ترامپ وقتی نتوانست ادعایش را در مورد خروج از برجام عملی کند با وضع تحریم های جدید علیه ایران تلاش کرد چالشی جدید پیش روی این قرار داد بین المللی قرار دهد، اقدامی که واکنش‌های مختلفی را در میان سیاسیون داخلی به دنبال داشت.

به گزارش خبرآنلاین، دونالد ترامپ اگر برای آمریکایی تنها وجهه یک رئیس جمهور را دارد، اما برای دیگر کشورها او تبدیل به نماد تصمیمات و حرف های عجیب و غریب شده است. یک روز از معاهده نامه پاریس خارج می شود و روز دیگر عزمش را برای نابودی یک قرارداد بین المللی به نام برجام جزم می کند. 

اغلب تحلیلگران سیاسی و بین المللی اعتقاد داشتند ادعای ترامپ برای برهم زدن یک توافق بین المللی تنها می تواند بلوف سیاسی باشد آنچنان که او با فرارسیدن ضرب الاجل دیگری برای تصمیم گیری درباره برجام و تمدید تعلیق تحریم های ایران تصمیم گرفت تا آمریکا همچنان در برجام باقی بماند. گرچه او اینبار به سمت خط و نشان کشیدن برای ایران هم پیش رفت و تاکید کرد در صورت عدم اصلاح برجام آمریکا از این توافق خارج خواهد شد. مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران از دیگر شروط او برای ماندگاری در برجام بود.

شرط و شروط ترامپ اما سریعا با واکنش هایی در بین سیاسیون و مسئولان نظام روبرو شد، آنچنان که ظریف در واکنشی سریع تاکید کرد برجام نه اصلاح می شود نه چیزی به آن اضافه می شود. لاریجانی رئیس مجلس هم تاکید کرد هیچ نوع اصلاحی را در توافق هسته ای نخواهیم پذیرفت.

اسامی /سمت

واکنش

 

علی لاریجانی/ رئیس مجلس شورای اسلامی

اگرچه رفتار ناهنجار ایالات متحده در این زمینه ها به نحوی شده است که تحریم های آنان باعث آبرو و افتخار اشخاص می شود، اما زیاده خواهی این کشور همراه با سیاست کارچاق کنی تاجرمابانه، تاثیر سویی در مراودات دیپلماتیک گذاشته است. اقدامات آمریکا صحنه دیپلماسی را با عدم تعین زایدالوصفی مواجه کرده است. مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه تغییر در ساختار توافق هسته ای را نمی پذیرد و تغییرات از سنخی که رئیس جمهور آمریکا اخیرا گفته، با تخریب کل توافق برابری می کند و اگر چنین افکاری در سر دارند بلاشک تا چند ماه دیگر لازم نیست صبر کنند؛ بدانند سر آنان به سنگ خواهد خورد.

اسحاق جهانگیری/معاون اول رییس جمهور

اگر امریکا توافقات را به هم بزنید مطمئن باشید ایرانی‌ها عزا نمی‌گیرند و قادر هستند که مسائل خود را پیش ببرند و مشکلات را حل کنند.

محمدباقر نوبخت/ سخنگوی دولت

با توجه به اینکه تمهید مقدمات در شورایعالی امنیت ملی و مراجع خاص صورت گرفته پاسخ بسیار قوی و محکمی از طرف ایران در صورت لغو برجام دریافت خواهند کرد.

محمدجواد ظریف/ وزیر امورخارجه

سیاست ترامپ و بیانیه امروز وی تلاش‌های مذبوحانه ای برای خدشه دار کردن یک توافق محکم چندجانبه است که همزمان بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ آن توافق را نیز به شکل مغرضانه‌ای  نقض می‌نماید. برجام قابل مذاکره مجدد نیست، بجای تکرار لفاظی‌های کهنه، آمریکا باید مانند ایران به تعهداتش در برجام عمل نماید.

سید مسعود جزایری/ سخنگوی ارشد نیروهای مسلح 

بالاخره روزی خواهد رسید که ترامپ و سایرین متوجه شوند، جمهوری اسلامی ایران در مورد توان دفاعی خود با دیگران مذاکره و معامله نمی‌کند.

علی مطهری/ نائب رئیس مجلس

ترامپ در رفتارهای کلی‌ خود با برجام به دنبال خسته کردن ایران است تا خود از برجام خارج شود. اما مسئولان هوشیار هستند و هیچگاه متاثر رفتارهای ترامپ نخواهند شد. ایران باید تا زمانی که آمریکا خود از برجام خارج نشد و همچنان پایبند این توافق بماند تا با مقاومت مردم در حوزه اقتصاد و سیاست، ان‌شاءالله ترامپ هم به راه راست هدایت شود.

سید عباس عراقچی/ رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام

برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است و پاره کردن آن یعنی پاره کردن قطعنامه شورای امنیت، به همین دلیل هم اروپایی ها و جامعه بین الملل در حمایت از برجام صف کشیدند و به صورت قاطعی جلوی ترامپ ایستادند. در یکسال گذشته ما ترامپ را در عرصه های مختلف منزوی کردیم

غلامرضا مصباحی مقدم/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

 ترامپ ناگزیر بود تا تعلیق تحریم‌های ایران را ادامه دهد و آنچه که مهم است تحقق نیافتن آرزوهای وی و هم‌پیمانانش درباره ایران است. آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که برجام را نادیده بگیرند و آن را برهم بزنند، اما دیدند که مجموعه کشورهای امضاءکننده این قطعنامه با آنها همراهی نمی‌کنند.

احمد توکلی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

ترامپ می‌خواهد نظر خود را به ایران تحمیل کند اما ایران زیر بار زور و تحمیل نمی‌رود.صحبت‌های ترامپ از روی ناتوانی‌اش بود. ایران توان دفاعی‌ و موشکی‌اش را تقویت می‌کند، در این زمینه با احدی چک و چانه نخواهد زد و  برای دفاع از خودش از کسی اجازه نمی‌گیرد.

حسام الدین آشنا/ مشاور رئیس جمهور

ترامپ خواست ولی نتوانست؛ به شورای امنیت رفت ولی دست خالی برگشت؛ تهدید کرد ولی از ایجاد اجماع ناتوان ماند. از آشوب‌ها حمایت کرد ولی از مردم ایران پاسخی آتشین دریافت کرد.

بهروز نعمتی/ سخنگوی هیات رئیسه مجلس

برجام توافقی بین المللی بوده که نه‌تنها ترامپ بلکه هیچ یک از مقامات کشورهای عضو 1+5 نمی‌توانند آن را یک‌طرفه نقض کنند.اظهارات اخیر ترامپ مسئله تازه‌ای برای ما نیست و دولت آمریکا پیش از این نیز ایران را با ادعای نقض حقوق بشر و حمایت از تروریست تحریم کرده است اما در برجام نمی‌توانند خلاف مفاد آن عمل کنند و باید به متن این توافق‌نامه بین المللی پایبند باشد.

کمال دهقانی/ نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی

فریبکاری آمریکا و ترامپ همواره برای ایرانی ها روشن بوده است؛ اقدام ترامپ در گذاشتن شرط و شروط و همچنین اعمال تحریم های جدید در حقیقت نقض آشکار مفاد برجام است و آنان با این اقدامشان نشان دادند که هیچ حسن نیتی ندارند.

سید حسن نقوی حسینی/ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از دکترین دفاعی خود عقب‌نشینی نمی‌کند، ما برنامه موشکی خود را، همان‌طور که بارها گفته‌ایم، در راستای دفاع از تمامیت ارضی کشور توسعه می‌دهیم.

محمدجواد جمالی نوبندگانی/ عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی

عقب نشینی ترامپ به دلیل مواضع قدرتمندانه و به حق جمهوری اسلامی ایران بود زیرا ایران شرافتمندانه بر تعهدات خود باقی ماند. در موضوع برجام و رفتار آمریکایی‌ها ،ایران تا حد زیادی خویشتن‌‎داری کرد و ترامپ برای جامعه بین‌الملل هیچ پاسخی نداشت.

محمدابراهیم رضایی/ عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی

آمریکایی‌ها به دنبال عملیات روانی برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره هستند.آمریکایی‌ها بدانند که ایران در هیچ موضوع دیگری با آنها مذاکره نخواهند کرد و موضوع دفاعی نیز قابل مذاکره نخواهد بود.

حشمت الله فلاحت‌‌پیشه/ عضو کمیسیون امنیت ملی

ترامپ با تعلیق دوره‌ای تحریم‌های هسته‌ای بدنبال بالا نگه داشتن چماق است. تحریم ۱۴ شخص حقیقی وحقوقی ایرانی را نقض صریح برجام توصیف است.

علاءالدین بروجردی/رئیس کمیسیون امنیت ملی

سخنان ترامپ در تحریم جدید برخی افراد و نهادهای ایرانی یاوه گویی است و نشان می دهد که وی از درک سیاسی و بین المللی برخوردار نیست.

محمد نبی حبیبی/ دبیر کل حزب موتلفه اسلامی

ترامپ گفته است باید یک گفتگوی تازه به منظور مکمل برجام صورت بگیرد و در آن بحث موشکها و حمایت ایران از مقاومت و اجازه بازرسی از مراکز نظامی به برجام اضافه شود و به موضوع برخی از محدودیت‌های هسته‌ای ایران که تاریخ انقضا دارد پرداخته شود. اگر ترامپ فکر می‌کند ایران فریب او را می‌خورد و از یک سوراخ دوبار گزیده می‌شود، مرتکب حماقت شده است.

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =