۰ نفر
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

در شرایط فعلی جامعه، ازدواج به ‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مطرح است. مشکلات اقتصادی همواره در زندگی، گریبان گیر خانواده‌ها به ویژه زوج های جوان بوده و می تواند عامل اختلاف در زندگی گردد.

مشکلات و مسائل اقتصادی که بر سر راه جوانان وجود دارد به حدی زیاد است که جوانان را بر سر یک دو راهی قرار می دهد. یا باید قید ازدواج را بزنند و یا تلاش های سختی انجام دهند که به نتیجه برسند.

هیچ فردی نمی‌داند که میزان حقوق او کفاف شروع یک زندگی مشترک را می دهد یا نه. این عدم ثبات و نداشتن آرامش منجر به ترس از ازدواج و مشکلات روحی می‌شود.

جوان زمانی ازدواج می کند که از آینده مالی و وضعیت اقتصادی خود مطمئن باشد، در غیر این صورت ازدواج برای او سخت  خواهد بود. فرار جوانان از ازدواج بدلیل ترس از عدم تامین زندگی مشترک و مشکلات مالی است.

برای ازدواج و شروع یک زندگی باید حداقل های اقتصادی و شغلی فراهم باشد. بیکاری، نداشتن ثبات اقتصادی، اجاره خانه بالا، هزینه های مراسم عروسی مانند هزینه های تالار عروسی و آرایشگاه و آتلیه ، قیمت های بالای طلا و لوازم منزل و... می تواند از دلایل بسیار جدی ترس و به تاخیر انداختن ازدواج جوانان باشد.

زوجین در آغاز زندگی از یکدیگر سوال نمی پرسند که آیا این میزان درآمد می تواند خواسته ها و نیازهای آنها را تأمین کند. بعضی نسبت به این موضوع بی توجه هستند و پس از ازدواج از وضعیت معیشتی اظهار نارضایتی می کنند و این موضوع باعث اختلاف می شود.

ریشه اقتصادی اختلاف زوجین بعد از زندگی مشترک نداشتن مسكن، کافی نبودن درآمد مرد در مقابل تنوع طلبی زنان برای خرید وسایل مدرن، عصبی بودن مرد به دلیل چند شغله بودن، نداشتن تعادل در بودجه و كنترل مخارج در زندگی، مخفی نگاه داشتن درآمد زن و شوهر از یكدیگر، عدم توافق و برنامه ریزی برای درآمد خانم ها و ... می باشد.

خداوند در خصوص ازدواج وعده داده است

در مجموع می توان گفت؛ این روزها هر جوانی که قصد ازدواج دارد نگرانی هایی در ذهن تصور می کند. تلاش برای حل معضلات و نترسیدن از شروع زندگی اراده محکمی می خواهد که بتواند از شرایط ناهموار و دشواری هایی متعدد عبور کند.

اما با وجود تمام مشکلاتی که برای ازدواج پیش روی جوانان است، با کم کردن یکسری توقعات و هزینه های بیهوده می توان راه حل هایی برای شروع یک زندگی مشترک ساده پیدا کرد. راهکارهایی از قبیل؛ طرح های ازدواج آسان که هزینه های عروسی را تا حد چشمگیری کاهش می دهد و دغدغه زوجین را برای برگزاری مراسم عروسی برطرف می کند.

علاوه بر این خداوند متعال در خصوص ازدواج اطمينان‏بخشی کرده و می فرماید؛ جوانان بدون همسر را همسر دهيد اگر  فقير باشند، خداوند با فضل و رحمت خود آنان را غنى و بى‏نياز مى‏كند. اين وعده و تضمين صريح و روشن خداوند است و چه تضمينى بالاتر از تضمين خدا.

سارا سپهوند کارشناس ارشد جامعه شناسی

مجله بیاتو عروسی

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678942