۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۷

تسنیم نوشت: وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ بیکاری باید به ۴درصد برسد گفت:اکنون سالانه ۸۰۰ هزار بیکار تحصیل کرده به جامعه افزوده می شود. ما امسال ۴۰۰ هزار شغل اولی داشتیم و پیش بینی ما این است که آنها را به ۷۰۰ هزار شغل برسانیم.

علی ربیعی با حضور در برنامه «تیترامشب»شبکه خبر با موضوع اشتغال مهمترین برنامه دولت را تثبیت شغل دانست و گفت: مهمترین برنامه ما تثبیت شغل است. در شرایطی که رکود طولانی داریم؛ روی همه چیز تاثیر می گذارد بنابراین باید روی تثبیت شغل کار کنیم.

وی با بیان اینکه کالاها در انبارها مانده است، تاکید کرد: باید بازار ایجاد کنیم تا چرخه تولید حرکت کند و این چرخه می تواند به تثبیت شغل کمک کند. دولت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مردم قرار می دهد اما خود مردم هم موثر هستند و باید از این موقیعت استفاده کنند.

ربیعی با تاکید بر اینکه کاهش فقر و اشتغال از برنامه دولت است، گفت: در چهار سال آینده به دنبال اشتغال توسعه ای ناشی از کارهای بزرگ هستیم. در قالب طرح «روستا-تعاون» نیز ظرفیت های اشتغالزایی در روستاها پیگیری می شود.آموزش در محیط کار واقعی از دیگر طرح های اشتغال زا است و بیشترین خدمات این طرح در حوزه اشتغال خدمات مولد و صنوف است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نرخ تسهیلات پرداختی گفت: نرخ مصوب بانک مرکزی 18 درصد است و ما برای اینکه سرمایه گذاری راحت تر شود نرخ را به 6 درصد رساندیم و از طریق سپرده گذاری بانکها 3 درصد نرخ تسهیلات را پایین تر آوردیم تا به کسب و کارهای کوچک اختصاص دهیم . برای اینکه تعاونی ها پیشرو می شوند بانک توسعه تعاون را توسعه دادیم.

اولین جلسه برای پرداخت تسهیلات صندوق توسعه کشاورزی

ربیعی گفت : صندوق توسعه کشاورزی را هم به طرح اضافه کردیم و سه شنبه صبح اولین جلسه تشکیل می شود و یک جلسه هم با بانک ها خواهیم داشت و آیین نامه شیوه بانک ها هم اعلام می شود منتهی باید در آیین نامه بانکها گرفتار نشویم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما چهار گروه داریم، موسسات ، بانک ها و صندوق ها،نظارت ، بخش ها که مهمترین آنها جهاد کشاورزی است . بحث خدمات و گردشگری هم مطرح است و اینها همه در کارگروه استان مطرح است و وام ها به آنها اختصاص می یابد.

وی بیان کرد: در حقیقت این وام ها یا انفرادی یا گروهی هستند و ما برای این طرح وظیفه بازاریابی را هم پیش بینی کرده ایم و بخش صنعت و معدن وظیفه هم پوشانی آن را به عهده گرفته است. این طرح از هفته آینده اجرا می شود و ما از طریق رسانه ها اطلاع رسانی خواهیم کرد و در شهر ها و روستاهایی که که معادن دارند سرمایه را به افراد بر اساس مهارت اختصاص می دهیم و در روستاها به شرکت هایی که می توانند اشتغال ایجاد کنند.

ربیعی افزود: برای ما چند استان که درآمدشان کمتر است در اولویت هستند. صنعت هایی مثل مبل، فرش و پوشاک حتی کشاورزی و گیاهان دارویی هم جز رشته های پر کشش اشتغال بررسی شده است.

وی با اشاره به اینکه سیاست گذاری برای ایجاد اشتغال نیاز به طرح ها و ایده های جدید دارد، گفت: رشد اقتصادی همراه با اشتغال نیاز به تمرکز در حوزه های اقتصادی است که اشتغال مردم و رونق کسب و کار پایدار را به دنبال داشته باشد. برقراری ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی در کنار یکدیگر با نظارت دولت میسر می‌شود.

ربیعی با اشاره به آموزش های تخصصی نیروی کار گفت: اگر نیروی کار براساس اولویت اقتصادی، صنعتی و کشاورزی و یا هر قسمتی که در اولویت زمانی و مکانی است آموزش ببینند ،بهتر می توانند از تخصص نیروی انسانی بهره لازم را ببرند.

وی تاکید کرد: نرخ بیکاری ما 12 درصد است که بر اساس برنامه ها باید به 4 درصد برسد و اکنون سالانه 800 هزار بیکار تحصیل کرده به جامعه افزوده می شود. ما امسال 400 هزار شغل اولی داشتیم و یکی از برنامه های ما این است که آنها را رسمی کنیم و پیش بینی ما این است که آنها را به 700 هزار شغل برسانیم .

وی با اعتقاد به نقش نظارتی دولت در بحث اشتغال افزود: توسعه صادرات و حضور در بازار منطقه ای باید بر اساس نیاز بازار های جهانی و حضور مستمر باشد. دفترچه های اول من را امیدوار کرده است و بخشی از آن متعلق به تسهیلات و صادرات است .

ربیعی درباره بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی افزود: باید کار فرهنگی هم بکنیم تا فارغ التحصیلان دانشگاهی فقط دنبال کار دولتی نباشند. البته حق می دهم که همه شغل آبرومند متناسب با تحصیلات خود داشته باشند اما در این میان باید شرایط را هم در نظر گرفت.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =