حمله دوباره قالیباف به دولت؛ درآمد شهرداری نباید به خزانه دولت واریز شود/ بودجه شهرداری را کم‌کرده‌اند

میزان نوشت: شهردار تهران گفت: دولت در لایجه برنامه ششم توسعه به دنبال این است که درآمد شهرداری ها به حساب خزانه واریز شده و شوراها منحل شوند.

محمد باقر قالیباف با حضور در سیصد و بیست و یكمین جلسه شورای شهر تهران گفت: مهم بود كه با همه مشغله های كاری بر اساس ماده ٦٧ بتوانیم در پایان دی ماه بودجه را به شورای شهر ارائه دهیم.

وی افزود: امروز فضای خاصی بر بودجه ٩٦ حاكم است و باید در بودجه سال آینده دقت بیشتری شود.

شهردار تهران با اشاره به محدودیت های مالی اظهاركرد: محدودیت ها در تامین منابع وجود دارد و افق روشنی را پیش رو نداریم كه بخواهیم امیدوار به تغییر شرایط باشیم.تحرك اقتصادی در سایه فروش نفت ایجاد شده اما این تحرك ارتباطی با حوزه فعالیت ما ندارد.

به گفته وی، لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس تصویب شده اما این تصویب نهایی نیست و بعد از تصویب شورای نگهبان، برنامه ششم برنامه شهرداری ها را تحت تاثیر خواهد داشت.در اصل اینكه لایحه با ثبات و با دوام باشد اعتراضی نداریم اما اشكالی كه اكنون مطرح است این است كه در لایحه مصوبه ای است كه تمام مباحث نظارتی در حوزه مالی به دیوان محاسبات واگذار شود و ما معتقد هستیم این خلاف قانون است.سوابق گذشته نشان می دهد كه دیوان محاسبات نمی تواند در بودجه شهرداری دخالت داشته باشد.

قالیباف با انتقاد از موضوع ارزش افزوده در این لایحه، تاکید کرد:در بحث ارزش افزوده نیز شاهد هستیم كه خلاف قانون اساسی تصمیم گرفته شده است. بخش قابل توجهی از ارزش افزوده در اختیار شهرداری ها نیست و در لایحه بودجه دیده شده است كه از عوارض یك شهر برداشته شده و به شهر دیگری داده شود.در تبصره 21بودجه سال 96، همه درآمدها به جز بخش خصوصی و تعاونی ها سایر سازمان ها از جمله شهرداری مكلف شده اند كه هر گونه درآمدی را به خرانه دولت واریز كنند و این یعنی نابودی شهرداری ها و ما با این موضوع موافق نیستیم.

قالیباف ادامه داد: با یك تبصره انحلال شوراها رقم می خورد و حد اقل اختیارات مردم از آنها گرفته می شود.در بودجه سالیانه یك تبصره گذاشته شده و این تبصره در بودجه دولت به معنای انحلال شوراها است.

شهردار تهران از کاهش بودجه پایتخت خبر داد و افزود: در پیش بینی ارقام و در ردیف های تعیین شده، دولت برای شهرداری تهران 46درصد كاهش در نظر گرفته است.ردیف های حمل و نقل عمومی كاهش یافته و ٢٤٥ میلیارد تومان اعتباری كه سال گذشته برای توسعه مترو از سوی دولت در نظر گرفته شده بود در سال 96به 128میلیارد تومان كاهش یافته است.

وی به اقدامات انجام شده از سوی شهرداری در حوزه توسعه مترو پرداخت و گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی و در بخش مترو، خطوط مترو را از 36یستگاه به 136ایستگاه و واگن ها را از 300به هزار و 300رسانده ایم.همچنین در حوزه اتوبوسرانی بيش از 200دستگاه اتوبوس 2كابين و 50دستگاه اتوبوس تك كابين را به ناوگان اضافه كرده ايم.سهم دولت از مترو در احداث مترو تهران در سال آینده حدود 500متر می شود و مشخص نيست اين اعتبار به شهرداری ارائه شود.

قالیباف تاکید کرد:در حوزه خدمات شهری و فضاي سبز تهران سرانه را از 14.4به 16.5ارتقا داده ايم.در حوزه پسماند در تفكيك از مبدا به 1905رسيده ايم و تا سال 97بايد به 25درصد برسيم.در حوزه آتش نشانی به 123 ایستگاه رسيده ايم و اين پايان نياز شهرداری تهران برای احداث پايگاه آتش نشاني است.

شهردار تهران به موضوع آسیب های اجتماعی شهر اشاره کرد و گفت:در حوزه آسیب های اجتماعی، كمتر آمار ارائه می شود. شهرداری به 12 هزار و 500نفر به دو صورت شبانه روزی یا شبانه خدمات ارائه می كند. این تعداد مستقیم در مراكز بهزیستی هستند.در حوزه تحصیل كودكان كار، 4مركز را راه اندازی و بیش از 3 هزار كودك كار با كمك شهرداری در حال تحصیل هستند.

وی افزود:به ازای هر معتاد كارتن خواب 400 هزار تومان اعتبار به سازمان بهزیستی می دهیم كه افراد به مراكز خصوصی بروند و نسبت به ترك اقدام كنند.در 18 مركز پرتو سازمان بهزیستی كه ویژه كودكان است خدمات مختلفی به كودكان ارائه می شود.

قالیباف با اشاره به موضوع هوشمند سازی تهران تاکید کرد: در حوزه هوشمند سازی تهران 1500 كیلومتر فیبر نوری احداث شده و در حوزه نوسازی بافت های فرسوده نیز اكنون به 35 درصد رسیده ایم.

شهردار تهران با اشاره به ویژگی های بودجه سال آینده تهران، اظهار کرد: بودجه سال 96، با رویكردهای متفاوتی از قبیل اقتصاد مقاومتی و بر مبنای سیاست های شورای شهر و سیاست های اجرایی شهرداری بسته شده است.رویكرد ما در بودجه انقباضی است و حقوق و مزایا، نگهداشت، دیون و اتمام پروژه های نیمه كاره مورد توجه ما در بستن بودجه بوده است. بودجه ریزی ما مبتنی بر عملیات بوده و بودجه سال آینده، برشی از برنامه 5 ساله است.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما برای بودجه سال 96شهرداری تهران 18 هزار و 498میلیارد تومان است و این رقم به نسبت بودجه امسال رشد 3.4 درصدی دارد.از این رقم 11هزار و 833میلیارد تومان نقد و 6 هزار و 656 هزارمیلیارد تومان غیر نقد خواهد بود.

به گفته قالیباف، بودجه های غیر نقد در شهرداری در مدار نظارت شورا قرار دارد. قبل از این فقط موضوعات نقد در شورا مطرح می شد. تا قبل از بودجه تعهدی كه از سال 86 ارائه شد، بودجه غیر نقد در شورای شهر مطرح نمی شد.

شهردار تهران از افزایش درامدهای پایدار شهرداری خبر داد و افزود: سالیانه باید10درصد به درآمدهای پایدار شهرداری افزوده شود اما ما سال 94، 17درصد و امسال نیز 10درصد رشد داشته ایم. در بودجه سال 96، باید به 10 درصد رشد می رسیدیم اما با توجه به مصوبات دولت در بودجه، 2 هزار میلیارد تومان از درآمدهای پایدار شهرداری كاسته خواهد شد.

قالیباف اضافه کرد: دولت تاكید كه 40 درصد بودجه شهرداری ها باید عمرانی شود.پیش از این 70 درصد بودجه ما عمرانی بود اما در سال جاری این رقم با كاهش مواجه خواهد بود.با شرایط دشواری كه شاهد هستیم بدون در نظر گرفتن بحث صدور پروانه، طراز عملیاتی ما در بودجه سال 96مثبت خواهد بود.

وی در پایان گفت:در حوزه اجتماعی بودجه در نظر گرفته شده2درصد، خدمات اجتماعی یك درصد و هوشمند سازی3 درصد رشد داشته است اما در حوزه بازپرداخت دیون با كاهش 6 درصدی مواجه هستیم.

گفتنی است شهردار تهران پس از پایان اظهاراتش، لایحه بودجه 96 را تقدیم چمران رئیس شورای شهر کرد.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    16 0
    شهرداری هم حق نداشت که اموال شهر را با تخفیف ویژه به اشخاص خاص واگذار کنه
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    14 1
    بودجه بدن که بشه بنر به جای شهر سازی؟
    • بی نام RU ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      12 1
      و این که به جای این که خیابان را در هنگام برف پاک کنند کارگران شهرداری برند بب مرز یا عراق؟
  • بی نام RU ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    10 0
    اگر شما نگران بودجه بودید هیچ وقت اموال شهر را حراج نمی کردید
  • بی نام RU ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    11 0
    در امد شهرداری بابت عوارضی که میگیره از خیلی از شهر های دنیا ه اندازه تهرانه بیشتره باز هم پول می خواید
  • بی نام RU ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    11 0
    ما الان نزدیک به 108 ایستگاه مترو داریم نه 136 عدد ضمن این که وقتی شما شروع کردید 56 ایستگاه مترو داشتیم
  • بی نام RU ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    11 0
    اگر اون اموال با تخفیف حراج نمی شد الان پول داشتید که مترو بکشید و اتوبوس بخرید
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    12 0
    اتفاقا دولت باید این کار رو بکنه که شهرداری ها بلاخص تهران نتونه هزینه ی یک پل رو 100 برابر قیمت واقعیش بزنه یا رنگ کردن جدول یک خیابان رو میلیاردی پای مردم حساب کنه....
  • عرفان A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    18 0
    هزینه تبلیغات آقای قالیباف هم نباید بشود
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    15 0
    هیسسسس زمین‌خوارها فریاد نمی‌کشند
  • بدون نام ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    7 0
    بلبشويي است سيستم مديريتي كشور ما نياز به اصلاح دارد حالا قانون اساسي يا ساير موارد
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    7 0
    شما فعلا دخل و خرج شهرداری رو روشن کن تا معلوم بشه پولهایی که از مردم می گیرید چطور هزینه می شه و بعد فریاد بکش لطفا.