۰ نفر
۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۶

اصغر سمیعی *

به میمنت و مبارکی بعد از حدود یک‌ماه مباحثات و مناظرات -انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا برگزار شد- آقای روحانی که نامزد اعتدالیون بود، رییس‌جمهور شد و شورای شهر تهران را هم اصلاح طلبان به دست گرفتند. خوب مبارک باشد بر ایشان و انشاالله با توکل به خداوند و تصمیم به خدمت بتوانند به نتایج خوبی در جهت رفاه و آسایش و آرامش مردم و مبارزه با انواع فساد و خصوصا رانت و رشوه و ربا دست یابند.
از شنبه دیروز که آرام آرام نتایج قطعی می‌شد و پیروزی جناب روحانی مسجل می‌گشت، بازار ارز هم به این امر واکنش مثبتی نشان داد و برخی مردم به خیال این‌که با این انتخاب به ناگهان همه مشکلات رفع و ارزانی و (خیلی ارزانی) حاکم خواهد شد، اقدام به عرضه ارز کرده و از طرف دیگر، خریداران هم به همان خیال خریدن را متوقف کردند که این امر باعث سرازیر شدن قیمت‌ها شد.
این اتفاق تا حدی طبیعی بود، ولی تعجب از این بود که عرضه‌کننده عمده و 80 درصدی هم جوگیر شده و شروع به پایین آوردن نرخ ارز‌های تزریقی (مداخله‌ای) کرد؛ تا جایی که نسبت به روز پنج‌شنبه حدود 50 تومان از قیمت دلار کاست. در حالی که کارشناسان و دست‌اندرکاران می‌دانند که این قیمت‌ها برای ارز قیمت‌های کف بوده و طبعا باید در مقاطعی مطابق با تفاضل نرخ تورم داخلی و خارجی قیمت ریال تعدیل شود.
بار‌ها گفته‌ایم بالا و پایین بودن نرخ ارز دلیل قوت و ضعف یک اقتصاد نیست، ولی آن چیزی که باعث ضرر و زیان برای یک اقتصاد است، همانا نوسان و تلاطم‌ها در بازار است که صد البته جلوگیری از آن وظیفه ذاتی بانک مرکزی هر کشور است و باید در زمان‌هایی، بانک مرکزی برای مقابله با نوسانات ساختگی، برعکس بازار عمل کند و گاهی فروشنده و برخی از اوقات هم حتی خریدار ارز در بازار باشد؛ نه اینکه خودش هم دنبال روی بازار شود.
داستان بی ربط برای لطیف شدن مطلب:
گفتند زمانی ملا نصرالدین در جایی گرفتار جمعیتی از مردم شده بود و برای خلاصی از آنها، روی به آنها می‌کند و می‌گوید: چرا به جای این‌که وقت خود را در این جا بگذرانید، به دو کوچه پایین‌تر که عدس پلو نذری می‌دهند، نمی‌روید؟ جمعیت حرف ملا را باور می‌کنند و دسته جمعی به طرف ان آدرس غلط حرکت می‌کنند و ملا که تنها می‌ماند، با خود فکر می‌کند نکند در آن‌جا واقعا عدس‌پلو بدهند و به سرعت به طرف آن آدرس جعلی به پیروی از جمعیت شروع به دویدن می‌کند.
* رییس اسبق کانون صرافان

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =