ایسنا نوشت: فیلمنامه‌ی «اجاره نشین‌ها» در نخستین برنامه‌ی خوانش فیلمنامه‌ی «فیلم‌هایی که دوست داشتیم» به نفع بانوان کم بضاعت سینما و تئاتر خوانده شد.

اولین جلسه از سلسله برنامه‌ی فیلمنامه‌خوانی «فیلم‌هایی که دوست داشتیم» به خوانش فیلمنامه‌ی «اجاره نشین‌ها»ی داریوش مهرجویی، محصول سال 1365 اختصاص داشت.

در این برنامه که شامگاه -11 اردیبهشت‌ماه- در فرهنگسرای «اندیشه» با حضور جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر همچون فرشته طائرپور، رسول صدرعاملی، منوچهر شاهسواری و... برگزار شد، مجید مظفری، ثریا قاسمی، رضا بهبودی، سیامک صفری، بهنوش طباطبایی، هوتن شکیبا، امیردلاوری، نسیم ادبی، سیروس همتی، داریوش سلیمی، سهراب دانش‌بهزادی، نازنین کریمی به کارگردانی محمدعلی سجادی به نقش‌خوانی پرداختند.

سجادی در ابتدا، به عنوان کارگردان اولین برنامه‌ی فیلمنامه‌خوانی در سخنانی گفت: خوانش فیلمنامه‌ی فیلم‌هایی مانند «اجاره‌نشین‌ها» که فیلم‌های ماندگار سینمای ما هستند و سازنده و عواملش در دیده‌ی بینندگانش محبوب و موفق، کار دشواری‌ است.

او ادامه داد: اما این تجربه شاید دو اتفاق جذاب را در پی داشته باشد. یک؛ خوانش و یادآوری این آثار در محضر نسل جوان‌مان، اعم از سازنده و بیننده، شاید که مفید واقع شود و از سویی دیگر جای انداختن خود فیلم‌نامه خوانی برای ما بسی پند در بر داشته باشد.

سجادی تصریح کرد: اما در این راستا، نه قصد باز آفرینی یا برگردان تازه‌ای از اثر مدنظر بوده و هست و نه برتری، بهتری و کمتری. اولین این خوانش این مجموعه هم به نام من حقیر سر تا پا تقصیر درآمده است؛ هرچند من کمدین نیستم ولی عاشق آثار کمدی هستم. من نه به عنوان کارگردان بلکه به عنوان سرپرست در این امر انجام وظیفه کردم.

این کارگردان در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: آقای مهرجویی عزیز که سینمای ما و بنده بسیار وامدار او و تجربیات پر زحمت او هستیم، پیشاپیش این دست درازی را بر من ببخشایند! هرچند که اجازه‌ی این کار را پیشتر بصورت مکتوب صادر کرده‌اند.

محمد علی سجادی در پایان گفت: اما «اجاره نشین‌ها» تنها قائل به ذات فیلمنامه و متن نیست؛ مانند اکثر فیلم‌ نوشته‌ها. مگر متنی را که نویسنده‌اش دانسته بخواهد از این قاعده بصورت مستقل اثری ادبی استفاده کند که امر نادری است. به ویژه فیلم نوشتی ساخته شده، همچون «اجاره نشین‌ها» که بسیار قابل به اتکا به اجرای بسیار خوب آن است که ما در ارائه شتاب زده‌اش به تلفیق تصویر و خوانش رسیدیم.

پس از سخنان سجادی، فیلم «اجاره‌ نشین‌ها» در حالی به نمایش درآمد که از پخش بخش‌هایی از آن، تصویر متوقف و نقش خوانان با لحن و حالت بازیگران فیلم، فیلمنامه را خوانش می‌کردند.

همانند شروع فیلم، برنامه با نقش خوانی با ظرافت ثریا قاسمی، در نقش حمیده خیرآبادی مادرش و «مادر» فیلم و مجید مظفری که در نقش عزت‌الله انتظامی و «عباس آقا»ی داستان بود، آغاز شد.

پس از گذشت از هر سکانس فیلم، نقش‌خوانان یکی یکی به صحنه وارد می‌شدند و دیالوگ‌هایشان را می‌گفتند.

در قسمت‌هایی از آن رد و بدل شدن دیالوگ‌های بین رضا بهبودی در نقش اکبر عبدی و شخصیت «قندی»، سیامک صفری در شخصیت «سعدی» و مجید مظفری مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

در این برنامه که با تاخیر برگزار شد، بهنوش طباطبایی نقش کوتاه خانم مهندس افجیه، هوتن شکیبا، امیردلاوری، نسیم ادبی، سیروس همتی، داریوش سلیمی، سهراب دانش‌بهزادی و نازنین کریمی به ترتیب نقش‌های مهندس، آقای توسلی، خانم توسلی، مش مهدی، آقای باقری، سالک و خانم کوچیک را بر عهده داشتند.

عواید حاصل از فروش بلیت این برنامه که نازنین کریمی مجری طرح آن و زیرنظر فرشته طائرپور، رسول صدرعاملی و مجید مظفری برگزار می‌شود،‌ به بانوان کم بضاعت سینما و تئاتر اختصاص می‌یابد.

در ادامه‌ی این سلسله برنامه‌ها، فیلمنامه‌ی فیلم‌های «سرب» مسعود کیمیایی، «سگ کشی» بهرام بیضایی، «مادر» علی حاتمی، «گلنار» کامبوزیا پرتوی، «کوچه مردها» سعید مطلبی، «شهر موش‌ها» مرضیه برومند، «کاغذ بی‌خط» ناصر تقوایی، «خانه‌ای روی آب» بهمن فرمان‌آرا و «بگذار زندگی کنم» شاپور قریب خوانش خواهد شد.

سلسله‌ برنامه‌ی خوانش فیلمنامه‌ی «فیلم‌هایی که دوست داشتیم» با پشتیبانی خانه سینما، بنیاد سینمایی فارابی، شهرداری و سازمان زیباسازی شهر تهران، خیریه یاران برکت مهر و صندوق حمایت از هنرمندان، شنبه‌ها ساعت 20:30 در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =