اجرای ۶۴۵ نمایش در شش ماهه اول سال در آذربایجان شرقی/ تئاتر هنری فراگیر است

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی تئاتر را هنری فراگیر دانست و گفت: امسال شاهد تولید ۴۳ اثر و نمایش در سطح استان بودیم که در ۶ ماهه اول سال حدود ۶۴۵ اجرا به روی صحنه رفته است.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، محمد محمدپور شامگاه امروز یکشنبه در آیین افتتاح بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی اظهار کرد: تلاش و مساعدت همه افرادی که در حوزه تئاتر فعالیت می کنند ارزشمند است و امید داریم که با ادامه این راه در مسیر رشد کمی و کیفی هنر تئاتر استان قدم های مثبتی برداشته شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تحرک بوجود آمده در حوزه تئاتر استان را ارزشمند و قابل تامل دانسته و افزود: به دلیل حس دور اندیشی اصحاب رسانه تحرک و جنبشی در فعالیت های عرصه تئاتر استان ایجاد شده که نتیجه این رشد و تحرک به روی صحنه رفتن آثار نمایشی استان بصورت سراسری و همچنین در مناطق برون مرزی است.
وی خاطرنشان کرد: آثار و اجراهایی که به روی صحنه می روند به دلیل برخوردار بودن از موضوعات و جریان های متنوع با استقبال مواجه می شوند.

محمد محمدپور

محمدپور با اشاره به ظرفیت بالای استان در زمینه هنر تئاتر اضافه کرد: قابلیتی که در هنرمندان تئاتر وجود دارد قطعا بیشتر از چیزی است که تاکنون نمایان شده است البته موفقیت و جایگاه امروز تئاتر استان حاصل تلاش و فعالیت های هنرمندان دهه ۵۰ و ۶۰ است.
وی در تشریح آمار فعالیت های هنری استان گفت: سال گذشته حدود ۱۵ گروه در انجمن هنرهای نمایشی استان ثبت شده بود که این تعداد امسال با اضافه شدن ۱۹ عنوان جدید به ۳۴ گروه رسیده است.
محمدپور با بیان اینکه در حال حاضر ۷۲۰ نفر در عرصه تئاتر آذربایجان شرقی فعالیت می کنند، ادامه داد: امسال شاهد تولید ۴۳ اثر و نمایش در سطح استان بودیم و بطور کلی در ۶ ماهه اول سال حدود ۶۴۵ اجرا به روی صحنه رفته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی، اظهار کرد: حدود ۶۰ هزار نفر در سالجاری برای تماشای تئاتر در سالن ها حضور داشته اند که این رقم برابر میانگین به دست آمده از تماشاگران ۳۰ سال گذشته بوده و نشان از اضافه شدن جمعیت جدید دارد.
وی تصریح کرد: برای رقم خوردن اتفاقات خوب برای آینده تئاتر استان همه باید تلاش کنیم، چرا که در طول تاریخ بشر، شهر، فرهنگ شهروندی و تداوم تمدن همراه با تئاتر بوده است و در جامعه ای که تئاتر توسعه یابد توسعه شهری و خدمات را نیز به ارمغان خواهد آورد.
محمد محمدپور، افزود: به دلیل فراگیر بودن هنر تئاتر اگر پیشرفت ها و موفقیت هایی در این عرصه وجود داشته باشد، زمینه ساز موفقیت و رشد در رشته های دیگر هنری از جمله سینما، موسیقی و سایر رشته ها نیز خواهد بود چرا که تئاتر هنری فراگیر در سایر جلوه های بصری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان، تناسب موضوع نمایشنامه نویسی با ارزش های بومی و ملی را ضروری دانسته و گفت: در حوزه تئاتر نشان دادن فرهنگ و تمدن مردم و کشور خود ضرورت دارد که باید برای حفظ تناسب موضوعات و آثار با ارزش های ملی و بومی سرزمینمان تلاش بیشتری صورت بگیرد.
وی ادامه داد: نمایش فرهنگ و تاریخ سرزمین مادری قطعا برای گسترش و توسعه فرهنگی و شهری موثرتر خواهد بود و هدف ما شروع روندی است که با همکاری هنرمندان و همچنین ورود سرمایه گذاران آینده ی مطلوب و موفقی را برای عرصه تئاتر استان رقم بزنیم.

بابک نهرین


همچنین در ادامه این مراسم، بابک نهرین، دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی با اشاره به آثار حاضر در این جشنواره گفت: امسال ۳۶ اثر برای حضور در جشنواره متقاضی بودند که از بین این تعداد حدود ۱۵ کار در بخش مسابقه ای و ۶ کار در بخش تجربه های نو به جشنواره راه یافتند.
وی با اشاره به حساسیت و اهمیت داوری در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی، گفت: در بخش مسابقه ای جشنواره هنرمندان صاحب نام و با تجربه تئاتر کشور پانته آ بهرام، عبدالحسین لاله و نادر برهانی مرند به عنوان داور حاضر خواهند بود و داوران بخش تجربه های نو نیز از میان هنرمندان مطرح استان مینا پناهی، شهرام خدایی و فرزین ریحانی راد انتخاب شدند.
دبیر بیست و نهمین جشنواره استانی ادامه داد: هر دو بخش اصلی و تجربه های نو در جشنواره دارای جنبه رقابتی است ولی در انتها ۲ کار از بخش مسابقه ای به جشنواره فجر راه خواهند یافت و از بخش تجربه های نو نیز ۲ کار برای نمایش عموم و همچنین معرفی برای سایر جشنواره ها انتخاب خواهند شد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706008

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =