۰ نفر
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۶

«خبرجنوب» نوشت: منطقه ویژه اقتصادی شیراز در حالی دو دهه از فعالیت خود را میگذراند که علی رغم پیشرفت چشمگیر، با مشکلات عدیدهای مواجه است. مشکلاتی همچون تامین آب، تسهیلات بانکی، جاده باریک منتهی به این منطقه و وجود بازاری به نام بازار شیطان که به گفته مدیرعامل این منطقه، فقط در شیراز اتفاق می افتد، از جمله مواردی است که صنعتگران با آن مواجه اند.

نادر طيبي، مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي شيراز اظهار داشت: در منطقه 1300 هكتاري ويژه اقتصادي شيراز، 45 واحد صنعتي فعال و 40 واحد در حال ساخت وساز وجود دارد كه از اين 40 واحد، 10 واحد در سال جاري به بهره برداري مي رسد.
وي با بيان اينكه نيمي از اراضي منطقه ويژه اقتصادي شيراز به صنعتگران واگذار شده و نيم ديگر آن آماده واگذاري به صنعتگران است، افزود: فضاي خوبي براي صنعتگران در اين منطقه وجود دارد اما برخي مشكلات حاشيهاي كه گريبان اين منطقه را گرفته باعث شده تا توسعه، آن گونه كه پيش بيني شده بود اتفاق نيفتد.
طيبي كه معتقد است يكي از چالشهاي پيش روي منطقه ويژه اقتصادي شيراز، كمبود آب است، اضافه كرد: آب مورد نياز اين منطقه با 85 واحد فعال و در حال ساخت فقط از يك چاه آب تامين مي شود كه آن هم مصوبه حدود 20 سال پيش است.
وي گفت: آب استحصال شده از اين چاه آنقدر نيست تا بتوانيم پذيراي صنايعي باشيم كه تا حدودي آب بر هستند.
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي شيراز با اشاره به مساعدت هاي سازمان آب منطقهاي براي حل اين مشكل، گفت: با وجود همكاريهاي خوب انجام شده اما همچنان اين منطقه با بحران و محدوديت منابع آبي مواجه است به گونه اي كه مجبور شده ايم به برخي سرمايه گذاران براي ايجاد واحد صنعتي در منطقه مذكور جواب رد بدهيم.
طيبي تصريح كرد: علاوه بر مشكلاتي كه صنايع كشور با آن مواجه اند همچون تسهيلات بانكي و يا بازار فروش، صنعتگران منطقه ويژه اقتصادي شيراز با مشكلات ديگري مواجهاند كه گاهاً در هيچ نقطه كشور اتفاق نميافتد. از جمله اين مشكلات ميتوان به وجود بازار شيطان كه عمدتا اجناس سرقتي در آن فروخته مي شود، اشاره كرد. اين مكان به محل تجمع افراد خلافكار تبديل شده كه علاوه بر نابساماني در مسير منطقه ويژه اقتصادي شيراز، امنيت صنعتگران و افرادي كه در مسير اين منطقه تردد مي كنند را به خطر انداخته است.
وي، تك بانده بودن جاده دسترسي به منطقه ويژه اقتصادي شيراز را از ديگر عجايبي برشمرد كه صنعتگران اين منطقه با آن دست به گريبانند.
طيبي با اشاره به تصادفات متعدد روزانه در اين جاده، گفت: جاده مذكور علاوه بر آنكه منتهي به منطقه ويژه مي شود در مسير نيروگاه سيكل تركيبي و چندين روستا از جمله روستاهاي قره باغ نيز مي باشد و به همين دليل بار ترافيكي زيادي دارد.
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي شيراز خاطرنشان كرد: در اين مسير علاوه بر پرسنل كارخانجات و عبور و مرور محلي، هر روز دهها كانتينر، مواد اوليه و يا كالاهاي ساخته شده را جابه جا ميكند ضمن آنكه انبار گمركات فارس نيز در همين منطقه ايجاد شده كه بايد به موارد مذكور، حمل كالا و بار تجاري را نيز اضافه كرد. بديهي است يك جاده كم عرض و باريك براي اين حجم عبور و مرور پاسخگو نيست و تعريض و دوبانده كردن جاده يك كار بديهي و انتظار منطقي است كه علي رغم پيگيري ها اين اتفاق رخ نداده است.
طيبي با اشاره به گرفتن موافقت از رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور براي تخصيص اعتبار به طرح تعريض جاده مذكور، گفت: متاسفانه با اين وجود، پيگيري لازم از سوي متوليان امر صورت نگرفته است. ظاهراً طرح هاي ملي همچون احداث آزادراه و بزرگراه و يا جاده هاي بين شهري و روستايي براي مسئولان در اولويت است و تعريض اين جاده با آن حجم عبور و مرور كه باعث رفع مشكل صنعتگران مي شود از اولويتي برخوردار نمي باشد.
وي اظهار اميدواري كرد بالاخره عزم متوليان براي حل مشكلات اين منطقه بيش از پيش جزم مي شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =