سمنان ، شهر مساجد و خانه‌های تاریخی

سفرهای نوروزی آغاز شده و هر خانواده مقصدی را برای تعطیلات بهاری خویش پیش بینی کرده است. بر اساس آمار موجود ، مشهد مقدس یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفر مسافران نوروزی است و هرساله در این ایام، میلیون‌ها مسافر و زائر از جاده‌های استان سمنان برای رسیدن به مشهد عبور می‌کنند که بیشترین این مسافران نیز سفر با خودروی شخصی را انتخاب می‌کنند

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین اگرچه سفر و مسافرت خانوادگي با خودروهاي شخصي لذت بخش و خاطره انگيز است اما مي‌تواند روي تلخ ديگري هم داشته باشد و آن تصادفات جاده اي است. آمار نشان مي‌دهد، دليل بيشتر تصادفات جاده اي خستگي و خواب آلودگي رانندگان است و نكته اينجاست كه اين خستگي نه تنها براي راننده و سرنشينان خودرو خطرآفرين است بلكه مي‌تواند منجر به بروز حادثه براي ساير مسافران شود. اما بهترين راه براي جلوگيري از بروز اين حوادث، توقف و استراحت در بين راه است و يكي از بهترين مقاصد بين راهي مي‌تواند شهرستان‌هاي مختلف استان سمنان باشد. يكي از مقاصد پيشنهادي و مناسب براي اقامت مسافران شهر سمنان به عنوان مركز استان سمنان است كه اقامت و استراحت در اين شهر تاريخي، امن و زيبا علاوه بر آرامشي كه به مسافران مي‌دهد مي‌تواند، خاطرات خوبي را در ذهنشان حك كند.

سمنان يكي از شهرهاي چهاردهمين ايالت تاريخي"ورن" از تقسيمات شانزده گانه اوستايي در دوران باستان بوده است.در دوره هاي بعد از اسلام سمنان جزو سرزمين "قومس"(كومش) به شمار مي آمد . برخی از محققان و مورخان این شهر را جزو ایالتهای مادها و برخی دیگرجزو ایالتهای پارتها به حساب می آوردند.این شهرستان در 205 کیلومتری شرق تهران و برسر راه تهران به خراسان واقع شده است.

سفال و سراميك در سمنان از رونق خوبي برخوردار است و به همراه سوغاتی‌هايي چون نان سنتی، شیرمال ، کماچ ، و ... مي توانند توشه راه مسافران باشد.

* موزه گرمابه پهنه سمنان: موزه گرمابه پهنه سمنان در سال 856 ه. ق به عنوان گرمابه ساخته شد كه به دليل استحكام بنا تا سال 1355 همچنان به عنوان گرمابه مورد استفاده مردم قرار مي‌گرفته، اين گرمابه از سال 1377 به صورت يك موزه محلي گشايش يافت. موزه گرمابه پهنه سمنان علاوه بر اينكه محلي براي نمايش آثار تاريخي است، داراي بخش‌هاي ديدني از جمله هشتي ورودي، سربينه(رختكن)، گرمخانه و خزانه هاي آب سرد و گرم است.گرمابه پهنه در محله اسفنجان از محلات بسيار قديمي شهر سمنان با قدمتي پيش از اسلام در تكيه پهنه واقع است، اين حمام از شمال و غرب به مسجد جامع و از جنوب به امامزاده يحيي(ع) و از شرق به معبر پشت بازار و تكيه پهنه منتهي مي‌شود.اين حمام تاريخي داراي ورودي مجزا براي زنان و مردان، هشتي، رختكن، خزينه و ... است./ آدرس: خيابان امام-بازار شيخ علاءالدوله - ضلع غربي تكيه پهنه

* مسجد جامع سمنان: مسجد جامع سمنان يكي از مساجد بسيار قديمي كشوراست كه سابقه ساخت آن به دوره سلجوقي مي رسد . اين بنا يكي از مساجد تك ايواني است كه داراي دو ورودي است .اين بنا داراي سه شبستان مي باشد . شبستان شرقي ستون ها مدور و طاقهاي جناغي و ورودي آن مربوط به دوره قاجار مي باشد مناره زيبايي آن در حدود 32 متر ارتفاع دارد و با گره چيني آجري مزين گشته و همچنين با آياتي از كلام الله مجيد به خط كوفي مزين گشته است .شبستان جنوبي همانند شبستان شرقي است و با طاق هاي جناغي و كاسه پوش يا چهاربخشي پوشيده شده و موسوم به شبستان چهلستون مي باشد.اين شبستان كه مربوط به دوره سلجوقي مي باشد در قسمت زيرزمين خود نيز شبستاني با ستون چهارگوش قرار دارد. ايوان اين مسجد مربوط به دوره تيموري است و ارتفاع آن حدود 25 متر است و گنبد اصلي كه در پشت اين ايوان قرار دارد مربوط به دوره سلجوقي است.اين بنا به شماره 163 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است ./ آدرس: خيابان امام- داخل بازار شيخ علاءالدوله - ضلع غربي تكيه پهنه.
* مسجد امام سمنان: این مسجد یکی از مساجد چهارایوانی دوره قاجار و نمونه ای کامل از لحاظ معماری این دوران می باشد . مسجد امام در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. عناصر تشکیل دهنده مسجد را ایوانهای متعدد، شبستانهای وسیع ، حجره‌ها و کاشیکاری های زیبا و هفت رنگ تشکیل می دهد. ارتفاع ایوان غربی مسجد امام 5/19 متر می باشد و بزرگتر از ایوانهای دیگر مسجد ساخته شده و مزین به کاشی کاری ها و کتیبه های کوفی بنایی و ثلث است. ارتفاع ایوان شرقی 18/5 متر، ارتفاع دو ایوان رو به شمال و رو به جنوب هر یک 11متر است. در بالای همه ایوانها سوره های مبارک قرآنی و اسم خاقان فتحعلی شاه و تاریخ بنا برروی کاشی نقش بسته است ./آدرس:مركز شهر سمنان- ضلع جنوبي خيابان امام- روبه روي ميدان تير انداز.

* خانه تدين: خانه تدین از خانه‌های با ارزش بنا شده در دوره قاجار است که به صورت دو بخشی بیرونی و اندرونی شامل قسمت های تابستانی و زمستانی و همچنین تعدادی اتاق کوچک و بزرگ می باشد. بنای فعلی خانه تدین اکنون به عنوان محل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان مورد استفاده قرار گرفته است. بادگیری بلند نيز زینت بخش این بنای تاریخی است. /آدرس: خيابان طالقاني-نرسيده به چهار راه مازندران-جنب بانك مسكن

* خانه كلانتر: خانه كلانتر در اواسط دوره قاجار بنا شده و در قسمت جنوبي سمنان در محله اسفنجان و در نبش ميدان ابوذر (پاچنار) واقع است.اين بنا متعلق به خانواده رجبي (كلانتر وقت سمنان ) بوده و داراي يك حياط مركزي و باغچه و فضاهايي از جمله راهرو، اتاق‌هاي تابستاني و زمستاني، بادگير و .... است.اين بنا داراي يك بادگير بلند و منحصر به فرد در روي قسمت جنوبي است كه از روي سقف قسمت تابستان نشين بيرون آمده است. خانه كلانتر به شماره 1787 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است./آدرس: خيابان طالقاني، محله اسفنجان ، نبش ميدان ابوذر (پاچنار).

* خانه طاهريان: اين خانه تاريخي درمحله اسفنجان درجنوب غربي شهر سمنان قرار دارد. اين خانه در سال 1346هـجري قـمري ساخته شده است. سبك و سـياق اين بنا يادآور معمــاري اواخر دوره قاجار و اوايل پهلوي است . اين خانه به شماره 3109 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

* امامزاده يحيي بن موسي(ع):اين بنا آرامگاه امامزاده يحيي فرزند امام موسي كاظم(ع) و برادر حضرت رضا(ع) است.مجموعه اين آرامگاه كه ساخت آن به دوره ايلخانيان برمي‌گردد، شامل صحن وسيع،ايواني رفيع، گنبدي بزرگ و حرمي زيباست./ آدرس: سمنان- محله اسفنجان- گوشه جنوب غربي تكيه پهنه.

* تکیه پهنه : اين تكيه در دوره قاجار ساخته شده است. این تکیه زیبا از جنوب شرق به وسیله راهروی باریک و مسقف به مسجد امام و از شمال غربی به مسجد امام و از شمال غربی به مسجد جامع و حمام پهنه از جنوب غربی به امام زاده یحیی (ع) و از سمت شرق به تیمچه حضرت راه دارد. در گذشته سقف تکیه پوشیده نبوده اما گویا در دوره پهلوی سقفی از کلاف های چوب و فلزی به صورت شیروانی برای تکیه تعبیه می کنند. تکیه در دو طبقه ساخته شده که طبقه اول را مغازه ها و حجره ها تشکیل می دهد و طبقه دوم که خاص طبقه اشراف و بانوان بوده است به صورت ایوان می باشد و در ایام محرم و تعزیه خوانی براي تماشای مراسم از آن استفاده می کردند. دور تا دور و سر مغازه ها و ایوانها کاشی کاریهای زیبایی ساخته شده است . /آدرس: این تکیه در انتهای راسته بازار پایین (بازارحضرت ) و مجاور امامزاده یحیی (ع) قرارگرفته است .

* تکیه ناسار: این تکیه از نظر فرم و شکل ظاهر بسیار شبیه به تکیه پهنه می باشد به جز آنکه در چند سال اخیر در وسط آن حوضی بزرگ ساخته شده است . طبقه پائین تکیه را تعدادي مغازه های تشکیل می دهد و طبقه بالای آن ایوانهایی برای تماشای مراسم تعزیه می باشد. در بخش جنوبی تکیه ناسار یکی از بهترین و بزرگترین نمونه های آب انبار سمنان به نام آب انبار ناسار قرار دارد که با پله های متعدد به محل برداشت آب منتهی مي‌شود. سقف تکیه پوشیده است و یک شیروانی بزرگ و قرمز رنگ با پنجره های مشبک سبز بر روی آن ساخته شده است.

* بازارشیخ علاءالدوله : این بازار یکی از کهن ترین بازارهای استان سمنان است که تاریخ بنای آن را به دوران ایلخانیان و پیش از آن منتسب می دانند. بنای بازار به وسیله شیخ علاءالدوله سمنانی از عارفان مشهور ایران در قرن هفتم و هشتم ه. ق و همزمان با بنای شبستان شیخ علاءالدوله مسجد جامع ساخته شده است . این بازار به دليل اینکه در قدیم به گورستان قدیمی علمدار متصل بوده است به بازار مرده ها نیز شهرت دارد. بازار دارای طاق های ضربی بلند است و سرتاسر آن با آجر کاری زیبا پوشیده است.

* بازار بزرگ : این بازار زیبا از بناهای دوره قاجار است. نور داخل بازار به وسیله نورگیرهای شیشه ای بزرگی که بر بالای هر طاق ساخته شده تامین می شود. عناصر کالبدی بازار سمنان را کاروانسرا، حمام، مسجد ، تیمچه و تکیه تشکیل می‌دهند . سردر شمالی بازار، آجر کاری شده و دارای پایه‌های سنگی و پشت بغل های زیباي کاشی‌کاری است. کتیبه ای از کاشی لاجوردی که قسمتی از سوره مبارکه (اقراء) به خط ثلث را در بر دارد بر بالای سردر به چشم می خورد. بازار جنوبی یا بازار حضرت از خیابان امام خمینی شروع و به تکیه بزرگ پهنه و محله اسفنجان ختم می‌شود . سر در شمالی بازار حضرت مشابه سردرشمالی بازار جنوبی است . بازار طوری ساخته شده که در تابستان خنک و در زمستان نسبتا گرم می باشد. لازم به ذکر است راسته بازار شهر و بازار حضرت کنونی در اصل به هم متصل بوده و راسته بازار اصلی شهر را تشکیل می داده است ولی در زمان پهلوی اول به دلیل خیابان کشی و شهرسازی آن دوران ، بازار بزرگ به وسیله خیابان امام خمینی فعلی به دو قسمت تقسیم شده است که اکنون به آن بازار شمالی و بازار جنوبی یا بازار حضرت می گویند. این مکان از امکان تجاری بسیار مهم گذشته و حاضر سمنان است ./آدرس: بازار سمنان از خیابان شهدا شروع و تا خیابان امام خمینی ادامه می یابد.

* دروازه ارگ سمنان: اين بنا در اواخر دوره قاجاريه ساخته شده است.قسمت شمالي بنا داراي كاشيكاري زيبا با نقوشي از جمله نبرد رستم و ديو سپيد ، سربازان قاجار، توپ جنگي و آرم شير و خورشيد است. /آدرس: خيابان طالقاني- ميدان ارگ

* کویر دلازیان سمنان: در شمال کویر مرکزی ایران (دشت کویر) و جنوب روستای دلازیان قرار دارد. روستای دلازیان در هشت کیلومتری جنوب سمنان قرار دارد.در قسمت عمده کویر پوشش گیاهی بسیار ضعیف و عمدتا گیاهان خشکی پسند و شور پسند قابل مشاهده است.
* منطقه آهوان: در اطراف آهوان چند روستاي پايكوهي معروف به "كلاته" وجود دارد كه با باغ‌ها، كشتزارهاي مختلف و استخرهاي آبياري مناظر زيبايي را خلق مي‌كند. در كنار جاذبه‌هاي طبيعي، وجود دو كاروانسرا يا رباط تاريخي به نام "رباط سنگي انوشيرواني" و "كاروانسراي شاه عباسي" بر اهميت اين منطقه افزوده است. زمان ساخت كاروانسراي سنگي(رباط انوشيرواني) به سالهاي 420 تا 421 ه. ق و ساخت كاروانسراي شاه عباسي به سال 1097 ه. ق در دوره صفويه بر مي‌گردد./آدرس: جاده سمنان دامغان-حدود 30 كيلومتري سمنان و 78 كيلومتري غرب دامغان .

* پيغمبران : در شمال شرق شهرسمنان و در ادامه راه شوسه ای که روستاهای جنوبی البرز در شمال سمنان را به این شهر وصل می کند، منطقه زیارتی و سیاحتی «پیغمبران » قرار دارد. بر اساس اطلاعات موجود در اين مقبره "سام" و "لام" از فرزندان نوح پيغمبر مدفون هستند و آب و هواي معتدل و پوشش گياهي و جانوري منطقه، جاذبه زيارتي منطقه را به عنوان محور گردشگري آن تكميل مي كند./آدرس:شمال شرق شهر سمنان ، در 21 كيلومتري جاده اصلي تهران - مشهد.

* قلعه هاي سارو: قلعه‌های سارو شامل دو قلعه بسیار محکم و تسخیرناپذیر است که در 10 کیلومتری شمال شرقی سمنان در منطقه‌ای کوهستانی به نام سارو واقع شده‌اند. قلعه شمالی (ساروی کوچک) بر اثر گذشت زمان و بروز سوانح طبیعی و کندو کاوهای افراد گنج‌یاب تا حدودی تخریب شده است. قلعه جنوبی (ساروی بزرگ) یکی از مهم‌ترین قلعه‌های دفاعی شرق ایران است که به نظر می‌رسد از سه طبقه تشکیل شده است. طبقه اول جای چهارپایان، طبقه دوم محل سکونت رعایا و طبقه سوم که دارای معبد و حمام می‌باشد محل سکونت سربازان مدافع قلعه و بزرگان قلعه بوده است. از موارد جالب توجه در این قلعه انتقال آب چشمه کلاته سارو به بالای قلعه بوده است که به وسیله تسطیح زمین انجام گرفته و در نتیجه آب چشمه‌ای که در حدود چند صد متر از قلعه پایین‌‌تر است، با این تدبیر به بالای قلعه برده شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است. تاريخ ساخت اين قلعه‌ها به قبل از اسلام و دوره اسلامی بر مي‌گردد. این قلعه ها توسط گروه اسماعیلیه مورد استفاده قرار می‌گرفته اند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =