نسیم آنلاین نوشت:

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید سانتریفیوژ نسل آخر ایران با نام IR۸ که ۲۴سوئی است گفت: این نسل تست‌های مکانیکی خود را به خوبی پشت سر گذاشته و در صورت اجازه رئیس‌جمهور به آن گاز تزریق می‌شود

"علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه برای چهار سال ذخیره 20 درصد داریم گفت: فعلا برای پیشروی مذاکرات تعلیق کرده‌ایم و این آمادگی هست که هرگاه نظام اراده کند، یک شیر 5 درصد داریم آن را باز می کنیم و در صورت نیاز شیر 5 درصد را می‌بندیم و 20 درصد را باز می‌کنیم.

صالحی با اشاره به اینکه غیر از این تعلیق یک تعلیق دیگر در راکتور اراک داریم گفت: آن به مفهوم تعلیق نیست و بنا شده که برخی تجهیزات عمده مانند پمپ‌ها را در زمان مذاکرات نصب نکنیم و حالا که بحث خرابکاری صنعتی مطرح شده برای ما فرصت خوبی را فراهم کرده است.
او گفت: قرار شده است که یک بازبینی جدیدی را در راکتور اراک انجام دهیم و نیروهای ما در طراحی راکتور اراک یک بازنگری تازه داشته باشند.
صالحی گفت: در این هشت ماه که مجددا به سازمان انرژی اتمی آمدیم بحثی را درمورد ساخت بیمارستان تخصصی آغاز کردیم که بتواند از مجموعه دستگاه‌هایی که با پرتو سر وکار دارند بهترین دستگاه‌ها را در آنجا قرار دهیم که این اقدامات شروع شده است.
او خطاب به ملت ایران گفت: طبق همان وعده‌ای که دادیم قدم‌های اولیه را برداشته‌ایم و اگرچه هزینه‌ زیادی را می‌طلبد تا ما دستگاه‌ها را آورده و تهیه کنیم اما خوشبختانه اولین قدمی که برداشته‌‌ایم در راستای تولیدداروهای FDG برای تجهیزات تسهیل برداری PET هست، امید داریم به لطف خدا تا دوسال و نیم دیگرشاهد تولیدات FDG به صورت GMP با استاندادرهای بین‌المللی باشیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه روز گذشته چندین قرارداد با وزارت بهداشت منعقد کرده‌ایم گفت: پیرو قراردادی که هشت ماه پیش با وزیر بهداشت امضاء شد تعهد کردیم که از یافته‌های خود در حوزه سلامت دفاع کنیم.
او گفت: هنگامی که مطلع شدیم واکسن اهمیت ویژه‌ای دارد و سالانه میلیاردها دز واکسن دامی وارد می‌کنیم که رقم واردات آن سر به میلیاردها دلار می‌زند ما قدم جدی برداشتیم و اولین سانتیفیوژ را تحویل دادیم و سانتیفیوژ‌های دیگراشان را هم نوسازی و برای آنها تابلوی دیجیتال‌ نصب کردیم.
صالحی گفت: اکنون سانتریفیوژ‌های40 هزاردور را برای وزارت بهداشت نصب کرده‌ایم وانشاء الله سانتریفیوژهای 80هزار دور را که کسی در بازار نمی‌فروشد تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.
او گفت: همانطور که در برنامه‌ اقدام ژنو آمده است تحقیق و توسعه هیچ قیدی ندارد و ما در چارچوب همان برنامه اقدام مشترک و در ادامه همان بحث تحقیق و توسعه، سانتریفیوژ نسل آخر خود را که به نام IR8 هست را معرفی کردیم که هر سانتریفیوژ 24سو هست و این نسل تست‌های مکانیکی خود را به خوبی پشت سر گذاشته است و در آینده اگر رئیس جمهور اجازه دهند به آن گاز تزریق خواهیم کرد تا مراحل بعدی تست را انجام دهد.
صالحی گفت: برای تجیهزات واکسن سازی نسل 80 هزار دور را برای وزارت بهداشت خواهیم ساخت تا واکسن‌های پیشرفته‌ی انسانی را بسازند.
صالحی در خصوص خرابکاری‌های صنعتی در عرصه‌ هسته‌ای گفت: این موضوع تاریخچه‌ی طولانی دارد و به زمانی که در سال 88 بیدار باش فناوری هسته‌ای زده شد برمی‌گردد.
او گفت: از زمانی که برای اولین بار بحث استاکس نت مطرح شد و وزیر اطلاعات وقت اعلام کرد که چنین ویروسی آمده و فعالین صنعت هسته‌ای این موضوع را بررسی کنند، متخصصین ما وارد عمل شدند. در حال حاضر یک آزمایشگاه بی‌نظیر در داخل کشور داریم که می‌تواند در ارتباط با خرابکاری صنعتی گام‌های بلندی برداشته و اقدامات خوبی را انجام دهد.
او با بیان اینکه دشمنی آمریکا برای ما محرز است از رفتارهای برخی کشورهای آسیایی ابراز تأسف کرد.
صالحی یادآور شد: یک روزنامه‌ آلمانی نوشته بود برخی شرکت‌های آلمانی تجهیزاتی را که می‌ساختند ابتدا به آمریکا و نیومکزیکو می‌فرستادند تا خرابکاری‌ها در آنجا صورت بگیرد.
او گفت: اگر حادثه‌ای رخ می‌داد و ما هشیار نبودیم و جلوی آن را نمی‌گرفتیم در صورت بروز حادثه کشورهای همسایه هم تأثیرپذیر می‌شدند و در این حالت چه کسی پاسخگو بود و این نشان می‌دهد که حرف و عمل شما یکی نیست.
صالحی گفت: همین الان که مدعی هستند می‌خواهند با ما همکاری کنند پهپاد می‌فرستند و این نشانه عدم صداقت است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    2 5
    اگر ارزش ریال بالا برود هم مافیای دور زننده ورشکست میشوند و هم میشود به راحتی اجناس استاندارد وارد کرد و بمب و موشک اتمی خرید.