چند روز بعد از مذاکرات وین 6، آژانس بین المللی انرژی اتمی در جدید ترین گزارش خود لحنی مثبت نسبت به اقدام های ایران اعلام کرد است که« ایران براساس موافقتنامه هسته‌ای موقت با قدرت‌های جهان که سال گذشته به دست آمد، اقدام کرده است.»

به گزارش خبرآنلاین، در این گزارش آمده است: آژانس تایید می‌کند که ایران از بیستم ژانویه ۲۰۱۴، اورانیوم (۲۳۵) را در هیچکدام از تاسیسات اعلامی خود بیش از پنج درصد غنی‌سازی نکرده است

درگزارش ماهیانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه ژوئیه که متمرکز بر اقدام های ایران بعد از توافق ژنو است، آمده است:بر اساس توافق ماه ژانویه سال 2014 این گزارش وضعیت برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با معیارهای اختیاری پذیرفته شده از طرف این کشور به عنوان بخشی از طرح اقدام مشترک مورد توافق در مذاکرات پنج به علاوه یک در بیست و چهارم نوامبر دو هزار و سیزده مورد بررسی قرار می دهد.

بر اساس طرح اقدام مشترک نخستین گام وابسته به یک مدت زمانی شش ماهه است که می‌تواند با رضایت طرفین تمدید شود. طرح اقدام مشترک در بیستم ژانویه سال 2014 (سوم آذر 92) عملی شد.

ششمین گزارش ماهانه آژانس پیش از این، از سوی نماینده دائم ایران در آژانس نیز تائید شده بود.. این گزارش که طبق معمول در بیستمین روز هر ماه از دوره شش ماهه توافق موقت منتشر شده است، آخرین گزارش قبل از تمدید 4 ماهه مذاکرات است؛ گزارشی که پیش از انتشار رسمی، مفاد آن در روزهای پایانی مذاکرات وین 6 هم به صورت شفاهی به اطلاع مسئولان مذاکره کننده هسته ای رسیده بود.
در گزارش جدید آژانس پایبندی کامل ایران به الزامات توافق ژنو را تائید کرده است. بر این اساس، ایران تعهدات خود را از جمله در زمینه تعلیق غنی سازی 20 درصد، عدم فعالیت در زمینه بازفراوری، عدم تزریق گاز به سانتریفیوژهای نسل جدید؛ عدم فعالیت تاسیسات هسته ای غنی سازی در سطح بیش از 5 درصد؛ انجام کامل تبدیل رقیق سازی نیمی از ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصد؛ فراهم کردن دسترسی مدیریت شده به کارگاههای تولید راتور و نگهداری سانتریفیوژ؛ نظارت بر تحقیق و توسعه؛ دسترسی به تاسیسات هسته ای و معادن؛ ارائه اطلاعات روزآمد در زمینه راکتور اراک به انجام رسانده است.

آژانس در این گزارش تایید می‌کند که ایران از بیستم ژانویه 2014:1-اورانیوم (235) را در هیچکدام از تاسیسات اعلامی خود بیش از پنج درصد غنی‌سازی نکرده است،ایران آبشارهای زنجیره‌ای متصل به هم در تاسیسات اعلام شده خود راه‌اندازی نکرده است،روند رقیق‌سازی نیمی از مواد اتمی به حالت uf6 خود را که در بیستم ژانویه به حد غنی سازی بیست درصد بود به حد پنج درصد تکمیل کرده است، صد کیلوگرم از اورانیوم نوع uf6 غنی شده بیش از بیست درصد خود را در روند تبدیل به صفحه سوخت برای تبدیل به اکسید اورانیوم وارد کرده است و هیچ روندی مبنی بر خط بازگشت تبدیل اکسید اورانیوم بهuf6 نداشته است.

در بخش دیگری از این گزارش که مربوط به سایت فردو و راکتور اراک است ،با اشاره به اینکه ایران اطلاعات طراحی خود را برای راکتور-ir40 به روز کرده است و توافق کرده است و با آژانس درباره تدابیر امنیتی این راکتور توافق کند، آمده است:ایران هیچ پیشرفتی در کارخانه های غنی سازی سوخت از جمله فعالیت های خود در کارخانه غنی سازی سوخت فوردو(pfep)یا اراک(راکتور-ir40)و تولید و آزمایش سوخت برای (راکتور-ir40)نداشته است.

براساس این گزارش همچنین ایران هزار و پانصد و پنج کیلوگرم uf6 با غنای بیش از پنج درصد را در جریان تبدیل در کارخانه پودر uo2به اکسید اورانیوم تبدیل کرده است و فعالیت های مربوط به بازفراوری در راکتور تحقیقاتی تهران و در تولید رادیو ایزوتوپ های مولیبدنوم،یودین و زنون در تاسیساتی که آژانس به آنها دسترسی دارد ،انجام نداده است.

دیگر اقدام ایران در این مدت اجازه دادن به بازرسان آژانس برای بازدید از معادن اورانیوم گچین،معدن اورانیوم ساغند و کارخانه تولید اورانیوم اردکان است.
مکان هایی که در گذشته آژانس اصرار زیادی برای بازرسی و کسب اطلاع از آن داشت و ایران برای شفافیت بیشتر دسترسی به این معادن را برای آژانس فراهم کرد. مشابه اقدامی که در مورد تاسیسات غنی‌سازی نطنز و فوردو انجام داده است. براساس گزارش آژانس، ایران زمینه دسترسی روزانه به این دو سایت را فراهم کرده است.

براساس بند 13این گزارش ایران همچنین زمینه دسترسی منظم به کارگاه‌های جمع‌آوری سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید موتور چرخاننده سانتریفیوژ و تاسیسات ذخیره و اطلاعات لازم درباره آن‌ها را فراهم کرده است.
بند 14این گزارش به اقدام های ایران در ارتباط با نظارت بیشتر است که براساس اعلام آژانس، ایران نقشه تاسیسات هسته‌ای و شرح هر ساختمان، شرح مقیاس اعمال انجام شده در هر محل در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای و اطلاعات معادن و کارخانه های اورانیوم  را به آژانس ارائه کرده است.

باید دید پایبندی ایران به تعهداتش  می تواند گره مذاکرات هسته ای را در ماههای آینده باز کند؟

/212  212

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =