جلسه تودیع زهرا احمدی‌پور، رئیس پیشینی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معارفه علی‌اصغر مونسان، رئیس جدید این سازمان پس از چندین بار تغییر و لغو مراسم بالاخره امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهوری، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و تعدادی از نمایندگان مردم تهران در مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث در این مراسم گفت: این تودیع و معارفه فقط به جابه‌جایی دو رئیس محدود نمی‌شود بلکه تودیع و معارفه دو دولت نیز تلقی می‌گردد. در طول دولت یازدهم سه رئیس در سازمان میراث فرهنگی تغییر کردند که این قابل تأمل است. البته تغییرات ماهوی میان تغییرات در این دولت و نتایج آن وجود دارد. اینکه تداوم فعالیت ها به خصوص در سطخ میانی و پایینی حفظ شد و هر سه رئیس پارادایم واحدی را دنبال کردند. به بیان دیگر این تغییرات همراه با پیوستگی بوده نه گسستگی.

او با بیان اینکه در طول این مدت سازمان توانسته است موفقیت‌های را کسب کند، به چند مورد از این موفقیت‌ها اشاره کرد و گفت: قانون مداری و قانون گذاری، توجه به زیرساخت‌ها، تغییر تفکر اقتصادی و تجاری سازی، اشتغالزایی، انضباط و اخلاق مداری، همکاری بین نهادی و همگرایی به روزکردن و نوسازی از جمله موفقیت‌هایی است که در این مدت در سازمان حاصل شده است.

نامورمطلق افزود: اگر بخواهم به یک مورد از این موفقیت‌ها به طور اخص اشاره کنم باید بگویم که در طول این چهارده سال گذشته فقط ۳ مرتبه شورای عالی برگزار شده که هر سه این جلسات در دولت یازدهم برگزار شده است.

از آنجایی که در روزگار ما میراث فرهنگی به یک صنعت کم هزینه و سودآور تبدیل شده است گاهی این فعالیت‌های دیده نمی‌شود و بنابراین ما قرار را بر این گذاشتیم تا هر یک از معاونت‌ها فعالیت‌هایش را تبدیل به متن یا کتاب کرده تا به یادگار بماند. این کاری است که میراث فرهنگی و سایر معاونت‌ها انجام دادند.

او با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: در حوزه میراث فرهنگی هیچ گاه تا به این حد نقش جهانی ارتقاء نیافته بود و در تا به این حد ثبت اموال میراثی نداشتیم. همچنین سطح هماهنگی، مشارکت و مطالبات مردم به این اندازه افزایش نداشته است.

او افزود: حوزه صنایع دستی شاهد رشد بی‌سابقه صادرات به میزان ۲ و نیم برابری و ثبت شهرهای جهانی که ما را در رتبه دوم دنیا قرار داد بودیم. از ریزش کارگاه‌ها در جلوگیری کردیم و به مرحله تثبیت و افزایش آن‌ها گام نهادیم.

معاون صنایع دستی به موفقیت‌های این سازمان در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: در این دوره ساخت و ساز به خصوص ساخت و ساز هتل‌ها از رشد بی نظیری برخوردار بود. امروز کشور ما به عنوان یکی از قطب‌های نو ظهور گردشگری شناخته می‌شود.

نامورمطلق با بیان اینکه بی‌شک این موفقیت‌ها به این معنی نیست که همه چیز عالی بوده و کاستی نداشتیم، گفت: اگر بخواهیم عملکرد سازمان را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که سازمان علی‌رغم برخی کمبودها در مسیر توسعه حرکت کرده و از وضعیت حیات نباتی و اورژانسی در آمده است ولی هنوز نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. همچنین ریل‌گذاری‌ها صورت پذیرفته و قطار سازمان بر روی ریل قرار دارد.

او افزود: جایگاه اجتماعی و نهادی این سازمان ارتقاء قابل توجهی پیدا کرده است و حتی این سازمان در جشنواره به عنوان دستگاه برگزیده پژوهش شناخته و از آن تقدیر شد. ما برای این که این سازمان پیشگام برای ماموریتهای پیش بینی شده به خصوص برنامه ششم توسعه موفق شود و انتظارات مردم را برآورده کند لازم است که حمایت بیشتری از آن صورت گیرد.

معاون صنایع دستی سرمایه انسانی را یکی از بخش‌های مورد نیاز حمایت دولت عنوان کرد و گفت: در دولت های گذشته نیروی انسانی این دستگاه بسیار آسیب دیده و هنوز دردها به طور کامل التیام نیافته‌اند. وضعیت حقوقی کارکنان نسبت به اغلب دستگاه‌ها پایین است که مدیران کل استان‌ها بیش از همه با این مشکل مواجه هستند.

او با بیان اینکه همه می‌دانیم که یک سازمان خلاق برمبنای نیروی‌های با انگیزه بنا می‌گردد، گفت: با وجود اینکه انتظارات افزایش یافته اما نهادهای تصمیم گیر نتوانسته اند امکانات و اختیارات و ساختار را با وضعیت جدید هماهنگ کنند.

نامورمطلق از رئیس جمهوری و اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس شورای عالی سازمان و رئيس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شورای عالی صادرات غیر نفتی درخواست کرد: که نهادها و وزارتخانه‌ها را ترغیب به تسهیل و همکاری بیشتر با این سازمان کنند. اینجا جایی است که استادان به دست و نظر خاک را کیمیا می‌کنند.

او با اشاره به تلاش‌های زهرا احمدی پور در این سازمان در طول ماه‌های انتهایی دولت یازدهم گفت: او مدیری کوشا، متعهد و دلسوز هستند. در همین فرصت اندک توانستند در همه زمینه‌ها کارهای خوبی انجام دادند و در سخت ترین شرایط این سازمان را تحویل گرفت.

او افزود: همه می‌دانیم که در ماه‌های پایانی دولت تا چه حد مدیریت دشوار می‌شود. استادان صنایع دستی و میراث فرهنگی و فعالان گردشگری زهرا احمدی‌پور را فراموش نخواهند کرد.

نامورمطلق گفت: تغییر سه رئیس در یک دولت برای رئیس جدید یک فرصت محسوب می‌شود زیرا سه مدل مدیریتی را پیش رو دارد که می تواند نقاط قوت هر سه مدل را گرفته و با اندوخته‌های خویش مدل متناسبی را صورت بندی کند.

او افزود: این معاونت کوچک‌ترین سازمان ریاست جمهوری است و نیازمند مدیریتی معمارانه نیاز دارد و ریاست آن همواره با تصمیمات چند مجهولی مواجه خواهد بود. به دنبال جلساتی که با معاونان سازمان داشتیم مونسان را مدیری با انگیزه، اهل تعامل دیدیم. در صحبت‌های او مدیریتی متعادل در سه حوزه تخصصی و متوازن در دو سطح ستاد و سقف مشهود است.

او با بیان اینکه در کارنامه دوازدهم وضعیت معیشتی مردم و همچنین سرشت دولت را شکل می‌دهد، گفت: خوشبختانه شرایط دولت بهتر شده و مجلس در تعامل و همکاری بیشتری دارد. بنابراین دولت دوازدهم بیشتری عناصر را برای موفقیت در اختیار دارد.

مونسان تحول بزرگی ایجاد می‌کند

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر،شمیرانات و پردیس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در این مراسم با بیان اینکه امروز جایگاه گردشگری فقط جایگاه اقتصاد نیست، بلکه جایگاه فرهنگی، دیپلماسی و شناخت است، گفت: ما باید به گردشگری کشور بپردازیم. 

کاظم جلالی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه تکالیف خوبی برای حوزه گردشگری درنظر گرفته شده است، افزود: این شایسته کشور نیست که تراز منفی در حوزه گردشگری داشته باشیم. امیدواریم همه برای تقویت گردشگری کشور تلاش کنند. سیاست‌ها باید شفاف باشد و سایر دستگاه‌ها هم اراده جدی داشته باشند. همچنین برای تقویت و توسعه صنعت گردشگری ایجاد امکانات رفاهی بسیار مهم است.

کاظمی در ادامه، با تأکید بر اینکه از نزدیک شاهد تلاش‌های مجاهدانه زهرا احمدی‌پور در رأس سازمان میراث‌فرهنگی بوده است، گفت: از خانم احمدی‌پور برای تلاش‌هایی که برای رشد و توسعه سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داشته است تشکر می‌کنم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در ادامه با بیان اینکه علی‌اصغر مونسان با پرتوان، نخبه و عالم خواندن او موفق ارزیابی کردن سابقه مدیریت رئیس جدید سازمان میراث‌فرهنگی، گفت: مونسان تحول بزرگی در کیش ایجاد کرد، مانند فعال کردن جزایر اطراف همچون جزیره هندورابی و همچنین در بحث‌های عمرانی و توجه به نمادهای دینی و مذهبی از دیگر اقدامات او در جزیره کیش است.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =