بایدها و نبایدهای گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی/ از لزوم تهیه نقشه‌بین‌المللی تا راه‌اندازی مرکز

ایلنا نوشت: دومین کنگره بین المللى توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهایی اسلامی برگزار شد.

صبح امروز دومین کنگره بین المللى توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهایی اسلامی با حضور شهیندخت مولاوردی، افشار رئیس مرکز توسعه گردشگری کشورهای اسلامی، زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، خسرو تاج رئیس سازمان توسعه تجارت، سرمدی قائم‌مقام وزیر امور خارجه، اسدی لاری قائم مقام وزیر بهداشت و تعدادی از نمایندگان کشورهای اسلامی در محل همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد.

لزوم تهیه نقشه‌بین‌المللی از اهداف گردشگری سلامت

رئیس سازمان نظام‌پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این کنگره بین المللی گفت: در بحث توریسم سلامت باید یک نقشه بین‌المللی از اهداف مدنظر تهیه و تعریف شود.

علیرضا زالی گفت: نگاه ما به مسئله توریسم سلامت باید به عنوان یک ارتباط‌دهنده یا وصل‌کننده ایران به سایر کشورها برای ترویج مسئله دیپلماسی عمومی باشد، از این نظر نیازداریم که برای آگاهی مردم و تحلیل کامل مسئله توریسم سلامت به دیپلماسی عمومی روی بیاوریم تا بتوانیم تمامی افکار عمومی را از این موضوع بسیار مهم باخبر سازیم چرا که در این حوزه ظرفیت‌های بومی و اقلیمی یکی از مسائل بسیار مهم خواهد بود که قصد داریم در آینده اقدام به فعالیت مفیدتر و بیشتر در این حوزه نماییم.

او ادامه داد: یکی از خطیرترین و مهم ترین محورهایی که در حوزه سلامت باید به آن نگاه ویژه کرد، مسئله پارادایم‌ها و توسعه اقتصادی در حوزه سلامت است. از سوی دیگر تغییرات در مدل سلامت کشورهای اسلامی نشان می‌دهد که اشکال مختلف این حوزه تغییر کرده است و آنچه که مسلم خواهد بود نیاز به برنامه‌ریزی دقیق در این محور است که بیش از پیش احساس می‌شود. به عنوان مثال در حوزه طب سالمندی توجه به حوزه‌های آسیب‌پذیر به ویژه در حوزه زنان، یکی ازمحورهایی است که امروزه باید به آن توجه ویژه‌ای شود، این مساله نشان می‌دهد که مولفه‌های سلامت در تمامی دنیا به خصوص کشور خود ما تغییر کرده است.

زالی با اشاره به بحث بیماری‌های نوپدید عنوان کرد: موضوع بیماری‌های نوپدید یکی دیگر از محورهایی است که در این کنگره و به خصوص در نشست‌های تخصصی به آن پرداخته خواهد شد به گونه‌ای که تشخیص و تهیه بانک اطلاعاتی توسط کشورهای اسلامی در این حوزه باید به عنوان یکی ازموضوعات مهم مدنظر قرار گیرد. از سوی دیگر در بحث توریسم سلامت باید یک نقشه بین‌المللی از اهداف مدنظر تهیه و تعریف شود چرا که بی‌شک موانعی بر سر راه تحقق این موضوع هم در داخل و هم در خارج از کشور وجود دارد که تهیه طرح توجیهی مناسب می‌تواند دراین راه کمک شایانی به توریسم سلامت کند.

او افزود: در مورد برخی از بیماری‌های خاص و کمتر دیده شده آمار درست و کاملی در حوزه توریسم سلامت در دست نیست، بنابراین تهیه چنین بسته‌ای می‌تواند کمک‌های زیادی به حل و فصل مشکلات در این حوزه کند. از سوی دیگر در ابعاد اقتصادی موضوع توریسم سلامت یکی از محورهایی است که امروزه در تمامی جهان به آن نگاه ویژه‌ای می‌شود چرا که ابعاد گسترده‌ای در خصوص این موضوع وجود دارد و باید دانست که صرفه اقتصادی و تجاری در این محور می‌تواند علاوه بر جذب سرمایه، آورده مالی و اقتصادی خوبی برای کشور ما داشته باشد.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی  گفت‌: در سال‌های گذشته توانستیم با استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی خود ارتباط تنگاتنگی میان خدمات سلامت و حوزه دانشگاهی ایجاد کنیم که البته استفاده از ظرفیت‌های بومی در این بین توانست کمک‌های زیادی به ما کند، بنابراین برگزاری دومین کنگره توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت که در حالت فعلی با محوریت کشورهای اسلامی برگزار شده است، در آینده می‌تواند کمک‌های زیادی برای معرفی ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه پزشکی و دارویی و همچنین حوزه سلامت کند که امید است، در سال‌های پیش‌رو بتوانیم ظرفیت‌های این کنگره را به کشورهای دیگر انتقال داده و گستره فعالیت جغرافی آن را افزایش دهیم.

ضرورت تسهیل گردشگری سلامت در میان کشورهای اسلامی

رئیس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در دومین کنگره توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهایی اسلامی بر ضرورت تسهیل گردشگری سلامت در میان کشورهای اسلامی تاکید کرد.

پرویز افشار با بیان اینکه توجه جدی به سلامت روح و جسم ریشه در دین ما دارد و در آیات بسیاری به این مهم اشاره شده‌است، گفت: اگر پیشگیری در جهان جایگاهی ویژه دارد ما کشورهای اسلامی نیز نباید از آن بی‌بهره بمانیم.

او با اشاره به پیشینه کشورهای اسلامی در طب اسلامی و جایگاه درخشان ایران در حوزه طب و داروسازی با وجود دانشمندان همچون رازی و ابن سینا ادامه داد امروز فرصت احیاء این عظمت از دست رفته از طریق همکاری و همفکری کشورهای اسلامی فراهم شده است.

رئیس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با تاکید بر اهمیت گردشگری در حوزه سلامت در جهان و در کشورهای اسلامی گفت: امروز ارزش افزوده گردشگری سلامت در جهان 5 برابر سایر حوزه‌های گردشگری است.

او گفت: راه اندازی مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی به عنوان بازوی فنی اتاق فکر و برای پیگیری این امر مهم فرصتی برای همکاری برای آبادی کشور های اسلامی است.

افشار گفت: در این مدت دست‌اندرکاران حوزه سلامت در بخش‌های دولتی و غیر دولتی با ما همکاری خوبی داشتند.

او بیان کرد: آسیب شناسی ها نشان می‌دهد برای بهره برداری حداکثر از ظرفیت های حوزه سلامت در کشورهای اسلامی باید به تحقق مواردی همچون تسهیل گردشگری در حوزه سلامت و تمدید ویزا تا سلامت کامل بیمار، انعقاد همکاری مابین بیمه های ملی و خصوصی کشورهای اسلامی توجه کرد.

افشار همچنین توجه جدی به ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک برای راه اندازی بیمارستان های چند ملیتی شرکت های داروسازی و تأمین نیروی انسانی لازم در این حوزه از محل کشورهای اسلامی و... را از دیگر راهکارهای تحقق و تقویت گردشگری سلامت در میان کشورهای اسلامی خواند.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =