محسن بهرامی‌ارض‌اقدس*

عضویت در مجامع بین المللی منجر به توسعه روابط سیاسی جمهوری اسلامی می شود و توسعه روابط سیاسی هم به توسعه روابط اقتصادی از راه جذب سرمایه و تکنولوژی منتهی می شود.

نباید فراموش کرد که بدون توسعه روابط بین المللی نمی توان شعار توسعه اقتصادی سر داد. از این رو، عضویت جمهوری اسلامی در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا که رویکرد اختصاصی آن در حوزه پول و بانک، یکی از مشکلات ایران در دوره پسابرجام است، می تواند به توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور در شرایط پساتحریم کمک کند.

از سوی دیگر، بخش اعظم شرکای اقتصادی و کشورهای هدف صادرات جمهوری اسلامی ایران در منطقه آسیا عضو بانک سرمایه گذرای زیرساخت آسیا هستند و عضویت ایران در این بانک به عنوان یک عضو موسس و سهامدار، می تواند در نقش تسهیل کننده روابط تجاری و اقتصادی ایران و همچنین نقل و انتقالات مالی بین المللی و جهانی برای کشور در حوزه صادرات نفتی و غیرنفتی و البته واردات از سایر کشورهای جهان، ظاهر شود.

این در حالی است که محوریت تاسیس این بانک بر چین استوار است؛ کشوری که هم در دوران تحریم همکاری اقتصادی قابل قبولی با ایران داشته و هم در دوران پساتحریم نیز می تواند در کنار سایر کشورها، یکی از مهم ترین شرکای اقتصادی جمهوری اسلامی محسوب شود. در چنین شرایطی، جمهوری اسلامی با عضویت در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا، می تواند چین را در صدر اولویت شرکای اقتصادی خود قرار داده و از این کشور به عنوان یک برگ برنده در مقابل کشورهای غربی در توسعه روابط اقتصادی و ایجاد فضای رقابتی استفاده کند.

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران یک کشور بالقوه سرمایه پذیر است که با توجه به روند مقابله با بیکاری در کشور، بازسازی خطوط تولیدی و نوسازی صنایع قدیمی کشور و به خصوص گام برداشتن در راستای تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی که در برنامه توسعه کشور پیش بینی شده، نیاز به جذب سرمایه گذاری خارجی به عنوان یک پیش نیاز دارد.

یکی از راه های تحقق این امر، استفاده از شبکه بانکی است؛ در حالی که تا زمانی که با شبکه بانکی بین المللی ارتباط مناسب و گسترده ای نداشته باشیم، امکان انتقال سرمایه خارجی با وجود تمام مزیت های جمهوری اسلامی، با محدودیت روبرو خواهد بود. این درحالی است که شراکت، سرمایه گذاری و سهامداری در یک بانک بزرگ مثل بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا، می تواند این مانع را از مسیر جذب سرمایه خارجی ایران کنار بزند.

از سوی دیگر، بواسطه نقش چین در این بانک، در بحث اجلاس شانگهای و پذیرفته شدن عضویت ایران در این پیمان، می توان علاوه بر حوزه های اقتصادی، از نقش چین در حوزه های دیگر نیز استفاده کرد.

همچنین بواسطه تاسیس یک خط راه آهن که در دولت حسن روحانی تاسیس شد، جمهوری اسلامی هم اکنون از طریق شبکه ریلی آسیای میانه به شبکه راه آهن سراسری چین نیز متصل است.

این در حالی است که یکی از نقش های بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا نیز در طرح جاده ابریشم بروز پیدا می کند که ایران بواسطه ایجاد زیرساخت ریلی مذکور و عضویت در این بانک آسیایی، می تواند نقش خود در این طرح بازیابد.

بحث حذف دلار از مراودات تجاری میان کشورهای عضو و آسیای میانه نیز مطرح است که در سایه این بانک مشترک، مبادلات تجاری ایران و سایر کشورهای عضو می تواند از طریق پول های ملی صورت گیرد.

*مشاور معاون اجرایی رییس جمهور

35223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =