اظهار نظر یک دیپلمات پاکستانی درباره سفر روحانی به اسلام آباد

یک دیپلمات ارشد پاکستان از اهداف، دلایل و پیامدهای سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان می‌گوید.

یک دیپلمات ارشد پاکستان معتقد است سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد اگرچه بیشتر با هدف شرکت در اجلاس سران 'اکو' انجام می شود، از جمله مهم ترین سفرهای مقامات عالی به پاکستان محسوب می شود و و حکایت از دوستی عمیق و پیوند ناگسستنی میان دو کشور و دو ملت همسایه دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، پایتخت پاکستان فردا (سه شنبه) میزبان بیست و دومین نشست وزیران امور خارجه عضو سازمان همکاری های اقتصادی(اکو) و روز چهارشنبه نیز میزبان سیزدهمین اجلاس سران اکو خواهد بود.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار است برای شرکت در اجلاس سران اکو ، به اسلام آباد سفر کند. این دومین سفر روحانی به اسلام آباد در سال جاری است. رئیس جمهوری کشورمان در فرورین امسال هم سفری دوجانبه به اسلام آباد داشت.


'اکرم ذکی' سفیر سابق پاکستان در آمریکا و چین روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حضور روحانی در اسلام آباد نه تنها عاملی مهم برای افزایش اعتبار و جایگاه نشست سران اکو محسوب می شود، بلکه حضور دوباره وی در اسلام آباد ظرف مدت کمتر از یک سال، خود نشانه ای از روند رو به رشد و گرمای روابط دو همسایه است.
این دیپلمات باتجربه پاکستان، روابط کشورش و جمهوری اسلامی ایران را روابطی تاریخی و محکم توصیف کرد و با بیان اینکه گاهی برخی عوامل خارجی و یا دشمنان داخلی دو کشور به دنبال سردی این روابط دوستانه هستند، گفت: اراده مردم و دولت های دو کشور برای حفظ و تقویت روابط برادرانه به حدی است که هرگز تحت تاثیر تلاش ها برای سایه افکندن بر مناسبات دوستانه دو کشور قرار نخواهد گرفت.


وی تاکید: پاکستان باید با گام های بلندتر به سمت اجرای قراردادهای خود با ایران در زمینه انرژی از جمله قرارداد خط لوله گاز و افزایش واردات برق از ایران بردارد و امیدوارم در جریان سفر قریب الوقوع روحانی به اسلام آباد، در مذاکراتی که در حاشیه این اجلاس انجام خواهد شد، شاهد پیشرفت هایی در همکاری های ایران و پاکستان در حوزه انرژی باشیم.
اکرم ذکی همچنین سازمان همکاری های اقتصادی را یکی از سازمان های مهم منطقه ای دانست که ایران، پاکستان و ترکیه پایه گذاران اصلی آن بوده اند و همچنان نقش کلیدی در پیشبرد اهداف و برنامه های آن دارند.


این دیپلمات با بیان اینکه اهدف اصلی اکو، ارتقای روابط تجاری و اقتصادی میان کشور های عضو این سازمان منطقه ای است، گفت: مسائل و مشکلات جاری در برخی کشورهای عضو از جمله افغانستان باعث شده تا این سازمان نتواند آنگونه که باید، درمسیر تحقق اهداف خود گام بردارد. کمک به حل مسائل افغانستان باید یکی از اولویت های اکو باشد.
'این روزها که گوشه و کنار جهان شاهد رویدادهای مختلف و مهمی است، کشورهای عضو سازمان اکو باید با تقویت همکاری های درون سازمانی، تلاش کنند تا هم از نظر اقتصادی و هم از نظر امنیتی تحت تاثیر منفی رویدادهای ناگوار در عرصه های منطقه ای و بین المللی قرار نگیرند.'


اکرم ذکی گفت: افغانستان سال ها است که از بی ثباتی و ناامنی رنج می برد. این کشور عضوی از سازمان اکو است و کمک به بهبود شرایط آن به ویژه از نظر اقتصادی، وظیفه ای بر دوش تمام اعضای این سازمان اقتصادی منطقه ای است. لذا موضوع افغانستان باید از اصلی ترین اولویت های اجلاس سران اکو در اسلام آباد باشد.


وی همچنین با شاره به موضوع راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان، این طرح را دارای فرصت های فراوان برای تمام کشورهای اکو دانست و ضمن ابراز خرسندی از ابراز تمایل ایران برای پیوستن به این طرح اقتصادی، اظهار امیدواری کرد که اجلاس سران اکو در پاکستان، فرصتی برای پرداختن به این طرح و ترغیب کشورها برای ملحق شدن به آن باشد.
این دیپلمات پاکستانی همچنین با اشاره به تهدیدها و چالش های پیش روی منطقه اکو، حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان و خطر سرایت آن به دیگر کشورهای منطقه را تهدیدی جدی دانست و گفت در اجلاس سران اکو و حاشیه های آن، راهکارهای مبارزه مشترک با داعش نیز باید مورد توجه قرار گیرد.


وی با اشاره به اینکه ایران و پاکستان هر دو تجارب ارزشمندی در حوزه مبارزه با تروریسم دارند و نقش مهمی در تامین امنیت و ثبات منطقه ایفا می کنند، گفت ادامه و تقویت این همکاری ها بطور مشترک بین تمام کشورهای عضو اکو اهمیتی اجتناب ناپذیر است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 641060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =