خاورمیانه و شمال آفریقا، خانه تعداد رو به افزایش افراد تحصیل کرده است. تا سال 2030 هم قرار است مخزن نسل تحصیل کردگان سطح عالی تا 50 درصد باشد. با این حال، هم اکنون دو نفر از 5 نفر تحصیل کرده شغل ندارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران،برای بهره برداری از ظرفیت جمعیت رو به گسترش این مناطق، دولت ها باید اطمینان دهند که فرصت هایی برای افرادی با مهارت، رشد و رفاه و چشم انداز جهانی تغییرات کار وجود دارد. به این ترتیب چالش های تازه در بازار کار منطقه دیده می شود.

گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد، 6 ویژگی کلیدی درباره آینده شغل و مهارت در منطقه را بازگو کرده است.

1.جمعیت جوان، در حال رشد و به خوبی آموزش دیده اما بیکار است

در حال حاضر، جوانان زیر 25 سال تقریبا نیمی از جمعیت منطقه را تشکیل می دهند. تا سال 2030، پیش بینی می شود که این جمعیت بیش از یک چهارم افزایش پیدا کند و سهم قابل توجهی از آن در سنین اولیه کار قرار خواهند داشت.

در سراسر منطقه، کشورها ارتقا پیدا کرده اند و پیشرفت آموزشی نسل جوان قابل توجه بوده است، به طوری که هنوز هم فارغ التحصیلان نزدیک به یک سوم از کل بیکاران را تشکیل می دهند. این امر هم یک چالش و هم یک فرصت پیش روی دولت ها و کسب و کار ها قرار می دهد: چگونه می توان از استعداد آنها کار با عزت و مولد ایجاد کرد؟

  1. منابع بعدی باید برای مردم رونق ایجاد کند

در این منطقه، بسیاری از منابع به سمت رفاه بیشتر گسترش پیدا کرده است، اما در  عین حال، از جامعه جهانی عقب مانده است. شاخص سرمایه انسانی مجمع جهانی اقتصاد که معیارهای میزان بهینه سازی کشورها، رفاه و بهره وری از نیروی کار را می سنجد، مشخص می کند که در خاورمیانه و شمال آفریقا، به طور متوسط 62 درصد از پتانسیل کامل استفاده شده است، در مقایسه با میانگین جهانی که 65 درصد است.

 

3.ارائه فرصت به زنان برای هدایت رشد

رایج ترین هدررفت منابع انسانی هر اقتصادی، نیمی از جمعیت آن، یعنی زنان است. زنان خاورمیانه و شمال آفریقا تحصیلات عالی دارند، اما استعداد آنها اغلب در اقتصاد رسمی به کار گرفته می شود. این منطقه در حال استفاده از ظرفیت زنان خود 30 درصد کمتر از میانگین جهانی است. به منظور توسعه ظرفیت کامل اقتصاد این کشورها، رهبران منطقه باید به این استعداد نهفته توجه داشته باشند.

 

4.دیجیتالی شدن، کسب و کار های و بازار جدید را تغییر خواهد داد

طیف گسترده ای از روندها در حال تغییر است و صنایع و مردم در منطقه کار می کنند. آنها پتانسیل هایی برای تقویت توانایی و بهره وری در تمام سطوح مهارت و ایجاد مشاغل جدید دارند. این موضوع می تواند با انسجام اجتماعی تقویت پیدا کند، اما تنها در صورتی که در منطقه سرمایه گذاری در اصلاح آموزش و پرورش، استعدادیابی انجام شود.

5.مهارت های فناوری بیشتر مورد نیاز است

در حال حاضر مهارت های بیشتری در فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) مورد نیاز است. در شرایط فعلی 29 درصد از کارگران منطقه فارغ التحصیل مدارج عالی هستند، با مدارکی در زمینه مهندسی و ساخت و ساز؛ اما تنها 13 درصد موضوعات مربوط به فناوری اطلاعات را مطالعه کرده اند. در حالی که بخش بزرگی از این گروه دارای مدرک در بخش های سنتی که نیاز به دانش فنی دارد، مانند نفت، گاز، کار می کنند.

6.مهارت های امروز و مشاغل فراد

موج کنونی تغییرات تکنولوژیکی، تاثیر عمیقی در بازار کار خواهد داشت، اگرچه سرعت روند تغییر در منطقه متفاوت است. تعدادی از کشورها ازجمله ترکیه، تونس و اردن، به میزان قابل توجهی در معرض اختلال کار در انقلاب صنعتی چهارم قرار دارند (ما از طریق آخرین بخش فناوری و تنوع و کارایی بازار کار محلی اندازه گیری کرده ایم). ظرفیت فعلی این کشورها برای پاسخگویی به نیاز های مشاغل آینده فضای کمی برای خوشحالی دارد. در حالی که تعدادی دیگر از کشورها از جمله بحرین، قطر و امارات متحده، موقعیت بهتری دارند. آنها نباید این فرصت را از دست بدهند و اصلاحات در آموزش های جدید و مهارت های آموزشی را انجام دهند.  

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =