کاسینی تصمیم‌ می‌گیرد بمیرد/ اعلام پایان بزرگ و مرگ شکوهمند توسط ناسا

ناسا در یک کنفرانس خبری آخرین بخش مامویت فضاپیمای کاسینی که از آخر ماه آوریل آغاز می‌شود را اعلام کرد تا به تدریج این فضاپیما طی آنچه ناسا آن را پایان بزرگ نام نهاده به مرگ خود نزدیک شود.

به گزارش خبرآنلاین،فضاپیمای کاسینی از سال 2004 تاکنون در حال گردش به دور سیاره زحل است و در این مدت تصاویر بسیاری را از زحل، قمرهای آن و حلقه‌های مختلف اطراف این سیاره به زمین ارسال کرده است.

فاز نهایی ماموریت این فضاپیما از روز 26 آوریل (6 اردیبهشت) آغاز خواهد شد. ناسا عنوان این ماموریت را "پایان بزرگ (Grand Finale)" قرار داده است. ماموریت کاسینی با سقوط این فضاپیما به سطح زحل در 15 سپتامبر(24 شهریور) به پایان می‌رسد. کاسینی اما در لحظه سقوط و مرگ خود هم قرار است تصاویر بی‌نظیری را به زمین ارسال کند.

کاسینی در بخشی از ماموریت پایانی خود، اولین شیرجه را از مجموعه شیرجه های برنامه ریزی شده در شکاف دو هزار و 400 کیلومتری میان زحل و حلقه های آن انجام می دهد. در حین شیرجه‌های انجام شده تصاویر کاسینی به زمین ارسال می‌شوند. محققان هیچ وقت نتوانسته‌اند به  این مناطق که کاسینی در آن سقوط می‌کند  دسترسی داشته باشند.

'توماس زوربانچن' مدیر این ماموریت علمی در مقر ناسا در واشنگتن گفت: تاکنون هیچ فضاپیمایی وارد این منطقه که تلاش داریم 22 بار از آن گذر کنیم، نشده است.

او گفت: آنچه از این بخش از ماموریت کاسینی می آموزیم، اطلاعات ما را از نحوه شکل گیری و تحول سیاره های غول پیکر و سیستم های سیاره ای افزایش می دهد.

کاسینی از زمانی که در زحل به سر می برد، اکتشافات چشمگیر بی شماری را از جمله کشف یک اقیانوس کروی و دریاهای مایع متان در قمر تیتان انجام داده است.

ولی اکنون بعد از گذشت 20 سال از پرتاب کاسینی از زمین و 13 سال بعد از چرخش این فضاپیما به دور سیاره زحل، سوخت این فضاپیما رو به کاهش است. ناسا در سال 2010 تصمیم گرفت که ماموریت این فضاپیما را در سال جاری (2017) با انجام یک شیرجه هدفمند در زحل به منظور حفاظت و نگهداری از قمرهای این سیاره برای اکتشافات آتی به ویژه کشف منطقه بالقوه قابل سکونت در انسلادوس به پایان رساند.

اما این پایان برای کاسینی از بسیاری جهات شبیه یک ماموریت کاملا جدید است.

محققان این ماموریت امیدوارند که اطلاعات مفیدی در مورد ساختار داخلی سیاره زحل و منشاء حلقه های آن به دست آورند همچنین اولین نمونه اتمسفر زحل و ذرات ناشی از حلقه های اصلی را بدست آورند و بتوانند از نزدیکترین فاصله از ابرهای زحل و حلقه های داخلی این سیاره تصویر بگیرند.

کاسینی روز شنبه 22 آوریل (2 اردیبهشت) با انجام آخرین پرواز از نزدیکی 'تیتان' قمر بزرگ زحل، به مدارهای پایانی بزرگ خود منتقل می شود .

در اواسط ماه سپتامبر و پس از یک مواجهه کاسینی با تیتان از مسافت دور، خط سیر این فضاپیما برای شیرجه زدن در اتمسفر زحل می شکند و پس از 15 سپتامبر (24 شهریور) که آخرین شیرجه خود را انجام می دهد، تا زمانی که سیگنال های آن از دست برود، همچنان اطلاعاتی را از چند ابزار ارسال خواهد کرد که مهم ترین آنها اطلاعاتی در مورد ترکیب اتمسفر این سیاره خواهد بود.