رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت:«در دولت روحانی نسبت به دولت قبل به طور متوسط قیمت وارداتی ذرت، کنجاله سویا و جو به ترتیب 18 ، 12 و 7 درصد کاهش داشته است.»

مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در گفتگو با خبرآنلاین به تشریح وضعیت نهاده های دامی و خوراک دام در دولت آقای روحانی و مقایسه آن با دولت قبل پرداخت و اظهارداشت:« در این دولت تنش های موجود در مواد اولیه از قبیل نوسانات قیمت و موجودی نهاده های مورد مصرف در تولید خوراک دام در بنادر از وضعیت مناسب تری برخوردار بود.»

موافق قدیری با بیان اینکه با توجه به سهم بیش از 70 درصدی قیمت خوراک در قیمت تمام شده فرآورده های دام و طیور اظهار داشت: تغییرات این نهاده ها به طور مستقیم منجر به افزایش قیمت محصولات نهایی پروتئینی منجمله شیر، گوشت و تخم مرغ خواهد شد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران یادآورشد: در این دوره کلیه نهاده های مورد نیاز اعم از داخلی و وارداتی در مقایسه با مدت مشابه دولت قبل به طور متوسط 5 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد بیشترین افزایش قیمت در بین 18 نهاده دامی مورد مصرف در صنعت مربوط به پودر ماهی خارجی با 32 درصد افزایش و کمترین آن مربوط به ذرت دامی خارجی با منفی 18درصد بوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه متوسط قیمت ذرت داخلی و خارجی در 4 سال گذشته نسبت به دولت قبل به طور میانگین 20 درصد کاهش داشته است گفت: قیمت کنجاله سویای داخلی و خارجی نیز 18 و 12 درصد کاهش داشته است.

موافق قدیری تاکید کرد: ذرت دامی مهمترین محصول وارداتی کشور است و بیش از 80 درصد آن وارداتی است. ضمن اینکه کنجاله سویا رتبه پنجم اقلام وارداتی کشور است و سالیانه بیش از یک میلیون تن وارد کشور شده است. نکته جالب این است که در سالهای قبل بیش از 90 درصد کنجاله مورد نیاز کشور وارداتی بود.

این فعال اقتصادی افزود: جو دامی نیز یکی از اقلام پرمصرف کشور بوده و تقریبا بیش از 35 درصد جو مورد نیاز کشور وارداتی بوده، بطوریکه رتبه آن همیشه بین پانزده اقلام وارداتی کشور می باشد. نکته جالب توجه اینکه قیمت جو دامی نیز در این مدت اعم از داخلی و خارجی به ترتیب با 2 و 7 درصد کاهش مواجه شده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ارزش واردات این سه نهاده اصلی مورد مصرف در تولید خوراک دام طی این دوره نسبت به دوره قبل دولت تغییرات زیادی داشته است. به طوریکه از لحاظ وزنی 11 درصد افزایش ولی به لحاظ ارزش 15 درصد کاهش داشته است.

موافق قدیری تصریح کرد: کنجاله سویا به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 21 و 45 درصد کاهش داشته است. ضمن اینکه جو دامی نیز به لحاظ وزنی تقریبا ثابت و به لحاظ ارزش حدود 12 درصد کاهش داشته است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران همچنین متوسط قیمت سبوس گندم، سبوس برنج، تفاله چغندر، کنجاله تخم پنبه داخلی در این دولت به ترتیب 2 - ،4 -، 2 و 2.5 درصد رشد داشته است. ضمن اینکه میانگین قیمت کنسانتره دامی نیز حدود 9 درصد افزایش و متوسط قیمت دان آماده مرغ تخمگذار 5 درصد افزایش و مرغ گوشتی 6 درصد کاهش داشته است.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در پایان با بیان اینکه امسال سال توسعه روابط اقتصادی خوراک دام ایران در سطح بین الملل نامگذاری شده گفت: به طور کلی تجارت بین المللی، منجر به افزایش تخصص و کارآیی در بخش های صادراتی شده و در نهایت باعث تخصیص مجدد منابع از بخش های غیرتجاری و غیرکاری به بخش‌های تجاری می‌شود.

وی گفت: تولید بدون تجارت و بازرگانی فرا ملی منجر به شکست است و این پدیده می‌تواند به رشد تولید صنعت خوراک دام، کار آیی در تخصیص منابع، پیشرفت تکنولوژی و در نهایت دامپروری کشور کمک کند.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =