سفیر سابق کشورمان در مکزیک معتقد است که اقدامات ترامپ، افکار عمومی را به نفع ایران تغییر داده است، ما باید از این فضا علیه خودشان استفاده کنیم.

زهره نوروزپور: این روزها اخبار جهان به اقدامات رئیس جمهور جنجالی آمریکا معطوف شده است. رئیس جمهوری که در طول تاریخ جهان کم سابقه بوده است، به لحاظ اینکه شاید او از معدود افرادی بود که پس از پیروزی سریعا اقدام به اجرای برخی از فرمان های جنجالی خود از جمله کشیدن دیوار بین امریکا و مکزیک و ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا کرد.  کما اینکه از تعریف شخصیت او می توان گفت: بی محابا، گستاخ و غیر مودبانه با رهبران و بازیگران جهانی برخورد می کند و همین امر سبب حیرت همگان شده است، در میان وعده های ترامپ که او قول داده است که آن را عملی خواهد کرد، کشیده شدن دیوار مکزیک بین ایالات متحده آمریکا و مکزیک است. در این باره با محمد روحی‌صفت سفیر سابق کشورمان در مکزیک گفتگو کرده ایم که از نظر می گذرانید:

آقای ترامپ رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده است که به هر نحوی دیوار را خواهد کشید. این مساله سبب واکنش تند مقامات مکزیک و دولت های محلی ایالات متحده شده است. ارزیابی شما چیست.
اقای ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود چندین بار به طور مکرر راجع به دیوار مکزیک صحبت کرد و این کشور را آماج حملات لفظی قرار می داد. به طور کلی ایالات متحده با دو کشور هم مرز است که یکی کانادا و دیگری مکزیک است. خب واضح است که ایالات متحده با کانادا مشکلات کمتری نسبت به مکزیک دارد.
دیواری که اقای ترامپ مطرح کرده است از چهار ایالت می گذرد که شامل، تگزاس، نیومکزیکو، کالیفرنیا و آریزونا می شود.
چیزی حدود 3200 کیلو متر مرز بین ایالات متحده با مکزیک تخمین زده شده است. بعضی از نقاط مرز در حال حاضر دیوار دارد، بعضی جاهای ان با موانع طبیعی جدا شده است، اما امکان اینکه یک دیوار سراسری در همه مرز کشیده شود بسیار کار مشکلی است، بعضی از نقاط خط مرزی، رودخانه و یا اقیانوس است. من آنجا را دیده ام، موانع طبیعی بسیار زیاد است، به همین دلیل بسیار هزینه بر است.حتی فکر اینکه بتوان مصالح را به مناطق کوهستانی و صعب العبور برد دور از ذهن است
اقای ترامپ گفته است که هزینه را از مکزیک میگیرم ، ولی کسی در مکزیک پولی بابت این دیوار نمی دهد دولت هم رسما اعلام کرده ما پولی پرداخت نخواهیم کرد ، ولی ترامپ گفته است من به اجناس مکزیکی تعرفه می بندم، به معنی اینکه حدودا با گرفتن 15 میلیارد دلاراز تعرفه میخواهد هزینه دیوار را تامین می کند.
این مساله ای است که بسیار مکزیکی ها را عصبانی کرده است و هروز هم صحنه تظاهرات است و فارغ از همه این ها عملا کار بسیار سخت، سنگین و زمانبر است.در پیش تعیین شده اش همین رابطه رییس جمهور مکزیک تحت فشار افکار عمومی سفر از به آمریکا را لغو نمود
ضمن اینکه برای مکزیکی ها رفتن به خاک امریکا تنها مرز خاکی نیست، آنها از راه های دیگر هم می روند، مثلامرز دریایی است یا تونل های زیر زمینی . بارها در خاک آمریکا تونل هایی کشف شده است که حتی سی کیلومتر در داخل خاک ایالات متحده کشیده شده و سر بیرون آورده است.
، همین مساله باعث شده است که روابط دو کشور تیره شود.


ظاهر امر پیداست که کشورهای امریکای لاتین از مکزیک حمایت کردند، این حمایت ضمنی کشورهای لاتین را چه طور ارزیابی می کنید، برخی تحلیلگران با غلو در تحلیل های خود می گویند ایالات متحده با آمریکایی لاتین وارد جنگ خواهد شد، نظر شما چیست؟

جنگ نظامی محتمل نیست،ضمن اینکه بهتر است بگوییم جنگ اقتصادی، کما اینکه این نکته را نباید فراموش کرد عمده تحلیلگران خارجی و داخلی روابط ترامپ را با جهان مشکل ارزیابی کرده اندو میگویند غیر قابل پیش بینی است، خودم واقعا معتقدم روابط ترامپ با اکثر کشور ها دچار مشکل خواهد شد. و ما هم باید ارزیابی عاقلانه داشته باشیم و حوصله به خرج بدهیم وسعی کنیم در خاکریز اولیه ترامپ نباشیم و اسراییل و عربستان و دشمنان بالفعل و قوه ما را هل ندهند به جلو..
حال در این میان آمریکای لاتین هم مستثنی نیست. قبلا برخی معتقد بودند که آمریکای لاتین حیاط خلوت آمریکا است ولی در حال حاضر با سیاست هایی که اقای ترامپ در پیش گرفته است به هیچ وجه تعبیر حیاط خلوت درست نیست. صحبت شما درست است، در حال حاضر کشورهای امریکای لاتین در اعتراض به امریکا علنا از مکزیک حمایت کرده اند.
این واقعیت را اضافه کنم، اگر همین امروز مکزیکی های مقیم کالیفرنیا آمریکا را تحریم کنند و بگویند کار نمی کنیم، کالیفرنیا در بعضی از زمینه هافلج خواهد شد، چرا که بخش اعظم کارگرهای خدمتانی و کشاورزی این ایالت به دست مکزیکی ها انجام می گیرد، یکی از درامدهای عمده کالیفرنیا کشاورزی است، که امریکایی ها انجام نمی دهند برای همین آن ها هم مکزیکی ها را به کار می گیرند. لذا دلیل عمده مخالفت دولت های محلی نسبت به این قانون همین امر است. آن ها هم مکزیکی ها را به کار می گیرند، به همین دلیل ترامپ گفته است دولت های محلی که انها را به کار بگیرند از بودجه فدرال محروم می شوند. این نشان می دهد که دولت های محلی به شهروندان آمریکایی لاتین، مخصوصا مکزیکی ها بسیار نیازمند هستند.
موضوع دیوارمکزیک در اکثر سخنرانیهای انتخاباتی که ترامپ داشته مطرح وگاهی کلمات خارج از عرف دیپلماتیک بوده است و اظهاراتی که دور از شان یک رئیس جمهور است. او مکزیکی ها را مجرم، قاتل و تجاوزگر نامیده بود، این مساله بسیار برای مکزیک ناخوشایند بود و واکنش مقامات این کشور را به همراه داشت.
در حالی که مکزیک یک کشور فرهنگی است. سابقه فرهنگی چند هزار ساله دارد. تمدن آستک ها و مایاها نقش مهمی در تاریخ دارد سال ها قبل از کشف امریکا، آنها در آن منطقه مدنیت داشتند. به عنوان مثال دنشگاهی در مکزیک به نام "اونَم" بالای چهارصد یا پانصد سال قدمت دارد. یعنی چند صد سال قبل از کشف آمریکا، مکزیک از این نظر خودش را غنی می داند و به این تمدن و سوابقش افتخار میکند.

از طرف دیگر به دلیل اینکه بعضی از ایالت های جنوبی امریکا مثل تکزاس ، سانفرانسیسکو، کالیفرنیا و نیومکزیکو در جنگ های قبلی جذو خاک مکزیک بوده و پس از شکست مکزیک از آمریکا، این مناطق به آمریکا پیوست، ملت مکزیک از امریکایی ها یک تنفر خاص و کهنه ای دارند. به همین علت به آن ها می گویند گرین گو. این لفظی است که مکزیکی ها در رابطه با آمریکایی ها به کار می برند.
این نشان می دهد که اینها نسبت به امریکایی ها خوشبین نیستد، ولی بهر حال هم مرز هستند و عمده تجارتشان با امریکا است با انها کار می کنند، منتهی سیاستی که ترامپ در پیش گرفته است، روز به روز بر نفرت مکزیکی افزوده می شود.

به چه دلیل اقای ترامپ تا این حد به مکزیک حساس است؟

اینکه در بالا اشاره کردم اقای ترامپ ففط راجع به مکزیکی ها صحبت می کند به این دلیل بود که اگر توجه داشته باشید خواهید دید که در نیومکزیکو، آریزونا و کالیفرنیا بیشتر مکزیکی ها هستند، ولی مهاجران لاتینی در فلوریدا، اکثرا کوبایی و یا اهل امریکای مرکزی هستند، در نیویورک مهاجران از آمریکای لاتین و مرکزی هستند، آنها اصلا مکزیکی نیستند. این یک مشکلی است که در حال حاضر اقای ترامپ با مهاجرین دارد و بیشتر هم تاکید روی مکزیک دارد و دیوار را می خواهد روی مرز مکزیک احداث کندچون معتقد است بیشتر مهاجرین از خاک مکزیک می آیند..
یک دلیل عمده احداث این دیوار شاید مواد مخدر باشد ولی سالها است که امریکا و مکزیک دارند تلاش میکندد با کارتل ها بجنگند اما موفق نشده اند. حتی رئیس جمهور قبلی مکزیک 5سال دوره ریاستش را وقف مبارزه با کارتل ها کرد که طی آن 35 هزار نفر هم کشته شدند ولی در نهایت نتوانست جلوی آنها را بگیرد. چراکه مکزیک یکی از راههای گذر مواد مخدر است. یعنی مواد مخدر ازکشوذهای دیگر و کلمبیا وارد مکزیک می شود و از مکزیک به آمریکا می رود. مکزیک به آن صورت تولید کننده نیست مشابهتی که با کشور ما دارد این است که مواد مخدر در افغانستان تولید می شود، از طریق ایران به اروپا می رود و ما باید هزینه آن را بدهیم که این مواد به اروپا برود. مکزیک هم این نقش را ایفا می کند در مسیر عبور مواد مخدر است. لذا ترامپ اگر لحن و لفظ که استفاده کرده است را عوض می کرد و می گفت من می خواهم جلوی مواد مخدر را بگیرم خیلی بهتر از این بود که بگوید مکزیکی ها مجرمند، تجاوزگر هستند و ... ولذا حساسیت ها کمتر میشد.
به همین دلیل است که در حال حاضر، کشورهای امریکای لاتین اکثرا از مکزیک حمایت می کنند. ولی اینکه بگوییم بین آنها جنگی اتفاق بیفتد محتمل نیست. دور از ذهن است ولی جدال اقتصادی و لفظی بسیار محتمل است.


با توجه به اینکه اقتصاد کالیفرنیا وابسته به مکزیک است. ترامپ بار دیگر کالیفرنیا را تهدید کرد به قطع بودجه، به دلیل همکاری با مکزیکی ها، پس از پیروزی ترامپ در انتخابات مقامات دولت محلی کالیفرنیا اعلام کردند که می خواهند با راه اندازی یک همه پرسی از ایالات متحده جدا شوند. با این تفاسیرجدایی کالیفرنیا از آمریکا شدنی است؟ یا اگر این اتفاق بیفتد چه تبعاتی برای دولت مرکزی در پی دارد؟


این اتفاق به نظرم نخواهد افتاد، دور از ذهن است چرا که ایالت های امریکا از هم جدا نمی شوند همه ایالتها بهم دیگروابسته هستند و این تفکرات تقریبا دور از ذهن است که ایالت ها به خاطر یک شخصی که در حال حاضر رئیس جمهور است، از هم جدا شوند! همه چیز در امریکا به هم وابسته است. الان بسیاری از میوه آمریکا را کالیفرنیا صادر می کند، بیشتر مراکز آی تی آمریکا در این ایالت است، این حرف ها گفته می شود اما با واقعیت بسیار فاصله دارد.
در هر حال این ایالت ها همه به هم وابسته هستند. درست است که قانون فدرال و ایالتی وجود دارد، ولی ایالت ها در همه چیز تابع مرکز نیستند، همین طور که شاهد بودیم قاضی سیاتل یک رای داد و حکم دولت را ملغی کرد. این استقلال را دارند ولی این طور نیست که از هم جدا شوند.


به طور کلی ارزیابی شما از اقدامات اخیر ترامپ ، مخصوصا تصمیماتی که علیه کشورمان صادر کرده است چیست. فکر میکنم ترامپ تنها رئیس جمهوری تاریخ جهان است که روز اولی که بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا تکیه زد وعده های انتخاباتی خود را یکی پس از دیگری امضا می کرد، عمل ترامپ حتی برای عوام و شهروندان عادی که در قید اخبار روزانه، تحلیل و سیاست نیستند هم عجیب و هیجان انگیز بود. ارزیابی شما چیست؟


اقای ترامپ حرف هایی در دوران مبارزات انتخاباتی خود زده بود و سعی کرد در همان هفته اول برخی از آن هارا اجرایی کند. چرا که روحیه دونالد ترامپ روحیه یک سیاستمدار نیست.و این خطرناک است
روحیه او با روحیه دیگر افرادی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده اند متفاوت است، سیاستمدار نبوده است و چون یک ادم ثروتمند، کارخانه دار و بساز بفروش است از همان اول مانند یک رئیس (BOSS) رفتار می کرد.
رفتار او را با خبرنگار سی ان ان دیدیم، معمولا هیچ رئیس جمهوری خودش را با خبرنگار درگیر نمی کند. کاری که ایشان کرد، خارج از عرف بود. تصمیماتی هم که در هفته اول گرفت مجبور شد در برخی از آنها عقب نشینی کند در آینده هم از این عقب نشینی ها خواهد داشت.
اصولا سیاستمداران با یک اتاق فکر کار می کنند ولی ایشان شخصا تصمیم می گیرد! از طرف دیگر ترامپ بسیار تحت نفوذ اسرائیل است. تصمیماتی که اتخاذ می کند بی تاثیر از لابی اسرائیل وتند روهای دست راستی ها نیست.
کما اینکه داماد ایشان صهیونیست و با نفوذ است، برعکس اینکه داماد کری ایرانی بود وعلاقمند به آداب ورسوم ایران، خب این تفاوت باید مشخص شود.
در خصوص روابط اقای ترامپ با دنیا و کشور خودمان، نظر من، نظر دوستان صاحب نظر و دیگر تحلیلگران این است که در حال حاضر ما نباید کاری کنیم که بهانه به دست ترامپ دهیم. این سیاست خردمندانه و عقل گرایانه ای است. تاکید می کنم که ما نباید کاری کنیم که بهانه به دست ترامپ دهیم چرا که او به معنای واقعی به دنبال بهانه است. اقای ترامپ در داخل و خارج از امریکا با مشکلات زیادی روبه رواست. اگر ما یک مدتی صبر داشته باشیم و خودمان را به اصطلاح نندازیم توی صحنه، اقای ترامپ به اندازه کافی با دنیا درگیر خواهد شد. این اشتباه فاحشی است که که ترامپ را بخواهیم تست کنیم،
اسراییل دنبال این است که ترامپ را روی مسائل ایران زوم کند وعلنآ هم اعلام کرده لذا ما نباید کاری کنیم که تمام مسائل به جای اینکه فکوس شود روی مشگلات ترامپ با دنیا بیاوریمش روی مشکل ترامپ با ایران، ما در حال حاضر باید خیلی ارام از کنار این مسائل بگذریم.
همانطور که می بینیم افکار عمومی دنیا و آمریکا به نفع این هفت کشوری است که ورود آن ها به آمریکا منع شده است. در حال حاضر فضا به نفع ایران تغییر کرده است. هروز تظاهرات می شود به علت اینکه اقدام ترامپ نژاد پرستانه است و خلاف قانون اساسی است.
این هفت کشوری که اعلام کرده است که نمی توانند وارد امریکا شوند که طی دو روز گذشته وارد شده اند. مهمترینشان ایران است. لیبی را بیبیند سه تا حکومت دارد معلوم نیست دست چه کسی اداره می شود؟! سومالی را که اصلا کسی دولتش را نمی شناسند، سوریه که خب جنگ و اوارگی و مشغول مشکلات عدیده خودش است، یمن با دو حکومت در حال رنج وعذاب است در این چند کشور مهمترینشان ایران و بعد عراق است. بیشترین فشار هم به ایرانی ها انجام می گیرد.
ایرانیان و کلآ دنیا این سوال را از اقای ترامپ می پرسند و می گویند تا کنون چند ایرانی به عنوان تروریسم در امریکا بازداشت کرده اید؟ تا به حال کدام ایرانی یک عملیات تروریستی انجام داده است؟ کسانی که به برج های دوقلو حمله کردند که از عربستان وامارات بودند. تا به حال همه تروریستها عمدتآ از کشورهای هم پیمان خودتان بوده اند ولی کشورهای حامی تروریستها ممنوع نشده اند.
به اعتراف خود ترامپ در سخنرانیهای انتخاباتیش ایران با گوه تروریستی داعش در عراق و سوریه میجنگد با القاعده وطالبان وهمچنین گروهای تروریستی دیگر. ، حتی افغانستان ویا عربستان که مهد ومرکز داعش وطالبان هستند تحریم نشده اند. این قانون برای کشوری گذاشته شده است که همه ایرانیان مقیم اروپا و آمریکا یا درس خوانده هستند یا سرمایه دار و سرمایه گذار، من آمریکا را خیلی خوب می شناسم، اکثریت ایرانیها در امریکا باعث افتخار آن کشورند حدود بیست و سی درصد از استادان و پروفسورهای دانشگاه های مهم آمریکا ایرانی هستند. زبان دوم ناسا فارسی است. حدود سی الی چهل نفر از مدیران ارشد ناسا ایرانی هستند.
بسیاری از پزشکان درجه اول بیمارستان های امریکا ایرانی هستند، ایرانی ها از موقعیت بسیار بالایی در آمریکا برخوردار هستند. این محدودیتی که برای ایرانیان گذاشت، به خاطر تروریستی بودن نیست چون سابقه نداشته است یک ایرانی را به عنوان تروریست دستگیر کنند. علی رغم اینکه عربستان بسیار در این زمینه تلاش کرد، خود عربستان که مرکز صدور تروریست است آزاد است.
این تصمیم سیاسی است یک تصمیم بر اساس واقعیت ها نیست. به همین دلیل است که دنیا با آن مخالفت می کند.
به نظرم این کار ادامه پیدا نمی کند. ترامپ مشکلات بزرگ جهانی خواهد داشت، به عنوان نمونه او سازمان تجارت جهانی را قبول ندارد و آن را به هم می زند. با اتحادیه اروپا بسیار مخالف است و نماینده اتحادیه را به آمریکا نپذیرفت. با استرالیا مشکلات پناهجویان را دارد و توافق تجاری رالغو کرد.
با سیاست چین موافق نیست، اما ببینید چینی ها چه قدر عاقلانه و آرام از کنار ان می گذرند، سعی می کندد در تیرس ترامپ فعلا نباشند علی رغم کاری که ترامپ با انها کرد در تاریخ آمریکا هیچ رئیس جمهوری این کار را نکرده بود.با رئیس جمهور تایوان که چین آن را جزئی از کشور خودش می داند تلفنی صحبت کرد و تبریکاتی هم رد و بدل شد حتی ابراز امیدواری برای گسترش روابط هم کردند!
به هر حال با همه این تفاصیل ما کاری که باید بکنیم این است که نباید بهانه به ترامپ بدهیم، اقای ترامپ دنبال این است که یک دشمن برای خودش دست و پا کند که افکار عمومی امریکا و جهان را معطوف به آن کند.
ما در حال حاضر باید منافع ملی را در نظر بگیریم، منافع ملی ما در حال حاضر این است که به اصطلاح خودمان را درگیر با رئیس جمهور آمریکا نکنیم، چرا که ترامپ به اندازه کافی خودش را با دنیا درگیر خواهد کرد.


نظرتان در مورد آینده برجام چیست...

مسولان ایرانی با درایت اعلام کرده اند که ناقض برجام نخواهند بود. برجام یک عهدنامه دو جانبه بین ایران و آمریکا نیست چند جانبه است. مهم قطعنامه های شورای امنیت بود که لغو شد. اروپا هم که علاقمند است با ایران کار کند. ژاپن، کره جوبی، چین و روسیه با ایران کار می کنند. سفر وزیر خارجه فرانسه با آن هیات بسیار بزرگ اقتصادی به ایران، پیام داشت. پیامی به آمریکا بود به این معنی که ما نمی خواهیم بازار ایران را از دست بدهیم، همانطور که آلمان هم این مهم را می خواهد و از همه مهمتر ایرانی ها و سرمایه گذاران و تجار ما هم علاقمند به این رابطه همکاری با اروپاهستند.
ما باید امریکا را از اروپا جدا نگاه کنیم. خلاصه این اشتباه را نکنیم که بیخود و بی جهت یک بهانه به ترامپ بدهیم که مشکلاتی که در حال حاضر با جهانیان دارد نادیده گرفته شود و مشکلات او با ایران را مطرح کند و در افکار عمومی مردم آمریکا اثر منفی بگئاریم این طرح نتانیاهو است که می خواهد ایران را در تیررس حملات و تنش با امریکا قرار دهد وایران هراسی را راه بیندازد ما نباید فضایی که به نفع ما است از دست دهیم و از این فضا علیه خود آمریکا استفاده کنیم.

 

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 633298

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    3 24
    این دوستان توهم زدند این بابا از روزی که آمده داره تهدید می کنه
    • رامین RO ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      7 0
      توهم رو تو زدی که حتی از خواندن و درک صحیح یک مطلب عاجزی
    • سعید EU ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      9 0
      موافقم . خیلی واقع بینانه تفسیر کردند
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    5 1
    باید صبر کرد و دید چه پیش میاد....اظهار نظر زودست. اما مسئله ای که روشنه اینه که بهانه دادن عده ای در داخل به دولت امریکا به ضرر مردم و کشورست.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    8 2
    سوال، آیا همین آزمایش موشکی اخیر واقعآ ضرورت داشت آیا بهتر نبود آنرا به زمان بهتری موکول میکردیم آیا بخاطر همین شلیک نبود که آلمان هم از تحریم اخیر آمریکا حمایت کرد..
  • بی نام GB ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    7 0
    واقعا تحلیل درستی ارائه دادن، در حال حاضر تنها کار که ما باید بکنیم صبر و رصد وقایع پیرامونی است، ان شالله که همه دوستان در داخل به این دید برسند
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    10 1
    شاه بیت ایشان در این مطلب است: ببینید چینی ها چه قدرعاقلانه و آرام از کنار ان می گذرند، سعی می کندد در تیرس ترامپ فعلا نباشند علی رغم کاری که ترامپ با انها کرد.... دقیقا، ما از چین خیلی درسها باید بیاموزیم که یکی از آنها همین است، خیلی آرام و با سیاست و حتی آب زیرکاه عمل می کنند. چین الان پیشرفته ترین تسلیحات نظامی ، بالستیک و اتمی را دارد اما بی خود جنجال به راه نمی اندازد، اینها درسهای بزرگی برای ماست. خیلی آرام و طی 20 سال از یک کشور ضعیف و ناتوان ، خود را تبدیل کرده اند به یک کشوری که آمریکا را به زانو درآورده است و ابرقدرت دوم دنیاست، لذا امیدوارم ما نیز این آرامش و خردمندی را از چینی ها بیاموزیم.
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    9 0
    خیلی تحلیل خوب و درستی بود. امیدوارم تندروهای ایرانی هم این تحلیل را به دقت بخوانند. البته اگر دستشان در جیب تحریم نباشد
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    16 0
    اگه تندروها بگذارند