۰ نفر
۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
شهرستان لاهیجان ۶۰۰ موقوفه دارد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان از گسترش امور وقف در استان خبر داد و گفت: در لاهیجان که یک شهرستان مذهبی است، ۶۰۰ موقوفه داریم که ۴۶ موقوفه خودشان متولی دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی اوقاف لاهیجان؛ حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید حامد میر حسینی اشکوری در نشست خبری به مناسبت هفته وقف با گرامیداشت فرارسیدن هفته وقف و تسلیت به آسیب دیدگان زلزله اظهار کرد: وقف یک سنت حسنه است که مورد تأکید ائمه اطهار و بزرگان دین قرارگرفته است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان و سیاهکل بابیان اینکه از وقف در قرآن کریم به‌عنوان یک صدقه جاریه یادشده است تصریح کرد: مردم و مسئولین نگاه خوبی به موضوع وقف دارند و جلسات خوبی در راستای موضوع وقف در استان طی هفته گذشته با نماینده ولی فقیه و استاندار برگزار شده است.

وی با تأکید بر اینکه مسئولین یاوران وقف در استان هستند اذعان کرد: ما باید برای احیای این سننت حسنه الهی گام‌های محکمی برداریم چرا که این عمل باقیات و صالحاتی است که از انسان باقی می‌ماند.

اشکوری با اشاره به آیات قرآن در بحث وقف خاطرنشان کرد: امام کاظم می‌فرمایند زمین برای خداست و برای بندگان خود وقف کرده است، همچنین پیامبر خدا می‌فرمایند عمل صالح، فرزند صالح و صدقه جاریه پس از مرگ برای انسان به یادگار خواهد ماند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان و سیاهکل بابیان اینکه انسان‌ها تمایل به جاودانگی دارند گفت: چون انسان نمی‌تواند عمر جاودانه داشته باشد، بنابراین دوست دارد اعمال او جاودانه باشد و وقف بهترین راه برای تحقق این امر است.

وی با اشاره بر اینکه بیشترین وقف‌ها در زمان رضاخان که از روضه امام حسین ممانعت می شده بود ، گفت : این نشان می‌دهد مردم برای باقی ماندن عزای امام حسین (ع) با نیت‌های زیبا وقف می‌کردند و این نیات را می توان لازمه آن زمان دانست .

اشکوری از توجه خوب نظام جمهوری اسلامی به موضوع وقف خبر داد و گفت: به‌واسطه تنوع وقف از سوی واقف‌ها بسیاری از نیات خوب پابرجا مانده استو حدود 700 نیت مختلف در کشور ثبت شده است .
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان و سیاهکل بابیان اینکه وقف می‌تواند در مباحث مختلف و با نیت‌های مختلف انجام گیرد مطرح کرد: وقف می‌تواند حتی به‌منظور غذا دادن به گربه‌های سرگردان شهر و در حمایت از حیوانات نیز صورت بگیرد.

وی از موقوفه بودن معروف‌ترین دانشگاه‌های آمریکا خبر داد و گفت: در آمریکا دو هزار و 30 موقوفه است، این عمل نیک حتی در کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز انجام می‌گیرد و خیرین به ساختن دانشگاه و بیمارستان می‌پردازند.
اشکوری بابیان اینکه مقام معظم رهبری به موضوع وقف تأکید بسیار دارند اظهار کرد: نفع موقوفات به همه مردم می‌رسد، یکی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی موقوفه است که کمک‌حالی برای دولت خواهد بود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان با تأکید بر اینکه انفاق باید بدون منت باشد خاطرنشان کرد: وظیفه اوقاف اجرای نیت واقف است، برای این کار اوقاف باید به فقیر را شناسایی و به سراغش برود نه فقیر به سراغ اوقاف بیاید .

وی از پرداختن نشدن حقوق برخی از موقوفات توسط متصرفین گلایه کرد و اظهار کرد: برخی از مستاجرین حقوق موقوفه را پرداخت نمی‌کنند و این برای متصرفین هم از نظر قانونی و هم از نظر شرعی مشکل ساز خواهد بود .

اشکوری با اشاره بر مفهوم درست وقف گفت: اوقاف موظف است زمین‌های موقوفه را به منصفانه ترین قیمت اجاره دهد و درآمد حاصل از آن را برای نیت واقف مصرف کند .

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان از گسترش امور وقف در استان خبر داد و بیان کرد: در لاهیجان که یک شهرستان مذهبی است، 578 موقوفه داریم که 46 موقوفه خودشان متولی دارندو غیر متصرفی به حساب می آیند .
وی با اشاره بر وظیفه اوقاف در نظارت بر متولیان وقف گفت: موقوفات سه هزار و 500 رقبه دارند، که از این حیث لاهیجان در رتبه دوم استان قرار دارد .

اشکوری بابیان اینکه 108 بقعه متبرکه در لاهیجان وجود دارد افزود: رسیدگی به بقاع متبرکه نیز وظیفه اوقاف است، هیات امنا نمایندگان اوقاف هستند و باید از نظر حقوقی ، عمرانی ، مدیریتی و هم از نظر جذب خیرین فعالیت نمایند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان با تأکید بر اینکه وقف باید مردمی باشد گفت: اسناد اجاره‌ای که در سال 96 تنظیم شد 412 مورد است و از مجموع 578 موقوفه 360 موقوفه سند مالکیت دارند و باید همه موقوفات سنددار شوند تا از خطر دست‌درازی در امان باشند.

وی از هشت موقوفه قرآنی در لاهیجان خبر داد و افزود: ما به خیرین توصیه می‌کنیم تا در بحث نیات دست اوقاف را باز بگزارند تا در مواقع بحرانی اوقاف بتواند در مسائل مختلفی مانند زلزله کرمانشاه از این موقوفات استفاده کند.

اشکوری موقوفات را ظرفیت مناسبی برای معیشت مردم دانست و تصریح کرد: سال گذشته از ظرفیت اوقاف 50 میلیون تومان به نیازمندان کمک شد، همچنین از درآمد اوقاف به بازسازی مساجد، حوزه‌های علمیه و کارهای فرهنگی 250 میلیون تومان هزینه شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان از برنامه‌های هفته وقف خبر داد و گفت: برای نخستین بار در شب شهادت امام رضا (ع) خادمین حرم امام رضا به استان گیلان سفر خواهند کرد و شنبه‌شب در بقعه میر شمس‌الدین لاهیجان برای اولین بار حضور خواهند داشت.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =