تلاش برای توسعه همکاری‌های فرهنگی با هند

حسین دیوسالار

هند مقصد سفری بود که دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان به منظور برگزاری اولین دور گفت‌وگوی فرهنگی ایران و شبه قاره هند، در ادامه برگزاری موفقیت آمیز اولین دور گفت‌وگوهای ایران و اروپا در ایتالیا که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه‌ریزی و به اجرا درآورده بود به انجام رسید. در این سفر هیئتی علمی و فرهنگی متشکل از جناب آقایان دکتر کافی رییس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر رضی رییس دانشگاه گیلان، دکتر اسماعیل آذر استاد زبان و ادبیات فارسی، دکتر هاشمی معاون دانشگاه فردوسی مشهد، سهراب رئیس اداره شبه قاره معاونت بین الملل و دانش نیا از مرکز مطالعات فرهنگی، بین‌المللی معاونت آموزش و پژوهش و اینجانب رییس سازمان را در این سفر از تاریخ 24 تا 29 دی ماه همراهی نمود.

حضور در بمبئی و دهلی نو و بازدید از برخی مراکز علمی و فرهنگی و ملاحظه بسیاری از نمادهای تمدنی این کشور که نشانه‌های عمیقی از ارتباطات باسابقه فرهنگی و تمدنی با فرهنگ و تمدن ایرانی، اسلامی دارد بسیار قابل توجه بود.

دکتر ابراهیمی ترکمان این سفر را به دعوت رسمی رئیس شورای روابط فرهنگی هند به منظور توسعه روابط فرهنگی به انجام رساند که با حضور جناب آقای حامد انصاری معاون محترم نخست وزیر هند در مراسم افتتاحیه رسمی گفت‌وگوی فرهنگی ایران و هند، نشانه‌ای از عزم و اراده جدی مسئولان عالی ایران و هند را برای گسترش همه جانبه روابط و از جمله فرهنگی داشته و سفر چند ماه قبل نخست وزیر این کشور به ایران و دیدار با رئیس جمهور کشورمان نیز شاهد دیگری بر این مهم است.

هندوستان با پایتختی دهلی نو کشوری در جنوب آسیا، پرباران، مرطوب، دارای خاک بسیار حاصلخیز و در مجموعه شبه قاره هند است و با پاکستان، برمه، بنگلادش، نپال، بوتان و چین مرز مشترک دارد و در آخرین پیام آقای نارندرا مودی نخست وزیر به مناسبت درگذشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، خود را نماینده یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون نفر هندی اعلام کرد که به این ترتیب دومین کشور پر جمعیت دنیا پس از چین است و بندر بمبئی (معروف به مومبای)، دهلی، کلکته، مدرس، بنگلور، حیدر آباد، اگرا، میسور، جی پور، گوا، پونا، برپال، تریواندروم، سورات و کانپور از دیگر شهرهای مهم هند است

تاریخ و فرهنگ طولانی سه هزار ساله هند مهم‌ترین ویژگی این سرزمین با مجموعه متنوعی از نژادها، زبان‌ها، آیین‌ها، صدها زبان، هزاران گویش و لهجه است و علاوه بر دو زبان هندی و انگلیسی که در قانون اساسی این کشور به صورت رسمی اعلام شده‌، ۲۲۲ زبان دیگر در یک یا چند ایالت موقعیت زبان رسمی را دارند هر چند که درهند ۴۲۸ زبان وجود دارد که ۴۱۵ زبان زنده و ۱۳ زبان امروزه منسوخ شده‌اند.
ادیان مختلف و فرقه‌های مذهبی گوناگون و متنوع و فراوان و بی‌شماری در هند وجود دارد که اغلب از هندوئیسم، اسلام و آیین بودایی نشات گرفته‌اند و حدود 80٫۵٪ مردم هند پیرو آئین‌های هندو و حدود ۱۳٫۴٪ مسلمان هستند. مسلمانان بیشتر در دهلی، بنگال غربی و نواحی شمال غربی کشور زندگی می‌کنند و در کشمیر، بیشتر حضور را دارند که به این ترتیب هند پس از اندونزی و پاکستان پرشمارترین جمعیت مسلمان جهان را داراست.

زرتشتیان معروف به پارسیان، از مهم‌ترین اقلیت‌های دینی هند هستند و طی بیش از پنج سده اولیه حمله اعراب به ایران به هند مهاجرت کرده‌اند و بیشتر در مناطق مختلف گجرات و مهاراشترا به مرکزیت بمبئی اقامت دارند. اگر چه جمعیت آنان کمتر از۲۰۰ هزار نفر است، اما نزدیک به ۱۷۷ ٪ اقتصاد هند را در دست دارند.

در حال حاضر تعداد قابل توجهی از ایرانیان به ویژه دانشجویان نیز در این کشور حضور دارند و البته تمرکز بیشتر آنان در بمبئی، دهلی و پونا دارند که ضرورت توجه بیشتر به آنان را همواره یادآوری می نماید و در طول این سفر نیز بارها در این زمینه و اقدامات و فعالیت هایی که می توان برای آنان به انجام رسانید بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت. دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان ترکمان در ابتدا به بمبئی و سپس به دهلی نو سفر نمود.

حضور در بمبئی؛ شهری فرهنگی و سینمایی 

بمبئی یکی از بزرگترین شهرهای هند است که دارای ارتباطات گسترده فرهنگی با ایران بوده و هست و به دلیل همین اهمیت از دیرباز، علاوه بر رایزنی فرهنگی کشومان در دهلی، دفتر دیگری نیز در بمبئی که فاصله حدود دو ساعت و نیم را با دهلی دارد به عنوان وابسته فرهنگی تاسیس نموده که نشانه‌ای از اهمیت دادن به توسعه روابط فرهنگی با کشوری است که درحوزه تمدنی ایران قرار دارد. شهری که می‌توان در آن به وضوح تفاوت‌های فقیر و غنی را مشاهده کرد. آنچه که در بدو ورود به وضوح جلب توجه می‌کرد و بعد از آن هم در دهلی، بوق زدن‌های ممتد و مستمر اتومبیل‌ها بود و اگر می‌توانست میهمان تازه وارد را ناراحت و خسته کند اما در میان مردمان مقیم آن چندان تاثیری نداشت و هر چند بر اساس گفته ها دولت در تلاش برای فرهنگ سازی به منظور کاهش این معضل اجتماعی است اما هنوز راه و مسیر یافتن توآم با بوق زدن‌های ممتد است و برخی هم جمله بوق بزن را در پشت اتومبیل ها حک کرده بودند.

دکتر ابراهیمی حدود یک روز و نیم در این شهر حضور یافت و علاوه بر بازدید از منطقه بالیوود و ملاقات با برخی از مقامات سینمایی این کشور، با برخی از مقامات فرهنگی برای توسعه روابط دیدار و گفت‌وگو نمود. در ابتدای ورود جناب آقای خالدی سرکنسول محترم کشورمان در بمبئی که روزهای پایانی دوران ماموریت خود را سپری می کرد به همراه جناب آقای زارع وابسته محترم فرهنگی کشورمان به استقبال آمده بودند. برای صرف ناهار به رستورانی ایرانی به ریاست جناب حسینی رفتیم. ایرانی ها در این شهر و دیگر شهرهای هند سابقه حضور بسیار طولانی دارند و توانسته‌اند ارتباطات بسیار خوب توام با تاثیر گذاری جدی در عرصه‌های مختلف بازرگانی، تجارت، حوزه های فرهنگی و ... را به خود اختصاص دهند.

غذاهای هندی با تمام سفارش‌های میزبان برای کم بودن میزان فلفل و ادویه‌جات برای افرادی که کمتر به غذاهای تند عادت دارند باز تند و سوزنده هستند و به تعبیر ظنز آمیز یکی از همراهان، ظاهرا اصل غذا فلفل و ادویه جات است و به آن کمی غذاهای گوشتی و یا سبزیجات اضافه می شود.

به هر حال فرصت مغتنمی بود تا دکتر ابراهیمی در جریان آخرین اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی در این شهر و برخی ضرورت ها قرار گیرند هر چند که در ادامه نیز در جلسه جداگانه‌ای با وابسته محترم فرهنگی که در مدت حضور توانسته بود ارتباطات بسیار خوب و نزدیکی را با مراکز علمی، فرهنگی و دانشگاهی این شهر برقرار نمایند، گزارش کاملی از اقدامات انجام شده ارائه نمود و دکتر ابراهیمی هم با توجه به سابقه فراوان در این زمینه، ملاحظات مربوطه را به ویژه برای کشوری با سابقه تمدنی هند ارائه کردند.

بازدید از موسسه بالیوود و دیدار با دست اندرکاران

بالیوود بر خلاف هالیوود و تصور مرسوم یک شهرک سینمایی نیست، هر چند که در منطقه ای کوهستانی عنوانی به نام بالیوود را می توان بازدید کرد اما این عنوان یک شرکت بزرگ سینمایی در بمبئی است که توانسته در سطح جهانی نقش آفرینی داشته باشد و سالانه بیش از هزار فیلم را به بازارهای جهان عرضه می‌کند. مسئولان و از جمله معاون اجرایی این مجموعه علاوه بر نشان دادن لوکیشن برخی از فیلم‌های در حال ساخت، توضیحاتی در ارتباط با فعالیت‌ها و اقدامات مجموعه ارائه نمود و ریاست محترم سازمان هم به ظرفیت‌های فراوان سینمایی ایران اشاره و به دلیل وجود اشتراکات فراوان فرهنگی خواستار توجه به تولید محصولات مشترک گردید که مورد استقبال قرار گرفت. البته در گذشته مجموعه فارابی اقداماتی انجام داده بود که ظاهرا در سال های اخیر کمرنگ تر شده و باید برای حضور سینمای ایران در هند هم برنامه ریزی منسجمی صورت پذیرد.

دیدار با رئیس فستیوال فیلم های هند

دکتر شانترام رئیس یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های فرهنگی در هند است که مسئولیت فستیوال‌های فیلم در کنار تولید و ارائه امکانات به تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی را برعهده دارد و علیرغم حضور در بمبئی اما مسئولیت ملی دارند و دکتر ابراهیمی در مدت حضور کوتاه خود در این شهر به دلیل اهمیت توسعه روابط سینمایی با او دیدار کرد و از بخش های مختلف مجموعه و فعالیت های آنان بازدید نمود.

در ابتدای جلسه آن چه بسیار مهم به نظر می‌رسید علاقه‌مندی طرف هندی برای توسعه همکاری‌های سینمایی بود که ظاهرا در سال‌های اخیر اندکی کمرنگ شده و با تاکید بر این که فیلم‌های ایرانی علیرغم آن که می‌تواند در این کشور مخاطبان فراوانی را داشته باشد اما در این زمینه نیازمند همکاری‌های بیشتر هستیم و رئیس سازمان هم به ظرفیت‌های فراوان فرهنگی و سینمایی در کشور اشاره کرد و بر پیگیری این مهم تاکید نمود و البته در بازگشت به ایران هم برای برنامه ریزی در این زمینه هماهنگی‌هایی را به انجام رسانید و وابسته فرهنگی کشورمان در هند را مامور برگزاری هفته فیلم ایران در بمبئی نمود که امیدواریم شاهد تعامل بیشتر دو کشور فرهنگی برای توسعه تبادلات سینمایی که در دوره معاصر به صنعت مهم و تاثیر گذاری تبدیل شده باشیم که البته موضوعات مزبور از سوی رئیس سازمان هم مورد تاکید قرار داد.

دکتر ابراهیمی بعد از بخش های مختلف مانند استودیوی ویژه این موسسه به منظور صداگذاری مدرن و به روز دنیا بازدید کرد.
رئیس سازمان روز شنبه 25 دی ماه بمبئی را به مقصد دهلی ترک کرد.

دهلی نو، نماد فرهنگی و تقسیمی از شهر نو و سنتی

دکتر ابراهیمی روز شنبه 25 دی ماه با استقبال جناب آقایان انصاری سفیر محترم ایران و دهگاهی رایزن فرهنگی وارد دهلی شد. بخشی از دوران ماموریت دکتر ابراهیمی به عنوان رایزن فرهنگی در روسیه همزمان با سفارت جناب آقای انصاری در آن کشور بود و رد و بدل شدن برخی از خاطرات و تطبیق اقدامات فرهنگی در آن کشور و ضرورت برنامه ریزی برای توسعه تعاملات فرهنگی در هند نشان از همکاری های فراوان آن دوران می داد. در دهلی نو البته جناب آقایان سهراب رئیس اداره شبه قاره و دانش نیا از مرکز مطالعات فرهنگی - بین المللی سازمان که مسئولیت برگزاری این دور از گفتگوهای فرهنگی را برعهده داشتند هم به هیئت ریاست سازمان پیوستند و با توجه به اهمیت این برنامه و ضرورت پیگیری جدی موضوعات مرتبط شاهد تلاش فراوان جناب آقای دهگاهی رایزن محترم فرهنگی، عابدی معاون و اسداللهی کارشناس رایزنی در کنار کارکنان محلی نمایندگی بودیم.

حضور در سفارت 

جناب آقای انصاری در مراسمی هم که در سفارت با حضور مسئولان بخش های مختلف به افتخار حضور دکتر ابراهیمی برگزار کرده بود، گزارش دقیقی از زمینه های مساعد فرهنگی هند و ایران برای همکاری های بیشتر ارائه کرد و همکاران نیز توضیحات کاملی از حوزه های فعالیت های خود ارائه نمودند و جناب سفیر با توجه به شناختی که از دکتر ابراهیمی داشته اند، بر امیدواری به دوره ای جدید از تعاملات فرهنگی با هند تاکید کردند.

نکته ای که باید بر آن تاکید کرد آن که جناب آقای دهگاهی به عنوان معاون رایزنی، دو نوبت دیگر هم به این کشور اعزام شده بودند و این بار هم برای نوبت سوم در این کشور به عنوان رایزن فرهنگی حضور یافته بودند و همین امر موجب شده بود که بتوان وی را یکی از افراد متخصص در زمینه هند دانست که تحصیل در رشته تاریخ هم بر این ظرفیت ارزشمند افزوده بود و می توانست برای ادامه مسیر و اقدامات بهتر در این کشور مورد بهره برداری قرار گیرد. البته جالب تر آن که بسیاری از همکارانی که در این کشور ماموریت داشتند نیز برای دوره های مختلف به هند آمده بودند و همین مهم نشان از توجه و اهمیت جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با هند دارد.

دیدار با رئیس شورای روابط فرهنگی هند

دکتر ابراهیمی سفر به هند را با دعوت رسمی رئیس شورای روابط فرهنگی هند که از سوی نخست وزیر این کشور منصوب می گردد و در واقع مسئولیت فعالیت ها و اقدامات فرهنگی در این کشور را برعهده دارد به دهلی سفر کرده بود و از جمله برنامه هایی که به انجام رسانید ملاقات با آقای پروفسور لوکیش چاندرا بود که علیرغم سن بالا از جایگاه ویژه و تسلط کافی در ارتباط با فعالیت های فرهنگی برخوردار است.

در این ملاقات دکتر ابراهیمی در زمینه فعالیت های جمهوری اسلامی ایران با محوریت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای توسعه همکاری های فرهنگی با همه کشورها و از جمله مهمترین آنان هند مطالبی را ارائه کرد و به برگزاری اولین دور گفتگوهای فرهنگی ایران و اروپا و در ایتالیا اشاره نمود و برگزاری این دور گفتگوهای فرهنگی ایران و شبه قاره به میزبانی وی را نقطه عطف مهمی در این زمینه دانست.

دکتر ابراهیمی با شناخت دقیق از ظرفیت گفتگوهای دینی که در سال های اخیر و از سوی سازمان رشد و تاثیر گذاری قابل توجهی هم داشته است، پیشنهاد برگزاری گفت وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم را با توجه به موضوعات روز و ضرورت های امروز جامعه بشری برای آشنایی هر چه بیشتر و نزدیکی دیدگاه ها مطرح کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و رایزن فرهنگی کشورمان را مامور پیگیری این مهم در تعامل و همکاری با شورای روابط فرهنگی هند نمود و البته تاکید کرد که این برنامه باید در کمترین زمان ممکن نیز برنامه ریزی و اجرایی گردد.

رئیس شورای روابط فرهنگی هند هم ضمن خوش آمدگویی، گزارشی از فعالیت های این مجموعه ارائه کرد و برگزاری این سمینار با حضور شخصیت های برجسته کشورهای ایران، هند، بنگلادش،افغانستان و بنگلادش را نقطه عطف در این ارتباط دانست.

هر دو مقام ایرانی و هندی هم پس از این دیدار به سئوالات خبرنگاران صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) پاسخ گفتند.

اولین سمینار گفتگوی ایران و شبه قاره هند

مرکز مطالعات فرهنگی، بین المللی معاونت آموزش و پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنایت به تجربیات ارزنده در اختیار بعد از گذشت حدود 20 سال از فعالیت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاسیس دبیر خانه مستقل در دوران ریاست جناب آقای دکتر ابراهیمی تلاش جدی را برای بستر سازی و رشد و توسعه گفتگوهای فرهنگی تدارک دیده است که نمونه موفق و تاثیر گذار آن را در گفت وگوهای فرهنگی ایران و اروپا درایتالیا شاهد بودیم که این مهم در کنار گفت وگوهای دینی می تواند اثربخشی جدی را به دنبال داشته باشد.

این دور گفت وگوها با مشارکت شورای روابط فرهنگی و همت رایزنی فرهنگی کشورمان و حضور شخصیت های برجسته علمی، فرهنگی و دانشگاهی از ایران، هند، بنگلادش، افغانستان و پاکستان در مرکز بین المللی هند در روزهای 29 و 30 دی ماه برگزار شد و حضور جناب آقای انصاری معاون نخست وزیر هند، دکتر ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیگر مقامات عالی بر اهمیت مراسم افتتاحیه افزود.

دکتر ابراهیمی رئیس سازمان در مراسم افتتاحیه سخنرانی دقیقی از روابط دو کشور ارائه نمود و پس از سخنرانی اقای حامد انصاری معاون محترم نخست وزیر هند، دقایقی را با یکدیگر ملاقات نمودند و بر ضرورت توسعه این گونه رفت و آمدها و برنامه های فرهنگی تاکید نمودند.
سفیر کشورمان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و شخصیت های علمی و دانشگاهی مدعو هم در دو روز برگزاری برنامه به ارائه مقالات و دیدگاه های خود پرداختند و در بیانیه اختتامیه هم بر ادامه این گونه نشست ها در ایران و هند تاکید شد و مقرر شد دور بعدی نیز به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار گردد.

به هر شکل گفت وگوهای فرهنگی و دینی بستر مناسبی است برای آشنایی با دیدگاه ها، نزدیک تر شدن نقطه نظرات، آمادگی بیشتر برای توسعه همکاری ها در تمامی زمینه ها با استفاده از بسترهای فرهنگی و دینی ، هماهنگی برای گسترش روابط منطقه ای و بین المللی و ... که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی اصلی فعالیت های فرهنگی نظام در خارج از کشور، این مهم را به طور جدی در دستور کار قرار داده و امیدواریم با رشد این فعالیت ها شاهد جهانی مملو از صلح، امنیت، آرامش و همزیستی مسالمت آمیز باشیم ان شاء الله.

جلسه مشترک با نماینده محترم ولی فقیه در هند

از جمله برنامه های دکتر ابراهیمی در هند، برگزاری جلسه مشترک به دعوت حجت الاسلام و المسلمین مهدوی نماینده محترم ولی فقیه در هند بود که با حضور سفیر محترم و مسئولان ایرانی دستگاه های مختلف، به جلسه ای برای بحث و تبادل نظر در خصوص بررسی برنامه های متنوع فرهنگی تبدیل شد و نماینده محترم ولی فقیه در سخنانی، بر تأثيرگذاری سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به این منطقه و ضرورت هماهنگی و هم‌افزایی دو كشور در جهت توسعه همکاری‌ها تأكيد كرد و نقش سازمان را در راستای ايجاد برنامه‌ریزی بلندمدت و تقسیم وظایف و هم‌افزایی مورد توجه قرار داد.

دکتر ابراهیمی‌ترکمان هم به وجود اشتراکات فرهنگی، دینی و سابقه تمدنی دو کشور اشاره و بر ضرورت تدوین برنامه‌های بلندمدت و کلان به منظور تقسیم وظایف و هم‌افزایی هرچه بیشتر تاکید کرد و البته به فعالیت های سازمان و توجه لازم به این گونه زمینه ها نیز اشاره نمود.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی تجربه ارزنده ای از فعالیت های دینی و فرهنگی در کشورهای مختلف دارند و حضور ایشان در هند برای همکاری های بهتر، موثرتر و مفید تر فرصت ارزشمندی است.

بازدید از جامعه المصطفی (ص) هند 

دکتر ابراهیمی به رسم معمول خود به عنوان عضو هیئت امنای جامعه المصطفی (ص) العالمیه، در تمامی سفرها بازدید از نمایندگی های جامعه الصطفی(ص) در کشورهای مختلف را در دستور کار خود دارد و در این سفر هم به دعوت حجت الاسلام والمسلمین صالح رئیس دفتر نمایندگی این موسسه در دهلی، در جمع مدیران، اساتید و تعدادی از طلاب حضور یافت و گزاش جامع ارائه شده را فعالیتی ارزشمند در جهت معرفی چهره نورانی، صلح طلب و مترقی اسلام به همه علاقه مندان دانست و ضمن اظهار خشنودی از اجراي برنامه‌هاي ديني و فرهنگي و فعالیت‌های ارزشمند اين مركز در دهلي‌نو تاکید کرد با توجه به شرایط حساس امروز جهان و منطقه، لازم است تا در جهت معرفی هرچه بهتر و دقیق‌تر نگاه متعالی و صلح‌طلبانه اسلام و اهل بیت (ع) تلاش كنيم كه در اين زمينه، جامعةالمصطفی (ص) العالميه می‌تواند نقش بی‌بدیلی ايفا كند.

در ادامه هم رئیس سازمان به دلیل ارتباطات نزدیک با بخش های مختلف فرهنگی داخل کشور و شناخت از مجموعه این فعالیت ها در خارج از مرزها، پیشنهادات و مطالبی را بیان کرد و بر حمایت از پیشنهادات مطرح شده در هند از سوی دست اندرکاران در مرکز هم تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح رییس جامعةالمصطفی (ص) العالمیه دهلي‌نو هم که شخصیتی فعال و آشنا به حوزه های فعالیت های فرهنگی و دینی است ، حضور رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي را فرصت ارزشمندی برای توسعه همکاری ها دانست و با توجه به روابط رو به رشد و اشتراکات فراوان دو کشور هند و ایران در حوزه دینی و فرهنگی و نقشی که می‌توانند در اين مسير داشته باشند، حمایت و پشتیبانی از اين برنامه‌ها را ضرورتی انکارناپذیر اعلام کرد.

همچنین رییس جامعةالمصطفی (ص) العالمیه از آمادگی کشور هند و فعالان فرهنگی آن به منظور توسعه و گسترش ارتباطات دینی و فرهنگی برای معرفی و شناخت هر چه بیشتر و دقیق تر چهره مترقی و صلح طلب اسلام واقعی خبر داد.

بازدید از رایزنی فرهنگی 

دکتر ابراهیمی علیرغم رفت و آمدهایی که در میان برنامه ها به رایزنی داشت اما در فرصتی مناسب و با حضور تمامی همکاران اعزامی و محلی ، در رایزنی فرهنگی که هم به لحاظ قدمت و هم به لحاظ سابقه فعالیت و تاثیر گذاری، دوره طولانی را به نام ایران در این کشور به ثبت رسانده است حضور یافت و از بخش های مختلف بازدید کرد.

مجموعه رایزنی در زمینی با مساحت حدود ده هزار متری قرار دارد که ساختمان های مختلفی نیز در آن به مرور ساخته شده است و هم اکنون علاوه بر رایزنی که متاسفانه ساختمانی بسیار قدیمی و فرسوده را در اختیار دارد، مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی، نمایندگی ولی فقیه در هند، سالن اجتماعات، تعدادی از ساختمان های مسکونی و ... را در خود جای داده است و رئیس سازمان هم پس از بازدید، اقدامات لازم و ضروری را برای بازسازی بخش های مختلف ارائه کردند.

ملاقات با کارکنان محلی هم که برخی از آنان حدود 30 سال را در رایزنی به فعالیت مشغول بودند در جوی صمیمانه و مطلوب برگزار شد و رئیس سازمان به نکته ها و مطالب مطرح شده از سوی آنان توجه ویژه نمود و البته بعد از جلسه هم بر اقدامات ضروری برای فعالیت مطلوب تر و بهره برداری بهینه از آنان را به رایزن محترم یادآوری و تاکید نمود.

رئیس سازمان البته در نوبت دیگری هم با حضور در رایزنی جلسه ای مشترک با اساتید اعزامی برای شرکت در سمینار گفتگوهای فرهنگی ایران و شبه قاره هند برگزار نمود تا برای توسعه همکاری ها با مراکز علمی هند نیز بحث و تبادل نظر صورت پذیرد و فرصتی بود تا از حضور این اساتید برای هم افزایی در برنامه های علمی و دانشگاهی بهره برداری گردد و در مراسم دعای کمیل هم که از سوی رایزنی، با حضور ایرانیان و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین زارع وابسته فرهنگی در دهلی برگزار گردید حضور یافت.

حاشیه های سفر و بازدید از مراکز سنتی هند

دکتر ابراهیمی به دلیل علایق شخصی و مطالعات در حوزه جامعه شناسی و مردم شناسی، معمولا در صورت وجود فرصتی کوتاه، از مراکز تجمع مردم بازدید می کند و به همین دلیل در بمبئی و هند هم با حضور در بازارهای سنتی، برخی معابد و ... زمینه این ارتباطات و آشنایی فراهم گردید که نمونه های آن بازار سنتی دهلی، دیوار هند در بمبئی، تاج محل در آگرا، معبد لوتوس و ... بود که در فرصت های بین برنامه ای از این اماکن هم بازدید شد.

سفر به شهر اگرا و بازدید از نماد معماری بی نظیر اسلامی - ایرانی تاج محل در فاصله حدود سه ساعته از دهلی نو، اتفاق جالبی بود که در این سفر محقق شد تا شاهد مجموعه ای بی نظیر و زیبا باشیم که اجتماع فراوانی از بازدید کنندگان را به سوی خود جذب کرده بود و جاده منتهی به تاج محل هم شناخت مناسبی از جامعه هند ارائه می کرد.

در مسیر، برای ادای نماز از مزار قاضی نورالله شوشتری معروف به شهید ثالث هم زیارت مختصری شد و آثار تلاش ایران برای مرمت و نگهداری از آن هم به چشم می خورد اما متاسفانه به ظاهر رها شده بود و برخی افراد هم در اتاق های نه چندان مناسب در اطراف آن سکنی گزیده بودند.

جامع مسجد، قبر امیر خسرو دهلوی و همچنین مزار خواجه نظام الدین اولیاء که در انتهای مسیری از بازار سنتی قرار داشت و مملو از گل بود که زوار بر روی آن ریخته بودند هم از جمله مراکزی بود که در دهلی مورد بازدید قرار گرفت و البته تمام این مراکز مملو بود از افرادی که دچار فقر بودند و دائما از مراجعه کنندگان درخواست کمک می کردند و البته به معبد لوتوس متعلق به زرتشتیان هم به صورت جداگانه مراجعه شد که در محیطی زیبا به شکل نیلوفر ساخته شده بود.

در بمبئی هم از دیوار هند که زمانی به عنوان مسیر ورود به شهر و همچنین استعمارگران انگلیسی بود بازدید شد.

به واقع فرصت ارتباطات با هند که در مرز فرهنگی و تمدنی ایران قرار دارد نکته قابل توجهی است که در کنار عزم و اراده جدی مقامات عالی دو کشور می تواند تاثیرات مثبتی را در منطقه به دنبال داشته باشد و البته نکته مهم در این ارتباطات ضرورت توجه به حوزه های فرهنگی است که می تواند برای تقویت و استحکام دیگر حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... مفید واقع گردد و این نشست تخصصی و دیگر برنامه های فرهنگی ضرورتی انکارناپذیر در رشد و توسعه تعاملات دو ملت ایران و هند از یک سو و شبه قاره از سوی دیگر محسوب می گردد.

استقبال طرف هندی از اولین دور گفت وگوهای فرهنگی ایران و شبه قاره و تاکید جمهوری اسلامی ایران برای تکرار این برنامه و رفت و آمدهای فرهنگی در کنار سابقه ارزشمند تاریخی و فرهنگی تعاملات دو کشور از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که امیدواریم شاهد تلاش روزافزون دست اندرکاران و هم افزایی هر چه بیشتر متولیان امور در این ارتباط باشیم ان شاء الله.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =