۰ نفر
۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱

ایرنا نوشت: تنها پس از گذشت یک ماه از عمر دولت جمهوری خواه ترامپ، انتشار برخی اسناد به استعفای مشاور امنیت ملی دولت وی انجامید؛ پرونده ای که حتی می تواند تا استعفا و حتی استیضاح دولتمردان جدید آمریکا پیش رود.

در مدت اندکی که از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رییس جمهوری ایالات متحده می گذرد، چند استعفا در دولت وی به وقوع پیوسته است. نخستین شوک به دولت نوپای ترامپ را گروهی از دیپلمات ها و مقام های ارشد وزارت خارجه آمریکا وارد کردند. آنها به طور دسته جمعی با استعفای خود اعلام کردند به‌دلیل تعارض دیدگاه، حاضر به همکاری با دولت جدید نیستند.
حال اما با استعفای «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ موضوع استعفاها در کابینه دولت آمریکا به خاطر روابط پنهانی و نزدیک با مقام های روسی، شکل دیگری به خود گرفته است.

** استعفای فلین؛ چرایی و پیامدها

عمر حضور مشاور امنیت ملی ترامپ در دولت کنونی جمهوری خواه آمریکا به یک ماه نرسید که با استعفا پایان یافت.
گفته می شود علت استعفا، انتشار گزارش هایی بود که نشان می داد فلین در پایان سال 2016، به «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در ایالات متحده در زمینه کاستن از تحریم های روسیه و بهبود روابط با مسکو پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وعده هایی داده است.

به گزارش برخی رسانه ها، فلین 29سپتامبر (نهم مهرماه امسال ) یعنی همان روزی که اوباما دستور اخراج 35 دیپلمات روس را صادر و 2 نهاد اطلاعاتی روسیه را تحریم کرد، پنج تماس تلفنی با سفیر روسیه داشته است.

وقتی این قضیه با پیگیری رسانه ها شکل جدی تری به خود گرفت، مقام های دولت آمریکا اعلام کردند که در جریان محتوای صحبت های فلین با سفیر روسیه نبوده اند و مشاور امنیت ملی ترامپ در این موضوع حتی «مایک پنس» معاون رییس جمهوری را گمراه کرده است. در نتیجه فلین مجبور به استعفا شد اما در متن استعفانامه نوشت که در این ارتباط به مایک پنس اطلاعات ناقص داده است.

به دنبال این رویداد، رییس جمهوری آمریکا پس از استعفای مایکل فلین، ژنرال «جوزف کیث کلاگ» ژنرال بازنشسته ارتش را به طور موقت به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا منصوب کرد.
حال این پرسش به ذهن می رسد که پس از استعفای فلین آیا پرونده جنجالی نفوذ روسیه بسته خواهد شد یا اینکه ابعاد تازه تری پیدا می کند؟

اینکه چقدر پرونده ارتباط بین مقامات کاخ سفید با سران مسکو ادامه خواهد یافت به نوع عملکرد منتقدان جمهوری خواه در دولت، طیف دموکرات، فشار عمومی و مهمتر از همه رسانه های پر نفوذ این کشور بستگی دارد.
هر چند «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین این رخداد را یک مساله داخلی در ایالات متحده دانسته و از ورود به آن خودداری کرده است اما در صورت اثبات اطلاع ترامپ از زد وبندهای دولتمردان آمریکا با روسیه قضیه به گونه ای دیگر پیش خواهد رفت.

** پرونده استعفا و اثرگذاری آن بر دولت ترامپ

آمریکا و روسیه از دهه ها پیش تاکنون رفتاری رقابتی و حتی تنازعی را تجربه کرده اند؛ از جنگ سرد و بلوک بندی جهانی گرفته تا اختلاف های کنونی همچون آنچه بر سر اوکراین شکل گرفت و به تیرگی روابط 2 کشور و تحریم روسیه انجامید. طبیعی است که تفکر ضدروسی در اندیشه و عمل آمریکایی ها جا خوش کند.

حتی در دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مسئله نفوذ و تاثیرگذاری روسیه مطرح بود ، روس ها متهم شدند که هکرهایشان با حمله سایبری به کامپیوترهای حزب دموکرات و انتشار ایمیل ها و اسناد کمیته ملی دموکرات ها نقش بسزایی در شکست طیف مقابل ترامپ ایفا کردند؛ امری که برای مدت ها به موضوعی جنجالی در ایالات متحده تبدیل شده بود.
پس از افشای تماس های تلفنی مشاور امنیت ملی ترامپ با سران مسکو آن هم در بحبوحه تیرگی روابط، دولت ترامپ باید هزینه آن را بپردازد؛ حال این هزینه با استعفای فلین می تواند پرداخت شود یا با استیضاح رییس جمهوری بستگی به مواردی دارد که پیشتر به آن اشاره شد.

بسیاری بر این باورند که ترامپ و معاون اول وی از تماس های تلفنی فلین با مقام های روسی مطلع بوده اند چرا که فلین یکی از افراد بسیار نزدیک به ترامپ بوده که حتی در زمان رقابت های انتخاباتی در زمینه امنیت ملی و سیاست خارجی به او مشاوره داده است.

از طرفی، جانبداری فلین و حتی خود شخص ترامپ از سران روسیه و تاکید آنها بر همکاری با مسکو بر کسی پوشیده نبوده و نیست. شاید یکی از دلایل استعفای فلین، جلوگیری از افشای بیشتر اطلاعات در این زمینه بوده است زیرا فاش سازی اسنادی فزون تر می تواند کار را برای دولت ترامپ در آستانه راه دشوار کند و به رسوایی افراد بیشتری بینجامد.

به هر حال پرونده نفوذ روسیه در آمریکا به ابزاری برای مخالفان دولت ترامپ تبدیل شده است تا با تکیه بر آن به رییس جمهوری جدید و هیات دولت فشار وارد آورند. دولت ترامپ در آستانه راه یک قربانی بزرگ داد. همان طور که اشاره شد، برخی معتقدند که این موضوع می تواند تا استیضاح رییس جمهوری نیز پیش برود و دومینوی آغاز شده همچنان ادامه یابد.
موضوع مهم دیگر مسئله جنگ رسانه ها و ترامپ است که از مدت ها پیش وجود دارد.

ترامپ همواره رسانه های آمریکا را به انتشار اطلاعات نادرست و دشمنی با خود متهم می کرد و حال این موضوع به ضرر وی تمام شده است. نفوذ روسیه در هیات حاکمه ایالات متحده چه درست باشد چه نادرست، دولت ترامپ را با وضعیت دشواری رو به رو خواهد کرد.

البته به خاطر دعوای ترامپ با رسانه های مشهور آمریکایی همچون «سی ان ان» و «نیویورک تایمز» حتی به فرض عبور دولت از این بحران، چه بسا که با انتشار موضوعی تازه از سوی رسانه ها، هجمه ای دیگر علیه ترامپ و کابینه وی شکل گیرد. در صورت ادامه این روند پس از پایان دوره چهارساله کنونی، ترامپ برای انتخابات بعدی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =