انتقاد به برنامه «دورهمی» با هشتگ #حق_طلاق

یک وکیل دادگستری می‌گوید: شروط ضمن عقد که وکالت در طلاق نیز یکی از آنهاست، در فتاوی شرعی پذیرفته شده هستند و مغایرتی با قانون ندارند.

فهیمه حسن‌میری: «جوگیر» و «مظلوم»؛ اینها عباراتی بودند که از سوی مهران مدیری، مجری و کارگردان برنامه «دورهمی» به مردانی لقب داده شد که به زنانشان حق طلاق می‌دهند. او با روی صحنه آوردن خانواده‌ای که زن حق طلاق را به دست آورده بود، به نوعی به تمسخر این موضوع پرداخت و همین موضوع باعث شد موج اعتراض‌ها به این برنامه بالا بگیرد. این اعتراض‌ها با هشتگ #حق_طلاق در شبکه‌های مختلف اجتماعی بویژه توییتر هنوز هم ادامه دارد و این در حالی است که از سوی سازندگان این برنامه، هیچ توضیح یا توجیهی به همراه نداشته و آنها هنوز واکنشی نسبت به این حجم انتقاد نشان نداده‌اند. 

با این حال، با نگاه کردن به نیمه پر لیوان، می‌توان اینطور گفت این شرایط، فرصت خوبی را فراهم کرده تا در خانواده‌ها درباره حق طلاق زنان و به طور کلی شروط ضمن عقد حرف زده شود و ابعاد مختلف داشتن یا نداشتن این شروط برای کسانی که در آُستانه ازدواج هستند روشن‌تر شود؛ موضوعی که هدی عمید، وکیل پایه یک دادگستری، درباره آن به خبرآنلاین توضیح می‌دهد.

در شرايط فعلي،‌ چرا داشتن حق طلاق براي زنان مهم است؟

این روزها از حق طلاق به عنوان یکی از حقوق اساسی انسان یاد می‌کنند و در اسناد مهم حقوق بشری به این موضوع پرداخته شده است. برای مثال میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز به آن پیوسته، دولتها را موظف می‌کند تدابير لازم به‌ منظور ایجاد تساوی میان زوجین در ازدواج و انحلال آن، اتخاذ کنند. از سوی دیگر، تغییرات جامعه و ساختار خانواده در طول چند دهه گذشته نشان داده است قوانین فعلی در خصوص طلاق به هیچ عنوان پاسخگو نیست.

چرا این قوانین کافی نیستند؟

بر طبق قوانین فعلی، زنان تنها در شرایطی می‌توانند از دادگاه درخواست طلاق کنند که یا همسرشان نفقه نپردازد یا اینکه بتوانند عسروحرج را اثبات کنند. این موضوع سه مشکل جدی بر سر راه زنان قرار داده است، اولا اثبات آنچه در زندگی زناشویی می‌گذرد بسیار سخت است. زندگی خانوادگی به دلیل ساختار ویژه و خاصی که دارد، به ویژه در جوامعی مانند کشور ما، با ابزاری به نام «آبرو» بسیار کنترل می‌شود و در واقع زنان تا حد ممکن از طرح مشکلاتشان در بیرون از خانواده، خودداری می‌کنند. زنان زیادی هستند که بارها و بارها مورد ضرب و شتم همسرانشان قرار گرفته‌اند و اگرچه خشونت خانگی از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌شود اما نتوانسته‌اند دلایل اثباتی کافی به دادگاه ارایه کنند و دادگاه دادخواست طلاق آنها را رد کرده است.

مشکل دوم این است که موارد زیادی هستند که اگرچه واقعا زندگی را برای زنان سخت و غیرقابل تحمل می‌کنند اما از سوی دادگاه به عنوان مصادیق عسروحرج پذیرفته نمی‌شوند، برای مثال خیانت همسر (اگر به شکل ازدواج قانونی یا شرعی نباشد) نه قابل اثبات است و نه از سوی اکثر محاکم به عنوان عسروحرج پذیرفته می‌شود و یا این مورد که عدم علاقه به شوهر یا تنفر از شوهر را تقریبا هیچ دادگاهی به عنوان دلیلی برای صدور اجازه طلاق کافی نمی‌داند. مشکل سوم این است که اختیار تصمیم‌گیری با قاضی است و در نتیجه پرونده‌های مشابه در دادگاه‌های متفاوت با آرای متفاوتی روبرو می‌شوند. در واقع موضوعی می‌تواند در یک دادگاه منجر به صدور رای طلاق به نفع زن شود و در دادگاه دیگری همان دلیل پذیرفته نشود.  مجموعه این شرایط در کنار فرآیند دادرسی طولانی و پرهزینه در دادگاه‌ها، طلاق را برای زنانی که در شرایط نامطلوبی زندگی می‌کنند، تبدیل به یک فرآیند سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. این در حالی است که مرد بر اساس قوانین برای طلاق نیاز به اثبات دلیل خاصی ندارد و اگرچه موظف است به دادگاه مراجعه و فرآیند دادرسی را طی کند، اما می‌داند که در نهایت دادگاه به طلاق رای خواهد داد.

راهکاری برای حل این مشکلات وجود دارد؟

حقوقدان‌ها به زنان توصیه می‌کنند از امکان قانونی شروط ضمن عقد استفاده کرده و اقدام به اخذ «وکالت در طلاق» کنند یا آنچه در بین عامه مردم به حق در طلاق مشهور است. با اخذ وکالت مطلق در طلاق، زنان هم درست مانند مردان می‌توانند هر زمانی که تمایل داشتند بدون نیاز به اثبات موضوعی برای طلاق اقدام کنند.

وکالت در طلاق، مغايرتي با قوانين موجود ندارد؟

خیر، به هیچ عنوان. بر اساس ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر مطرح کنند. در نتیجه وکالت در طلاق کاملا قانونی است. شروط ضمن عقد که وکالت در طلاق نیز یکی از آنهاست کاملا در فتاوی شرعی پذیرفته شده هستند و نمونه‌هایی از همین شروط حتی در تاریخ اسلام هم دیده می‌شود.

داشتن حق طلاق زنان، مي‌تواند نگرانی براي مردان و بنياد خانواده ايجاد ‌كند؟ چرا اینطور با مخالفت مواجه می‌شود؟

طبیعی است که وقتی امتیاز ویژه‌ای به قدمت تاریخ به گروهی از افراد داده شده باشد، از دست دادن آن با مقاومت‌هایی روبرو شود. اما این مخالفت‌ها عمدتا ریشه در دو تصور اشتباه دارد؛ اولا دادن وکالت در طلاق به زنان، به معنای گرفتن حق طلاق از مردان نیست. به عبارت دیگر در این حالت زن و مرد هر دو به یک میزان حق دارند رابطه زوجیت را خاتمه دهند. دوم آنکه وجود وکالت در طلاق، زن و مرد را در موقعیت برابر حقوقی قرار می‌دهد و این یعنی آنکه مرد به همسر خود درست به اندازه خودش اعتماد دارد و برای وجود انسانی او به اندازه خودش احترام قائل است. درواقع مردی که وکالت در طلاق به همسرش می‌دهد این پیغام را منتقل می‌کند که خودش را برتر نمی‌بیند و همسرش را یک همراه و همقدم با خودش می‌داند. قطعا در چنین شرایطی زنان نیز با اعتماد و همدلی بیشتری زندگی مشترک را شروع می‌کنند و هرگز خود را یک زندانی نمی‌دانند که باید بسوزند و بسازند. این نوع آغاز زندگی بی شک به نفع هر دو طرف خواهد بود.

عده‌ای در مخالفت با داشتن حق طلاق، مهريه زنان را مطرح می‌کنند. اين استدلال درست است؟

استناد به مهریه به عنوان ضمانت اجرای نداشتن حق طلاق برای زنان بسیار اشتباه است. دلیل این اشتباه این است که اولا بسیاری تصور می‌کنند اگر زنی به دادگاه مراجعه کند و از مهریه و سایر حقوق مالی خود گذشت کند، می‌تواند طلاق بگیرد. این تصور کاملا اشتباه است و زن فقط در صورت اثبات مواردی که قبلا اشاره شد می‌تواند طلاق بگیرد. ثانیا مهریه یک حق مالی است که به دلیل ضمانت نداشتن حقوق مالی دیگر برای زنان در نظر گرفته شده است. بر اساس قوانین خانواده مرد می‌تواند تحت شرایطی مانع اشتغال همسرش شود و از سوی دیگر زن موظف به تمکین است. ارث زن از شوهر تنها یک هشتم اموال است و امثال این قواعد را در قوانین می‌بینیم. در چنین ساختاری قانون برای حمایت مالی از زنان، مهریه را در نظر گرفته است. اگرچه زنان در مواردی مجبور می‌شوند از مهریه به عنوان یک ابزار برای کسب موافقت همسر با طلاق استفاده کنند، اما در عمل با تغییر مقررات مهریه، این امکان هم خیلی وجود ندارد.

گاهی هم گفته مي‌شود زنان احساساتي هستند و ممكن است از داشتن حق طلاق سوءاستفاده كنند، شما به عنوان يك حقوقدان با چنين مواردي كه ناشي از احساساتي شدن زنان براي استفاده از اين حق باشد مواجه شده‌ايد؟

این یکی از قدیمی‌ترین استدلال‌هایی است که ما بارها شنیده‌ایم و متاسفانه هیچ بار عقلایی و منطقی ندارد. اولا اگر زنان آنقدر احساساتی باشند که نتوانند درباره موضوع مهمی مانند خاتمه دادن به ازدواجشان تصمیم بگیرند، چگونه برای آغاز آن صلاحیت دارند؟ یا چگونه ممکن است این زنان در سمت‌های مدیریتی در سطح کلان کشور قرار بگیرند؟ ثانیا، آنچه من در سال‌های وکالت خود دیده و شنیده‌ام، بیانگر این است که اغلب زنان تمام تلاش خود را برای حفظ زندگی مشترک خود می‌کنند، آنها از همه راه‌های ممکن مانند پادرمیانی بزرگترها و نصیحت آنها گرفته تا مراجعه به روانشناسان و مشاوران خانواده استفاده می‌کنند تا زندگی خانوادگی‌شان از هم نپاشد. این تلاشها به ویژه وقتی فرزندان مشترکی وجود دارند، چند برابر می‌شود. به همین دلیل، اینکه زنان احساساتی هستند پس نمی‌توانند حق طلاق داشته باشند را به شدت رد می‌کنم و حتی اگر فرض اولیه یعنی احساساتی بودن را هم صحیح بدانیم، شاید همین احساسات سبب می‌شود زنان تا جایی که می‌توانند برای حفظ خانواده تلاش کنند. ضمن این که همه افرادی که طبق قانون حقی دارند ممکن است از آن حق سوءاستفاده کنند یا به اشتباه و ناحق از آن استفاده کنند. کما اینکه مردان زیادی از اینکه حق طلاق یک طرفه در اختیار آنهاست، سوءاستفاده می‌کنند و همسرانشان را آزار می‌دهند، اما این دلیلی برای اینکه حق طلاق را از مردان بگیریم نیست. زنان هم نمی‌توانند از این قاعده مستثنی باشند و بر فرض که زنانی هم سریع درمورد طلاق تصمیم بگیرند یا اشتباه کنند، راه مقابله با این نوع اشتباهات، قطعا اجبار قانونی به طلاق نگرفتن نیست، بلکه راه‌حل افزایش مهارتهای زندگی و توانمند کردن زوجین به دانش و آگاهی لازم برای حفظ یک زندگی مشترک است.

در صورت تمایل زوجین، دفترخانه‌ها حق طلاق و شروط ضمن عقد را به راحتي ثبت مي‌كنند؟

دفترخانه‌های ازدواج و نیز دفترخانه‌های اسناد رسمی موظف به تنظیم چنین اسنادی هستند اما متاسفانه بسیاری از آنها به دلایل بسیار بی پایه و اساس از این امر خودداری می‌کنند و البته کار آنها تخلف محسوب می‌شود. نکته مهم این است که توصیه می‌شود زوجین حتما قبل از تنظیم این اسناد با وکیل مشورت کنند زیرا نحوه نگارش این شروط از لحاظ حقوقی اهمیت زیادی دارد.

داشتن حق طلاق به صورت مساوی برای زن و مرد، می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند؟

پاسخ این سوال را جامعه شناسان یا روانشناسان قطعا بهتر از من خواهند داد، اما آنچه من در طول تجریه کاری خود دیده‌ام، این است که وقتی زنان به این نتیجه می‌رسند که باید «بسوزند و بسازند» و همسرانشان با لجبازی تمام، طلاق را نمی‌پذیرند، آنچه در آن زندگی مشترک اتفاق می‌افتد، به هیچ عنوان خوشایند نیست و آسیب‌های اجتماعی متعدد از جمله انواع بیماری‌های روحی و جسمی یا خیانت‌های زناشویی گریبانگیر آنها می‌شود و تبعات آن به فرزندان نیز منتقل می‌شود.

درباره برنامه «دورهمی» و آنچه درباره حق طلاق زنان مطرح شد چه نظری دارید؟

متاسفانه آنچه در برنامه دورهمی اتفاق افتاد یک فاجعه بود. مورد تمسخر قرار دادن افرادی که انتخاب صحیحی کرده‌اند یا دلسوزی برای مردانی که به همسرشان وکالت در طلاق داده‌اند، به شکلی که گویی مورد ظلم و ستم قرار گرفته‌اند، واقعا دردناک و تاسف‌برانگیز است. سال‌هاست فعالان مدنی تلاش می‌کنند، زنان و مردان را تشویق کنند خانواده‌هایی بر اساس حقوق برابر تشکیل دهند و یکباره مواجهه با چنین برخوردهای زننده‌ای، آن هم در یک رسانه با بازتاب کشوری، می‌تواند آسیب جدی به این تلاش‌‎ها بزند. اما به نظر می‌رسد جامعه مدنی از این فرصت به خوبی استفاده کرده تا آگاهی کافی به مردم بدهد و آنها را با مفهوم وکالت در طلاق برای زنان (حق طلاق) آشنا کند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 117
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرشاد IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    کم توی قضیه مهریه کشیدیم که حالا حق طلاق هم میخوان؟
    • هادی A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      اشکال نداره... اگه زنها قبول میکنن که نفقه بدهند و خونه و مسکن را تامین کنن حق طلاق هم بهشون داده بشه.... زنهای امروزی اینطوری هستن.. هم حق و حقوق زن مدرن را میخواهند هم حق و حقوق زن سنتی را.. از طرفی نه حاضر هستن مسئولیتهای زن مدرن را به عهده گیرند و نه مسئولیت های زن سنتی را.. اون وقت میگن چرا آمار طلاق بالا رفته و مردها برای ازدواج پا پیش نمیگذارن...
    • م ر A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      238 9
      باید برعکس باشه مهریه بسیار بسیار سبک ولی طرفین حق طلاق داشته باشند
    • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      70 85
      جالب اینکه خودشون مهریه رو کشوندن به هزارو سیصدو خرده ای سکه الان میگن با مهریه فقط به زنا ظلم میشه.
    • یک شهروند RO ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      در جواب آقای هادی باید بگم مردهای امروزی هم یه دختری را می خوان که تبپش شبیه بازیگرای هالیودی باشه اما توقعش تو زندگی مثل مامان بزرگاشون باشه.نه آقا یه همچین چیزی جور ور نمیاد.شما هم خدا رو می خوایید هم خرما.تو انتخابهاتون دقت کنید.
    • عرفان A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
      15 64
      همون بهتر که موهاشون رنگ دندوناشون بشه و هنوز ور دل مامانشون بمونن و هیچ پسری نیاد سراغشون...
    • فرهاد A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
      7 49
      نود درصد اختلاف زن و شوهرها یک از این چهارعامل هستن: مادر زن، مادر شوهر ،‌خواهر زن ، خواهر شوهر... یا ترکیبی از اینها
    • پسر مجرد خوشبخت A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
      7 3
      خوش بحال خودم که ازدواج نکردم و نخواهم کرد و از آزادی ام لذت میبرم . شغل خوب و تحصیلات هم دارم به هیچ کس نیاز مالی ندارم.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    بنظر حق طلاق در مقابل مهریه است. اگر حق طلاق به زن داده شود، می توان حق فسخ مهریه را نیز به مرد داد.
    • بی نام DE ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      بهترین کار همینه، اینجوری هر دو طرف می تونن با خیال راحت تری باهم زندگی کنن. زن از این وحشت نداره که اگه ازدواج کرد دیگه راه خروج براش تقریبا ناممکنه و مرد هم از این وحشت نداره که ممکنه با هر درگیری زنش هوس کنه مهرش رو به اجرا بذاره. اینجوری هم ازدواج راحت تر می شه و هم از حالت معامله و بده بستان در می آد.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    46 69
    در موارد طلاق ،شما از کجا دیدین خانمها زندگی رو دو دستی چسبیدن و حتما اقایان نه.ما یا باید تفکر غربی داشته باشیم یا اسلامی.ازدواج رو سخت از اینی که هست نکنید خانم وکیل
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    این خانوم وکیل دادگستری عجب بچه زرنگه مهریه هم جزو حقوق مالی زن؟ چند صد ملیون تومن حقوق مالی زنه؟ بعد مرده رو هم بندازه زندان؟ وقتی معتقدید قوانین ایران مرد سالارانه هست پس همه چیز رو مساوی طلب کنید تا به غیر زنان حمایت مردهای مساوی خواه و با وجدان رو هم به دست بیارید و الا هیچ تغییری نمیتونید ایجاد کنید
    • امیر A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      18 18
      سوای این حرفا چیزی که واضحه زنای قدیمی در زمانی که جامعه به قولی مردسالار بود از احترام و عزت بالایی در خانواده برخوردار بود مثل مادرای ما که بیشترین ارزش و احترام و تو خونه ها داشتن حتی با وجود همون مرد که میگفتن دیکتاتوره ، حالا چند صباحی جامعه شده زن سالار ، نتیجش چیه اینهمه طلاق و فساد و بی محلی زنا به مردا و زندگیه زناشویی ، گزشت اون زمان الان زنا با ورود به زندگی همه چیزو با هم میخوان انواع وسایل هم کارشون رو که میکنه ، من نمیدونم اینا دیگه چه نقشی دارن تو ساختن یه زندگی ، از مرد بیچاره هم انواع توقعات بیجا رو دارن ، همین الانم زنا انقد زندگی رو به کام مرد تلخ میکنن که مرد حق طلاق که سهله جونشم میده تا راحت شه
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    یک وکیل زن در مقام جامعه شناس هم پاسخگو شده. نمیشه انتظار داشت منطقی قضاوت کنه. نمیشه هم مهریه رو پذیرفت هم حق طلاق داد.
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    بسيار متاسفم براي اين برنامه و ديگر اين برنامه را نگاه نميکنم
    • فرهاد IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      15 43
      آخ آخ... چه زیان بزرگی به این برنامه و مهران مدیری وارد میشه اگه شما تماشا نکنی
  • بامداد IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    از مهران مديري بعيد بود كه چنين خطائي بكند
    • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      46 36
      بسوزه چشم حسود
  • علی A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    هر کس فکر میکنه باید شرایط مساوی باشه باید مهریه هم حذف کنه
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    خیلی مسخره اس دخترا خوب یاد گرفتن از پسرها سوء استفاده کنن و این حق رو بگیرن دخترا با توجه به صحبت هایی که بین شون میشه خیلی آگاه تر شدن در صورتی که اصلا پسرها تو جمع های پسرانه در این رابطه صحبتی نمیکنند و بعد از اینکه این حق رو دادن تازه می فهمن که چه اشتباهی کردن . دوستان یه کم اگاهانه تر تصمیم بگیرن و حتماً قبلش با یه حقوقدان صحبت کنن نه یه فمنیست .
    • بی نام DE ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      95 85
      یه جوری از فمینیسم حرف می زنی که انگار فحشه. برابری حقوق زن و مرد چیز بدیه از نظر شما؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    هر پسری که همچین حقی رو به زنش بده و مهریش هم بالای 10 تا سکه باشه تا اخر عمرش باید بدبختی بکشه و بسوزه و بسازه خوب بود این مصاحبه با یک حقوقدان بی طرف انجام میشد نه یک فمنیست
    • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      80 73
      فمینیسم یعنی برابری... من هم خودم رو یک دختر فمینیست میدونم اما با حق طلاق و مهریه به طور همزمان مخالفم. خب البته بقیه ی حقوق هم مثلا حق ارث و حضانت فرزند و کار و تحصیل و ..... باید برابر بشه. اما با مهریه و حق طلاق با هم به هیچ وجه موافق نیستم. در ضمن رای ام به این کامنت هم مثبت بود
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      64 72
      فمنیسم اگر معنیش برابری بود، دیگه از "فمن" به معنای "زن" نمیومد
    • فرهاد A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      14 71
      خانم برو یه تحقیق دقیق کن یا با یه جامعه شناس صحبت کن متوجه میشی فمنیست که ریشه اش در غرب هست معنی برابری زن و مرد نمیده.. معنی کثیفی داره و آدم های سالم اونجا دنبالش نیستن... وقتی واقعیت را بفهمی دیگه نمیگی من فمنیستم...
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    مردی که بخواهد حق طلاق بده همون بهتر که بره شوهر کنه والاااااا
    • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      97 39
      همین یه جمله نشون میده جامعه ی ما چقدر مردسالاره... "مردی که بخواد حق طلاق بده همون بهتر بره شوهر کنه" .... معنی این جمله اینه که خیلی ها هنوز نگاه تمسخرآمیز به زن و شوهر کردن دارن و در ضمن شوهر حق و برتری نسبت به زن داره
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    بنظرم وكلا بيشتر به دنبال افزايش تعداد دعاوي خانوادگي هستند تا حل مشكل خانواده ها. چون درآمد آنها در بيشتر شدن دعاوي است. يكي از دلايل افزايش تعداد طلاقها هم همين باصطلاح وكيل هستند كه باعث تشويق خانمها مي شوند.
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    این آقایونی که حق طلاق میدن علاوه بر خودشون اتیش به زندگی دیگران هم می زنن الان همسر بنده خودشو مقایسه میکنه با دوستاش که حق طلاق گرفتن آقا نکنیدددد لطفا
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    77 79
    واقعا ژست های روشن فکری دیگه داره بجاهای خطرناکی میرسد اولا حق طلاق تنها حقی است که چه بحکم شرع و چه عرف در عقد نکاح به مرد میرسد که در مقابل امتیازات پرتعدادی که زنان بدست می آورند بواقع هیچ محسوب میشود. ثانیا اگر از لحاظ این زنان دادن حق طلاق به مرد امری نکوهیده و متحجرانه است چرا همین بانوان محترم از قوانینی سنتی مثل مهریه و نفقه چشم پوشی نمی کنند و کماکان بر زنده نگاه داشتن این سنت ها پافشاری میکنند؟؟ بطور کلی جامعه فعلی ایران بدلیل گیر افتادن در برزخ مابین سنت و مدرنیته شرایط بسیار بسیار حساسی را سپری میکند که منجر به بروز آسیبهای شدید اجتماعی شده و بذل توجه ویژه مسئولین را میطلبد
    • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      94 32
      دوست عزیز شما حق طلاق رو به ما بدید، سایر حقوق نابرابر بین دو جنس رو هم برابر کنید، ما اون امتیازات پر تعداد رو نمیخوایم. قبول؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      21 43
      بي نام ١٦:٥٦، شما سربازي ميري يا اصلا سربازيم نرو فقط دو سال يك مانتو مدل لباس سربازي تنت كن. خود اين سربازي كه دو سال از بهترين سالهاي زندگي يك پسر رو كه ميتونه كار ياد بگيره و پول در بياره و لذت ببره رو ميسوزونه. حقوق نابرابر ديگر، هزينه ازدواج، هزينه تامين مسكن، مهريه و نفقه ميباشند و ما از خدامونه اين حقوق رو به شما بديم. راستي با استدلال شما مردها برنده ازدواج با زنها هستند ولي سوال من اينه اين برنده مطلق چرا از ازدواج فرار ميكنه؟ در نقطه مقابل زن كه به استدلال شما بازنده است و كلي حقوق از دست ميده چرا اينقدر تمايل به ازدواج دارد. اين خودش تناقض تو صحبتهاي زنهاست. خوشبختانه مردها دارند بيدار ميشند و نسل جديد زنهاي ايراني بايد راحت طلبي را كنار گذاشته و تغيير كنند.
  • م.خ A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    من تمام جمله های متن فوق رو خوندم. احساس میکنم زیادی داره به خانم ها بها داده میشه. همسره من بخاطره حق طلاق و با وجود یک بچه , زندگی رو به نابودی کشاند. متن فوق مغرضانه است. چرا بین حق طلاق به زن و مهریه , هیچ رابطه ای برقرار نشده ؟ یعنی ارتباطی نیست؟ یعنی باید باور کنیم که خانمها بخاطره تحکیم خانواده, حق طلاق میگیرند؟ همسره من قصدش از گرفتن حق طلاق, گرفتن کل مهریه بود. خودش صراحتأ اعتراف کرد.
    • رهجو A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      46 9
      شما اگر قبل از عقد به اندازه کافی شناخت و گفتگو داشتید و در کنارش ذکاوت و منطق بیشتری به خرج میدادید، هیچوقت به چنین ازدواجی تن نمیدادی دوست عزیز. کسی مجبور نکرده شما بالا مهریه کنید، مهریه تعریف مشخصی دارد، اگر چیزی در جامعه رسم شد دلیل نمیشه شما چشم بسته از اون پیروی کنی. بهتر هست این مسائل قبل از ازدواج با گفتگو حل بشه. زنی که بر اساس حقوقش طلب حق طلاق کند، قطعا آنقدر منطق و عزت نفس دارد که طالب مهریه سنگین و بی دلیل نباشد. شروط ضمن عقد در جهت کنار زدن سنت های اشتباه هست نه تشدید و ترکیب آنها. مردانی که الان داد از عدالت میزنند چرا زمان عقد و پذیرش مهریه سنگین ساکت و آرام بودن؟ به خاطر شهوت یا ترس از تنهایی و عقب ماندن از قافله همسالان؟ ازدواج بی هدف، سر انجامی ندارد.
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    5 6
    اون کشورهایی که حق طلاق دارند مهریه و نفقه ندارند ما بسیاری از قوانین مان ایراد دارد حق طلاق باید مساوی بشه و دادن مهریه بدون زندانی ویا انتقال اموال مرد پس از ازداواج با اجازه همسر صورت بگیرد ویا .... بالاخره باید یک تعادلی باشد نمی شود هم مهریه داد هم نفقه هم حق طلاق همه نصف اموال مگر شتریم که از هفت جا گردنمان را بزنند. البته باید مشکل حق طلاق هم حل بشه به نظر من باید مهریه بدون زندانی باشه یعنی در صورت درخواست زن مهریه از مرد گرفته بشود ولی براساس قدرت مالی نه با زندان و حق طلاق مساوی باشه اگر درخواست کننده طلاق مرد باشه مهریه کامل باید پرداخت بشود و اگر زن باشه مهریه بصورت محدود مثلاً 50 سکه بعلاوه نصف مال تحصیل شده مرد پس از ازدواج و آنهم اقساطی پرداخت گردد.
  • آیس IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    64 50
    اگه خانوما به واسطه احساسات باید حق طلاق نداشته باشن پس آقایون هم به واسطه داشتن شهوت باید این حق ازشون سلب بشه چون هر دو میتونهاحساسات و شهوت چشما رو کور کنه و باعث گرفتن یه تصمیم غیر عقلانی بشه..
    • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      72 23
      شهوت رو خانم ها هم دارن ....
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      30 5
      چیزی که تو جامعه دیده میشه اینه که بیشتر جامعه از زن گرفته تا مرد متاسفانه بر مبنای عقل عمل نمکنن و کاراشون از رو احساسه. اما یه مغلطه ی تکراری بین مردم رواج داره و اونم اینکه زن ها و فقط زن ها احساسی هستن. الان یعنی کارای آقایون از رو احساس نیست؟ امروز تو خبرها نوشته بود مردی شیشه زد، به زنش مشکوک شد و اونو کشت. دیروز نوشته بود پسری هم خانه اش را به دلیل اینکه دیر در را باز کرد کشت. خب اینا اگه احساسی نیستن چی هستن؟ بعضی ها تفاوت احساسی و عاطفی رو نمیدونن.
    • آیس IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      19 5
      پس از اونجایی که هم زنها و هم مردها دارای احساسات و شهوت هستن پس باید هر دوشون حق طلاق داشته باشن..
    • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      10 23
      متاسفانه تو ايران آمار در اين مورد نديدم، ولي داستانهاي زيادي در مورد خيانت زنان شنيدم و البته يادمان نرود هر خيانتي دو جنس را شامل ميشود زن دارد خيانت ميكند و مردي هم دارد خيانت ميكند. پس تعداد زنها و مردهاي خائن مساويست. رابطه خيانت بين يك مرد و زن صورت ميگيرد نه بين يك مرد و مرد بانوان عزيز كمي موقع نظر دادن فكر كنيد تا مردان نگويند زنها احساساتي و غير منطقي هستند و نبايد حق طلاق داشته باشند. همش نميشه توقع داشت بعضي وقتها بايد تغيير كرد.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    13 6
    با صحبت شما موافقم به نظر من جوگیر و البته درغگو کسانی هستند که زیر بار هر مهریه ای می روند مهریه هایی که اگر کل خاندان داماد جمع شوند توان پرداخت را نداند و بدین وسیله با دروغ همسر را تصاحب می کنند و زیر دین تا آخر عمر می مانند و یا به زور زن ،مجبور می شوند همه یا بخشی از آن را بپردازند بنده به شخصه دختر دارم و اگر روزی بخواهد ازدواج کند به او پیشنهاد می دهم حق طلاق را برای خود در نظر بگیرد تا در صورت مشکل با پیچ خمهای دادگاهها اسیر نشود و از طرفی مهریه را که در عقد دائم شرعاً ضرورتی ندارد را یا نگیرد یا بنابر تناسب وضعیت خانوادگی فرد در نظر بگیرد که در غیر از این صورت عندالمطالبه بودن آن دروغ است و آغاز زندگی با دروغ سرانجام خوبی ندارد.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    46 53
    لطفا با یک وکیل مرد هم صحبت کنید. این که همش داره میگه حق طلاق خوبه کجاش خوبه ؟؟؟ یکی از دوستای من بخاطر همین حق طلاق زن الان افتاده تو خونه. چون زنش به راحتی هرچه تمام تر بخاطر اینکه شوهرش تو خونه کار می کرد رفت طلاق گرفت و رفت پی کارش
    • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      68 16
      یک یا چند مورد رو نمیشه عمومیت داد. من هم خیلی آقایون رو میشناسم اموالشون رو به نام پدر یا مادرشون کردن تا از زیر مهریه در برن و بعد از چند سال زندگی مشترک، به خاطر یک زن دیگه همسرشون رو طلاق دادن. در همین سایت هم هر روز یک یا چند خبر راجع به زنی که حق طلاق نداره و به همین دلیل همسرش رو به قتل رسونده تا از دستش راحت بشه میبینم.
    • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      9 31
      بي نام ١٦:٢٠، خودت داري ميگه به خاطر زن ديگه همسرشو طلاق داده پس ٥٠ درصد مشكل زن ديگه بوده. پس استدلال شما داره ٥٠ درصد يك زن رو محكوم ميكنه و ٥٠ درصد يك مرد رو. قبوله؟ در ضمن هيچ جاي دنيا قرار نيست يك ازدواج مادام العمر باشه بعضي وقتها بايد طرفين اين حق رو داشته باشند جداشند. زنها تمام مسووليتها و هزينه ها رو با مرد نصف كنند و مطمئن باشيد مردها حق هايي كه دارند با شما نصف ميكنند از جمله حق شيرين سربازي.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      29 6
      گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری. بی نام 9:23، یه زن دیگه به قول شما 50 درصد مقصر بوده گناه زن اول چیه؟ چرا قوانین انقدر ضعف داره که یه زن دیگه اشتباه میکنه اما زن اول چوبشو میخوره؟ این چه منطق و استدلالیه آخه؟ فقط به خاطر اینکه طرف همجنسش بوده باید این بی عدالتی براش اتفاق بیفته؟ چرا مدام زن و مرد رو در مقابل هم قرار میدید؟ چرا همش دنبال این هستید که چون فلان مرد یا فلان زن یه کار اشتباهی کرد پس همه زن ها یا مردها بد هستند؟ نمیشه عملکرد هر کسی رو فقط بر اساس کارهای خودش بسنجید؟ در مورد ازدواج مادام العمر با شما موافقم. در مورد سربازی هم درکتون میکنم و به شدت با سربازی که به صورت اجباری باشه مخالفم و به جاش با اختیاری بودنش برای هر دو جنس موافقم
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    101 1
    اتفاقا کاش همه ازدواج های به سمتی بره که هیچ دو نفری مجبور نباشن بخاطر موانع قانونی برای زنها و موانع مادی مثل مهریه برای مردها همدیگرو تحمل کنن. ازدواج یعنی زندگی مشترک با میلی دوطرفه، وقتی این میل یکطرفه شود یا اصلا نباشد چه دلیلی برای ادامه ان وجود دارد. به نظر من حق طلاق باید باشه و مهریه هم باید حذف بشه.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    60 67
    یعنی رسما دری وری گفته... با این گفته ها ثابت کرده که زن ها حق طلاق نباید داشته باشندتوجه کنید که نویسنده ی مقاله خانم است
  • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    38 38
    وای به حال مردان جو گیر مظلوم
  • عرفان IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    43 53
    اشکال نداره... اگه زنها قبول میکنن که نفقه بدهند و خونه و مسکن را تامین کنن حق طلاق هم بهشون داده بشه.... زنهای امروزی اینطوری هستن.. هم حق و حقوق زن مدرن را میخواهند هم حق و حقوق زن سنتی را.. از طرفی نه حاضر هستن مسئولیتهای زن مدرن را به عهده گیرند و نه مسئولیت های زن سنتی را.. اون وقت میگن چرا آمار طلاق بالا رفته و مردها برای ازدواج پا پیش نمیگذارن...
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    56 22
    چرا یک زن باید ناچار باشد زندگی زجر آور با یک مرد معتاد .... یک فرد روانی ... یا یک مردپرخاشگرکه دست بزن دارد را ادامه دهد ...... در صورتی که خانمها یکی از معایب بالا را داشته باشند آقایون مایل به ادامه چنین زندگی می باشند. آیا آقایان حاضر به زندگی دخترانشان با مردانی با شرایط فوق هستند. اصلا حق طلاق هم متعلق به مرد است هم زن ونباید جز شروطی باشد که مرد اجازه آن را به زن میدهد.
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    54 58
    چه متن مرد ستیزانه و یکطرفه ای که اصلا ارزش خومندنم نداره . چه بسیار زنانی را دیدم در دادگاههای خانواده که صرف اینکه فیلشون یاد هندستون کرده و یا با این توجیه که از مادرت و خواهرت خوشم نمیاد یا چرا منو سفر خارج نمی بره یا چرا اینجوری لباس میپوشه اومدن تقاضای طلاق دادن . زنان با توجه به اینکه آنی و در لحظه تصمیم میگیرن اولین گزینه ای که به ذهنشون میرسه طلاقه
    • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      40 16
      اوکی بعضی زنا آنی و لحظه ای تصمیم میگیرن. اما اون آقایونی که از دختر مورد علاقه شون جواب منفی میشنون و میرن روش اسید میپاشن از رو چی تصمیم میگیرن؟ اونایی که جواب منفی میشنون و میرن دانشگاه دختر مورد علاقه شون جلوی استاد و هم کلاسیا دختره رو تا حد مرگ با چاقو میزنن از رو چی تصمیم میگیرن؟ اونایی که وقتی برمیگردن خونه و بعد از چند تا زنگ و معطلی در رو براشون باز میکنن و یهو عصبی میشن هم خونه شونو میکشن از رو چی تصمیم میگیرن؟ اونایی که به خاطر راه ندادن یه ماشین و فحش دادن راننده منطقشونو از دست میدن، پیاده میشن درگیر میشن چی؟ اونایی که مثلا نماینده مردم هستن تو مجلس خبرنگار کتک میزنن چی؟ چقدر خوبه تو جامعه ای زندگی میکنیم که همه آقایونش کاراشون از رو عقله و به خودشون مسلطن و آنی تصمیم نمیگیرن
    • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      7 32
      بی نام 16:44 شما جوگیر نشید لطفا، این ها اتفاق هست و نمیتونی بستش بدی به جامعه برعکسش هم بارها اتفاق افتاده شاید به اشکال دیگه
    • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      14 1
      درسته اینها اتفاقایی هست که رسانه ای شده. خیلیاش هم هست که هرگز رسانه ای نمیشه. مثل مردایی که کنترلشون رو از دست میدن و دست روی زنشون بلند میکنن یا میزنن چیزی میشکونن. رفتار اینام به شدن احساسی و لحظه ای و غیر عقلانی هست. چیزی که وجود داره نه در اونایی که رسانه ای میشه و نه در اونایی که رسانه ای نمیشه آمار خانم ها بیشتر از آقایون نیست و اتفاقا این مورد در بین آقایون خیلی بیشتر دیده میشه. البته باید میگفتم پسرایی که مهریه های سنگین رو در جلسه خواستگاری قبول میکنن رو هم به این آمار اضافه کنید. اونا هم به شدت آنی و لحظه ای تصمیم میگیرن. اما از همه اینا مهمتر اینکه حتی اگه فرض اشتباه شما درست هم باشه و زنا آنی تصمیم بگیرن، پروسه طلاق یک فرایند طولانی هست و تصمیم صرفا لحظه ای منجر به طلاق نمیشه
  • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    87 16
    اگر حق طلاق برای زنان داشته باشه مهریه هم حذف و تقسیم شود
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    25 76
    وقاحت برخی از خانم ها هم پایانی ندارد. می گویند "عدم علاقه به شوهر یا تنفر از شوهر را تقریبا هیچ دادگاهی به عنوان دلیلی برای صدور اجازه طلاق کافی نمی‌داند" چشمش کور، دندش نرم قبل ازدواج خوب تحقیق کند تا بعد به بهانه های واهی زیر ازدواجش نزند. نه مرد حق طلاق دارد نه زن. و مگر هر که قرارداد می نویسد حق دارد یک طرفه زیر قرارداد بزند که مرد و زن حق طلاق داشته باشند؟ حق طلاق در دست قاضی باید باشد.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    34 26
    "درواقع مردی که وکالت در طلاق به همسرش می‌دهد این پیغام را منتقل می‌کند که خودش را برتر نمی‌بیند و همسرش را یک همراه و همقدم با خودش می‌داند" نه خیر خانم روشنفکر این پیام را می رساند که زن می تواند هر زمان که بخواهد بی هیچ دلیلی زندگی رو که تمام دارایی مرد هست رو نابود کنه و تعهدات خودش رو نقض کنه. لطفا به خاطر اثبات عقیده تون تفسیر به رای نکنید.
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    18 26
    من که به عنوان یک پسر 31ساله که همه ی شرایط رو هم برای ازدواج دارم ،کلا قید ازدواج رو زدم بخاطر این افکار فمنیستی یا بهتره بگم مردستیزانه و نگاه طلبکارانه ی دختران که امثال این کارشناس ها توی جامعه رواج میدن، بس کنید بابا اصلا ازدواج نخواستیم شما هم به جای انتشار این همه مصاحبه یکطرفه با این تیپ عقاید بد نیست صحبتهای منتقدین این اعتراض هارو هم منتشر کنید
  • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    مردان به زنان حق طلاق بدهند زنان هم مهریه را ببخشند ... قدمی به سمت برابری
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      20 43
      مهریه یک حق مالی است که به دلیل ضمانت نداشتن حقوق مالی دیگر برای زنان در نظر گرفته شده است. بر اساس قوانین خانواده مرد می‌تواند تحت شرایطی مانع اشتغال همسرش شود و از سوی دیگر زن موظف به تمکین است. ارث زن از شوهر تنها یک هشتم اموال است و امثال این قواعد را در قوانین می‌بینیم. در چنین ساختاری قانون برای حمایت مالی از زنان، مهریه را در نظر گرفته است.
  • بی نام OM ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    75 51
    من یک زنم و حق طلاق و مسکن و غیره رو مثل همسرم دارم. همسر و زندگی ام رو بسیار دوست دارم چون احساس عشق در شرایط برابر دارم نه در یک زندان.
    • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      28 40
      زندان مقصر امثال همسر شماهان
    • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      41 23
      یعنی بقیه که حق طلاق ندارن تو زندانن؟.طرز فکرتون وحشتناکه.
    • مريم A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      27 19
      افرين بر شعور شما و همسرتون
  • علی A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    10 4
    من با نظر کارشناس شما اصلا موافق نیستم چون فقط در مورد حقوق زنان صحبت کرده است ضمنا این جور حرفها فقط در نوشتاری زیبا میباشد و با توجه به تاکید ایشان به سابقه کاریشان ظاهرا از جامعه کمی دور هستند خواهش میکنم ایشان بیشتر به دادگاه خانواده تشریف ببرند تا ببینند که هیچ حقی از زنان پایمال نمی شود و بلکه به راحتی حقی را هم به دروغ می توانند بگیرند مانند نفقه که اگر همسر به حساب زن نریختع باشد مورد تایید اقای قاضی نمی باشد چند درصد از مردان بعنوان نفقه پول بحساب همسرشان واریز می کنند هر چه نیاز باشد تهیه و به منزل می اورند
  • موسوي IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    45 17
    این کارشناس از اونجایی که زن تشریف دارن خیلی جالب تمام حقوقو بهخانمها دادن یه دفعه بفرمایید مردهارو به ثلابه بکشن دیگه این جز حقوقشون نیست
  • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    39 15
    اگه قراره حق طلاق برا دو طرف باشه باید مهریه هم جوری باشه که کسی که درخواست طلاق رو میده باید مهریه رو پرداخت کنه نه همیشه مرد
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    68 65
    من به عنوان یک مرد حق طلاق میدم حق طلاقم نمیخوام درعوض خانمم 1000 تا سکه مهرم کنه خرج خونه هم بده مسئولیت های یک مرد زندگی رو هم گردن بگیره ببینم حاضره قبول کنه
    • رهجو A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
      36 12
      دوست عزیز اگر ازدواج اینقدر ظالمانه هست شما چرا میخوای ازدواج کنی؟ اگر زن اینقدر بی اثر و بی فایده هست چه منطقی پشت ازدواج قرار داره؟ کسی که ازدواج رو با معامله تجاری اشتباه بگیره، باید پی هر خسارتی رو به تنش بماله. این چیزی که شما بهش میگی ازدواج نام اصلیش قمار هست دوست من، ازدواج چیز دیگری است.
    • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      19 40
      احسنت، اين بهترين نوع استدلاله. من هم حاضرم حق طلاق و كلا تمامي حقوقم را با همسر آيندم عوض كنم. به جاي من سربازي برود، كار خوب و پردرامد پيدا كند، هزينه عروسي و نفقه و مهريه ام و ساير هزينه ها را بدهد. هيچ مشكلي هم با اينكه دوچرخه سواري نتونم بكنم و استاديوم نرم ندارم. خانمهاي عزيز، مردان ايراني ديگر گول نميخورند و تا توقعاتتونو پايين نياريد باهاتون ازدواج نميكنيم.
    • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      10 24
      دوستان عزیزی که اومدن اظهار فضل کردن در مورد اینکه ازدواج معامله نیست و اینجوری دیدگاه تجاریه .. باید بگم دقیقا با شما موافقم ولی این چیزایی که بالا گفته شد توقعات یک زن از مرده پس اونی که دیده تجاری داره خانومان ، من مرد که گفتم جامون عوض بشه شد معامله به دوست دیگمون هم باید بگم مردای الان هر روز دارن زایمان میکنن زیر بار فشار مسئولیت زندگی و توقعات زن ها ، زن بره شوهر دوم کنه مگه چند درصد مردا میرن زن دوم میگیرن،..ملت تو یکیش موندن اگر قرار به مصداق آوردنه خانما هم بیا برن از مرزا دفاع کنن بیان برن مشاغل سخت مثل معدن و خیلی های دیگرو عهده بگیرن نفقه بدن و....
  • شهریار A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    10 8
    به عنوان یک مرد به همجنسانم پیشنهاد میکنم با زنی که میترسند به او حق طلاق بدهند به هیچ عنوان ازدواج نکنند همچنین اگر هنگام مهریه کردن درباره امنیت خود شک دارید، باز هم باید تاکید کنم چنین ازدواجی بسیار نابخردانه هست. به جای لجبازی و اصرار بر سنت های مردسالارانه غیر منصفانه، کمی استانداردهای خود را بالا ببرید. اگر دیدگاه شما به ازدواج این چنین تهی از اعتماد و بر اساس اصول تجاری هست، من استخدام یک خدمتکار و ازدواج موقت کوتاه مدت رو پیشنهاد میکنم که بسیار به صرفه تر هم هست. زیرا با این معیارهای ازدواج هم شما خوشبخت نخواهید شد هم همسرتان قربانی خواهد شد و هم فرزند بی گناهتان پر از تضاد و تعارض های حل نشده خواهد شد. متاسفانه فمنیست کلمه عبوری شده برای سفسطه و اصرار بر سنت های مردسالارانه.
  • بی نام DE ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    48 4
    چه مرد، چه زن باید در تمام موارد حقوقی برابر باشن. من خودم به چشم دیدم که مادرم به خاطر نداشتن حق طلاق چندین سال مجبور شد هر کاری که پدرم انجام می داد رو تحمل کنه و نمی تونست کوچکترین اعتراضی بکنه، از طرف دیگه هم دوستان نزدیکم رو دیدم که به لطف همین مهریه چجوری به خاک سیاه نشستن و زندگیشون نابود شده. پس بهتر نیست که اگر قانون غلطی در هر جایی می بینیم فقط اون رو نقد کنیم و مثل بچه ها سریع جبهه نگیریم و جنس مخالف رو به چشم یه هیولا نبینیم؟ هر دو طرف اینجا حق دارن، مهریه به ضرر آقایونه و عدم داشتن حق طلاق به ضرر خانمها، دیگه چرا انقدر بحث رو پیچیده می کنیم و به هم حمله می کنیم؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    7 9
    حق طلاق از بابت ضعف قضایی کشور رواج پیدا کرده. تو جامعه ما متاسفانه مردها میتونن بی دلیل خانما رو طلاق بدن در عوض زنان هم هستن با اینکه شرایط منطقی برای طلاق دارن سالها درگیرن. این انصاف نیست در مورد مهریه هم فکر نمیکنم کسی با تعادل در مهریه مخالف باشه. مهریه هم برای اونه که زن ها پس از طلاق دچار افت نشن و پولی باشه مسائل اولیه شون ساپورت کنه. از طرف دیگه زنان ما در زندگی مشارکت دارن ولی ثمره مالی مشارکتشون اکثرا برای مردهاست پس مهریه دور از حق نیست واقعا.
  • غلام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    15 9
    این مسخره بازیها رو جمع کنید حق طلاق چیه دیگه بفرمایید همه دنیا رو به خانمها بدین همه مردها راحت شن کم زندانی داریم بابت مهریه حالا حق طلاق هم بهش اضافه شه خیلی زرنگ تشریف دارن دخترها همه چیزو با هم میخوان یدفعه ای خانمها بیان خواستگاری بهتره فک کنم
  • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    55 25
    بنظرم که کار آقای مدیری عالی بود، کافی زن بدونه هم میتونه طلاق بگیره هم مهریشو اجرا بزاره آنگاه کسنگ رو سنگ بند میشه و از همه مهمتر آنگاه کسی زن میگیره
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    53 51
    دوستان عزیز ،دورهمی یک برنامه طنز است.برخی از روحیات و اخلاقیات رایج ما را روایت می کند همین.آقای مهران مدیری خسته نباشید از برنامه خوب شما متشکرم.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    5 5
    لطفا به مشکلات و محدودیت های پیش آمده برای طرفین ازدواج توجه کنید. اینکه امکان ضرر و حق کشی سنگین برای طرفین وجود دارد را بعید میدونم کسی منکر بشه. حالا به این دقت کنید که عامل بدبختی هر کدوم چه چیزی هستند؟ متاسفانه خانمها عمدتا قربانی شرایط و کلیشه های جامعه هستند که خودشون کمترین تقصیری دارند و بی وجه لایق چنین محرومیت و محدودیت نیستند اما مردان غالبا قربانی تصمیم خودشان هستند و تقصیر فقط متوجه خود آنها هست این یعنی جامعه ما مردسالار هست، حقایق موجود در کنار کامتهای همین صفحه، عمق فاجعه رو نشون میده.
  • بی نام US ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    6 1
    ملتی منتظر برای انتقاد در جاهایی که لزومی نیست این برنامه کل طلاق را زیر سوال برد و اپیدمیه آنرا اگر گوشی برای شنیدن حقیقت باشد همه برنامه نادیده گرفته و حق طلاق شد مشکل؟ خب شاید حق طلاق و مهریه باید باهم سنجیده شود من یک زنم و مدافع حقوق مردان هم نیستم اما زنی با حتی پانصد سکه طلا حق طلاق هم داشته باشد فردا چه تضمینیست برای دریافت مهریه طلاق نگیرد، مگر قید شود اگر طلاق به درخواست زوجه و بی علت مکفی بود تمام مهریه به وی تعلق نمیگیرد. حق طلاق باید مساوی باشد درصورتیکه اسباب کاسبی نشود این روزها بهتراست کلا مهریه تا اطلاع ثانوی از گرده مردان برداشته شود چون طلاق اپیدمی شده. نه زنان مقصر باشند جامعه مقصر است و قبح طلاق ریخته
  • مريم A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    34 4
    من به كسى كه عاشقش بودم گفتم مهريه صفر، حقوق ازدواجى مساوى از جمله حق طلاق و حق حضانت فرزند، در زمينه مالى براى خانه هم مساوى خرج كنيم و نفقه و بقيه چيزها رو نميخوام.ديگه حتى يكبار بهم زنگ نزد
    • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      7 22
      اشتباه کردی دوستم، باید میگفتی مهریه صفر از حق طلاق و بقیه چیزا هم خبری نیست
  • دختر مجرد سن بالا A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    8 10
    واقعا چند نفر از اقایون مهریه و نفقه میدن من که با هر کی اشنا شدم میگفت چقدر پول داری و پولهای منو داشت واسه خودش حساب میکرد.تو مرحله اشنایی.واقعا اقایون دنبال یک زن به تمام معنا هستند که یک تومن هم خرجش نکنند حتی ازش پولم بگیرند.حق طلاق چه بدرد یک زن میخوره خانه از پایبست ویران است.اقایون اغلبشون دچار یک غرور عجیب شدن.اینقدرم دنبال حق تحصیل و این مسخره بازیا نباشید اصلا ببینید خودتون اهل درس خوندن هستید که دنبال این امتیازید.
  • هادی A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    11 29
    بسیار خوب زن ها به مردها مهریه پرداخت کنند طلاق بگیرند. این که مشکلی نیست.
  • مهدی A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    9 27
    زنی که بخاد قانون رو دور بزنه یا با تبصره و بند سر شریک زندگیش رو کلاه بزاره که طلاق بگیره زن زندگی نیست.
  • امین A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    4 20
    اخر همه این چیزایی که به نام برابری جنسیتی و ... شما براش تلاش میکنید میشه سوئد برابری کامل جنسیتی دارن ولی امار طلاق و امار تجرد بالای 50 درصد اگر هم قبول ندارید سرچ کنید
  • م RO ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    33 9
    در تمام کشورهای پیشرفته دنیا که اکثر مخاطبان این سایت هم باهاشون موافقند خانمها دارای حق طلاق و کار برابر در ازدواج و حق سرپرستی فرزند و تقسیم اموال در زمان طلاق هستند و هیچ مردی حق نداره همسرش رو از کار کردن پرهیز کنه و یا دست روی همسرش بلند کنه هر وقت هر مرد ایرانی به این سطح از رشد رسید که چنین حقوقی رو به همسرش بده می شه به پیشرفت فرهنگی جامعه امیدوار بود البته بنظر می رسه ما فقط لباسهای امروزی و مدرن میپوشی
    • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      19 3
      شما که همه کشورهای پیشرفته رو رفتید و دیدید باید به عرضتون برسونم که اونجا همه ی مسئولیتها هم برابره و زنها توقعات سنتی که اینجا زنها دارن رو ندارن وخیلی چیزای دیگه که نمیشه تایپ کرد یا مدرن یا سنتی ، نمیشه یکی به نعل زد یکی به میخ
  • سیروان A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    14 38
    به نظر من حق طلاق دادن یعنی زندگی کردن تا آخر عمر با ترس و دلهره. کافیه یه ذره خانما از طرف کسی تحریک و تشویق بشن.آخه معمولا زود تحت تاثیر مشورت های نادرست اطرفیان قرار می گیرند.
  • فائزه IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    6 20
    در اسلام حق طلاق به مرد داده شده اما این به معنی این نیست که مردها میتونن از این حق سوء استفاده کنن. پرداخت مهریه از طرف مرد به زن طبق حدیث امام صادقع جبران نقصان ارث زن هست. مهریه حق زنه و ربطی به حق طلاق نداره اما متاسفانه در جامعه امروزی مهریه تبدیل شده به قهریه. اگه در مورد ازدواج حضرت علیع و حضرت فاطمهس یه ذره اطلاعات داشته باشید میدونین که مهریه این بانو همان ابتدای ازدواج پرداخت شد. پس ربطی به طلاق نداره. اگه قراره مهریه حذف شه باید سهم الارث دختر و پسر برابر شه.اما این به معنی سوء استفاده نیست. از نظر پیامبرص زنان با مهریه های سنگین بی برکت خطاب شده اند.
    • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      15 1
      مهریه حضرت فاطمه یه خروار سکه طلا نبود خانم محترم نشستی انشا تایپ کردی
  • فائزه IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    3 18
    پرداخت نفقه هم در اسلام بر عهده مرد گذاشته شده و زن وظیفه ای در این مورد نداره به دلیل اینکه زن بتونه در آرامش و بدون دغدغه فکردی به ایفای نقش مادری بپردازه. نقش و وظیفه ای که از هر نقش و وظیفه ی دیگه ای در اجتماع مهم تره و همچنین قداست بالایی داره اما متاسفانه در جامعه امروزی با دید و نگاهی تحقیر آمیز به نقش مادری و شغل خانه داری نگاه میشه که واقعا مایه تاسفه. خانواده باید کانون صمیمیت و صفا باشه. زن باید از شوهرش تمکین کنه و اون رو با زبان و عمل آزار نده. همچنین مرد هم نباید از حق و حقوقی که اسلام بهش داده سوء استفاده کنه.
  • فائزه IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    5 18
    امام سجادع فرمودند "حق زن اين است كه بدانى خداوند عز و جل او را مايه آرامش و انس تو قرار داده و اين نعمتى از جانب اوست، پس احترامش كن و با او مدارا نما، هر چند حق تو بر او واجب‏تر است اما اين حق اوست كه با او مهربان باشى." در جایی دیگه میخونیم که رسول خداص فرمود: "برادرم جبرئيل به من خبر مي داد و همواره سفارش زنان را مي كرد، تا آنجا كه گمان كردم براي شوهر جايز نيست كه به زنش حتي اف بگويد." عليع نيز فرمود: "زنان امانت خدا نزد شما هستند. به ايشان زيان نرسانيد."
  • فائزه IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    6 20
    از طرفی زنانی هم که شوهرانشون رو آزار میدن بسیار مورد نکوهش این بزرگواران قرار گرفتند. حضرت محمدص فرمودند :"هر زنی که شوهرش را با زبان اذیت کند از او هیچ توبه و فدیه و حسنه ای قبول نمی شود تا این که شوهر از حق او راضی شود ، اگرچه روزها روزه بدارد و شب ها را در عبادت باشد بنده ها آزاد کند و اسب های نیکو در راه خدا برای جهاد بدهد پس او اول کسی ست که وارد آتش می شود و همچنین است مردی که نسبت به زنش ظالم و ناسازگار باشد." حضرت زهراس فرمودند :"بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند."
  • فائزه IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    3 20
    این که بعضی از زنان از حق طلاق سوء استفاده میکنن دلیل بر همگانی بودن این موضوع نیست چون مردانی هم که از این حق سوء استفاده میکنن کم نیستن. در ضمن مملکت هم اونقدر بی در و پیکر نیست که هر مردی با هر دلیل مزحکی بتونه زنش رو طلاق بده و هیچ زنی نتونه از شوهرش جدا شه. اعتیاد، خشونت، عدم پرداخت نفقه و ... همه مواردی هستن که زن میتونه با استناد به اونها طلاق بگیره. در ضمن تنها زنها نیستن که به دنبال استحکام خانواده ان. در پاسخ به اینکه میگن اگر زنی از شوهرش خسته بشه یا متنفر بشه یا هرچیز دیگه ای واقعا مسخره اس. زندگی بازی نیست که تا حوصله ات سر رفت عوضش کنی. مخصوصا اگه بچه هم داشته باشن این طلاق فقط مربوط به زن و شوهر نمیشه بلکه شامل بچه هم میشه و نادیده گرفتن اونا اصلا کار درستی نیست.
  • فائزه IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    5 20
    در ضمن زن و مرد هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی باهم فرق دارن. ایجاد مساوات بین دو وجود متفاوت غیر ممکنه. مهم اینکه بین زن و مرد عدالت برقرار شه. در آخر دوستان منفور ترین حلال نزد خداوند طلاق هستش. فرقی هم نداره که حق طلاق با کی باشه. اگه زن یا مردی بنا بر ناسازگاری بزاره چه با طلاق چه بی طلاق زندگی جهنم میشه.
    • فمنیست A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      30 5
      من که با این قوانین احساس عدالت نمیکنم، به نظرم بسیاری از آقایون که مخالف من هستند هم احساس عدالت نمیکنن. الان قوانین طوری شده که هم به زن ظلم میشه هم به مرد. بسیاری از زن ها رو میبینم که با کم و کاست شوهرشون میسازن و وقتی مرد به جایی رسید فیلش یاد هندستون میکنه و بعدش هم طوری قانون رو دور میزنه که چیزی از مهریه به همسرش نرسه. از اون طرف دخترهایی رو میبینم که همون دوران عقد تا تقی به توقی میخوره مهریه رو میذارن اجرا. به عنوان یه دختر و فمنیست، از ته قلبم میگم نه تنها به قوانین ضد زن معترض هستم بلکه به قوانین ضد مرد هم به همون اندازه معترضم. دوست عزیز و گرامی این چه قانونیه که هم زن ها ازش مینالن و هم مردها؟ بهتر نیست قوانین رو آپدیت کنیم و با توجه به شرایط امروز جامعه قوانین رو تدوین کنیم؟
  • فائزه IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    3 10
    دوستان چون تعداد کارکترها از تعداد مجاز بیشتر میشد نظرم رو به صورت چند پیام مجزا فرستادم. لطفا به ترتیب ارسالی مطالعه کنین بعد اگه نظر مخالفی داشتین بگین. لطفا با خوندن ناقص قضاوت و موضع گیری الکی نکنین. مرسی
    • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      7 6
      انشا نوشتی
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    6 12
    اکثر نظرات متعلق به آقایان هستش لطفا انقد بدجنس نباشید شما فقط به مهریه خانم ها ایراد می گیرید بدون اینکه فلسفه این موضوع را درک کنید و از طرفی اینو بدونید که وقتی زنی جونش به لبش تمام مهریه و حق و حقوقشو میگذره تا فقط راحت شه و بعدشم اینکه شما خیلی از امتیازهای دیگرو دارید مانند اینکه حق دارید 4 تا زن اختیار کنید و چه بسا که خود بنده در اطرافم مردان زیادی رو دیدیم که دست به این عمل ناعادلانه می زنند
    • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      9 4
      شما فلسفش رو درک کردید کافیه قرار نیست چهارتا اطرافیانه شما یه کاری کردن بقیه هم پاسوز بشن
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    28 15
    برنامه آقای مدیری در بعضی از زمینه ها خیلی بی معنی و محتواست . قرار نیست در قالب طنز به شعور انسانها توهین شود اقای مدیری محترم
  • بی IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    11 7
    بهتره آقایان موقع ازدواج مهریه رو در حد تواناییشون تقبل کنن تا در آینده دچار مشکل نشن . خیلی خوبه که زنان هم از این حق برخوردار باشن چون خیلی از خانوما به خاطر شرایط بد زندگی فقط میسوزن و میسازن .
  • آرش A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    38 3
    من خودم کاملا معتقد به برابری حقوق زن و مرد هستم و بنا بر این اعتقاد حق طلاق را به همسرم دادم . اما متاسفانه قربانی شدم . همسرم با همدستی خانواده اش بعد از ازدواج و با داشتن حق طلاق از من جدا شد و مهریه اش را هم نبخشید. بنظرم مثل همه جای دنیا زن و مرد هر دو باید حق طلاق داشته باشند و هنگام طلاق هم دارایی هایی که پس از ازدواج بدست اوردن نصف شه . اما از آن طرف هم سنت های عقب مانده ای مثل مهریه و نفقه هم در میان نباشه تا مثل من کسی قربانی کلاه برداری نشه.
  • بی نام RO ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    8 3
    در موضوع ازدواج هم زن بد پیدا میشه و هم مرد بد. خیلی از مردها هستند که بعد از ازدواج هنوز به فکر دوران مجردی شون هستند و برعکس. قاانون و قاضی باید درست تشخیص بدند که متاسفانه این مسئله در کشور ما خیلی کم وجود دارد
  • صالح A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    3 28
    اگر برای حق طلاق زن سختگیری شده برای مرد هم در عوض تکلیف به پرداخت نفقه و مهریه که زن می تواند هر زمان خواست در مورد آن ها اقدام کند.دیدگاه غربی ها این است که از هر دو طرف این موانع انحلال ازدواج برداشته بشه تا زندگی های زناشویی جنبه لذت جویی فردی برای زن و مرد داشته باشه نه یک نهاد بادوام و سازنده اجتماعی و تربیتی هم برای خود زن و شوهر و هم برای نسلی که متولد می شود.چون غربی ها اساسا به رشد معنوی و لذت های معنوی اهمیتی نمی دهند و همه ایده آل ها به راحتی و لذت مادی در این دنیا ختم می شود که در برابر لذات معنوی هیچ است.
  • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    10 10
    به نظر من زنان اگر حق طلاق داشته باشند امار طلاق خیلی کمتر می شود چون دیگر زنی جهت لوس بازی یا امتیاز گرفتن نزدیک این کلمه به شوخی هم نخواهد شد چون گاهی شوخی شوخی حرف هایی رد وبدل می شود که عاقبتش طلاق است البته باید تکلیف مهریه هم حل شود چون ممکن است کسی هدف به کاسبی داشته باشد البته زنان هم باید بدانند که ازدواج پیراهن نیست که مدام به فکر تعویضش باشندوخانواده ها هم باید بیشتر به دخترانشان توجه داشته باشند واندوخته ای برای او فراهم کنند که اگر ازدواج خوبی نداشت بتواند روی پای خود بایستد ودنبال پیدا کردن مرد بعدی نباشد چون دومی مشکلات بیشتری خواهد داشت اگر باپسر ازدواج کند که مورد خشم وغضب خانواده پسر تا ابد قرار می گیرد اگر با مرد زن دار ازدواج کند که قطعا اگر او مرد خوبی بود با همان زنش
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    30 3
    یه لحظه تجسم کنید مردی رو که خانم مهریشو گذاشته اجرا و تمام و کمال گرفته از حق طلاقش هم استفاده کرده و شوهرشو طلاق داده و جهیزیش رو هم جمع کرده برده وضعیت این مرد در این لحظه مثل زمانیه که تازه ازشکم مادرش متولد شده البته با این تفاوت که حالا یه لباس تنش هست البته اگه خانم اونم نبرده باشه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
    33 8
    اول اینکه زن با داشتن حق طلاق شروط ضمن عقد هم نمیتونه بره خودش طلاق بگیره حما باید دلیل محکمه پسند و مسایل مربوطه را داشته باشه ولی به آقایان محترم عهرض میکنم کجای این قانون عدل و انصاف است که مثلا بچه ای که زن حامله شده زایمان کرده شیر داده و بزرک کرده بعد از فوت مرد به جد پدری یا عمو برسد ؟ این کجای عدل و انصاف است که بچه با تمام این شرایط از محبت مادر بی نصیب بماند این در کنار هزاران قانون دیگر از جمله ارث بردن از شوهر و یا خانواده و اجازه خروج از کشور ووووو که ظلم در حق زن است با توجه به این قوانین زن بمنزله اموال و دارایی های مرد است آیا شما احساس دیگری نسبت به این موضوع دارید؟ .... آیا حاضرید با شناختی که از جنس مذکر ئارید دختر خودتان را بدون مهریه محکم کاری بدست یک مرد بسپارید ؟
    • احسان DE ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
      2 1
      من يك پسر هستم و با شما موافقم . اتفاقا بايد حق طلاق و حق كار و تحصيل و خروج از كشور به زنان داده بشه . حتي در جهت برابر شدن حقوق ارثيه ضسر و دختر از والدينشون برابر تقسيم بشود. اما در مقابل مهريه نفقه اجرت المثل و ... هم به طور كامل از قانون حذف بشود . سربازي اجباري براي هميشه از بين برود . خرج و مخارج ازدواج مثل عروسي گرفتن و خونه واسه زندگي خرجش نصف بشه و دختر هم مثل پسر هزينه ي برگذاري جشن عروسي را بدهد . دو طرف حق و حقوق برابر داشته باشند و هر كسي زندگي را نخواست بتواند طلاق بگيرد نه اينكه با نفرت به زندگي ادامه بدهد . همه چيز به طور كامل برابر
    • عرشيا A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      1 0
      احسان جون براي دو انسان متفاوت از هر لحاظ نمي شه قوانين يكسان وضع كرد. اونجوري اصلا عدالت نيست .
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
    26 15
    یک مرد به من معرفی کنید که قابل اعتماد باشه
    • فرهاد A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
      2 1
      ایشالا بخت تو هم باز میشه از این وضع در میایی
    • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
      2 1
      قابل اعتماد باشه یا پولدارم باشه همینطور خوشگل الکی شعار ندیم. مردای خوبم هستن ولی اینجور مردا باب میل خانما نیستن تجربه ثابت کرده ادم خوبا تنهان
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
    5 1
    يك زن به من معرفي كنيد كه پولكي نباشه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
    4 1
    من حاضرم حق طلاق به همسر آیندم بدم بشرطی که اونم باهام راه بیاد مهریه زیر چهارده سکه طلا یا حدااکثر چهارده سکه طلا باشه
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
    3 1
    نكته جالب اينه كه پاسخي منطقي در مقابل نظرات منطقي آقايان وجود ندارد ولي خانمها به آن دسته جمعي منفي داده اند. كاش با منفي مثبت دادن بدون دليل و احساسي مسايل و مشكلات جامعه حل ميشد. به نظر من زنان بايد حق طلاق داشته باشند ولي از تمام حقوق ديگر خود نظير مهريه و نفقه بگذرند. مشكل ارثشونم برند با خانواده خود به طريق مشابه حل كنند اين موضوع ربطي به شوهر آيندشون نداره. زنان بايد متعهد شوند كه در مقابل زندگي مسوول بوده و نصف تمامي هزينه ها را پرداخت ميكنند. در مقابل مشكلات اجتماعي نظير عدم دوچرخه سواري و استاديوم رفتن هزاران مشكل اجتماعي نظير سربازي رفتن و غيره براي مرد وجود دارد و به نظرم وضع زنان از مردان در ايران بهتر است. اينكارها رو كنيد امار ازدواج ركورد ميزنه.
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    1 1
    با سلام در خصوص دادن حق طلاق به زنها در اسن مورد به تساوی و عدالت می رسیم ولی در سایر موارد نیز باید زنها هم سهیم باشند مثل نفقه و مخارج زندگی و همچنین مهریه هم حذف شود تا عدالت بین طرفین رعایت شده باشد. در صورتی که خیلی از زنان امروزی فقط پول می شناسند