۰ نفر
۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱

نام «سینوپک» به‌عنوان بزرگترین غول پالایشگاهی جهان، از دور هم لرزه بر اندام صنایع پالایشی می‌اندازد و این لرزه برای همسایگانی که چند دهه سردم‌دار بهترین پالایشگاه‌های آسیا بوده‌اند بسیار بیشتر است.

به گزارش خبرآنلاین، وزارت بازرگانی ژاپن، با تشکیل یک کارگروه متشکل از 24 متخصص برجسته و صاحب صنایع پالایشی در ژاپن، خود را برای مقابله با سیلی که از سوی چین روانه بازار سوخت می‌شود، آماده می‌کند.

بنابر اعلام، این کارگروه قرار است راه‌های منطقی و اقتصادی مقابله با ارتقاء پالایشگاه‌های چین و کاهش درخواست سوخت در داخل ژاپن را بررسی کند. طی 20 سال گذشته، تمایل به استفادها ز خودروهای کم مصرف و سپس خودروهای هایبرید و الکتریکی در ژاپن به‌شکلی افزایش یافته که موجب شده درخواست سوخت در داخل این کشور به‌شدت کاهش یابد و پالایشگاه‌ها به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی رو بیاورند.

در این زمان، چین به‌عنوان یک هیولای تشنه سوخت در همسایگی ژاپن، بازاری مناسب و پرسود را فراهم کرده بود اما عضویت این کشور در پیمان کاهش گازهای گلخانه‌ای و تصمیم جدی دولت برای کاهش میزان سولفور به‌کار رفته در تولیدات پالایشگاهی، موجب شده تا سینوپک و دیگر شرکت‌های غول‌آسای دولتی و همچنین خصوصی چین، بودجه‌ای 29 میلیارد دلاری برای ارتقاء پالایشگاه‌ها درنظر بگیرند که طی سال‌های آینده، سیلی از سوخت با کیفیت بهتر را به بازار روانه خواهد کرد.

 آخرین معاملات بازار سهام توکیو در روز سه‌شنبه، با افت بین 0/5 تا 1/9 درصدی در سهام پالایشی بازار مواجه بود که ناشی از انتشار خبر تشکیل کارگروه مقابله با بحران است. بحران پالایشگاهی برای ژاپن مدتی‌ست که آغاز شده و بزرگان صنایع پالیشی این کشور از سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت ناراضی هستند.

پیش از این یک خط قرمز زمانی برای ارتقاء خط شکست نفت سنگین در پالایشگاه‌ها تعیین شده بود که تمامی تصفیه کننده‌های نفت ژاپن را ملزم به دستیابی به استانداردهای دولت تا ماه مارس 2014 می‌کرد. بر این اساس پالایشگاه‌ها باید تا زمان تعیین شده، میزان شکست نفت سنگین در چرخه خود و تبدیل آن به نفت خام سبک را بهینه‌سازی می‌کردند.

طی کمتر از یک‌سال از تعیین این خط قرمز، کمیسیون ناظر دولتی، یک استاندارد بالاتر برای بهینه‌سازی و بهره‌وری خطوط پالایشگاهی تعیین کرد و زمان دستیابی به آن را مارس 2017 تعیین نمود. اکنون در ماه مارس 2017 و باوجودی که صاحبان صنایع پالایشگاهی در ژاپن از کاهش ظرفیت‌های اسمی خود بسیار ناراضی هستند، کارگروه تازه‌ای برای مقابله با سیلی که از سوی چین در راه است، تعیین کرده است.

تشکیل این کارگروه درست چند روز پس از سفر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، به شرق آسیا و عقد قراردهای میلیون و میلیارد دلاری با صنایع نفت چین و ژاپن اعلام شده است. سیاست سرمایه‌گذاری در پالایشگاه و پتروشیمی عربستان و نیاز صنایع پالایشی ژاپن به چند ده میلیارد ین برای ارتقاء بهره‌وری، دو کلید بالقوه برای یافتن سرنخ‌های آینده هستند. 

منبع: بلومبرگ 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =