«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل بهزیستی فارس گفت: با توجه به آنکه 80 درصد شخصیت کودکان در سن کمتر از 6 سال شکل میگیرد، مهدهای کودک بهترین بستر برای آموزش هستند و در فارس نیز 1269 مهدکودک بهزیستی این وظیفه را به عهده دارند.

موسوي در پنجمين كارگروه تخصصي بانوان و خانواده استانداري فارس افزود: در حال حاضر 26 مركز نگهداري كودكان بي سرپرست و بدسرپرست در فارس وجود دارد كه خوشبختانه بيشتر آنها توسط افراد واجد شرايط، خيرين و بخش خصوصي به شكل مطلوب اداره مي شود و از نظر مادي هم هزينه ها نصف شده است.
وي اضافه كرد: هم اكنون 478 كودك در اين مراكز نگهداري مي شوند كه هزينه نگهداري هركدام ماهيانه 750 هزار تومان است. همچنين 410 كودك امدادگير در خانواده هم تحت پوشش ما هستند و 48 نفر نيز فرزندخوانده مي باشند. موسوي با اشاره به حضور 4 هزار و 63 كودك در خانواده هاي تحت پوشش بهزيستي، گفت: بر اين اساس هم اكنون 185 خانواده دوقلو و چندقلويي و جمعا 3 هزار و 996 كودك چندقلو هم تحت پوشش بهزيستي فارس قرار دارند.مديركل بهزيستي فارس با اشاره به فعاليت 3 مركز نگهداري كودكان خياباني در فارس، گفت: در 8 ماه اول امسال 231 كودك خياباني جمع آوري و 1581 كودك بازمانده از تحصيل شناسايي شدند.
وي اظهار داشت: هم اكنون 50 هزار و 256 كودك در مهدهاي ما حضور دارند و 700 مهدكودك روستايي نيز در حال فعاليت است كه در اين مراكز روزانه يك وعده غذاي گرم به كودكان داده ميشود.
موسوي از شناسايي 518 كودك خشونت ديده در استان نيز خبر داد و گفت: بيشترين علت پذيرش كودكان در مراكز نگهداري كودكان بدسرپرست و بي سرپرست مربوط به عدم صلاحيت سرپرست است كه 31 درصد را تشكيل مي دهند و بعد از كودكان مجهول الهويه با 19 درصد، فوت سرپرست با 14 درصد و اعتياد سرپرست با 12 درصد از ديگر عوامل به شمار ميرود. مديركل بهزيستي فارس گفت: تاكنون اقدامات خوبي در تسهيل واگذاري فرزندان بيسرپرست و بدسرپرست به خانوادههاي متقاضي صورت گرفته، اما يكي از مشكلات ما، اثبات عدم صلاحيت سرپرست كودكان است كه قضات با توجه به ريسك آن، كمتر راي به عدم صلاحيت سرپرست مي دهند و با توجه به اينكه بيشتر متقاضيان خواهان كودكان زير 3 سال و دختر هستند، تا زمان اثبات عدم صلاحيت، مدت زيادي سپري مي شود و شانس كودكان براي داشتن خانواده و فرزندخواندگي كم مي شود و در سنين بالا واگذاري آنها بسيار سخت است. وي ادامه داد: البته ما تا 18 سالگي از آنها نگهداري مي كنيم و پس از آن با پرداخت 14 ميليون تومان وديعه اجاره منزل كه رقم بسيار ناچيزي است، آنها ترخيص مي شوند. البته با توجه به نبود اشتغال، گاه آنها با مشكلات بيشتري به بهزيستي بازميگردند كه در اين رابطه نيز قرار شده از آنها تا سن 25 سالگي نگهداري كنيم و بعد ترخيص شوند؛ گرچه اين افراد تا پايان عمر نيز فرزند بهزيستي هستند.
مديركل بهزيستي فارس با اشاره به مشكلات اتباع بيگانه به ويژه فرزندان اين افراد، خواستار تمهيداتي در زمينه بيمه اين كودكان كه زير نظر بهزيستي هستند شد.
موسوي گفت: در حوزه پيشگيري از آسيب ديدگي كودكان، اقدامات مناسبي را تاكنون انجام داده ايم، از جمله برگزاري دوره فرزندپروري كه در كنار آن سال گذشته نيز 87 درصد كودكان استان از نظر چشمي معاينه شدند و 3800 كودك معلول نيز تحت پوشش خدمات ما قرار دارند.
جمشيدي معاون مقطع ابتدايي آموزش و پرورش فارس نيز گفت: اگرچه يكي از مسئولين كشوري، آمار 20 هزار نفري از كودكان بازمانده از تحصيل در فارس ارائه كرد اما طبق آمار رسمي و ثبت شده، در حال حاضر 5 هزار و 457 كودك بازمانده از تحصيل در استان ما حضور دارند كه 5 هزار و 161 نفر آنها شناسايي شده و 300 نفر شناسايي نشدند كه يا بيماري صعب العلاج دارند يا مهاجرت كرده و يا كودك كار هستند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 619189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =