«خبرجنوب» نوشت: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز خبر از صعود رتبه فارس در بهبود فضای کسب و کار داد.

يلدا راهدار اظهار داشت: فارس در بهبود فضاي كسب و كار بعد از استانهاي مازندران، تهران و گيلان با شاخص 58/5 در رتبه چهارم قرار گرفته است و 26 استان ديگر از جمله اصفهان، البرز، سمنان و خراسان رضوي بعد از فارس قرار دارند.
وی با اشاره به این که پایش فضای کسب و کار در دنيا توسط بانك جهاني انجام ميشود افزود: در ايران پايش محيط كسب و كار تا پيش از اين بر عهده مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي بود كه از سال گذشته در اقدامي كارشناسي شده اين كار به اتاق بازرگاني ايران سپرده شده است و در نخستين آمار منتشر شده از سوي اتاق بازرگاني ايران، فارس در رتبه بندي كشوري در پله چهارم قرار گرفته است.
راهدار با بيان اين كه آيتمهايي كه اتاق بازرگاني ايران براي رتبه بندي استانها با آيتمهايي كه مركز پژوهشهاي مجلس در نظر گرفته متفاوت است، افزود: از جمله ايرادهايي كه به استانداردهاي مركز پژوهش ها وارد بود آن است كه نمونه آماري با جامعه آماري همخواني نداشت و متاسفانه پرسشنامههاي تنظيم شده براي بهبود فضاي كسب و كار به تعداد مشخصي به تشكل هاي اقتصادي هر استاني ارسال مي شد و گاهاً مشاهده ميشد تشكلها هماهنگ با هم پرسشنامهها را طوري تكميل ميكردند كه نتايج عجيب و غريبي به دست ميآمد به گونه اي كه استاني كه نرخ بيكاري بالا داشت در صدر جدول بهبود فضاي كسب و كار قرار مي گرفت.
رئيس شوراي بانوان بازرگان شيراز با اشاره به اين كه سپردن پايش فضاي كسب و كار به كاردان باعث شد تا واقعيت از فضاي موجود احصاء گردد، افزود: استان فارس در رتبهبندي فضاي كسب و كار در دولتهای نهم و دهم در قعر جدول حضور داشت اين در حالي است كه با گذشت سه سال از فعاليت دولت تدبير و اميد در جدولي كه توسط مركز پژوهشهاي مجلس با همان معيارهاي ثابت منتشر شد فارس به رتبه نهم كشور صعود كرد و با سپردن كار به اتاق بازرگاني و پايش كارشناسي شده فضاي كسب و كار استان فارس به رتبه چهارم دست پيدا كرد.
وي با بيان اين كه براي رتبه بندي صورت گرفته 4 هزار پرسشنامه منتشر و توزيع شد، افزود: عمده اين پرسشنامه ها توسط صاحبان بنگاه هاي اقتصادي كه فعالين واقعي اقتصادي هستند تكميل گرديد كه برآيند آن حاكي از بهبود جدي فضاي كسب و كار در فارس بود.
وي تصريح كرد: واقعيت اين است كه در فارس در دولت تدبير واميد و به خصوص در 3 سال اخير اقدامات زيادي انجام گرفت و همه سازمان ها براي بهبود فضاي كسب و كار تلاش زيادي كردند.
راهدار بيان داشت: گرچه در فارس در برخي پارامترها همچون پرداخت تسهيلات بانكي و يا بدهي بخش خصوصي از دولت مشكلاتی داريم ولي حركت هاي خوبي كه در اين زمينه همچون تلاش براي تحقق اقتصاد مقاومتي و اقدام استاندار فارس براي رد ديون صورت گرفت باعث شد تا فضاي موجود نسبت به گذشته بهبود جدي پيدا كند.
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني شيراز در بخش ديگري از مصاحبه خود به ماموریت جديد اين تشكل براي بهبود تامين منابع مالي جهت تمامي فعالان اقتصادي كشور اشاره كرد و گفت: اتاق بازرگاني ايران و دولت اقدام بسيار مهمي را در دستور كار قرار دادند كه در جريان آن 5 اتاق بازرگاني فعال كشور بررسي بخشي از مشكلات اقتصادي را بر عهده بگيرند.
وي بيان داشت: در جريان اين اقدام مقرر شده 5 اتاق بازرگاني شيراز، تهران، مشهد، اصفهان و تبريز هر كدام يكي از موضوعات و اصلي ترين شاخص هاي فضاي كسب و كار را مورد بررسي و مطالعه مقايسه اي با ساير كشورها قرار دهند و راهكار منطقي براي حل آن ها ارايه خواهند داد.
وي گفت: بر اين اساس طبق توافقات انجام شده قرار است اتاق بازرگاني مشهد، موضوع ورشكستگي و پرداخت ديون، اتاق تهران وضعيت تجارت فرامرزي و برون مرزي كسب و كار، اتاق اصفهان حمايت از سرمايه گذاران خُرد، اتاق تبريز شروع كسب و كار و اتاق شيراز روند دريافت اعتبارات كسب و كار را مورد بررسي و پايش قرار داده و براي آن ها راهكار پيدا كنند. راهدار با تاكيد بر اين كه براي اين اقدامات اعتبارات مالي خوبي از طرف اتاق بازرگاني ايران و اتاق بازرگاني هر شهر در نظر گرفته شده است افزود: قرار است بررسي، پايش و ارايه راهكار ظرف يك سال انجام شود.
وي با تاكيد بر اين كه اتاق بازرگاني شيراز از همه صاحب نظران براي انجام اين طرح دعوت به عمل مي آورد افزود: در رتبه بندي جهاني ايران ضعف هاي مشهودي در تامين منابع مالي دارد و رتبه كشورمان در بين ساير كشورها بسيار پايين است و اميدوارم با انجام طرح دريافت اعتبارات كسب و كار بتوانيم نسخه مالي كارشناسي شده براي كل كشور بپيچيم و راه هاي دسترسي طرح هاي اقتصادي به منابع مالي را افزايش و با ارايه راهكار تسهيل نماييم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =