بیش از دو هفته از پخش برنامه‌ی «محله گل‌وبلبل 2» از رسانه‌ی ملی می‌گذرد. مجموعه‌ای که مخاطب اصلی خود را کودکان و نوجوانان و البته خانواده‌ها قرار داده است.

 اگر چه هنوز برای نقد و بررسی این مجموعه زود است و باید کمی صبر کرد و دید این‌بار «عمو پورنگ» چه پیامی برای کودکان و نوجوانان کشورش دارد؛ ولی نگاهی گذرا به همین چند قسمت، موضوع اصلی این داستان را آشکار می‌کند، «فضای مجازی».



نباید از یاد ببریم که این روزها گستره‌ی نفوذ فضای مجازی در میان کودکان و نوجوانان ایرانی به اندازه‌ای زیاد شده است که بر اساس آمار حدود 19 میلیون نوجوان ایرانی از اینترنت استفاده می‌کنند؛ ولی بسیاری از آنها نحوه‌ی درست استفاده از این امکان را نمی‌دانند. همچنین بر اساس جدیدترین گزارش‌های پلیس فتا، حدود 60درصد از روابط نامشروع از فضای مجازی شروع می‌شود.

مسئله‌ای که به درستی در نشست خبری آغاز این مجموعه‌ی تلویزیونی، از جانب مدیر زیست بوم مجازی درسا، دکتر مهدی نیامنش، مطرح شد. او که در جایگاه حامی مالی و محتوایی این مجموعه تلویزیونی در کنار دیگر دست‌اندرکاران و عوامل برنامه محله گل و بلبل 2 همچون داریوش فرضیایی، مجری و بازیگر، مسلم آقاجان‌زاده، تهیه کننده و احمد درویش‌علی‌پور، کارگردان، حضور داشت با تاکید بر اهمیت نظارت والدین بر حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تاکید کرد: مشکل اکثر پدر و مادرهای امروزی این است که یا بچه‌های خود را کاملا محدود می‌کنند یا آن‌ها را آزاد می‌گذارند؛ (بنابراین شرکت ما می‌خواهد ابزاری در اختیار خانواده‌ها بگذارد تا خیال آن‌ها راحت شود). شعار درسا «دانایی، رشد، سرگرمی، اینترنت پاک» است. ما در کنار کار اقتصادی، کار فرهنگی انجام می‌دهیم که اولویت آن برای ما، کمتر از کار اقتصادی نیست.

اگر بخواهیم محله‌ی گل و بلبل 2 را با این دغدغه‌های فرهنگی مقایسه کنیم، به سرزمینی نمایشی برخواهیم خورد که ساکنانش - انسان‌ها و عروسک‌ها- تلاش می‌کنند به وظایف خود درست عمل کنند و شهروندان خوب و وظیفه‌شناسی باشند تا در کمال آرامش، شادی، صلح و امنیت در کنار یکدیگر زندگی کنند.

«عمو نوروز» و «برفک»، نماینده‌ی خوبی‌ها و بدی‌ها در این محله هستند که «فضای مجازی» به جنگ‌افزار آنها تبدیل شده است. برفک تلاش می‌کند ساکنان و مشخصا بچه‌های محله‌ی گل‌وبلبل را دچار و مغلوب عوارض مخرب استفاده‌ی نادرست از فضای مجازی کند و عمو نوروز می‌کوشد با راهنمایی‌ها و همراهی‌های خیراندیشانه‌اش، راه درست استفاده از این دستاورد جدید را به گل‌وبلبلی‌ها بیاموزد.

به یک معنا، نقشی را که عمو نوروز در محله‌ی گل و بلبل ایفا می‌کند در دنیای واقعی، خانواده درسا به عهده گرفته است. این شرکت که ایجاد فضای مجازی پاک برای آینده‌سازان کشور را مهمترین وظیفه‌اش می‌داند، خود را زیست بوم مجازی خانواده می‌داند.

برای نمونه، درسا بازار، یکی از محصولات این شرکت است که کودکان و نوجوانان می توانند برنامک‌های مخصوص خود را در گروه‌های مختلف آن، همچون سرگرمی، بازی، آموزشی و ... از محیطی امن و جذاب و با دسترسی آسان و سریع تهیه کنند. همچنین والدین می توانند این اطمینان را داشته باشند که تمامی برنامه‌های موجود در درسا بازار منحصر در حوزه تخصصی کودک و نوجوان است و از محتوا و طرح‌های با کیفیت، ارزشمند و مطابق با نیاز کاربران برخوردار است.

اکنون باید به انتظار نشست و دید که چقدر دست‌اندرکاران و عوامل تهیه برنامه‌ی محله گل و بلبل در گذشتن از مسیر خود موفق خواهند بود و خانواده درسا تا چه اندازه می‌تواند اهداف خود را محقق سازد و قدمی هرچند کوچک در مسیر آموزش استفاده‌ی درست و منطقی از فضای مجازی به کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها، بردارد؟

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620118