم باید هزینه کم کاری و عدم کفایت شما ها را بدهند؟
    • قلي IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      21 9
      عوض اينكارها بيان بساط چمن آب دادن رو جمع كنن،هيچي به اندازه چمن آب رو حروم نميكنه،يه آمار بگيرن ببينن روزانه چند ميليون متر مكعب آب واسه فضاي سبز تهران حروم ميشه،تهران شهر خشك و كم آبيه نبايد با شهرهاي اروپايي مقايسه كردش و بزور سبزش كرد.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      1 15
      عزیزم برای آب شرب داره هزینه میشه
    • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      53 6
      هنوز اول راهه ،سفر دنباله داره............
    • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      16 2
      حدود 30 آب وارد شده به لوله ها در مسیر بدلیل فرسودگی شبکه و مشکلات دیگه پرت می شه که خودشون گفتن داریم زحمت می کشیم هر سال پرت آب یک در صد کاهش پیدا کنه بعد طرح می دن که مردم برن هر روز نفری 8 هزار تومن آب باصطلاح معدنی بخرن. واقعاً جالبه، چه راحت میشه هزینه همه مشکلات رو بگردن مردم انداخت
    • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      18 1
      اول بیان این زیرساخت ها و لوله ها رو که مال زمان رضاشاه هست عوض کنن بعد طرح از خودشون در کنن. بازم زیرساخت های اونموقع خیلی بوده که هنوزم دارن ازش کار میکشن.
    • ugd r A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      36 1
      دقیقا، ضمن اینکه مصرف آب در بخش خانگی کلا 7 کل آب مصرفی میشه 2 صنعت و 91 درصد کشاورزی به جای این ماجراجویی های احمقانه با ده درصد صرفه جویی در بخش کشاورزی بیشتر از کل مصرف مردم تو آب میشه صرفه جویی کرد
  • محمد IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    210 5
    فكرشو بكن آب شرب توسط بخش خصوصي به درب منازل يه دبه آب دستت بگير 4 طبقه از پله ها برووووووووووووووو بالااااااااااااا حالا بيا پايين دبه بعدي ولي اگر 10 تا بچه داشته باشي دست هركدومشون يه دبه آب ميدي ميگي بروووووووو بالاااااااااااا
    • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      20 9
      همینی که شما میگی ، مردم قم سالیان ساله که دارن انجامش میدن
  • بی نام IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    281 8
    با اين حساب يك خانواده 4 نفري روزانه 32,000 تومان و ماهانه 960,000 تومان بايد بابت هزينه اب شرب خانواده پرداخت كند. به نظر شما اين موضوع با اين وضعيت اقتصادي مسخره مردم است يا مسئولين؟
  • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    241 7
    رسما باید مردم برن بمیرن دیگه با این مدیریت .........
    • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      6 27
      شما از آب گل آلود ماهی نگیرید چه ربطه به مدیریت داره مشکل آب تهران جدیست ما ایرانی ها روزانه 300 لیتر آب مصرف میکنیم در صورتی در سایر کشورها 150 لیتر آب مصرف میشه
    • رضا A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
      6 3
      اقای بی نام دوم کشورهای دیگه مسلمون نیستن که غسل و وضو و شکیات غسل و... داشته باشن یه وان آب میکنن کل خانواده با همون میرن حموم .
    • محسن RO ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
      4 0
      یعنی لوله ها اصلا فرسوده نیست ؟
  • بی نام A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    43 65
    بنظرم بجاي جداسازي آب آشاميدني راهكار بهينه آنست كه قيمت آب لوله كشي فعلي را تا آنجا گران كنيم كه براي شركت آب اقتصادي باشد و از سوي ديگر مردم خودشان صرفه جويي كنند. چون جداسازي نيز علاوه بر سرمايه گذاري جديد، مشكلات خاص خودش را دارد كه در آينده بروز خواهد كرد
  • بی نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    172 6
    ماهي 1 ميليون تومان براي آب خوردن ؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    74 88
    روحانی هنوزم مچکریم هرچی بیشتر جلو میریم بیشتر مچکر میشیم کارت از رئیس جمهور های پیشین خیلی درست تره هاااا لااقل اونها بخشی از هزینه ها را میپرداختند
    • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      18 9
      مثبت اشتباهی.. فاصله مثبت منفی رو کمی بیشتر کنید تا اشتباه نزنیم
  • بی نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    127 3
    سلام همین الان اش باران های سیل آسا داریم حتی در تهران منتهی ذخیره آّ درست نیست اگر درست بود در جا به جای این شهر درندشت نمی دیدم که لوله های آب ترکیده باشه و آب چاه بره ما هر سال این مشکل رو داریمو مسئولان می گویند تقصیر مردم است ، خیر تقصیر از احمال کاری شماست چرا ساییر ممالک مشکلی ندارند که ما در کوچکترین مسایل مشکل داریم درامد سرانه سال ما بیشتر از کشوری مثل اتریش ا ست، اتریش ر اببین اینجا را ببیم جدا کردن آب شرب و آب بهداشتی قابل قبول اما توجیه نکنید که احمال کاری هم داشته اید فعلا فکری به حال انشعاب فاضلاب ها بکنید که داره بالا می زنه، لوله هایی که به کار برده اید توان تحمل اسیدهای تند فاضلاب را نداشته دارند می ترکند خجالت اوره
    • آدرین IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      126 1
      چند سال پیش اومدن لوله فاضلاب کشیدن. از اون وقت به بعد هر دفعه بارون میاد فاضلاب میزنه بالا. ..... هر روز یه راهکار جدید میدن. از طرح فرزندآوری و زندانی کردنش بگیر تا این گند آب و فاضلابشون
  • پيمان IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    98 1
    به دليل عدم وجود ساختار مناسب و پوسيدگي لوله ها چيزي در حدود 2 برابر آب مصرفي خانوار در لوله هاي آب زير زمين نشت پيدا مي كنند به گفته يكي از دوستان شاغل در آبفا اما شايد آمار واقعي كمي تفاوت داشته باشه . چرا بايد ساده ترين راه حل ها انتخاب بشن و تمام فشار به مردم آورده بشه؟ اين نكته رو هم در نظر داشته باشيد كه 90 آب صرف مصارف كشاورزي هست و 10 صرف مصارف شهري ميشه. به ترميم زير ساخت ها توجه كنيد نه اينكه دائم به فكر فشار آوردن به مردم باشيد.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    91 2
    ببین به چه روزی افتادیم
  • ali IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    84 5
    خوب بابا جان بگین مردم یا یک دستگاه اب شیرین کن خانگی بخرن یا برن از بیرون اب معدنی بخرن اینجوری که بهتره تا شما این طرح هایی که تو عقب افتاده ترین کشور ها هم نمیدن و بدین و بودجه مملکت و به باد بدین
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    63 26
    آقا یا خانم بی نام بحران کم آبی چه ربطی به آقای روحانی داره این کم کاری دولتهای گذشته به خصوص دولت مهرورزتونه که به جای فرهنگ سازی و آموزش به مردم معلوم نیست بودجه روابط عمومی ها رو چکار کرد که امروز گه کار از کار گذشته و متاسفانه مردم ما هیچ آموزشی در این زمینه ندیده اند چه در بحث ابیاری چه در بحث آب شرب و صنعتی
  • تو را به خدا این کارهای بی فکری را انجام ندهید A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    60 2
    بیشتر آب را بخش کشاورزی و فضای سبز شهرها استفاده می کنند. وقتی کارگر فضای سبز شهرداری شلنگ را گرفته و از اب چاه با خوشحالی تمام هرچه دلش می خواهد آب بر سر چمنها و پیاده رو و ... می پاشد، آخه این آب از زیر زمین می آید و سفره های زیرزمینی را خالی می کند که اصلاً قابل جبران نخواهد بود چون سفره ها بعد از خالی شدن تخریب شده و دیگر جایی برای ذخیره شدن آب روان نمی ماند. اصلاً نیازی به این همه فضای سز نیست. اگه باشه باید سیستم نوین آبیاری را فراهم کرد.
    • علی A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      18 1
      تو دوبی که کمبود آب شدید است اب دریا را شیزین میکنندد و تمامی فضاهی سبزشون در خبابانها وپارکها با لوله کشی پلاستیکی قطره ای اتوماتیک آبیاری میشه و هیچ کارگر و باغبانی نمی بینی
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    31 11
    آب را از کشور همسایه، ترکیه وارد کنند.
  • شهرام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    100 2
    مشکل آب کشور بحث مصارف خانگی نیست تمام مشکل در بخش کشاورزی است که ظاهراً مسئولان تمایلی به بهبود مشکلات آن حوزه ندارند و راحت ترین کار که پول گرفتن از مردم بدبخت است را انتخاب کرده اند متاسفانه؟
  • مهدی IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    78 2
    هیچ کاری رو نمی تونن درست انجام بدن..
  • رضا A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    46 1
    بسیاری از ادارات و سازمانها و بانکها مشاهده میشود که هر روز صبح در این شرایط مشغول آبیاری حیات و پیاده رو و پله ها هستند ولی کسی با آنها برخوردی نمی کند در این شرایط به پلیس آب نیاز داریم تا برخورد قاطعی با این قبیل سازمان ها داشته باشد.
  • كيان A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    120 4
    مشكل جمعيت زياد ايران با توجه وضعيت آب و هوايي خشكي دارد است.ما مثل اروپا بارندگي نداريم و بايد جمعيت از ايني كه هست هم كمتر شود.من مطمئنم مردم نسبت به سي سال قبل صرفه جويي بيشتر مىكنند ولي جمغيت زياد شده است.
    • علی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      6 14
      ربطی به جمعیت نداره...بارندگی کم شده و مصرف سرانه ما 15 برابر شده،الکی و بدون مطالعه حرف نزنید.صنایع و کشاورزی ما نسبت به 40 سال پیش ، بیش از 2000 رشد داشتن،یک کارخونه فولاد به تنهایی اندازه یک شهر 50هزار نفری آب میبره،کشاورزی هم رشد چشمگیری داشته ولی شیوه های سنتی ما در انتقال آب باعث هدر رفت 30 می شود و سطح تبخیر ما هم چیزی حدود 30 است،یعنی 60 آب هدر میره و به مقصد نمیرسه،برای این باید فکر چاره کرد نه اظهار نظر بی مطالعه. دولت باید از خودش عرضه و مدیریت نشون بده نه مدام فشار بیاره به مردم،مثل جریان خودروسازی
  • شروین IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    55 3
    این کار باعث افزایش مصرف میشود چون مردم با فکر اینکه این آب غیر بهداشتی است بیشتر مصرف خواهند کرد .ضمنا منابع آبی ما تماما" آب شرب و شیرین است و این طرح جداسازی برای کشورهایی مناسب است که منابع آبی غیر شرب دارند . راه حل مشکل کم آبی : 1بهنیه سازی بهره برداری با تعمیر لوله کشی های فرسوده طبق آمار 30 آب در سیستم توزیع هدر میرود 2تولید و توزیع یارانه ای شیرآلات کم مصرف 3جایگزینی کولر های گازی به جای کولر های آبی و تامین و توزیع یارانه ای برق مورد نیاز برای سیستمهای سرمایشی 4استفاده از تجربیات و دانش اساتید بزرگ و دلسوز همانند جناب آقای پرفسور کردوانی
    • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      32 10
      نه کردوانی نه جون مادرت پرفسورررر کردوانی رو بی خیال شو
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    44 3
    این خبرو خوندم حالم بد شد بعد کامنتارو خوندم حالم بدتر شد بعد الان یه اس ام اس از ویترین ایرانسل اومده بازش کردم دیدم نوشته "آقایان نخوانند، نکات خاص فقط برای خانمها ارسال پیامک به ..." دیگه حرفی برای گفتن ندارم.
  • farzad...esf A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    93 1
    مثال: کارخانه فولاد و ذوب اهن که در مسیر زاینده رود قرار دارند و فقط ذوب اهن برای تولید 1کیلو آهن قریب به 10 کیلو آب مصرف میکند..آن هم از آب شیرین............. چون آقایون حاضر به انتقال آنها به نزدیک دریا نیستند باید هزینه آن را مردم بپردازند و ازین قبیل...
  • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    50 4
    با سلام، کشور ژاپن در طوفان گذشته کشور فیلیپین ؛ دستگاه پرتابل در مناطق طوفان زده توزیع کرد که اب دریا را تصفیه کرده و به اب شرب تبدیل میکرد . پیشنهاد میشود تکنو لژی ساخت چنین دستگاهی در کشور نهادینه گردد. با تشکر
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    43 1
    خوب این چه ربطی به کمبوداب داره ؟؟؟ 2ظار هزینه برای تصفیه اب می کردین که همونم نمی خواین کنید ؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    40 3
    حالا یک فرد ایرانی در یک روز چه جوری می تونه ۱۵ لیتر آب شرب مصرف کنه؟ حتی با احتساب پخت و پز.
  • جواد IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    36 4
    ای کاش این مطلب رو خبرنگاری مینوشت که تجربه ی زندگی در شهرهایی با کیفیت پایین آب لوله کشی مثل قم یا اهواز رو داشت و میدونست درصد خیلی کمی از مصرف آب آشامیدنی از منبع گرون قیمت آب معدنی تامین میشه. و ای کاش به جای اون تخمین مسخره انتهای مطلب هزینه ی خرید اب شیرین کن های خونگی و لوازم جانبیشون مثل فیلتر رو مینوشت. لازم نیست برای هر موضوعی مردم رو در حد مرگ بترسونید.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      6 2
      یک کلمه حرف حساب آفرین
  • ابراهيم IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    18 0
    آهاي مديران محترم.امارات ،عربستان،قطر، كويت،................. يك رودخانه ي دائمي ندارند . عربستان سالي چند ميليون زائر از سراسر دنيا دارد. امارات چقدر توريست را پذيرايي مي كنه قطر براي جام جهاني آماده مي شه.
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    11 0
    یعنی باید بریم از سر چشمه آب بیاریم
  • علی A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    17 0
    بنده مشاور شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هستم. متاسفانه آقایان بدون کارشناسی و ایجاد پایلوت برای بررسی اثربخشی موارد مطرح شده، اقدام به پیاده سازی راهکارهای تخیلی شان می کنند. مشکل اصلی بحث تأمین آب است و در خصوص تصفیه تا کنون مشکل غیرقابل حل وجود نداشته است. مطمئنا این اقدام باعث افزایش مصرف آب آشامیدنی و غیرآشامیدنی می شود و شبکه ایکه در حال حاضر برای آب آشامیدنی سرویس می دهد بعد از پیاده سازی این طرح و شکست آن دیگر قابل استفاده نخواهد بود. آقایان اگر خیلی نفوذ دارند بهتر است کمی تلفات بخش کشاورزی را کم کنند که 90 تا 95 درصد آب کشور در این بخش مصرف می شود که با کنترل تلفات در آن بخش ها براحتی می توان از بحران بی آبی پیشگیری کرد ولی متاسفانه این موضوع در حوزه اختیارات وزارت نیرو نمی باشد.
  • اهوازی IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    10 1
    سال هاست که مردم اهواز با هزینه خیلی سنگین آب شربشان را جدا کردند هیچ کسی نیومد بگه حالتون چگونه است تصفیه آب خانگی با قیمت های میلیونی زدند و یا آب معدنی شیشه ای و یا از فروشندگان دوره گرد آب شربشان را تامین می کنند
  • نامی A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    6 35
    این موضوع از سالها قبل در بعضی شهرها از جمله شهر زاهدان اجرا شده ولی اینگونه که در این خبر ذکر شده هزینه زیادی به خانوارها تحمیل نگردیده ولی سختی هایی داشته اما رویهم رفته با وجود کمبود آب طرح خوبیه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    31 3
    نميفهمم كم آبي چه ربطي به تفكيك آب شرب از بهداشتي داره آخه؟ خب بازم آب شيرين كمه ديگه
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    16 2
    هر روز یه نفر در می زنه می گه آب آوردم :دی
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    29 1
    هی به مردم میگن صرفه جویی کنید.... اما.... هی به مردم نمیگن نصف هدر رفت آب بخاطر لوله های فرسوده نشت دار شبکه خود وزارت نیرو است
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    15 4
    ایده اش مثل طرح هدفمندی دولت احمدی نژاد است. می خوان قیمت آب را افزایش دهند اما مانده اند چطوری.
  • وحید IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    6 1
    براساس استاندارد مصرف تو شهر تهران هر نفر روزانه میانگین 180 تا 200 لیتر آب مصرف میکنهشتشو،حمام،نظافت،خوراک و ...البته این موضوع با دمای هوا و شرایط فرهنگی و زندگی مردم در هر شهر متفاوته
  • مخمد IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    12 2
    تازه میفهمیم چقدر داریم مفتی کار میکنیم
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    15 0
    وقتی کارشناسان میگویند "مدیریت منابع آب" نداریم واقعا درست میگویند. شخصا بارها و بارها در همین تهران آبهای وحشتناک و بفور دیده ام که به هرز میرود، نمونه آن آب قناتهای بالادست ولیعصر حوالی هتل استقلال حوالی شریعتی و غیره. هدر روی آب رودخانه های فشم و لواسان ، هدر روی دیگر آبهای سطحی ، آبیاری ده ها هکتار چمن در سطح شهر بوسیله شهرداری در اوج گرمای ظهر و تبخیر شدن قسمت اعظم آن بهترین زمان آبیاری فضاهای سبز و حتی زمینهای کشاورزی صبح زود قبل از طلوع آفتاب یا بعد از غروب آفتاب است ، اصرار عجیب دولت به حفظ و تداوم سد سازی که منبع اصلی تبخیر و هدرروی آب است، اصرار عجیب بر عدم انجام آبخیزداری و احیاء قنات ها، اصرار عجیب بر عدم فرهنگ سازی، اصرار عجیب بر تغییر فرهنگ شهرهای بیابانی مثل یزد و کاشان
  • علی IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    7 27
    من بعنوان یک ایرانی با توجه به شناختی که از منابع آبی دارم مطمئنم تا چند سال آینده بحران آب یک مسئله جدی برای کشور ایجاد میکنه. پس بهترین راه اینه که همانند سایر کشورها به فکر تصفیه فاضلابها و انتقال شبکه آب شهری به سمت غیر شرب باشیم تا بتوانیم هزینه انتقال آن را به منازل در سطح پایین نگه داریم و همانند سایر کشورها از آب بسته بندی شرب استفاده کنیم تا ضمن کاهش هزینه فرآوری آب شبکه شهری با توزیع آب شرب بسته بندی ارزش و جایگاه این مایع حیاتی نیز احیا شود. متاسفانه الان هیچ کس قدر این مایع حیاتی و پر ارزش را نمیداند.
  • علی EU ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    15 2
    همین الانم آب لوله کشی که تحویل می دید قابل شرب نیست همچین
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    17 0
    زمستون کمبود گاز داریم با اینکه رتبه دوم رو داریم تابستون کمبود آب و برق رو داریم .مردم رو بکشید خیالتون راحت بشه
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    6 1
    ما كه تا الان 5 ساله براي مصرف آب شرب از آب معدني استفاده ميكنيم از بس آب منطقه ما 5 اصفهان شن و كلر داره/استاد ما براي مشخص كردن كلر آب از كلريد سيدم فكر ميكنم استفاده كرد كه ميزان كلر آب رو مشخص ميكرد تو يك ليوان آب زلال تبديل شد به يك ليوان كلر سفيد سفيد
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    11 0
    کسی که برای تامین آب خوراکی خودش باید ماهی 240000 تومان هزینه کنه اونوقت دستمزد ماهانش کمتر از 700000 تومان است یعنی اکه سرپرست یه خانواده 3 نفره حد اقل حقوق رو بگیره اگه لباس نخواد بهداشت نخواد تغذیه نخواد مسکن نخواد الی غیر خوشبختانه میتونه آب آشامیدنی خانوادشو تامین کنه ولی فارغ از مزاح راهش این نیست اگه صرفآ آب مصرفی کولرهای آبی و فلاش تانکهای سروسهای بهداشتی و همچنین آبیاری فضای سبز شهری و مسکونی که در مورد شهری اینکار انجام میشه رو از شبکه آب شرب جدا کنند و نسبت به شناسایی مناطق آسیب دیده لوله کشی اصلی اقدام و ترمیم بشه نیاز به اینکارا نیست.
  • بی نام EU ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    7 0
    آقا شرکت خصوصی توزیع اب نونش تو روغنه. کی فراخوان میذارین شرکت کنیم اشتغالزایی هم میشه خوووووووو
  • parsa IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    16 1
    خب از این به بعد بخاطر گرانی قیمت آب شرب و استفاده مردم از آب بهداشتی بجای آب شرب منتظر شیوع انواع بیماریهای گوارشی و اسهال های خونی و وبا و اپیدمی سایر بیماریهای waterborn باشیم . 99 در صد مصرف آب در بخش کشاورزی است چی شد طرح های تحت فشار و قطره ای و ... ؟؟ اگر بخواهد آب آشامیدنی و آب شرب تفکیک شوند که در اصل کار خوبی است بایستی دو شبکه لوله کشی کاملا مجزا داشته باشیم نه توزیع آب با دبه و ظرف یکبار مصرف و تانکر و .....
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    10 0
    اصلا سوال اصلي اينه كه جداسازي آب شرب و بهداشتي چه ربطي به اصلاح الگوي مصرف آب داره؟ تنها مزيتي كه اين كار داره اينه كه هزينه هاي تصفيه آب كم ميشه وگرنه اصل قضيه كمبود آب كه سر جاي خودشه.
  • ماني US ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    15 1
    حدود 92 درصد از آب در كشاورزي مصرف ميشه كه با راندمان پايين عملا هرز ميره. در حدود 30 درصد از آب بخاطر پوسيدگي لوله هرز ميره. پس 30 درصد از 8 درصد هم هرز ميره. در واقع از حدود 5.6 در صد آب موجود قراره ،صرفه جويي بشه. اگر 10 كلان شهر داشته باشيم حدودا سهم تهران ميشه حدود 0.56 درصد كه قراره آب شرب از شستشو جدا بشه. خوب عقل حكم ميكنه كه براي اون 92 درصد فكري بكنيم يا براي اين 0.56 درصد.؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    14 0
    در ایران بیش از 92 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف میشه، چرا کسی به فکر درست مصرف کردن آب در اون بخش نیست؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    1 13
    چرا جو سازی می کنید؟ شما در روز هر نفر 15 لیتر آب می خورید؟ واقعا؟
    • معتدل A1 ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      14 1
      بي نام دانشمند،اون١٥ليتر واسه پخت و پزم حسابه.شستشوي برنج براي پخت،شستن مواد غذايي،جوشاندن اب براي نوشيدني هاي گرمچايي،شستنو ضد عفوني كردن سبزيجات... اينا همشون به اب شرب نياز داره.وگرنه همه عقلشون ميرسه كه ١٥ليتر اب در روز به شكمشون نبندن
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    8 2
    در این شرایط چه خوبه که همه فرهنگ صرفه جویی رو بخصوص در مورد آب رعایت کنیم
  • حمید رضا A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    5 0
    کاشکی من و تو شهروند باور داشتیم که هر شیر آبیادارمون و... برای خونه خودمونه
  • سعید A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    7 0
    امیدوارم بعد از مدتها امروز وقت کنم یک سایه بون برای این کولره ردیف کنم. به چشم دیدم چجوری آب را می بلعه. سایه بون خیلی تاثیر داره.
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    9 0
    با این کار موجب پا گیری بیمارهایی که قبلا ریشه کن شده است می شوند چون مسلما عده ایی پول هزینه کردن برای آب شرب بهداشتی را ندارند و مسلما همون آب غیر بهداشتی را مصرف می کنند و موجبات گسترش مریضی و تحمیل هزینه های درمان به بخش بهداشت می شوند
  • نقی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    2 10
    این طرح به هیچ وجه به درد نمی خوره آب لوله کشی باید آب شرب باشه آب بهداشتی رو تو دبه بسته بندی کنن.
  • بی نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    2 6
    فلاش تانک خیلی آب شرب مصرف میکنه چاه خونه ی نوساز برادرم بعد از یکی دو سال پر شد...
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    5 0
    240هزار تومان فقط برای آب آشامیدنی 60 هزار هم برای آب غیر بهداشتی میشه 300 هزارتومان حقوق پایه اداره کار 600 هزار تومان یعنی نصف حقوق برای آب میره
  • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    5 0
    با این آبه حموم میشه رفت؟
  • س ر م A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    7 0
    دقت ميكنين زندگي رفته رفته داره سخت تر ميشه ؟ چندوقت ديگه ميگن بياين ميخوايم رو دماغتون كنتور نصب كنيم واسه هواي مصرفي
  • مهندس شرکت آبفا مشهد IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    4 2
    نفر قبلی نکته مهمی رو گفت بجای استفاده از فلاش تانک میشه یک سطلی رو زیر شیر دستشویی بگذارید و بعد از شستن دستها آب سطل رو بریزید تو توالت
  • مسافر A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    8 10
    فقط باید از این کشور رفت و بیش از این تحقیر نشد...
  • لیلا IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    4 0
    آب اگر قابل شرب نباشد باهاش میوه و سبزی هم نمی شه شست و خورد. به هر حال از این طریق آب غیر قابل شرب وارد بدن می شود.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    2 1
    ایران باید طرخح شیرین سازی آب دریاهای خزز و خلیج فارس و دریای عمان و انتقال آن به کویر های مرکزی ایران برای نمصارف شرب و صنعتی رو کلید بزنه