۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳

اقتصاد شبه جزیره قطر، به ویژه در بخش غیرهیدروکربوری با افزایش امیدوارکننده قیمت نفت خام از ابتدای سال جاری میلادی و بهبود شاخص‌های مالی دولت‌های نفتی، در مسیر رشد قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از کانال از نفت چه خبر،  پس از سقوط دور از انتظار قیمت نفت از میانه سال ۲۰۱۴ میلادی، قطری‌ها در سال ۲۰۱۶ میلادی توانستند در بخش‌های غیروابسته به نفت به رشدی چشمگیر دست یابند. با رشد تدریجی قیمت‌ها در سه سال فرارو، ما شاهد دو تاثیر کلیدی خواهیم بود. در گام نخست، درآمدهای دولت افزایش یافته و محدودیت‌های مالی برطرف خواهد شد و در همین‌حال، قیمت‌های بالاتر نفت خام موجب می‌شود تا حجم سرمایه گذاری در بخش توسعه زیرساخت‌ها افزایش یابد. این درحالی‌ست که مقدار تولید محصولات نفتی این کشور نیز در حال افزایش است. براساس اعلام بانک مرکزی قطر، رشد تولید ناخالص داخلی قطر در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲.۶ درصد خواهد بود. این عدد برای سال ۲۰۱۸ میلادی ۳.۶ درصد تخمین زده شده است. هرچند در سال ۲۰۱۹ میلادی این نرخ با کاهش 0.9 درصدی به ۲.۷ درصد می‌رسد.

قطری‌ها امیدوارند قیمت نفت به ویژه با تمدید توافق فریز نفتی باز هم افزایش یابد. رهبران دوحه پیش بینی نموده‌اند که میانگین قیمت هر بشکه نفت خام در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۵۵ دلار برسد؛ این عدد ۱۰ دلار بیش از میانگین سال گذشته میلادی است. مدیران بانک مرکزی قطر با خوش بینی نسبت به آینده بازار از عبور میانگین قیمت هر بشکه نفت خام از مرز ۶۰ دلار در سال ۲۰۱۹ میلادی سخن می‌گویند. با افزایش درآمدهای دوحه همراه با اجرایی شدن قانون مالیات ارزش افزوده از ابتدای سال آینده، عدم تعادل در درآمدها و هزینه‌های دولت قطر تا حدود زیادی پایان خواهد یافت. 

در سال ۲۰۱۶ میلادی، نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی قطر ۷.۲ درصد بوده است. در سال جاری این عدد به ۱.۵ درصد کاهش می‌یابد و در دو سال آینده، اقتصاد این کشور با کسری بودجه خداحافظی خواهد کرد. براساس چشم انداز ملی ۲۰۳۰ قطر، این کشور باید از وابستگی به درآمدهای نفتی رها شود. در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز فرصت غیرنفتی دیگری در راه است. میزبانی قطری‌ها از بازی‌های جام جهانی می‌تواند زمینه توسعه پرشتاب بخش‌هایی نظیر حمل و نقل، طرح‌های عمرانی، بهداشت و آموزش را فراهم کند. قطری‌ها با این میزبانی، امیدوارند تا خود را به عنوان کشوری جذاب و پیشرو در خاورمیانه نشان دهند و سرمایه‌گذاران خارجی را برای ایجاد طرح‌های مختلف صنعتی مجذوب خود کنند. كارشناسان معتقدند فروش موفق 9 میلیارد اوراق قرضه دولت قطر در بهار سال گذشته نشان داد ظرفیت قابل توجهی برای کسب و کارهای جدید در این کشور عربی وجود دارد.

رهبران قطر پس از چند دهه وابستگی به درآمدهای نفتی، راهی جدید برگزیده‌اند و توسعه بخش پایین دستی و صنایع وابسته از مهمترین رویکردهای آنان به شمار می‌رود. رشدبخش غیرهیدروکربوری اقتصاد قطر در سال‌های 2018 و 2019 میلادی به ترتیب 5 و 4 درصد پیش‌بینی شده است و قطری‌ها با ادغام دو شرکت راس‌گس و قطرگس(شرکت‌های گازی)، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها را دنبال می‌کنند. راه اندازی طرح توسعه میدان گازی #برزان با ظرفیت تولید روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز را نیز باید اقدامی در جهت جبران کاهش تولید از میدان‌های قدیمی این کشور دانست. توسعه چند میدان نفت و گاز دیگر نیز توسط قطری‌ها در حال اجرا است. میدان خشکی نفتی #دخان با ظرفیت تولید روزانه 350000 بشکه نفت خام و مساحت 640 کیلومتر مربع، یکی از این پروژه‌ها به شمار می‌رود. میدان‌های نفتی #شاهین و #عیدالشرقی نیز از میدان‌های اصلی تولید كنوني نفت قطر محسوب می‌شوند. 

در دوره سقوط قیمت‌ها در بازار طلای سیاه، رهبران دوحه دریافتند باید اقتصادی متنوع ایجاد کنند. ساخت چند مجتمع پتروشیمی، افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها، توسعه سهم ساخت داخل در پروژه‌ها، حمایت از شرکت‌های قطری ارایه دهنده خدمات نفتی و بهبود سطح دانش فنی کارکنان بومی با همکاری دانشگاه‌های معتبر دنیا بخشی از این راهکارها به شمار می‌رود.

در دورنمای سال 2030 میلادی دولت قطر، بر متنوع نمودن اقتصاد این کشور عربی تاکید شده است. در نشست‌های اخیر اوپک، ما شاهد نقش آفرینی قابل توجه قطر در مذاکره‌های دروني کارتل و ترغیب روسیه و ساير تولیدکنندگان غیراوپک برای مشارکت در طرح فریز نفتی بودیم؛ قطري‌ها خود را به عنوان یک بازیگر جدید در بازارهای انرژی دنیا مطرح کردند و در شرايط كنوني، تاثیر آنها بر این بازار، غیرقابل انکار است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
    0 0
    افرین به عربها که اینقدر پیشرفت کردن و بعضیها دارن اتیش میگیرن