۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸

سیامک قاسمی

هر چه در هفته ها و روزهاى اخير به انتخابات رياست جمهورى ٢٩ ارديبهشت نزديك مي شويم، با انصراف بقيه كانديداها انتخابات به يك رفراندوم شبيه تر مى شود. فردا روز انتخاب است بين دو نگرش و پارادايم براى ادامه حيات دولت جمهورى اسلامى ايران و با نگاهى ژرف تر و بلندمدت تر براى ادامه حكومت جمهورى اسلامى ايران.

مردم ايران فردا با انتخاب بين «حسن روحانى» يا «ابراهيم رييسي» تعيين مى كنند كدام نگرش را براى كشور مى پسنند و اين انتخاب مى تواند در كوتاه مدت و بلندمدت بر عرصه هاى مختلف اقتصادى، سياسى و اجتماعى ايران اثر گذار باشد . فردا روز انتخاب بين دو پارادايم است:

- فردا روز انتخاب است بين اينكه توزيع پول نفت بين مردم در اولويت است يا توسعه اقتصادى كشور.

- فردا روز انتخاب است بين تفكرى كه ارتباط با جهان را تنها موردى و براى رفع برخى نيازها مى پسندد و به طور بنيادين ارتباط با جهان برايش يك تهديد است تا فرصت يا تفكرى كه معتقد است كه ما هيچ راهى براى توسعه نداريم جزء اينكه در مدارهاى بين المللى قرار بگيريم و وارد مناسباتى جهانى شويم.

- فردا روز انتخاب است بين آنهايي كه اقتصاد را تنها در حد رفع نيازهاى معيشتى مردم مى پسندند و معتقدند اقتصاد بايد در خدمت سياست و ايدئولوژى باشد يا آنهايي كه معتقدند بعد از ٣٩ سال اقتصاد بايد از زير سايه سياست بيرون بيايد و اقتصاد مى تواند محور بسيارى از تصميمات سخت باشد.

- فردا روز انتخاب است بين آنهايي كه وعده سه برابر كردن يارانه ها مى دهند يا آنهايي كه معتقدند بايد يارانه را در همين حد بين طبقات محروم توزيع كرد و خدمات اجتماعى و درمانى خاص را جايگزين يارانه نقدى كرد.

- فردا روز انتخاب است بين آنهايي كه به استقلال بانك مركزى اعتقادى ندارد و حاضر هستند براى ايجاد محرك در اقتصاد و رونق دست در جيب بانك مركزى كنند يا آنهايي كه تا حدى به استقلال بانك مركزى اعتقاد دارند و معتقدند براى خروج از ركود بايد به سمت جذب سرمايه گذارى خارجى و تشويق جدى صادرات رفت.

- فردا روز انتخاب است بين آنهايي كه همه سرمايه گذارى انتخاباتى خود را با وعده و وعيدهاى رنگارنگ بر روى طبقات آسيب ديده و محروم جامعه گذاشته اند تا از فقر آنها به نفع راى خود استفاده كنند يا آنهايي كه از طبقات متوسط جامعه ايران مى خواهند به اين مسير سخت و پُر پيچ و خم صد ساله توسعه در كشور ادامه دهند .

- فردا روز انتخاب است مديران و سياست گذاران دولت ٨ ساله احمدى نژاد يا مديران و سياست گذاران دوره ٨ ساله خاتمى و ٤ ساله روحانى.

- فردا روز انتخاب است بين آنهايي كه به يكسان سازى نرخ ارز اعتقادى ندارند و معتقد ارز براى رسيدن به اهداف شان حتما بايد چند نرخى باشد يا آنهايي كه به دنبال يكسان سازى نرخ ارز هستند .

- فردا روز انتخاب است بين آنهايي كه معتقدند بازگشت تحريم ها و ادامه انحصارات در اقتصاد ايران يك فرصت است و آنهايي كه به دنبال رفع بقيه تحريم ها و رقابتى تر كردن اقتصاد ايران هستند .

- فردا روز انتخاب است كه آيا توسعه در ايران همچنان به روند پاندولى خود ادامه مى دهد يا هرچند كند و آهسته اما مى تواند به مسير رو به جلوى خود ادامه دهد.

- فردا روز انتخاب است بين پوپوليسم و عقلانيت و اين ماييم كه بهتر است به جاى بي تفاوتى، بين اين دو پارادايم كه مى تواند بر بخش مهمى از آينده زندگى و كسب و كارمان اثرگذار باشد يكى را انتخاب كنيم .

35225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 666955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =