رییس کمیته اجتماعی شورای شهر کرج با تاکید بر لزوم توجه ویژه به موضوع آلودگی هوا در کرج گفت: ارائه راهکارهای کارشناسی با بهره مندی از تجارب سایر کشورها و همکاری شهروندان راهکار رفع این معضل است.

به گزارش خبر آنلاین و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، علی حاج کاظم با اشاره به معضل آلودگی هوا در کلانشهر کرج و لزوم اجرای اقدامات لازم برای رفع آن توسط مدیریت شهری و دستگاه های اجرایی مربوطه در استان اظهار داشت: کاهش آلودگی هوا مسئله بسیار مهمی است که رفع ریشه ای و اصولی آن ضمن آنکه نیاز به انجام اقدامات کارشناسانه و فنی مسئولان شهری دارد، نیارمند همکاری و تعامل شهروندان با مسئولان است.
وی افزود: در کنار تعامل شهروندان ضرورت توجه به راهکارهای فنی و بهره مندی از تجارب سایر کشورها نیز می تواند کلید حل این معضل باشد.
این عضو شورای شهر با اشاره به تجربه شهر مکزیکوسیتی در این خصوص گفت: این شهر سالها بود که با آلودگی هوا و ترافیک سنگین دست به گریبان بود اما مسئولان آن توانستند با اعمال چند قانون مفید میزان آلودگی و ترافیک را به نحو موثری کاهش دهند.
وی با اشاره به شش کلید طلایی که قفل آلودگی هوای مکزیکوسیتی را باز کرد، افزود: توسعه حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین این موارد بود که با راه اندازی 12 خط و با توسعه خطوط BRT، سالانه 80 هزار تن از میزان آلاینده های دی اکسید کربن در این شهر کاهش یافت.
عضو شورای شهر کرج، ترویج استفاده از دوچرخه را به عنوان دیگر عامل مهم کاهش آلودگی این کلانشهر عنوان کرد و گفت: در سال 2009 این شهر 21 کیلومتر خط ویژه دوچرخه ایجاد کرد و رسانه های عمومی نیز دائما شهروندان را به استفاده از دوچرخه تشویق می‌کردند.
وی، همچنین زمان تست آلایندگی خودروهای شهر را شش ماه یکبار عنوان کرد که علاوه بر این کاهش زمان تست، ممنوعیت ورود خودروها به معابر شهری، نیز می تواند در کاهش میزان آلودگی هوای این شهر نقش بسزایی ایفا کند.
حاج کاظم از نوسازی تاکسی ها به عنوان چهارمین کلید طلایی برای بازگشایی قفل آلودگی هوای این کلانشهر یاد کرد و ادامه داد: در این راستا با ارائه تسهیلات ارزان، خودروها و تاکسی های فرسوده با روالی منظم تعویض شدند.
این مسئول با بیان اینکه افزایش کیفیت بنزین مصرفی نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار بود، افزود: حذف سرب از بنزین و لزوم استفاده از مبدل های کاتالیستی برای خودروها را می توان از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه عنوان کرد.
وی تاکید کرد: با توجه به این موارد و اجرایی کردن آنها در کلانشهر کرج می توانیم در راستای بهبود شرایط کنونی این کلانشهر و خروج از بن بست آلودگی هوا که گریبانگیر شهروندان شده، اقدام کنیم که این مهم نیازمند همکاری مدیریت شهری، دولت و بخش خصوصی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =