بازار بین بانکی چه نقشی در اقتصاد بازی می‌کند؟

نه سال بعد از ایجاد بازار بین بانکی،موافقان و مخالفان این بازار همچنان بانک مرکزی را در پیامدها و آثاری که این بازار بر بخش پولی کشور گذاشته هم مذمت می کنند و هم تشویق.

به گزارش خبرآنلاين،هر شب موقع بستن صندوق ها وقتي بانكي پول كم مي آورد، مي تواند از بانك ديگر قرض كند تا فردا آن را پس بدهد. از آنجا كه همه بانك ها مثل يك سيستم يكپارچه به هم متصل هستند،هميشه يك بانك  مازاد دارد و حتما يك بانك بدهي دارد.

بانکهایی که در این بازار كه بانك مركزي 9 سال پيش ايجاد كرد، از همديگر براي مدت كوتاهي پول قرض مي گيرند، بدون  اينكه از بانك مركزي  پول قرض کنند،سود پول را می پردازند و کارشان را راه می اندازند.

اما منتقدان مي گويند كاركرد اين بازارسبب شده كه نرخ سود بانكي پايين نيايد و نرخ سود تسهيلات اعطايي به مردم توسط بانكها كم نشود.
نقد ديگر به بازار بين بانكي است است كه تا امروز بانك مركزي براي دارايي منجمد شده بانك ها چاره انديشي نكرده  است.از همين رو اين موضوع باعث شده تا هزينه تمام شده پول براي بانك ها بالا باشد.

با اين حال بانك مركزي به استناد بررسي هاي آماري  اعلام كرده كه اين بازار  در سال گذشته از رشد قابل توجهي برخوردار بوده و اين موضوع  مويد اتکا بانکها به منابع مازاد خود در کوتاه مدت است.

 

 

بررسي هاي بانك مركزي نشان مي دهد كه میانگین نرخ سود در سال 1392 رقم 23.02 بوده كه این رقم در سال 1393 با رشد همراه شده و رقم 27 درصد را رسيده است.  در سال 1394 و 1395 اين نرخ رو به كاهش گذاشته به طوری که در سال 1395 نرخ سود  به رقم 18.62 بدست آمده است.موضوعي كه برخي منتقدان البته معتقدند که ارقام بيش از آن‌چيزي است كه بانك مركزي اعلام مي كند.

با این حال بانك مركزي اعلام كرده كه بازار بين بانكي از آنجا حائز اهميت است كه به عنوان تنظيم کننده بازار کليه امور مربوط به برنامه ريزي، سازماندهي، هماهنگي، تدوين مقررات، نظارت، کنترل و تسويه معاملات مي پردازد و ازين جهت موجب تنظيم سياستهاي پولي است. بنايراين حمايت از نرخ سود مشخص شده توسط بانک مرکزي از طريق مداخله در بازار سبب تنظيم سياست هاي پولي شده است.

دو  جایزه بازار بين بانكي برای بخش پولی کشور

  در عین حال کارشناسان معتقدند،در شرایطی که اقتصاد ایران بانک محور است،کارکرد بازار بین بانکی اهمیت بسیاری دارد.به گفته آنها اصلي‌ترين كاركردهاي بازار بين بانكي  مديريت نقدينگي و سياستگذاري پولي است. زيرا سبب مي شود كه بانك مركزي با حضور در بازار بين بانكي، بر سياستگذاري پولي نظارت بيشتري داشته باشد.

در واقع بانك مركزي از يك طرف بر تمام معاملات و فعاليت‌هاي انجام شده در بازار بين بانكي نظارت مي‌كند و از سوي ديگر جهت اثرگذاري بر متغيرهايي چون كل‌هاي پولي يا نرخ سود كوتاه‌مدت، وارد مبادلاتي با بانك‌هاي حاضر در بازار بين بانكي مي‌شود.

از سوي ديگر  تجارب بين‌المللي در اين رابطه نشان مي‌دهد كه هر چند بانك‌ها اصلي‌ترين بازيگران بازار بين بانكي را شكل مي‌دهند، اما موسسات ديگري نيز با تاييد بانك مركزي مي‌توانند در اين بازار حضور يابند.

ليزينگ‌ها، تعاوني‌هاي اعتبار، بيمه‌ها، صندوق‌هاي بازنشستگي و غيره، برخي از اين موسسات را شكل مي‌دهند ؛البته به شرطي كه حجم گردش مالي فعاليت‌هاي‌شان از حداقل مشخصي كه توسط بانك مركزي معين مي‌شود، بالاتر نرود.

در بازار بين بانكي كشور گرچه در حال حاضر صرفا بانك‌ها و موسسات اعتباري حضور دارند، اما كارشناسان توصيه مي‌كنند كه  بانك مركزي زمينه حضور موسسات شايسته ديگر را نيز فراهم كند.

چه آنکه بازار بين بانكي به عنوان  يكي از مهم‌ترين بازارهاي موجود در نظام مالي كشور ظرفيت‌هاي خوبي  دارد كه مي‌توان با استفاده از آنها به توسعه بازار بين بانكي كشور اقدام كرد.

 

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =