اختراع دوباره چرخ!/ نسل جدید تایرها را ببینید

در نمایشگاه خودرویی که در ژنو در حال برگزاری است از یک تایر فوق هوشمند توپی‌شکل رونمایی شده که می‌تواند در جهات مختلف گردش کند.

این تایر با استفاده از نیرو مغناطیسی به خودرو متصل می‌شود و می‌تواند امکان چرخش در تمام جهات را به صورت 360 درجه برای آن فراهم کند.

در سراسر سطح این تایر از حسگرهایی استفاده شده است که همانند پوست مصنوعی می‌تواند سطح جاده را حس کرده و بر اساس تغییرات آن و با استفاذه از سامانه هوش مصنوعی تعبیه شده در تایر به این تغییرات واکنش نشان بدهد برای مثال در صورتی که بخشی از جاده مرطوب یا خیس باشد خودرو را در جهت خروج از آن قسمت از جاده حرکت می‌دهد.

کمپانی گود یر اعلام کرده است که قصد دارد از این تایر برای خودروهای خودران استفاده کند. این تایر "ایگل 360 شهری" نامیده شده است.

ژان‌ کلود کین رئیس گود یر درباره محصول جدید شرکتش گفت: برای مواجهه با تمام اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای که در جاده‌ها و در زمان رانندگی رخ می‌دهد باید آمادگی لازم وجود داشته باشد و ما سعی کرده‌ایم با استفاده از سامانه‌های هوشمند یاد گیرنده و حسگرهای متعدد این توانایی را در ایگل 360 ایجاد کنیم.

وی افزود: با وجود ارتباط کامل این تایر با محیط پیرامون، وضعیت جاده و دیگر خودروهای در حال حرکت، تایر ایگل 360 می‌تواند با استفاده از شبکه‌ عصبی یادگیرنده خود مناسب‌ترین تصمیم را اتخاذ کند.

در صورتی که بخشی از این تایر آسیب ببیند یا سوراخ شود سامانه هوشمند آن وضعیت چرخش را به حالتی در می‌آورد که کمترین فشار ممکن به نقطه آسیب‌دیده وارد شود و سپس سامانه خود درمانی این تایر تلاش می‌کند محل آسیب‌دیده را تعمیر کند.

نحوه خود درمانی این تایر به این صورت است که با استفاده از فعل و انفعالات شیمیایی و فیزیکی یک پوشش مولکولی برای قسمت آسیب‌ دیده ایجاد می‌شود.

با توجه به کروی بودن لاستیک‌ها امکان پارک کردن و جابجایی به راحتی بیشتری میسر است و به همین دلیل این فناوری می‌تواند برای جلوگیری از ایجاد ترافیک مفید باشد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 644277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
    1 16
    خیلی زشت و بیخود
    • بی نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
      9 1
      شما تو پذیرایی نذارش
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
    13 0
    محشره آفرین به این فکر
    • پژمان A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
      1 5
      فکر محشر زیاد هست. مهم اینه که یک ایده قابلبت عرضه به صورت انبوه داشته باشه تا بتونه تحولی ایجاد کنه. به نظر نمیرسه همچین تایری قابلیت تجاری سازی داشته باشه.