میزان به نقل از وزیر راه و شهرسازی نوشت: توانستیم تنها با اجرای طرح پیمایش تعداد کامیون‌های فعال فرسوده را به شدت کاهش دهیم و صرفه‌جویی روزانه هفت میلیون لیتر در مصرف گازوئیل به وجود آوریم.

عباس آخوندی در مراسم آغاز نوسازی ناوگان جاده‌ای کشور، تصریح کرد: پیش از اجرای طرح ارائه‌ سوخت در ازای پیمایش تعداد کامیون‌های با عمر بیشتر از ۳۵ سال فعال در ناوگان ایران ۱۲۷ هزار دستگاه بود که با اجرای این طرح این رقم به ۵۲ هزار دستگاه کاهش یافت. این کامیون‌ها در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش مصرف سوخت ۶۰ لیتر را به ثبت می‌رسانند و از این‌رو خروج هر یک از آنها از ناوگان می‌تواند صرفه‌جویی قابل توجهی به وجود آورد. 
 
وی ادامه داد: طبق برآوردهای ابتدایی صورت گرفته خروج این کامیون‌ها به کاهش مصرف هفت میلیون لیتری گازوئیلی در طول روز منجر شده است و اگر قیمت جهانی گازوئیل را یک دلار در هر لیتر به حساب آوریم به معنای آن است که ما روزانه هفت میلیون دلار صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به ثبت رسانده‌ایم. 
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت نفت از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت نوسازی ناوگان جاده‌ای پیگیری خواهد شد، تصریح کرد: در گام نخست نوسازی ۶۵ هزار کامیون در دستور کار قرار گرفته در این چارچوب با صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری سالانه در مصرف سوخت را به ثبت رسانده‌ایم و انتظار داریم در جریان یک برنامه ۱۰ ساله حدود ۱۰ میلیارد دلار از این محل صرفه‌جویی به وجود آید. 
 
آخوندی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ظرف ۱۰ سال درآمد جمع‌ شده به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد و ما برنامه‌ریزی کردیم طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ۲.۷ میلیارد دلار از این رقم به افرادی نیز باز گردد که صرفه‌جویی را به ثبت رسانده‌اند. در کنار آن پیش‌بینی ما آن است که در نهایت ۱۹۴ میلیون تن آلایندگی نسبت به گذشته کاهش یابد. 
 
وی از هدف نهایی وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح قیمت انرژی با همکاری دیگر دستگاه‌ها خبر داد و گفت: ارزش گازوئیل در بازارهای جهانی معادل ارزش قیمت بنزین است، این در شرایطی است که ما در ایران با قیمتی بسیار ارزان‌تر گازوئیل را عرضه می‌کنیم که این امر صرفه‌جویی را به شکل قابل توجهی کاهش داده است. خوشبختانه با موافقت‌های صورت گرفته با وزارت نفت در حال حاضر مقدمات نوسازی ۲۱ هزار دستگاه کامیون فراهم شده که قرارداد امروز ۵۰۰۰ دستگاه را شامل می‌شود. ما امیدواریم در چارچوب یک برنامه بلندمدت امکان آن وجود داشته باشد که با نوسازی ناوگان و واقعی‌ شدن قیمت انرژی شرایط برای صرفه‌جویی قابل توجه در این عرصه فراهم شود. 
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که باید سرمایه‌گذاری در عرصه توسعه ناوگان حمل‌ونقل ایران گسترش یابد، خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته توجه کمی به بحث نوسازی ناوگان صورت گرفته و این امر باعث شده در حوزه‌های مختلف ریلی، جاده‌ای یا هوایی با مشکلاتی مواجه شویم. هدف ما گرفتن سهم ایران از بازارهای جهانی است و در این زمینه باید فعالیت‌های لازم را در حوزه‌های مختلف به‌کار ببندیم. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =