۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۳

سال‌هاست خبرگان کشور و دنیا از زلزله خیز بودن شهرهای کشور به‌خصوص شهرهایی که در راستای رشته کوه‌های زاگرس و البرز واقع شده‌اند به استناد وجود خود همین کوه‌ها که در اثر زلزله‌ها و فشار صفحات تکتونیکی به هم در مرز مشترک یعنی همان گسل‌ها در طول هزاران سال ایجاد شده‌اند و آب هم به همین دلیل در این مکان‌ها پدید آمده که موجب سکونت‌گاه‌های انسانی شده است.

از سوي ديگر شواهد زلزله هاي رخ داده در تبريز، قزوين، تهران، سمنان، مشهد، كرمان، فارس و دامنه هاي خليج فارس و ... هشدار داده‌اند. اين بحث‌ها مي بايستي دولتمردان و احاد جامعه را به فكر انديشيدن درباره انتخاب سكونتگاه هاي ايمن براي خود انداخته باشد! يا روايت كبك ميشود كه سر خودمان را زير برف كرده ايم و نمي خواهيم چيزي را ملتفت باشيم، تا همه چيز تمام شود ! خوب انتخاب بعد از اين همه هشدار بدوش خود مردم و مسولين است و تبعات آن بصورت مستقيم متوجه خود ما مردم. پس نبايد از كسي گله اي داشته باشيم اگر به سه برابر قيمت در دام سودجويان مسكن روي خاك هاي لرزان افتاديم!

تصور بفرماييد تمام پس اندازهاي طول زندگي خود و وام هاي كوچك و بزرگ بخرید؛ حتي معروف است در جامعه ما كه گفته ميشود تمام جواهرات و طلاهاي خانواده را بفروشيد و مسكني در اين مناطق با مشكلات فراوان تهيه كنيد. لابد برای اینكه در ده ثانيه تبديل به پودر شود، كه متاسفانه بر اثر دانش و شواهد علمي موجود خواهد شد! حقيقتا گاهي كمي تامل بد نيست! البته بهترين كار در وهله اول اين است كه به گوينده و هشدار دهنده اطمينان پيدا كنيم كه راست مي گويد يا دروغ؟ از روي صداقت حرف مي زند و يا مقاصدي را دنبال مي كند؟

تمام دانشمندان داخلي و خارجي كه همگي منافع خاصي را در اين مورد يعني زلزله هاي بسيار مخرب در ايران را مسلما نمي توانند دنبال كنند، پس شرايط بحراني است و اين متخصصان فقط اجازه پيدا مي كنند گوشه هايي از عمق فاجعه احتمالي را بيان كنند و نه تمام داستان را! متوجه بايد بود "نه تمام داستان را" خوب حال ارتباط موارد فوق با مسكن چه مي تواند باشد؟

بيشتر ساختمانهاي قديمي و حتي جديد فاقد مقاومت لازم در برابر زلزله هستند، گول نخوريد اصلا گول نخوريد، نيستند؟ اگر سازه ها هم باشند كه اكثرا نيستند، زمين ها لرزه زا با شدت بسيار بالا هستند! برجهايي كه در اولين تكانها تخريب و به اتش گرفتار خواهند شد!

قبلا يك لوله، گاز را بالا ميبرد و يك كنتور، حال بيست واحد بيست لوله و بيست كنتور كه احتمال اتش را بيست برابر ميكند (اين را از معاون دلسوز سازمان اتش نشاني اقاي مهندس قديري ياد گرفتم، با تشكر از ايشان) و به همين ترتيب. هر روز هم سودجويان مسكن به بهانه هاي گوناگون شايعه گرانتر شدن به راه مي اندازند در حالي كه خودشان هم مي دانند خبري نيست! و اين ملت اسيب پذير را دچار تشويش مي كند و از انطرف از مصالح نامرغوبتر و فرار از استاندارهاي لازم با رانت و پول و ،،، استفاده ميكنند فقط ظاهري زيبا از بنا و باطني كه در اكثر موارد غير قابل بيان ! و هيچكس هم نيست كه جلوي اين مسايل را بگيرد. بازار زرگري براي فروش خانه هاي بي كيفيت كه در اولين تكان به خاك تبديل خواهند شد ! قيمت مسكن سه برابر آن است كه بايد باشد شايد هم بيشتر!

سي سال است درس ساختمان مي دهم، كمي با موضوع بايد و حتما آشنا باشم؛ هزينه ساخت مشخص است، هزينه زمين هم همينطور و تقسيم آن بين مثلا سي واحد مشخص است و عوارض هم مشخص. ساختمان‌هایی در زمين هايي كه يك شاهي از نظر لرزه خيزي قيمت ندارد، متاسفانه در بهترين مناطق شهرها كه هر روز توسط افرادي بسيار خاصي بالا مي رود، شايد هم آنها موضوع را خوب فهميده اند و تلاشهاي نهايي خود را براي رد كردن اين زمين هاي فاقد ارزش آن هم در پهنه هاي خطرناك زلزله كه يك ريال بعد از زلزله ارزش ندارد را بهتر درك کرده و نهايت سود را از غفلت مردم مي خواهند ببرند؟

در حالي كه خود اين فروشندگان در لندن و ژنو و... مسكن خود را مستقر كرده اند و زن و بچه در ونكوور كانادا و خود در اين شهرهاي لرزه خيز مشغول، زمين را هر روز بالا مي برند و در حال معامله هستند و با كيفيت ضعيف در همين شهرها كه بخصوص نام بردم و ديگر شهرهاي ايران ساختمان هاي بي كيفيت و لرزان تحويل مردم بي پناه مي دهند.

آن طرف هم متاسفانه و بسيار متاسفانه وزارت مسكن و نهاد هاي ديگر و بانك مركزي و ... هم هر روز از ركود مسكن در جهت خروج از اين ركود حرف می زنند، آن هم به هزينه جيب مردم  و در نهایت موجبات سود را براي اين خارجي ها (كسي كه خانواده اش خارج است و فقط اينجا در حال فروش زمين لرزان و هوا به مردم است و اخر ماه هم براي خروج از اين كشور الوده و بي فرهنگ بگفته خودشان عازم خارج براي تغير اب و هوا می‌شوند) فراهم مي‌كنند و مردم را از زمين و شهرهاي خطرناک بي خبر ميگذارند.

حال روي بنده به مردم است اگر ميتوانيد دراين شهر ها سكنا نكنيد، قيمت ساختمانها ان نيست كه به شما گفته ميشود، يك سوم آن هم نيست، يعني زمين بنا يك شاهي هم ارزش ندارد، عملا زمين لرزه خيز فاقد قيمت است، رد كردن مال بد است، بدانيد! اگر مجبوريد بخريد، حداقل بدانيد داريد تمام سرمايه زندگي خود را در معرض ريسك واقعي قرار ميدهيد، حداقل دقت كنيد، زياد دقت كنيد چه مي خريد و كجا مي خريد!

و اما براي دولتمردان، با كاهش هزينه ها و عوارض و تعيين و توسعه شهرهاي ايمن و توقف گسترش شهرهاي موجود و انتقال تمامی امكانات جديد به اين شهرهاي ايمن، مي بايستي مثل گذشتگان، قدمي مفيد براي ايندگان برداريد و در اين امر بسيار جدي باشيد چون زلزله خيلي روحيه جدي‌ای دارد!

ركود را با توليد در صنعت و كشاورزي، خدمات و ...حل كنيد نه با ساختمان كه يك امري ضرروي براي هر شهروند و بخصوص جوانان براي ايجاد و تشكيل خانواده است، امري كه همه درباره ان حرف ميزنند و از طرف ديگر زمينهاي صفر قيمت خود را گرانتر ميكنند !

از متخصصان معزز هم خواهش مي‌كنم براي حفظ اين اب و خاك، جان مردم و سرمايه هاي مردم و ملي اين اب و خاك، يافته هاي خود را به صراحت هر چه تمام تر در رابطه با مسايل بيان بفرمايند و گرنه زود دير ميشود !

در ضمن در خبر ها از سوي وزير محترم مسكن نقل قولي ديدم كه ١٩ ميليون ايراني در شرايط بد مسكني زندگي مي كنند و قرار نيست ما براي همه مسكن بسازيم! به هرحال بعد از اولين تكان در يكي از اين شهرها، اين مرقومه را مجددا بخوانيد لطفا!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =