۰ نفر
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸

کشور های توسعه یافته و صنعتی دنیا تمام توسعه و پیشرفت خود را مدیون شرکت ها و موسسات خصوصی خود می باشند که در سال هایی متمادی با استفاده از تخصص و تحقیقات مستمر و بی وقفه توانسته اند نیاز های داخلی و خارجی کشور های خود را شناخته و با بهبود مستمر یافته های خود تولیدات و خدماتی را به مشتریان خود ارائه نمایند که بهترین کیفیت و کمیت را داشته و توانسته نه تنها برای کشور خودشان ارز آوری داشته باشد که باعث توسعه و آبادانی این کشور ها شده و سود سرشاری را هم نصیب این شرکت ها و موسسات نماید.

رشد و توسعه اقتصادی با رقابت سالم بین شرکت های مختلف در این کشور ها و عرضه بهترین خدمات و تولیدات در راستای بالا بردن رضایت مشتریان و ذی نفعان  پدیدار شده و هر یک از این شرکت ها که نتوانسته باشد با این توسعه همراه شود محکوم به فنا بوده و از دور رقابت حذف شده است . همین موضوع باعث شده تا شرکت های متخصص و پیشرو به عنوان الگویی برای سایر شرکت ها قرار گرفته و با عنایت به دیدگاهی که به سایر شرکت ها می دهند باعث رویکر د های بهتر  در راستای بهبود مستمر برآیند .

جمهوری اسلامی ایران نیز چند سالی است که قدم در راه توسعه گذاشته و با تاکید فراوان دولت مردان و اقتصاددانان ما بخش خصوصی به وجود آمده و با همه فراز و نشیب های پیش رو صنعت و خدمات کشور به سمت شرکت ها خصوصی و مستعد پیش رفته است . شرکت هایی که علی رغم تحریم ها و مشکلات اقتصادی داخلی و موانع صادرات ملی باز هم توانسته اند در این آشفته بازار دوام آورده و هر روز بر توان خود افزوده اند .

باور توسعه اقتصادی ایران نیز در گرو همین شرکت های خصوصی و رویکرد تخصصی و  دانش مدار می باشد . هر چه افراد متخصص و توانمند  در عرصه  تجاری ایران ثبت شوند و امورات و نیاز های کشور را عهده دار شوند توسعه اقتصادی و تجاری بیشتری به وجود خواهد آمد .

با توجه به حمایت های عالی دولت بخصوص در سال پیش رو  و تلاش برای حذف قاچاق کالا و جایگزینی تولیدات ملی با کالاها و تولیدات خارجی و حمایت همه جانبه از تولیدات ملی یه نظر می رسد بهترین زمان برای ورود به دنیای تجارت و اقتصاد باشد . با ثبت یک شرکت تخصصی در زمینه های مورد نیاز جامعه می توان در اعتلای کالا و خدمات داخلی نقش آفرینی کرد . شرکت هایی که با پشتوانه متخصصین داخلی و جوانان تحصیل کرده و مستعد ایرانی به ثبت برسند می توانند به راحتی در بازار مناسب داخلی جای پایی برای خود باز کنند و با  بهبود و توسعه مستمر می توانند حتی در بازار های منطقه که عموما کشور های  ثروتمند و با بازار بسیار مناسبی می باشند وارد شده و برای کشور ارز عالی و افتخار آفرینی کنند .

ثبت شرکت در ایران توسط سازمان ثبت اسناد و املاک ایران  و در اداره ثبت شرکت ها صورت می گیرد . در واقع همه علاقمندان به ثبت شرکت باید در این نهاد شرکت خود را به ثبت برسانند  . مرکز اصلی این شرکت در تهران واقع شده ولی به منظور سهولت  کار شعب مختلف ثبت شرکت در اقصی نقاط ایران دایر شده و در هر شعبه متولی مشخصی برای ثبت شرکت در نظر گرفته شده است .

سازمان ثبت اسناد و املاک ایران پیشنهاد اکید دارد که برای ثبت شرکت از موسسات حقوقی استفاده شود که به این منظور تشکیل شده و از متخصصینی در شرکت خود استفاده می کنند که به خوبی از فرآیند های ثبت شرکت و مسائل حقوقی آگاهی دارند و می توانند بدون نیاز به صرف  زمان و هزینه اضافی و با رعایت همه خواسته ها و پیش بینی های مورد نیاز شرکت ها و موسسات مختلف را در کم ترین زمان به ثبت برسانند .

 این موضوع به نفع خود علاقمندان به ثبت شرکت هم هست زیرا عدم آگاهی این عزیزان به ثبت شرکت و اشتباهات و هزینه های مکرر گاها باعث نا امیدی و منصرف شدن آنها از ثبت شرکت می شود . موسسه حقوقی ویونا به عنوان یک برند مطرح در حوزه ثبت شرکت و موسسات غیر تجاری و ثبت برند به عنوان یک شرکت توانمند وبا تجربه فراوان در این زمینه شناخته می شود که شاخص رضایت بالای مشتریان این شرکت گواه کیفیت خدماتی این شرکت می باشد و علاقمندان به ثبت شرکت می توانند به راحتی برای ثبت شرکت و موسسات مختلف و دریافت مشاوره حقوقی با این کارشناسان تماس رایگان برقرار کنند .

برای ثبت شرکت در ایران باید قوانین تجاری ایران در نظر گرفته شود و اصول ثبت شرکت منطبق با قانون تجارت دیده می شود . البته در این خصوص دستور العما ها و آئین نامه هایی نیز وجود دارد که در اداره ثبت شرکت ها تدوین و در اختیار علاقمندان به ثبت شرکت ها قرار می گیرد .  هر یک از شرکت باید مطابق با قوانین مربوط به خود آن نوع شرکت به ثبت برسند و نمی توان با استناد به سایر شرکت ها شرکتی جدید به وجود آورد .

اما چه شرکت هایی را می توان در ایران به ثبت رساند ؟

طبق قانون تجارت ایران هفت نوع شرکت تجاری در ایران می تواند به ثبت برسد :

1-  شرکت های سهامی  که دو دسته اند و بصورت ثبت شرکت سهامی عام و ثبت شرکت سهامی خاص میتوان به ثبت رساند.

این نوع شرکت ها از نوع سرمایه ای بوده و سرمایه در آن به شکل قطعات سهام تقسیم می شود و هر یک از اعضاء به نسیت میزان سرمایه خود در شرکت سهام دریافت می کند و به همان اندازه هم در شرکت مسئولیت خواهد داشت . شرکت های سهامی عام برای مقاصد بزرگتر و با سرمایه هنگفت به وجود می آیند و برای ثبت این شرکت ها باید بیش از نیمی از سرمایه شرکت توسط پذیره نویسی به مردم واگذار شود .

شرکت های سهامی خاص اما باید سرمایه مورد نیاز شرکت را خود شرکا تامین کنند . این شرکت ها در همه موضوعات به ثبت می رسند و معمولا برای اهداف مشخص و کوچک به ثبت می رسند و در طول زمان توسعه پیدا می کنند .

 

2-  شرکت های با مسئولیت محدود

شرکتی که با مسئولیت محدود شرکا به وجود می آید و در ان سرمایه به سهام تقسیم نمی شود و هر کدام از شرکا به اندازه مشخصی سرمایه وارد شرکت می کنند و سهم الشرکه دریافت می کنند . این سهم الشرکه تنها پارامتر تعیین کننده مسئولین شرکا می باشد  و در ثبت شرکت با مسئولیت محدود بیشتر از آن را جوابگو نخواهند بود .

3-  شرکت های تضامنی

شرکت های تضامنی توسط افراد معتبر و شناخته شده به ثبت می رسند که به دنبل توسعه فعالیت های خود در قالب یک شخصیت حقوقی هستند . این افراد باید ضامن شرکت شوند و به همین دلیل به شرکت تضامنی  گفته می شود . تمام مسئولیت  در شرکت های تضامنی بر عهده شرکا ضامن می باشد و باید در صورت بدهی همه بدهی را بدون در نظر گرفتن شراکتشان با سایرین در قبال مشتریان تعهد نمایند و بعدا  تقسیم میزان تعهدات را بر اساس توافقات مندرج در شرکتنامه بین هم تصفیه نمایند .

4-   شرکت مختلط سهامی

از ترکیب دو شرکت تضامنی و شرکت سهامی شرکت مختلط سهامی به وجود می آید . این شرکت ها با ترکیب قوانین و مقررات تعیین شده برای شرکت های سهامی و تضامنی به وجود می آیند و هر کدام از شرکا بسته به ضامن و یا سهامی بودنشان بر اساس قوانین خاص خودشان عمل می کنند . البته در شرایط اختلاف و تطابق قوانین خاص برای این شرکت ها تعریف شده است . مسئولیت بیشتر این شرکت با شریک ضامن است و شرکا سهامی هم تنها به اندازه سهام خود در شرکت تعهد دارند .

5-   شرکت مختلط غیر سهامی

این نوع شرکت هم از تداخل دو شرکت با مسئولیت محدود و شرکت تضامنی به وجود می آیند و قوانین مورد اصطکاک  با قوانین جدید اصلاح شده اند . شریک ضامن متعهد به کل دیون شرکت است و شریک با مسئولیت محدود تنها به اندازه سرمایه اش متعهد خواهد بود .

6-   شرکت های نسبی

از موارد استثنا و خاص در قانون ایران می باشد که نمونه آن را در جای دیگر دنیا نخواهید دید . این شرکت ها همان شرکت تضامنی هستند با این تفاوت که شرکا ضامن تنها به اندازه آورده خود در شرکت متعهد و ضامن می شوند و نه بیشتر .

7-  شرکت های تعاونی تولید و مصرف

تعاونی ها توسط عده ای حداقل 7 نفره برای رفع نیاز های جامعه در موارد خاص و یا عام شکل می گیرند . به این صورت که با اشتراک خواسته ها و نیاز های یک جامعه عده ای تصمیم می گیرند با ایجاد یک شرکت این خواسته ها را مرتفع نمایند . تعاونی ها یا بصورت تولید و توزیعی طبقه بندی می شوند و یا بصورت خاص و عام . البته ترکیب این دو نیز ممکن است .

شرکت های تعاونی تولیدی با نگاه به ایجاد تشکیلاتی تولیدی به وجود می آیند و نیاز هایی همچون اشتغال و تقویت مالی یک گروه را در نظر دارند . اگر این تعاونی مربوط به گروه خاصی مثل فرهنگیان باشد می شود تعاونی تولیدی خاص و اگر مربوط به کل یک جامعه باشد و محدودیت برای عضو گیری نداشته باشد می شود تعاونی تولیدی عام .

تعاونی های توزیع بیشتر نگاه به تامین خدماتی برای اعضاء خود دارند. مثلا نیاز به مسکن  و خوار و بار و ... این تعاونی ها هم بسته به نوع عضویت شان و محدودیت در عضو گیری شان می توانند به عنوان تعاونی توزیعی خاص و یا تعاونی توزیعی عام معرفی شوند .

البته در قانون ایران موسساتی هم تعریف شده که نمی توانند در دنیای تجارت وارد شده و هیچ اقدام تجاری انجام دهند. این موسسات که به موسسات غیر تجاری هم شهرت دارند تنها می توانند به منظور های آموزشی ، علمی ، پژوهشی و یا خیریه ای به ثبت برسند . موسسات غیر تجاری هم یا بصورت انتفاعی هستند و یا غیر انتفاعی  .

موسسات غیر تجاری غیر انتفاعی دیدگاهی خارج از رسیدن منفعت به موسسین و اعضاء دارند و بیشتر به دنبال کمک به هم نوع و ارائه راه کار های انسان دوستانه می باشند .

موسسات غیر تجاری انتفاعی  هر چند در حوزه های آموزشی و علمی وارد می شوند و دیدگاه تجاری ندارند ولی برای موسسین و اعضاء خود منافعی را اغلب چه کم و چه زیاد به دنبال دارند .

شرکت های دنش بنیان و هلدینگ از انواع شرکت های تعریف شده در ایران می باشند که البته ساختار متفاوتی از شرکت های تعریف شده در قانون تجارت ندارند . ثبت شرکت هلدینگ و ثبت شرکت دانش بنیان هر چند قوانین خاص خود را دارند و باید مطابق با این قوانین و مقررات به ثبت برسند ولی باید ابتدا بصورت سهامی و یا با مسئولیت محدود و یا هر یک از سایر شرکت ها به ثبت برسند و بعدا به شکل شرکت های دانش بنیان و یا هلدینگ تغییر شکل دهند .

به منظور تعالی و توسعه کشور عزیزمان ایران  ثبت شرکت در حوزه های تخصصی و تعریف شده و مشخص و بنا بر احتیاجات کشور که کم هم نیستند تحقق خواهد یافت . حضور شرکت های توانمند به عنوان بخش خصوصی و در اختیار گرفتن حوزه های تخصصی کشور راهبردی نوین برای بالاتر رفتن سرعت و کیفیت نیاز های داخلی و به تبع آن توسعه صادراتی کشور خواهد بود .

موسسات حقوقی زیادی در ایران خدمات ثبت شرکت را ارائه می نمایند و بی شک از مجرب ترین و بهترین های آنها می تواند موسسه حقوقی ثبت شرکت ویونا را نام برد . این موسسه با سال ها تخصص و تجربه کمک بسیار خوبی برای علاقمندان ثبت شرکت می باشد . 

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677388