پایان همه پرسی استقلال اسکاتلند/ شمارش آراء به نیمه رسید/مخالفان استقلال پیشتازند

با پایان همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا و آغاز شمارش آراء تا این لحظه مخالفان استقلال از موافقان آن پیش افتاده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ادینبرو ، شمارش بیش از 60 درصد آرای همه پرسی در مورد استقلال اسکاتلند نشان می دهد که 54 درصد اسکاتلندی ها به استقلال این منطقه از انگلیس رأی « منفی » داده اند.

شمارش آرای میلیون ها تن از مردم اسکاتلند با پایان ساعات کار رای گیری در ساعت ۲۲ پنجشنبه شب که تعیین کننده وضعیت روابط آتی این منطقه با انگلیس خواهد بود، آغاز شد.

به گزارش شب گذشته ایرنا میلیون ها اسکاتلندی از ساعت هفت صبح روز پنجشنبه به پای صندوق های رای رفته بودند تا درباره سرنوشت اتحاد 307 ساله اسکاتلند با انگلیس، نظر دهند.

نتایج اولیه این همه پرسی تاریخی، انتظار می رود که اواخر شامگاه پنجشنبه و نتیجه نهایی آن اوایل صبح روز جمعه اعلام شود.

شرکت کنندگان در این همه پرسی قراربود به این پرسش که « آیا اسکاتلند باید کشوری مستقل شود» پاسخ دهند و در مورد پایان دادن یا پایان ندادن به اتحادی تصمیم نهایی بگیرند که قدمت آن به سال 1707 میلادی برمی گردد.

جواب اسکاتلندی ها در مقابل پرسش صورت گرفته در این همه پرسی ، تنها ' بله ' یا 'خیر' بود.

براساس آخرین گزارش های منتشر شده، بیش از چهار میلیون و 290 هزار نفر برای شرکت در این همه پرسی ثبت نام کرده بودند که 97 درصد از کل جمعیت واجد شرایط برای شرکت در رای گیری به شمار می آیند.

به گفته مسوولان انتخاباتی در اسکاتلند ممکن است مشارکت اسکاتلندی ها در این همه پرسی تاریخی به 90 درصد هم برسد.

گفته می شود بیش از 80 درصد از 790 هزار نفری که قرار بود، رای شان را با پست ارسال کنند، رای داده اند.

در حال حاضر مقامات ارشد انگلیس بشدت نگران نتایج این همه پرسی که می تواند سرنوشت بریتانیا را به طور کلی دگرگون سازد ، هستند.

براساس طرح ارایه شده از سوی حکومت محلی اسکاتلند، در صورت رای مثبت مردم به جدایی، اسکاتلند در24مارس سال 2016 میلادی استقلال خود را جشن خواهد گرفت و اولین انتخابات پارلمانی خود را در'می' سال 2016 میلادی برگزار می کند.

درحال حاضر انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی، ضمن برخورداری از حکومت های محلی، کشور بریتانیا را تشکیل می دهند.

منطقه اسکاتلند در شمال انگلیس واقع شده و وسعت آن به حدود 78 هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن به پنج و نیم میلیون نفر می رسد.

استقلال اسکاتلند باعث ازبین رفتن اتحادی می شود که 307 سال پیش میان این منطقه و انگلیس شکل گرفته است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =