زلزله ۷٫۵ ریشتری در تبریز، ۴۴۰ هزار کشته خواهد داشت

شهردار تبریز با بیان این‌که باید روش های ساخت و ساز را تغییر و تکنولوژی ها را بروز کنیم، گفت: زلزله ۷٫۵ ریشتری، حدود ۴۴۰ هزار کشته در تبریز خواهد داشت.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، ایرج شهین‌‌باهر در سمینار تخصصی «بررسی و ارزیابی رفتار لرزه ای اجزای سازه ای و غیر سازه ای ساختمان» با بیان این مطلب اظهار داشت: نماهای سنگی و سنگین برخی ساختمان‌ها با وقوع زلزله ۷ ریشتری تخریب شده و موجب خسارات مضاعف خواند شد، از این رو ضرورت دارد معماران در این حوزه تغییراتی را انجام دهد.

وی با اشاره به این‌که بعضی مهندسان برخی از مقررات ابلاغ شده را در قوانین نظام مهندسی رعایت نمی کنند، افزود: اگر مهندسان آیین نامه ها را رعایت و تمامی ساخت ساز و طراحی ها و اجرا ها بر اساس مقررات آیین نامه باشد، بعد از وقوع زلزله ی ۷ ریشتری، با تلفات کم تری مواجه می شویم.

شهین باهر با بیان این‌که باید برای جلوگیری از آوارریزی ساختمان ها در زلزله ها از جداگرهای لرزه ای استفاده کنیم، گفت: بنده به عنوان مهندس سازه ای عمق فاجعه را درک کرده ام و معتقدم که جان شهروندانم در خطر است، بر همین اساس همواره جهت افزایش فضاهای باز در شهر تلاش خواهم کرد تا در زمان زلزله و بحران، عملیات امداد رسانی و اسکان موقت به موقع انجام گیرد.

وی با تاکید بر این‌که باید در محلات تبریز فضاهای باز را گسترش داد، افزود: فضاهای باز را باید در کنار محل زندگی مردم ایجاد کنیم چرا که ایجاد شهرک امن بالای کوه اقدامی صحیح نیست.

شهردار تبریز از ایجاد مکان‌های امن در مناطق حاشیه نشین خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت ساخت و ساز مناطق حاشیه نشین، این مناطق در حین وقوع زلزله خسارات زیادی می بینند که باید در این مناطق، فضای کافی برای خدمت و امداد رسانی فراهم شود و گرنه در همان ساعات اولیه بخش اعظمی از جمعیت به دلیل عدم امداد رسانی به موقع در ساعات بعدی جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: احداث زمین‌های فوتبال و پارک‌های محله ای، از تمهیداتی است که علاوه بر کارکرد تفریحی و اجتماعی، در برنامه‌های امداد، نجات و اسکان نیز مناطق حاشیه نشین احداث می شود.

دکتر شهین باهر با بیان این‌که مهندسان نباید تخصص خود را به هیچ قیمتی بفروشند، چرا که نتایج آن عامل کشتار جمعی از هموطنانمان خواهد شد، اظهار کرد: بحث های فنی ساخت و ساز بر عهده ی مهندسان است که این قشر باید جهت تامین سلامت و ایمنی جان هزاران نفر به این مسائل دقت و توجه ویژه ای داشته باشند.

وی با بیان این‌که برگزاری چنین سمینارهایی در آسیب شناسی ساخت و ساز در شهرها ضروری است، متذکر شد: امروزه برخی از گسل ها فعال شده و با توجه به زلزله خیز بودن تبریز و گسل های خطرناک آن باید بپذیریم که زلزله بیخ گوش تبریز قرار دارد و به احتمال قوی این گسل ها روزی فعال خواهند شد، بر همین اساس باید در جهت ساخت و سازهای استاندارد، مقاوم و ایمن اهتمام جدی ورزیم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =