رسول خادم که هر بار به مراسم ریاست جمهوری دعوت می‌شود، از رفتن به مراسم طفره می‌رود حالا بعد از ناکامی کشتی ، گله می‌کند که چرا ما با ایشان دیدار نداشتیم، راستش این ته بهانه‌گیری بچه‌گانه است!

فرهاد عشوندی:بدون شک اتفاق دیروز درباره کشتی ، انتشار مکاتبه درون سازمانی وزیر ورزش در نشریات و پس از آن پاسخ تند و غیرمحترمانه رسول خادم به متولی ورزش کشور و حتی رئیس‌جمهور منتخب مردم ، یکی از حوادث تلخ این روزهای ورزش کشور بود. تقریبا همزمان با تولد غلامرضا تختی ، متولیان رشته پهلوانی ، اینچنین طلبکارانه حرف می زنند و بعد خود را تختی های زمانه هم می نامند.
برای باز شدن ماجرا ابتدا باید به تصمیمات اخیر وزارت ورزش اشاره ای داشت. در همین یک ماه اخیر فقط بیایید مروری داشته باشیم روی سیاست های شان. راستش مسعود سلطانی فر مدیر سیاستمداری است اما این تب رای اعتماد و ترس از انتقادهای اصولگرایان مجموعه اش را متاسفانه در ورطه ای از رفتارهای شبه پوپولیستی سوق داده است. آنچه عباباف یا داورزنی درباره مسعود شجاعی گفتند و رفتارهایی که در واکنش به خواست بانوان برای حضور در بازی ایران و سوریه انجام گرفت ، همه رفتارهایی اصولگرا پسند بودند تا رای اعتماد را پشت سر بگذارند. حالا هم تصمیم به انتشار نامه تشکیل کمیته بررسی برای نتایج کشتی متاسفانه رفتاریست عامه پسندانه که احتمالا یکی در دل آن تشکیلات گفته است چنین رفتاری باعث به رخ کشیدن اقتدار مجموعه ورزش می شود.
اینکه وزیر پیگیر بررسی نتایج ناکام یک تیم باشد ،قطعا حقی مشروع است و به درستی این خواسته را از معاون ورزش قهرمانی خود داشته است. رفتار اما جایی اشتباه است که این بحث با ادبیات خاص نامه ، رسانه ای می شود. چندی قبل یکی از اقتصاددانان در یادداشتی نوشته بود یکی از معضلات احمدی نژادی که اصلاح نشده ، این روحیه پوپولیستی است که تقریبا به همه مدیران دولتی و مجموعه های شان به ارث رسیده است. متاسفانه انتشار چنین نامه ای ، مصداقی از همین رفتارهای عامه پسندانه است.
فارغ از این اشتباه اما در سوی دیگر ، پاسخی است که رسول خادم داده. رسولی که بی شک یکی از نوابغ ورزش ایران گه در زمان ورزش ، چه مربیگری و چه حالا در مقام مدیریتی است. او که می دانیم گرایش سیاسی اش با این دولت همخوان نیست. ولی همین که ضوابط و اساسنامه های داخلی ورزش ایران را پذیرفته و می خواهد در کشتی ، رئیس فدراسیون باشد ، باید بپذیرد در چارچوب قوانین و عرف داخلی کار کند. بهانه هایی که او در نامه اش آورده را همین حالا می توان رد کرد. دیدار با رئیس جمهور ، سر نزدن ، اهمیت ندادن به کشتی و ... که اتفاقا در تمام برنامه های ورزشی رئیس جمهور اقلا یکی از سخنرانان از اهالی کشتی بوده. به راستی کمیل قاسمی کشتی گیر نیست؟ این که رسول خودش به چنین مراسمی نمی رود ، دعوت ها را رد می کند و خود را تافته جدا بافته می داند که دیگر مشکل دولت نیست!
بدون شک کشتی در جمع سه رشته ورزشی کشور است که بیشترین بودجه را دارد. اضافه کنید این نکته را که به عکس نوشته رسول خادم ، کشتی در همه رشته های ورزشی معمولا بیشترین پاداش ها را دارد چون قهرمانانش طبق اساسنامه قهرمانان ، بیشترین مدال آوری را داشته اند. رئیس جمهور هم که تقریبا در همه سخنرانی هایش وقتی از ورزش گفته ، قطعا کشتی هم بخشی از حرف هایش بوده است. پس بهانه های این دستی هم تقریبا رفتارهای پوپولیستی از سوی خادم هستند برای « ننه من غریبم بازی!»
اما چرا خادم چنین خط و نشانی می کشد؟ این شاید ریشه در انتخابات پیش روی کمیته ملی المپیک داشته باشد. خادم همین هفته قبل در سفر به پاریس ، خیلی بی ربط کیومرث هاشمی را هم با خود برده بود. این دو از نظر فکری به هم نزدیکند و کیومرث هاشمی که مسئول ستاد ورزش رئیسی بوده ، می داند خیلی سخت است در مسیر عادی ورزش کشور ، فدراسیون های ورزشی او را برگزینند. حالا اما مجالی برای رسول و طیف او ایجاد شده تا چالشی روبروی ورزش کشور قرار دهند.
آنچه انتشار نامه وزیر رقم زده ، وزارت را در مسیر انتخاب می گذارد. پاسخ تند رسول را یا باید به سمت دعوا بکشانند و بعد خطر تعلیق را به جان بخرند. هر نوع تعلیق یا تحریمی یعنی شکست دیپلماسی ورزش کشور و یعنی پاس گل بزرگ به کیومرث هاشمی و دوستانش. رفتار این گروه درباره فدراسیون تیراندازی و ماجرای سید مهدی هاشمی دقیقا از همین دست بود.
حالا کشتی اما حتی تهدید به تعلیقش اساسا به چالشی برای دولت بدل می شود. همین سایه تهدید هم کافی است که به کلی چرخه انتخابات کمیته المپیک تغییر کند و متاسفانه این بهانه حالا در اختیارشان قرار گرفته است.

رفتار تهاجمی رسول و دوستانش بیش از آنکه بازی برای سرپوش گذاشتن روی نتایج تیم ملی کشتی باشد ، ماجراجویی است برای به چالش کشیدن فضای انتخاباتی پیش روی ورزش کشور. امید آنکه این تدبیر در ورزش کشور باشد تا فضایی رادیکال بر این دعوا حاکم نشود و بحران را طوری مدیریت کنند که ابتدا دعوا به خارج از مرزهای قانونی برای اداره ورزش کشور نرود و بعد اینکه این مجال از گروهی گرفته شود که با آوردن لولوی تهدید بر سر ورزش کشور ، دنبال اهداف انتخاباتی باشند.

 

256 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 702129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    45 31
    روز اول باید خادم و هاشمی با ..... مینداختن بیرون مگه نابغه و زحمت کشیده کشتی کم داریم
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    36 33
    حرف حق زده دیگه. تا روی کورس موفقیت هستند هیچکس حمایت نمی کنهحتی یه استقبال ساده چه برسه به امکانات و پول تا یه اتفاقی میافته همه میشن صاحب بچه دولتی ها هم برن خجالت بکشن با اینکاراشون، فرق نامه رسمی و شب نامه رو هنوز نمیدونن دم از اخلاق و کار حرفه ای میزنن
  • احمد IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    36 20
    چرا همه چی رو سیاسی میکنین...اون موقع که رسول خادم بهترین نتیجه کشتی ایران تو المپیک رو رقم زد کجا بودین...حالا که باختن دم به دیقه از کشتی مینویسین...
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    19 31
    چهارتا قباله زمین دیگه هم به اسم خودش و برادرش بهش بدین. این همه گرفته کمشه.
  • صادق US ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    9 7
    یه بزرگوار پادر میانی کنه قضیه حله دوستان هم لطفا جو ندن رسول و مسعود با هم مشکلی ندارند امان از گندم نمایان جو فروش.
  • s r IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    1 9
    کاسه چطور زیر نیم کاسه جا میشه؟ متاسفانه این ضرب المثل اشتباه جا افتاده ...
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    13 21
    خدوش ميدونه بوي الرحمانش بلند شده و پستي كه با رانت به دست أورده بايد به رانت خوار بعدي تحويل بده