عضو پیشین تیم هسته‌ای کشورمان در گفتگو با سی ان ان می‌گوید: دو طرف مذاکره کننده بر روی اصول اساسی به تفاهم رسیده اند و آن اینکه ایران حداکثر شفافیت و راستی آزمایی روی برنامه هسته ایش را خواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین مذاکره کننده هسته ای و سفیر اسبق کشورمان در آلمان در گفتگویی زنده با شبکۀ آمریکایی سی ان ان به سوالات خبرنگار این شبکه پیرامون پیشرفت مذاکرات پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:

اگر توافق انجام نشود ، آیا ایران بمب هسته ای خواهد ساخت؟
اگر توافق انجام نشود، ایران به برنامه هسته ای خود در چارچوب معاهده ان پی تی ادامه خواهد داد و هیچ محدودیتی فراتر از ان پی تی را هم نخواهد پذیرفت.

رهبری ایران در این موضوع تصمیم گیرنده است. ایشان امروز در توییتر خود نوشته که ملت ایران زیر بار زورگویی نخواهد رفت. آیا رهبری مخالف توافق است؟
رهبری ایران با توافق هسته ای موافق است. قدرتهای جهانی به خوبی می دانند که رهبری از مذاکرات و تیم هسته ای قاطعانه حمایت کرده است. ایشان با همه تعهدات ابران در قالب معاهده ان پی تی موافق است. حتی برای اثبات حسن نیت ایران و اعتماد به جامعه جهانی، با برخی اقدامات فراتر از ان پی تی برای یک دوره مشخص هم مخالفت نکرده است. اما رهبری ایران زیر بار زیاده خواهی‌ها و درخواستهای غیر منطقی قدرتهای جهانی که خارج از چهارچوب مقررات بین المللی باشد، نخواهد رفت.

اگر توافق انجام شود، آیا جهان می‌تواند به ایران برای اجرای این توافق اعتماد کند؟
به آمریکا و همچنین قدرتهای جهانی و آژانس بین امللی انرژی اتمی ثابت شده است که بعد از توافق هسته ای نوامبر 2013، ایران کامل و دقیق به تمام تعهدات خود عمل کرد. امروز هم آنها مطمئن هستند که اگر ایران توافقی را امضا کند، آنرا کامل اجرا خواهد کرد.

آینده مذاکرات را چگونه پیش بینی می کنید؟

از نظر من مذاکرات هسته ای ایران و قدرتهای جهانی به "نقطه غیر قابل بازگشت" رسیده و لذا دیر یا زود، توافق هسته ای انجام خواهد شد. طرفین در حال تهیه یک بیانیه مشترکی هستند که بر پیشرفتهای حاصله صحه گذاشته و ادامه مذاکرات تا حصول توافق جامع هسته ای در جوئن-جولای 2015 را تایید کند. توافق هسته ای آغازی برای شروع روند ختم خصومتهای کهنه ایران و آمریکا خواهد بود. این توافق به ثبات منطقه و صلح و امنیت بین المللی کمک خواهد کرد.

 

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =