شرق نوشت: امروز مجمع نمایندگان تهران با موضوع پلاسکو تشکیل جلسه خواهد داد. ١٠ نماینده اصلاح‌طلب تا به اینجای کار پای نامه‌‌ای را امضا کرده‌اند که در ‌آن به ارائه گزارش و جزئیات آنچه در حادثه پلاسکو اتفاق افتاده، تأکید شده است.

نمایندگان تهران بر آن‏‌اند تا پرسش‏‌هایی را پیش‌روی سازمان‌‏ها و نهادهای مسئول در این حادثه قرار دهند و گزارشی مبسوط تدوین کنند. درهمین‌حال کمیته‏‌ای از سوی کمیسیون عمران مجلس مسئول ارائه گزارشی مستند درباره جوانب مختلف حادثه پلاسکو شده‌اند و در یکی، دو روز آینده این گزارش به سمع و نظر نمایندگان و مردم خواهد رسید. اعضای کمیسیون عمران، اجتماعی و بهداشت نیز در دیدارهای جداگانه‌ای از وضعیت حادثه در پلاسکو بازدید کرده‌اند. علاوه بر نمایندگان تهران، بسیاری دیگر از نمایندگان از حوزه انتخابیه‌شان به تهران بازگشته و در محل حادثه حاضر شده‌اند. غلامرضا کاتب، عضو هيئت‌رئيسه مجلس دهم، درباره ابعاد مختلف حادثه پلاسکو به «شرق» می‏‌گوید: «بنیاد هیچ هزینه‌‏ای برای ساختمان نمی‏‌کرده و این نهاد تکلیف دارد برای بناهایی که در اختیارش است، ایمن‏‌سازی کند».

دوربین‌های صداوسیما برخی را می‌بینند و برخی را نه
طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم نیز که جزء نخستین افراد بازدیدکننده از محل حادثه بوده، به «شرق» می‌گوید: «صداوسیما و دوربین‌هایش ما را نمی‌بیند؛ اما نمایندگان تهران به‌درستی وظیفه خود را انجام دادند و به محل حادثه رفتند. مجلس مستقیم نمی‏‌تواند از بنیاد مستضعفان طرح سؤال کند؛ اما دست‌کم می‏‌توان از مسئولان بنیاد درخواست ارائه گزارش کرد و بعدتر به شکل همه‏‌جانبه‌تر امور را ارزیابی كرد».او از مشاهده تجهیزات مدیریت بحران و آتش‌نشانی راضی نبوده و می‏‌گوید: «با این‌همه بلندمرتبه‌سازی در تهران عجیب است که تجهیزات آتش‌نشانی به گردِ پای ساختمان‌های برافراشته نمی‌رسند. گویی توسعه متوازنی میان آسمان‌خراش‌سازی و تجهیز آتش‌نشانی وجود ندارد».

قطعا مالک مقصر است
به گفته محمد دامادی، نماینده عضو کمسیون عمران در مجلس دهم، «در اتفاقی که افتاده قطعا مالک مقصر است، افرادی که آنجا کار می‏کردند هم مسئول‌ هستند؛ اما نظر نهایی این‌جانب، کمیسیون عمران و مجلس پس از شنیدن گزارش کمیته تخصصی کمیسیون عمران اعلام نهایی خواهد شد».فردین فرمند، عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم نیز درباره حادثه پلاسکو به «شرق» می‌گوید: «آیا مهم است که صاحب ساختمان چه کسی است تا بر شرایط ایمنی ساختمان نظارت کمتر یا بیشتری شود. نهاد نظارت‌کننده چرا نظارت نکرده؟ ١٥ مورد به این ساختمان تذکر داده شده و سؤال اساسی اینکه چرا اقدام نشده است. اینکه به خاطر نهاد خاصی اهمال صورت گرفته و گذشت شده، این چیزها توجیه‌شدني نیست».

هیچ هزینه‌ای برای ساختمان نمی‌کردند
کاتب نیز درباره برخی مشاهدات و شنیده‌‌‌هایش درباره پلاسکو می‏‌گوید: «شنیده‏‌ام در پلاسکو تانکر سوخت بالای بنا بوده است، وگرنه شدت انفجار به این اندازه نمي‌شد. این سطح انفجار و تخریب‌ها نشان داده که هیچ هزینه‏‌ای برای این ساختمان نمی‏کردند، حتی برای گرمایش و سرمایش آن».سنگینی حادثه پلاسکو در چشم مردمان شهر رؤیت مي‌شود؛ غم فروپاشی ساختمان در روزهای مانده به سال جدید حال‌و‌هوای غریبی در شهر به راه انداخته و به‌طوركامل عزای عمومی حکم‌فرماست. بسیاری از نمایندگان مجلس از تهرانی‏ها تا نمایندگان شهرستان‌ها در محل حادثه حضور یافته‌اند و هرکدام روایت خودشان را دارند. بيشتر بر این باور هستند هنوز فرصت مقصریابی فرا نرسیده؛ اما مجلس به‌زودی برای شناسایی عوامل و مسببان این حادثه ورود خواهد کرد.

دردسر ساختمان‏های غیرایمن رژیم ستم‌شاهی
کاتب مي‌گويد: «بنیاد بايد ساختمان‌های غیرایمني را كه از رژیم ستم‌شاهی به دستش رسیده، ایمن کند و اگر به بازسازی نیاز دارد، بازسازی کند. بنیاد از مجموعه نهادهای زیرمجموعه رهبری است، نهاد حاکمیتی بر آن نظارت دارد و در بحث نظارت منعی برای نظارت بر نهاد نداریم. خود آقایان باید تلاش کنند مجموعه ساختمان‌هایی را که در سراسر کشور دارند ایمن کنند و اگر قابلیت ایمن‌سازی ندارد تخریب و بازسازي کنند».او همچنین به کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد داده با فراخواندن مسئولان بنیاد از آنها بخواهد از بناهای مسکونی و تجاریِ در اختیارشان به این کمیسیون گزارشی ارائه دهند تا آنها نیز بتوانند پیرو این گزارش تذکرهای لازم را داشته باشند. او تأكيد مي‌كند: «در شرایط کنونی بد نیست گزارشی از بنیاد مستضعفان داشته باشیم».

نهادخاص‌بودن مانع رسیدگی نیست
کاتب همچنین تأکید مي‌كند کمیسیون عمران می‏‎تواند برای ارزیابی واحدهای تجاری و مسکونی بنیاد مأموریت پيدا كند و تذکرهای لازم را بدهد.فردین فرمند، نماینده میانه نیز به «شرق» می‌گوید: «نهادخاص‌بودن مانع از رسیدگی به مسببان حادثه پلاسکو نمی‌شود. باید دید کدام سازمان مسئول اصلی ماجرا بوده و چرا با وجود تذکرهای متعدد مالک به اخطارها در زمینه تأمین امنیت بنا وقعی ننهاده است. البته سطح انفجار در پلاسکو واقعا زیاد بود، وگرنه سن‌و‌سال این ساختمان و نحوه معماری آن به شکلی نبود که به این سادگی‌ها ریزش كند».

طیبه سیاوشی، از مجمع نمایندگان استان تهران هم به نشست امروز مجمع با هدف بررسی و رسیدگی به حادثه پلاسکو اشاره مي‌كند و اینکه بدون شک نهادهای مرتبط با این بنا در حوزه مالکیت و نظارت باید گزارش‌هایی به مجلس ارائه دهند. علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان، مسئوليت را متوجه بنياد نمي‌داند. او به «شرق» مي‌گويد: «کارشناسان باید گزارش دهند چه افراد و نهادهایی در ماجرای پلاسکو نقش داشته‌اند، مالک پلاسکو البته بنیاد نیست، بلکه مالک، سرقفلی را به ديگران داده و ساختمان برون‌سپاری شده است».حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، عضو کمیسیون امنیت مجلس دهم نیز می‏گوید: «در آستانه انتخابات هر تحولی پتانسیل سیاسی‌شدن دارد، هفته پیش مجلس حق سختی کار را برای آتش‏نشانی مصوب کرد و نگاه مثبتش به این مسئله را نشان داد.

امیدواریم جمع‏‌بندی درباره گزارش پلاسکو بدون سوگیری انجام شود. پلاسکو پیش‌درآمدی بر این بود که مسئولان تهران به فکر هرگونه زلزله احتمالی در تهران باشند و ببینند تا چه میزان می‏توانند مصائب احتمالی این‌چنین را مدیریت کنند».کاتب همچنین تأکید مي‌كند: «تکلیف ایمن‌سازی بنا باید مشخص شود، اینکه چرا مالک برای ایمن‌سازی بنا اقدام نکرده است. این حادثه، رخداد دل‌خراشی بود و تذکری برای همه مسئولان کشور که اگر خدای‌ناکرده بحران زلزله برای تهران پیش بیاید، آن وقت چه خواهیم کرد، ما آن‌موقع توانایی مقابله آن حجم فاجعه را نخواهیم داشت و پلاسکو به‌درستی زنگ خطر به‌موقعی برای مدیران در همه سطوح بود».به گفته کاتب، شهرداری باید متوجه شود نباید به ساخت بناهای چندین طبقه در مکان‏های شلوغ مجوز دهد، این در حالی است که مجوزهای چندین طبقه در جایی داده شده که اصولی نیست. مواردی بوده که شهرداری به تراکم دو تا سه در یک محل مجوز ساخت بنا تا ١٠ طبقه داده که دود ناشی از این مجوزها به چشم مردم خواهد رفت و بس».پلاسکو فروپاشیده، آواربرداری‌ها رو به اتمام است، شمار شهدای این حادثه رو به افزایش نهاده، همراهی مردم برای کاهش ابعاد این فاجعه با همراهی در اداره‌های آتش‌نشانی و تقدیم گل رخ می‌نماید. جامعه‌ای بنا دارد حالا در ‌آستانه ٩٦ از حادثه هول‌آور پلاسکو عبرت‌آموزی کند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    6 0
    والا این ساختمان که مال حکومت پهلوی نبود مال یک شخص حقیقی بود که بعد انقلاب مصادره شد در واقع میشه گفت بعد از انقلاب این بنا حکومتی شد و تنها از منافع ساختمان استفاده شد مثل منابع ابی کشور انقدر استفاده شد و هزینه ای برای نگهداری پرداخت نشد که روزی فاجعه بسیار عظیم تری از فاجعه پلاسکو تجربه میکنیم
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    3 0
    تازه هفته ی پیش حق سختی کار دادن بهشون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    5 1
    آه فرزندان مالکش دامن بنیاد رو گرفت
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    8 0
    نکنه میخواین بگین تقصیره شاه بوده؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    7 0
    مقصر اصلی هم پیدا شد. شاه ستمگر ایران. اونم گردن نگرفت بندازید گردن آغامحمدخان