۰ نفر
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷

دانشمندان سیاره ای را کشف کرده اند که می گویند دمای سطح آن بیش از ۴ هزار درجه سانتیگراد است که تقریبا به داغی خورشید ماست.

به گزارش بی‌بی‌سی،این تا حدودی به دلیل داغ بودن ستاره ای است که "کی ای ال تی-۹ بی" دور آن می گردد اما دلیل دیگر آن نزدیکی به ستاره است.

این سیاره ظرف فقط دو روز یک بار حول ستاره می گردد. این نزدیکی احتمالا به معنی عمر کوتاه سیاره خواهد بود چون گازهای اتمسفر آن تحت الشعاع پرتوهای ستاره هستند و به فضا فرار می کنند.
محققان می گویند این سیاره احتمالا مثل یک دنباله دار به نظر می رسد که خود یک پدیده عجیب است.
یافته های مربوط به این سیاره در نشریه نیچر منتشر شده است. مشخصه های خیلی عجیب سیاره همچنین روز دوشنبه در نشست فصلی انجمن نجوم آمریکا در شهر آستین در تگزاس تشریح شد.
پروفسور اسکات گادی از دانشگاه ایالتی اوهایو به بی بی سی گفت: "شاید باورتان نشود که ما این سیاره را سال ۲۰۱۴ کشف کردیم؛ و این همه وقت گرفت تا بالاخره خود را قانع کنیم که این شی واقعا عجیب و غیرعادی سیاره ای است که دور یک ستاره می گردد."
"ما خیلی خوب می دانیم که ابعاد و جرم این سیاره چقدر است؛ جرم آن حدود سه برابر مشتری و قطر آن دو برابر مشتری است."
"ما مشخصه های ستاره مرکزی را نسبتا خوب می شناسیم؛ جرم آن حدودا دو برابر و نیم خورشید است؛ تقریبا دو بار داغ تر از خورشید است؛ و با سرعت بالایی روی محورش می چرخد."
یک روی سیاره همیشه به طرف ستاره است درست مثل ماه که ما فقط یک روی آن را می بینیم؛ به اصطلاح اسیر یک قفل جزر و مدی است.
این وضع دمای نیمکره آفتاب گیر سیاره را به ۴۳۰۰ درجه سانتیگراد می رساند که بالاتر از میانگین دمای سطح یک ستاره از نوع کوتوله سرخ است. کوتوله های سرخ پرجمعیت ترین ستاره های کهکشان راه شیری هستند.
ستاره مرکزی آنقدر نور فرابنفش ساطع می کند که ممکن است اتمسفر سیاره را کاملا بزداید.
ستاره از اشیای "نوع A" است. این ستاره ها عمری کوتاه اما خیلی درخشان دارند.
عمر آنها به جای چند میلیارد سال فقط به چند میلیون سال می رسد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 674009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =