۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹

علی قنبری*

  پس از پیروزی پوپولیسم در ایالات متحده امریکا ، نگرانی های بین المللی از ترویج موجی از عوام فریبی در انتخابات و منحرف شدن کشور ها از مسیر تعاملات بین المللی افزایش یافت.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه صحنه ای برای بروز مجدد پوپولیسم در دنیا بود که با شکست پوپولیسم در فرانسه اتحادیه اروپا که در ورطه تضعیف بیشتر قرار گرفته بود به یک نقطه عطف دست یافت در واقع  نتیجه انتخابات فرانسه نشانه ای برای نجات این اتحادیه از تعمیق و تدوام رکود بود در صورتی که موج پوپولیستی در فرانسه روی کار می آمد ، این هجمه به بسیاری از  کشور های عضو اتحادیه اروپا تزریق می شد و اتحادیه اروپا در آستانه شکست  قرار می گرفت نتیجه شکست پوپولیسم  نه تنها برای فرانسه بلکه برای کل اروپا مهم بود و پیغام های بسیاری بسیاری برای ادبیات انتخابات دنیا داشت و  سر آغاز ی برای شکست موج  پوپولیستی در دیگر کشورها  بود.

مردم فرانسه با نه قاطع گفتن به موج شعارهای عوام فریبانه در لانتخابات ریاست جمهوری و کنار زدن پوپولیسم سرنوشت اقتصادی کشور خود و اتحادیه اروپا را در مسیر قرار دادند که  رکود را به تدریج پشت سر بگذارند و جایگاه تضعیف شده خود را دوباره باز یابند.

 پس از کنار زده شدن موج پوپولیسم در فرانسه ، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران باید درس عبرت می گرفتند و خود را در ورطه آزمودن خرد جمعی مردم فرهیخته کشور قرار نمی دادند اما متاسفانه پنجاه  در صد نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری کشور ، به شعارهای عوام فریبانه روی آوردند و سعی داشتند برای بهره جویی از آسیب های اقشار کم درآمد با شعارهای پول پاشی و تزریق مستقیم پول به دهک های پایین درآمدی و بیکاران ، سعی در جلب آرا آنها داشته باشند این شعار ها در حالی داده میشد که ما شاهد بودیم چطور در هشت سال روی کار بودن دولت های نهم و دهم مردم در تنگناهای مالی قرار گرفتند و با اوج درآمدهای نفتی در تایخ ایران، حجم تورم به گونه ای افسار گسیخته بالا رفته بود و منجر به کاهش شدید قدرت خرید مردم می شد و این موضوع با کاهش حجم تقاضای مردم به علت افزایش قیمتها ، منجر به تعمیق رکود اقتصادی گردید.

این نوع رکود اقتصادی که ناشی از کاهش حجم تقاضای مردم است به کاهش تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و در نتیجه بیکاری گسترده منتج می شود . آثار این نوع سیاست های غلط هنوز که هنوز است خود را بروز داده و بازسازی و ترمیم ساختاری اقتصاد ایران را با مشکلات جدیو مزمنی روبرو کرده است.

  شکست پوپولیست در فرانسه پیغام واضحی برای کشورهای دنیا داشت نه تنها در فرانسه بلکه  گروه های پوپولیست در کشورهای هلند، آلمان و حتی بریتانیا نیز از پس از روی کار امدن رویس جمهور جدید ایاات متحده ضعیف شده اند.

در حال حاضر انتظار می رفت که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران از این شکست دمینو وار پوپولیست ها درس گرفته و به جای عوام فریبی به ارائه طریق و راهکارها و برنامه های حل مساول کشور بپردازند تا حتی اگر د رامتخابات پیروز نشدند برنامه آنها به دولت پیروز پیشنهاد شود اما فرصت تبلیغات و مناظره ها به صحنه ای برای ترخیب و عوام فریبی از یک طرف و دفاع در مقابل حملات و موج تخریب از طرف دیگر تبدیل شد . 
از مهمترین دغدغه ها و نگرانی ها مردم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ، اشائه و ترویج شعارهای عوام فریبانه و پوپولیستی بود.

خوشبختانه مردم ایران با مشارکت حداکثری خود و با حضور در صف های طولانی پیام های روشن ، برنده و صریحی را بیان داشتند که مهمترین آنها ، بلوغ فکری جامعه ایران و پس از آنها واهمه از پیروزی و روی کار آمدن پوپولیست بود. این سطح مشارکت مردمی در دولت دوازدهم قطعا پاس داشته خواهد شد و تریبون های مردم برای دولت را بیشتر و رساتر  خواهد کرد.

امروز مردم بیشتر از هر زمانی مطالبات خود از دولت را می بایست پیگیری کنند. شور اجتماعی و شعور اجتماعی در بیست و نهم اردیبهشت ، پمپاژ خون در رگ های اقتصاد خواهد بود و تبلور رونق اقتصادی شتابان در آینده کشور خواهد بود. 

*عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
    0 0
    ترامپ چیه پس؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
    1 1
    ولی پوپولیسم در ترکیه پیروز شد.
  • بی نام IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    1 0
    به تعداد شعار های پوپولیستی نامزدها دقت کنید تا متوجه شوید که واقعیت چیست ؟ نامزدی دو سه تا شعار پوپولیستی می دهد و دیگری کلکسیونی از شعارهای پوپولیستی را با همت مشاوران بیمار اجتماعیش ردیف می کند. دانشمندی می گوید : مردم با احساس تصمیم می گیرد ولی با عقل آنرا توجیه می کند.