مهر نوشت:

وزیر کار دولت تدبیر و امید بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، "تلنبار" شدن تقاضا برای ورود به بازار کار و تغییر ذائقه کارجویان را مسائل پیش روی دولت در بخش اشتغال می داند و معتقد است با وجود اینکه در حال حاضر متوسط دریافتی هر نفر شاغل یک میلیون تومان است اما اگر تورم بالا برود، اشتغال زایی در کشور مقرون به صرفه نخواهد بود. ربیعی همچنین اعلام کرد دولت درصدد جلوگیری از افزایش تعداد بیکاران و توقف رشد بیکاری در کشور است.
از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید در مردادماه سال گذشته تاکنون، از سوی مقامات ارشد این دولت بارها پیرامون بیکاری و وضعیت نابسامان اشتغال کارجویان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی سخن گفته شده است.

در آمارهای ارائه شده، تعداد بیکاران در آینده نزدیک تا 10 میلیون نفر نیز برآورد شده و برخی اعضای کابینه تدبیر و امید در این زمینه هشدار داده اند که در صورت عدم توقف روند بیکاری، جامعه در آینده نه چندان دور دچار معضلاتی جدی در این بخش خواهد شد.

این مسائل و دغدغه ها در اظهارات رئیس جمهور نیز خود را نشان داد و روحانی در اولین گزارش 100 روزه اقتصادی خود طی سال گذشته، بیکاری را مهم ترین مسئله پیش روی کشور و دولت تدبیر و امید عنوان کرد. در دولت های نهم و دهم برخی طرح ها در زمینه اشتغال زایی مطرح شده بود، اما با وجود تزریق میلیاردها تومان پول برای به حرکت در آوردن چرخ های اشتغال در کشور؛ سیاست های اتخاذ شده به نتیجه چندانی نرسید.

در گزارش های ارائه شده مرکز آمار ایران از عملکرد اشتغالی دولت های سابق طی سال های گذشته، نرخ بیکاری و تعداد بیکاران افزایشی بوده؛ در حالی که تبلیغات فراوانی در دولت های نهم و دهم درباره ریشه کنی بیکاری و اشتغال زایی میلیونی ارائه شده بود.

حالا چند ماهی است که دولت جدید به سبک و سیاق گذشته آمارهای جدیدی از اشتغال زایی میلیونی ارائه نمی کند و با وجود هشدارهای داده شده هنوز طرح مشخصی نیز از سوی دولت تدبیر و امید برای اشتغال زایی ارائه نشده است.

طبق آخرین گزارش های ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران کشور در حال حاضر به بیش از 2.5 میلیون نفر بالغ می شود که از این تعداد تا 1.4 میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی هستند. این شرایط باعث شده تا رقابت زیادی بین کارجویان برای تصاحب فرصت های شغلی شکل بگیرد و برای پذیرفته شدن در یک شغل صدها و هزاران نفر داوطلب شوند.

علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای گذشته درباره اقدامات صورت گرفته از سوی دولت گزارش هایی ارائه کرده است. ربیعی با بیان اینکه شورای عالی اشتغال برنامه های جدیدی در سال جاری در دست اقدام دارد، گفت: ما با بیکاری "تلنبار" شده و متورم روبرو هستیم و دولت اهتمام دارد در این جهت برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه با بیکاری انباشته شده در طی سال‌ های گذشته باید گفت کار دولت تدبیر و امید با مشکل روبرو می شود. در عین حال، دانشجویان تحصیل کرده باید بتوانند وارد بازار کار شوند، متاسفانه ورود به بازار کار این دانشجویان با تاخیر همراه بوده است.

ربیعی با بیان اینکه متاسفانه با بیکاری در طی سال‌ های گذشته مواجه شده‌ ایم گفت: نیروی کار با ذائقه و فرهنگ جدید وجود دارد به گونه‌ ای که اغلب آنها دارای تحصیلات عالیه هستند. دولت مسیر سختی را در پیش رو دارد و کشور به رشد 7 درصدی اقتصادی نیازمند است و این یعنی اینکه کمترین رشد کشور باید در این حد باشد.

او با اشاره به اینکه در سال باید 1 میلیون شغل در کشور ایجاد شود تا بتوانیم بر مسئله بیکاری غلبه کنیم گفت: اگر حتی بتوانیم یک ریال از محل هدفمندی یارانه‌ ها را به سمت اشتغال برگردانیم، می‌توانیم جامعه را به سمت فعالیت سوق دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه هر فرد شاغل تقریبا یک میلیون تومان دریافتی دارد گفت: شغل فقط یک پدیده اقتصادی نیست، بلکه یک پدیده فرهنگی و اجتماعی نیز به حساب می‌ آید. او با اشاره به اینکه باید به سمت ایجاد شغل پیش برویم گفت: اولین گام در جهت ایجاد اشتغال کنترل تورم است، زیرا اگر تورم بالا برود اشتغال مقرون به صرفه نیست.

ربیعی با اشاره به اینکه برای خروج از رکود باید صنایع و بنگاه‌ هایی که در معرض تهدید هستند را مورد توجه قرار دهیم گفت: درصدد هستیم تا بیکار جدید به بیکاران دیگر اضافه نشود. متاسفانه با مشکل سرمایه در گردش روبرو هستیم اما طی مذاکراتی که با بانک مرکزی به عمل آورده‌ ایم مقرر شده تا رقمی برای سرمایه در گردش تخصیص داده شود.

او با بیان این موضوع که ابلاغیه آن هم به استان‌ ها داده شده است گفت: باید بتوانیم با افزایش ظرفیت بنگاه‌ ها در جهت ایجاد شغل اقدام کنیم اما باید بگویم مشکل فقط پول نیست، زیرا تنها پاشیدن پول به زمین شغل ایجاد نمی‌ کند.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    10 2
    متوسط درآمد یک میلیون تومان یعنی متوسط درآمد حدود ۳۵۰ دلار . اما قیمت بنزین فوب خلیج
  • نبی A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    14 0
    کی میگه یک میلیون ما که کارمند قراردادی خودتونیم 800تومان می گیریم
  • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    8 0
    کی پس نتیجه مصاحبه نفت میات ؟ خودم رو بکشم راحت شم مسخره عام و خاص شدم مردم فکر میکنند دروغ گو هم ما رو چی فرض کردید یکم شخصیت داشته باشید