بگومگوی مخاطبان خبرآنلاین درباره دلایل نارضایتی متاهل‌ها از ازدواج/ آیا فقط زنان مقصرند؟

مخاطبان خبرآنلاین معتقدند؛ اوضاع نابسامان اقتصادی،‌ توقعات بالای زنان،‌ رفتارهای متفاوت زنان بعد از ازدواج، تربیت ناصحیح جوانان در جامعه و عدم انتخاب صحیح شریک زندگی از جمله دلایل پشیمانی متاهلان از زندگی مشترک است.

به گزارش خبرگزاری خیرآنلاین؛ یک ضرب المثل قدیمی می‌گوید: «آواز دهل شنیدن از دور خوش است». اگرچه خیام این تمثیل قدیمی را در پاسخ به زندگی سخت و خارج از انتظار زوج‌های امروزی در رباعی معروفش به کار نبرده ولی اکثر زوج‌های ناراضی از زندگی این کنایه را در پاسخ به اشتیاق مجردها برای ازدواج و تشکیل زندگی به کار می‌برند.

«پشیمانی از ازدواج، گاه همراه با رضایت از زندگی زناشویی و گاه همراه با طلاق عاطفی» موضوع گزارشی بود که با بیش از ۳۰۰ نظر از سوی کاربران و مخاطبان خبرآنلاین همراه شد. گزارشی که در آن با طرح سوالی مبنی بر اینکه «چرا همیشه متاهل‌ها از ازدواج ناراضی‌اند و مجردها را منع‌ می‌کنند؟» به بررسی این چرایی به همراه مخاطبان پرداخت.

در این گزارش از مخاطبان سایت خواسته شد نظرات خود در رابطه با دلیل اصلی نارضایتی و پیشیمانی زوج‌ها در عین علاقه به زندگی مشترک را بیان کنند و به این سوال پاسخ دهند که آیا دلایل اقتصادی و فشارهای مالی تنها عاملی است که مردان را پشیمانی از ازدواج می‌کند یا خیر؟ علاوه بر این از زنان نیز خواسته شد که نظرات خود را درباره رضایت یا عدم رضایت خود از ازدواج بیان کنند.

هراس از ازدواج

گرچه بسیاری از کاربران در ابتدای امر باز هم بدون توجه به کُنه گزارش به برداشت مقطعی خود از موضوع ازدواج پرداخته‌اند اما سمت و سوی نظرات کاربران نشان می‌دهد که بسیاری از مجردها از ازدواج هراسانند. هراسی که شاید برگرفته از سرنوشت تلخ ازدواج‌های ناموفق در ایران بوده است. سرنوشت تلخی که بسیاری از کاربران مقصر اصلی آن را در سطح بالای توقعات زنان و دختران و اوضاع نابسامان اقتصادی و بیکاری می‌دانند. یکی از کاربران می‌گوید: «عشق احساس خوبیه اما متاسفانه دخترها با توقعات انتظارات بالاشون این حس زیبا رو از بین بردن و همه پسرها رو به ازدواج و تشکیل خانواده بدبین کردن» سعید یکی دیگر از مخاطبان گفته است: «خدا شاهده خواستگاری یه دختر معمولی رفتم خودش و خانوادش گفتن که باید کلید کارخونه و ویلا برامون بیاری تا باهات ازدواج کنم....از اون ماجرا ۶ سال می‌گذره و بعد از اون خواستگاری هیچ دختری نرفتم و الان تو سن ۳۴ سالگی دیگه قید ازدواجو زدم»

زنان مقصرند؟

براساس نظرات ارائه شد، می‌توان نتیجه گرفت که علت اصلی پشیمانی زوج‌ها به خصوص مردان از ازدواج بار مالی و هزینه‌های سرسام آور زندگی است. هزینه‌هایی که بسیاری از مخاطبان معتقدند زنان با زیاده خواهی و توقعات بالای خود به دوش مردان تحمیل کرده‌اند. توقعاتی که به گفته بسیاری از کاربران مرد یکی از دلایل اصلی عدم علاقه پسران مجرد به ازدواج است. اتهاماتی که بدون ارائه دفاعیه‌ از سوی زنان باقی نمانده است. البته بسیاری از آنان دلیلی برای تواقعات بالا ارائه نکرده و تنها از این دفاع کرده‌اند که تمامی زنان متوقع نیستند و بسیاری از آنان همپای مردان خود برای پیشرفت زندگی زناشوییشان کار می‌کنند. محمد در پاسخ به این سوال که چه عامل باعث پشیمانی متاهلان از ازدواج شده، می‌گوید: «کمی به اقتصاد مربوطه و کمی به زیاده خواهی بعضی زنان و اینکه این بعضی می خوان یه شبه ره صد ساله رو شوهر بدبخت بره، نمیشه آخه»

یکی دیگر از کاربران در رابطه با توقعات و رفتارهای زنان پس از ازدواج نوشته است: «ببیند من قبل از ازدواج با همسرم همکلاس بودم و گهکاه با هم بیرون می رفتیم.خدا شاهده توی 4 سال دوره لیسانس ، یک مانتو و یک مقنعه، یک کفش، یک روسری و یک شال داشت که از سال اول تا چهارم همان ها را بیشتر نداشت،ولی خونه من خانم هر ماه باید تمام اینها را بخره. خانه پدرش دو سه سالی یک بار با اتوبوس مسافرت می رفتند ولی خانه من، خام انتظار سفر هر ساله خارج داره. و دهها مورد از این دست. جالبه که کاملا پدرش را درک هم می کند که برایشان خرج نمی کرد. تقریبا اکپریت قریب به اتفاق دخترها ، قل از ازدواج حرف های آرمانی می زنند ولی خرشان که از پل گذشت، همه چیز عوض می شه.طرف توی خانه پدرش یک ربع سکه ندیده بعد مهریه سال تولد هم می خواد.»

پاسخ دختران به تواقعات بالایشان

گرچه دختران در معرض اتهامات بسیاری از جمله زیاده خواهی اقتصادی، تغییر رفتار پس از ازدواج و ... قرار گرفته‌اند اما اکثر پاسخ‌های آنان در تکذیب این اتهامات نبوده و سعی آنان بر این است که این ذهنیت را ایجاد کنند که افکار عمومی میان دختران پر توقع و آنانی که توقعات منطقی دارند تمیز قائل شود. البته گاهی نیز این دختران هستند که پسران را به داشتن توقعات ظاهری بالا از دختران متهم می‌کنند. سمانه یکی از کاربران نوشته است: «تا کی میخواید دخترارو محکوم کنید یه نگاه بخودتون بندازین شما پسرا فوق العاده پر توقع شدین هموتون دنبال دخترای حوری پری و خوشگل و پولدار میگردین بعد میگید دخترا پر توقع شدن یکم خواسته هاتون عقلانی کنید بعد از دخترا ایراد بگیرین»

مریم در پاسخ به توقعات بالای دختران از پسران نوشته است: «والا منم دخترم توقع بالایی از لحاظ مادی خواستگارمم ندارم همینکه شغل داشته باشه برام کافیه رو اخلاقیات تمرکز کردم که امروزه بهحمد الله نایابه و متاسفانه پسران امروز هم توقع بالایی دارن وقتی میبنن دختر شاغله میگن کو ماشینت کو خونتاز همکارای خانم که سابقه 12 سال داشتن خواستگاری پرسیده که میگم از طرفی ام پسر های امروزی دوتا حالت ان یا شرایط ندارن و اهل زندگی ان یا شرایط دارنو خلافن گزینه سوم که هم شرایط داره و هم اهل زندگی نمونده ازدواج کرده رفته احتمالا.»

اقتصاد مقصر است

اوضاع نابسامان اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌ها را وادار به اشتغال در چندین شیفت کاری کرده است. وضعیتی که باعث شده زوج‌ها از هم فاصله بگیرند و حتی فرصت کافی برای با هم بودن و برآورده کردن نیازهای عاطفی خود را نداشته باشند. محمد یکی از کاربران نوشته است: «باسلام.... به عنوان یک فرد متاهل متعهد که عاشق خانواده ام هستم ... من هم به شدت از ازدواج و متاهل بودن شاکی و مخالف این امر هستم ... دلایلش هم این است که من با این شرایط زندگی و با اینکه طی ده سال گذشته شاغل بوده و لحظه ای برای دست یافتن به یک زندگی متوسط دست از تلاش بر تداشتم اما همیشه شرمنده همسر و فرزندم هستم چرا که از عهده مخارج و تهیه اولیه ترین امکانات زندگی متوسط نیز بر نمی آیم و همیشه به خودم می گویم ای کاش ازدواج نکرده بودم لااقل یک نفر دیگر را نیز در گیر این مذلت زندگی در این مملکت نمی کردم.... دلیل عدم رضایت من متاهل فقط به خاطر این که همیشه باید حسرت بخورم که چراااااااااا من نمی تونم خانواده ام رو تامین کنم.... لعنت خدا بر من و باعث بانی این زندگی»

یکی دیگر از کاربران نوشته است: «من عاشق همسرم هستم دوران نامزدی و عقد خیلی همو میدیدیم و باهم وقت میگذروندیم چون خونه پدرهامون بودیم و مسئولیت زندگی رو دوشمون نبود نه پرداخت کرایه خونه خبری بود نه خرج خونه و نه خیلی چیزایی که بابتش باید پول می پرداختیم اما الان که رفتیم زیر یک سقف بعضی وقتا نمی تونم حتی روزی نیم ساعت هم ببینمش هرچقد هم که من کار می کنم و اون کار می کنه بازهم کم میاریم برای دونفر وای به حال اینکه یک بچه بعنوان نفر سوم وارد زندگیمون شه باور کنید آدم ولخرجی نیستیم اما بازم کم اوردیم راستش اکثر اوقات بخاطر کم دیدن همسرم دلم خیلی براش تنگ میشه احساس میکنم دارم افسردگی میگیرم از بی پولی و ندیدن همسرم»

احمد یکی از کاربران است که تجربه خوبی از ازدواج ندارد. او می‌گوید: «من در 20 سالگی ازدواج کردم. در سنی که شور و شوق جوانی بر عقل حاکم میشه و تصمیم های احساسی میگیریم. متاسفانه خانواده به جای منع من از ازدواج بیشتر مشوقم شدند و بدون کار و پول و حتی رفتن به خدمت ازدواج کردم. ثمره این ازدواج شد 10 سال بدبختی، تا به امروز یک لحظه خوش در زندگیم به خاطر ندارم. روزی 16 ساعت کار می کنم اما هیچ وقت نتونستم تا آخر ماه خودم رو بکشونم. نه اینکه کار درست و حسابی نداشته باشم. هم کارمندم هم یه تولیدی دارم و چند نفر کارگر. اما به خاطر ازدواج توی سن پایین زیر یه کوه قرض و مشکلاتم. بی پوبی اختلافات زناشویی رو چندین برابر میکنی و ریشه 90 درصد مشکلات رو میشه در پول پیدا کرد. یه مرد وقتی توی جیبش پول نداره که ماشینش رو بنزین بزنه وقتی میاد خونه اعصاب نداره که بتونه نق زدن تحمل کنه»

جوانان بی مسئولیتند، اقتصاد بی‌سامان نیست

«تربیت جوانانی بی‌مسئولیت» یکی از اتهاماتی است که بسیاری جامعه را در پاسخ به آسیب‌های اجتماعی نظیر کاهش ازدواج و افزایش طلاق متهم می‌کنند. یکی از کاربران نوشته است: «ازدواج یعنی پذیرش یک مسوولیت. جوانها امروز بی عرضه هستند و مسوولیت هیچ چیز را نمیپذیرند. ازدواج کمترین تعهد و مسوولیتی است که یک فرد میتواند در زندگی قبول کند. کسی که نتواند یک خانواده دو سه نفره را اداره کند به درد هیچ کاری نمیخورد. سوء تفاهم نشود منظورم اداره واقعی و مسوولیت پذیری کامل است دختر و پسر هم ندارد.»
اما کاربران دیگر به این صحبت‌ها واکنش نشان داده و نوشته‌اند: «ببینید جوانها بی عرضه نشدن بلکه اقتصاده که سخت شده و الان مثل قبل نیست که بتونی بدون پول کار و کاسبی راه بندازی و یا با دو هفته دنبال شغل گشتن اونو پیدا کنی زمانه بسیار به کام متولدین قبل از 1340 بود هم کار پیدا کردن و هم زمین و ملک خریدن که چندین برابر گران شد ولی الان جوانها نمیتونن حتی پول چیزهای اولیه را هم بدهندمن به عنوان یک رتبه برتر کنکور و کسی که چند رشته رو هم خونده خدمتتون عرض می کنم که فشار اقتصادی و فقر و...باعث این وضعیت شده و جوانان اتفاقا همه تحصیل کرده هستند نسل قبل با ششم ابتدایی زندگی میکردن و نهایت تحصیلشون دیپلم بود اما الان جوانها با دکترا بیکار هستند پس نمیشه گفت بی عرضه هستند همین جوانان ما در کشور دیگری بودند زیر 500 میلیون تومن الان ثروت نداشتن زمان و مکان هم مهمه»

نه اقتصاد، نه مسئولیت پذیری، مشکل از انتخاب است

امروزه برخلاف گذشته سبک ازدواج و انتخاب همسر متفاوت شده و علاوه بر اینکه هنوز عده‌ای براساس انتخاب خانواده ازدواج می‌کنند اما هستند کسانی که محور انتخاب‌ خودشان هستند. با این وجود همچنان ازدواج‌ها در ایران با شکست روبه‌رو می‌شوند. چه آنهایی که براساس انتخاب والدین شریک زندگی را انتخاب کرده‌اند و چه آنهایی که به سبک و سیاق مدرن زندگی مشترک را آغاز کرده‌اند. از این روست که بسیاری انگشت اتهام را به سوی روش انتخاب و انتخاب نادرست می‌گیرند.

یکی از کاربران در این رابطه نوشته است: «انتخاب نادرست. در گذشته که جوان ها نقش چندانی در انتخاب همسر خودشون نداشتن. اگر چه انتخاب ها عقلانی تر بود ولی لزوما اون مهر و محبتی که باید بین دو نفر شکل بگیره که یک عمر بخوان با عشق و علاقه باهم زندگی کنن به وجود نمی اومد. الان هم که جوان ها نقش بیشتری در انتخاب شریک زندگی خودشون ایفا میکنن معیارهای درستی ندارن و نتیجه این میشه که احتمالا با یک آدم که مستعد انواع خلاف و دوز و کلک و اعتیاد هستش میرن زیر یه سقف. غیر از این ها مشکلات اقتصادی امون آدم رو میبره و شیرینی زندگی رو کم میکنه. ولی همین الان جوان هایی که مشکلات اقتصادی قابل توجهی ندارن و با علاقه و احترام متقابل زندگی مشترکشون رو آغاز میکنن و آدم های سر به راهی هستن زندگی های خیلی خوبی دارن.»

رمز و راز ازدواج‌های موفق

انتخاب بهترین و مناسب‌ترین فرد برای شراکت یک عمر زندگی اساسی‌ترین نکته از برای آغاز یک زندگی مشترک است. یکی از کاربران می‌نویسد: «من خودم همچین توصیه نمیکنم با اینکه ازدواج مطلوبی نداشتم ولی این رو در نظر میگیرم که همین که یه تعامل 50،50 بین زن و مرد برقرار باشه کافیه بیشتر از اینش داستانه یا معجزه. برکتی که تو ازدواج هست هیچ وقت تو مجردی نیست» محمد کاربر دیگری نوشته است: «من متاهلم ونسبتا راضیم اما مجردی تا حدی خوبه اگه همسر خوبی پیدا کنی و جفت شش بیاری ک همه شرایط خوب را داشته باشه باید تا اخر عمر خدا روشکر و در خدمتش باشی» شهاب نیز با نقل داستانی از زندگی خود می‌گوید: «من 32 سالمه از 18 سالگی با همسرم آشنا شدم، 8 سال با هم دوست بودیم و هیچ پولی هم نداشتیم، خداروشکر الآن هم خونه تو بالا شهر دارم، هم ماشین مدل بالا و هم همسری مهربان تر از گل و پسری که عشق مارو به هم 100 برابر کرده، همه ی اینهارو در کنار همسرم با همفکری هم بدست آوردیم، هیچ وقت همسرم برای خرج کردن پول خودش تو زندگیمون لحظه ای درنگ نکرده.»

می‌توانید برای اظهارنظر درباره دلایل نارضایتی متاهل‌ها (مرد و زن) از زندگی و نصیحت‌های بی‌پایان آنها برای ازدواج نکردن به مجردها، هم به گزارش اصلی مراجعه کنید و هم در بخش کامنت‌های همین خبر، نظرتان را برای ما ارسال کنید. به زودی بررسی عمیق‌تری دراین‌باره و البته نظرات مخاطبان خواهیم داشت.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    خب همه میدونن که توقع بالای دخترها یکی از مهمترین عوامل ازدواج نکردن جوانهاست....توقع دخترها از خونه و شغل هم فراتر رفته...مشکل اینجاست که پسرهایی که خونه و شغل مناسبی هم دارن خیلی وقتا با توقعات و انتظارات بالای دخترها مواجه میشن....این نشون میده که دخترهای امروزی انتظار دارن از مریخ براشون شوهر پیدا بشه
    • بی نام GB ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
      30 7
      اون دسته از دوستانی که مادی گرایی دخترای امروزی رو انکار میکنن به نظر من بیشتر دارن شوخی میکنن اصلا و ابدا در بحث برا ازدواج شایستگی های پسر مورد بحث قرار نمیگیره و اونچه به پسر در نزد دخترها ارزش میده مال و منالش هست شما امتحان کنید یک ادم دیپلم که قیافه نداره ولی کارخانه دار هست یا پولذار هست رو بفرستید خواستگاری یک دختر اما قبلش یک فرد تحصیل کرده خوش فکر رو هم بفرستید خواستگاریش ببینید ایا اون ادم شایسته رو خوار و خفیف نمیکنن و به اون ادم پولذار بله نمیگن؟ چرا خودمون رو گول میزنیم واقعیت اینه که جامعه ما اینطور شده با انکار ایا درست میشه؟ چرا وقتی شب هست میفرمایید روزه؟ محاله دختری پیدا کنید که مادی گرا نباشه یا بعد ازئواج تغییر نکنه به محخض اینکه خرشون از پل رد شد داستان شروع میشه
    • بی نام GB ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
      15 3
      واقعیت جامعه ما اینه که دخترا به دلیل اموزش های غلط رسانه های تصویری الگوهایی گرفتن که به لحاظ سطح درامدی و زندگی با جیب پسر ایرانی همخوانی نداره و این باعث ناسازگاری و درگیری و...میشه حالا یا باید جیب پسره پر از پول بشه تا بتونه توقعات خانم رو براورده کنه که این با وضعیت رکود اقتصالدی ناممکنه مگه اینکه بره دزدی کنه. یا اینکه دختره واقعیت رو ببینه و کوتاه بیاد که اون هم کوتاه نمیاد و میخاد ارزوهاش رو از طریق پسره عملی کنه اینجا پسره تا حدی تحمل میکنه اما وقتی ببینه فشار بیش از حد هست و طلاق دادن و پرداخت یک سکه در ماه به صرفه تر هست و ضررش و هزینه اش کمتره میره سراغ طلاق. این ازدواج که به یک پروژه تبدیل شده و این همه توقعات و..رو قبلا نداشتیم تازه قبلا هزینه های زندگی هم کمتر بود
    • بی نام GB ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
      13 0
      الان هم هزینه ها بالاتر رفته و هم توقعات دخترها خب این طبیعی است که یک جایی دیگه صرف نکنه که داستان ادامه پیدا کنه و هزینه و توقعات تا جایی بالا میره که ناظر اگاه و اگاهان امور به این نتیجه برسند که بله ازدواج امری غیر منطقی شده و الان هم به نظر من ازدواج دیگه منطقی نیست و توجیه نداره و اون پسرهایی که زیر بار این خواسته ها میروند عرصه رو بر دیگر پسرها هم تنگ میکنن. از افرادی که کامنت میدارن و میگن رفتیم خواستگاری دختره و این جواب رو داد هم خواهشمندم تحصیلات دختره و سطح زندگی و سن اون خانم رو هم بیان کنن که ریشه یابی بشه کرد که ماجرا دقیقا چیه.
    • بی نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
      10 9
      اقا رضا اينو بدون ما دخترا هم الكي سخت گيري نكرديم. مثلا من خانواده ام را ميشناسم. فردا اگه از برادرهام همسرم كمتر باشه چه تحصيلي چه كاري همش سركوفت ميشنوم و تحمل خرد شدن پسر مردم را هم ندارم. من خودم كلي درس و زحمت كشيدم. خودم سركار رفتم ولي ديگه اينقدر غرور دارم كه كسي سركار يا خانواده جرات نداشته باشه درباره ازدواج باهام حرف بزنه . ولي گاهي كه يه دعواي كوچك توي خانواده پيش مياد همون خانواده به من ميگن ببين حتي يه رفتگر اومد خواستگاريت.ما به نفع شما از خودمون هم گذشتيم. بلاخره شما ميتونيد هم سطح خودتون را پيدا كنيد ولي ما نميتونيم. و بلاخره همه تنهايي را حس ميكنن چه اون كه همسر داره چه نداره من درك كردم خداوند فقط در سخترين ها باهام بوده و كمكم كرده لذا غم ندارم حرف مردم مهم نيست.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
      25 3
      جالبه دوستان همه اصل رو ول كردن فرع رو چسبيدن. جامعه اى كه مشكل اقتصادى و فرهنگى داره ازدواج هم مشكل دار ميشه. اگر خانوم ها پرتوقع اند بخاطر سرخوردگى پدر و مادر هاشونه. و اگر آقايون خونه و ماشين ندارن به دليل بيكارى يا حقوق پايينه. اين يك چرخه معيوبه.
    • بی نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
      13 0
      اگر خانوم ها پرتوقع اند بخاطر سرخوردگى پدر و مادر هاشونه این یک جمله کلیدی بود افرین حال کردم باهات یک جمله گذاشتی ارزش زیادی داشت میشناختمت یک چلوکباب بهت میدادم
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    مقصر اصلی قانونهچرا باید مرد بمحض امضای یک برگه بنام سند ازدواج،تمام زندگیش در دستان همسرش قرار بگبره و هر لحظه زن اراده کنه بتونه مرد رو با خاک یکسان کنه؟متاسفانه امروزه بسیاری ازخانمها ازدواج رو یه بیزنس میدونن قانون هم حامی خانمها ست.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
      31 8
      ینی انصافت رو شکر برادر...کی با امضای سند ازدواج همه ی زندگی اش رو در اختیار دیگری قرار میده؟ کی با امضای سند ازدواج برای بیرون رفتن و خونه پدر رفتنش هم احتیاج ب اجازه داره؟ کی برای کار کردن و سفر و خروج از کشور و تحصیل احتیاج ب اجازه داره؟ چند درصد از زن ها مهریه ای ک حق شرعی و قانونیشون است رو گرفتن؟ چند درصد تونستن موقع طلاق حضانت بچه رو ب راحتی بگیرن ؟ چند درصد از زن ها تونستن ارث پدری و درآمد خودشون رو واسه ی خودشون نگه دارن؟ کی میخاین این تعصب های کور و متحجرانه رو دور بریزین؟ فقط به اسمتحصیل کرده هستین ولی یک ذره برای مادران آینده ی فرزندانتون ارزش قائل نیستین..انصاف به خرج بدین.اگر جای دختر ها بودین ک طبیعی ترین حقوق انسانی رو ندارن ، از همسر آینده تون چه توقعاتی داشتید؟ ...
    • بی نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
      20 6
      پیشنهاد می کنم دولت وام کارافرینی و خود اشتغالی به خانمها بدهد و هر از گاهی هم با بودجه دولت اونها رو به جزایر خوش اب و هوای اقیانوس اطلاس یا هند ببرد تا هم بیزنس بتونن راه بندازن و هم تفریج کنند و ازدواج رو به بیزنس تبدیل نکنن این توقعات بعد ازدواج همه ناشی از کمبوده در طرف که میخاد بعد ازدواج بهشون برسه در واقع براش بد جا انداختن و شیرفهم نشده که هدف از ازدواج مسافرت و خوش گذرونی و خرج کردن نیست. یک قانونی هم باید بذارن که پدرهای دختر خانومها رو مجبور کنه قبل از ازدواج اونها رو سفر ببره و برخی از کمبودهاشون رو رفع کنه تا اونو از پسرا درخواست نکنن یا تعهد محضری از دخترها گرفته بشه که من مسافرتم را رفته ام و از لحاظ مالی اشباع شدم ام و توقعات مالی و مادی نامتعارف ندارم
    • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
      6 0
      بی نام 21:17 انگار یا تو این جامعه زندگی نمیکنی یا اینکه خیلی وقته زوج جوون نداشتید دورو برتون که متوجه بشی این مثال هایی که زدی مال قدیمه و الان نه مهریه دیگه میشه گفت کی داده کی گرفته ، نه زن از شوهرش حرف شنوی داره ،
    • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
      12 0
      خانم محترمی که میفرمایید:مهریه بحث مفصلیه...لطفا طفره نرید اگر مرد از بودن در کنار زن احساس خوبی داشته،زن هم به همان اندازه یا بیشتر از بودن در کنار مردش احساس خوبی داشته،اگه زن توی خونه کار کرده خوب مرد هم بیرون کار کرده،اگه دقت کنید نوعی تعادل در یک رابطه زناشویی وجود داره،در واقع باید قانون طوری باشه که هر کدوم از طرفین اگه نخواستن ادامه بدن راحت جدا بشن با قوانین فعلی اگه مردی به هردلیلی نخواد به رابطه زناشویی ش ادامه بده،چرا باید بیچاره و بدبخت بشه و اگه موفق به طلاق بشه تا سالها باید کار کنه بده به زن سابقش که بره آنتالیا یا دبی دنبال خرید وتفریح خودش؟ اینو من نمیفهمم
  • بی نام RO ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    75 44
    تمام اين مطالب كه عنوان شده به نوعي درسته اما به نظر من دخترها به خصوص اخيرا درك درستي از مسايل روز ندارن در واقع سواد اجتماعي ندارن واين موضوع كل اجتماع رو تحت تاثير قرار داده حسادت و جشم و هم جشمي تبديل به يك رفتار مقبول و مورد تاييد شده با تعريف جديد و اين بسيار خطرناكه در حوزه فرهنك و خانواده بسيار بد عمل كرديم به خصوص در دو دهه قبل و متاسفانه به اين روز افتاديم نه دنيا درست نشون داديم نه دين رو درست به مردم نشون داديم در مورد اقتصاد هم بله خيلي مهمه اما هستن كساني با داشتن رفاه مالي خلاء عاطفي دارن واين نتيجه تعريف نا صحيح ما بود از فرهنگ در دهه هاي گذشته
    • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
      20 23
      کامنت بالا اگر توسط یک دختر داده شده باشه که ظاهرا هم اینطور هست خودش دقیقا گواهی روشنی بر عدم سواد اجتماعی و حتی علم به زندگی شخصی و روابط انسانی توسط دختران ایدانی هست.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
      17 14
      جناب بی نام 11:47 بله اون کامنت رو من که یک دختر هستم نوشتم. توی کامنت قبل جوابتون رو دادم. میدونید از نظر من کسی سواد اجتماعی نداره که دخترا و پسرایی که توی یک جامعه بزرگ شدن رو مقابل هم قرار میده و یکی از این دو گروه رو دارای سواد اجتماعی، و اون یکی گروه رو فاقد سواد اجتماعی میدونه. از نظر من کسی سواد اجتماعی نداره که همه افراد جنس مخالف رو با یه چوب میرونه و افراد هم جنسش رو بی تقصیر و دارای همه کمالات میدونه. کسی سواد اجتماعی نداره که هنوز به بلوغ اجتماعی نرسیده و خودش رو کاملا بی عیب میدونه و تمام مشکلات رو از سمت مقابل میبینه. قطعا از نظر شما من سواد اجتماعی ندارم اما خوشحالم که خودم رو بی عیب نمیدونم، خوشحالم که همه پسرها رو مثل هم نمیدونم، و خوشحالم که همه پسرها طرز فکر شما رو ندارن
  • مهدی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    51 5
    به نظرم دچار سردرگمی فرهنگی شدیم از یک طرف در برخورد با مردان به عنوان تنها نان آور خانه که علاوه از اینکه باید کلیه خرج زندگی را بپردازد باید مهریه و نقه و .. را نیز به صورت عندالمطالبه پرداخت نماید در حالی برای خانمها حتی در صورت شاغل بودن درآمدشان را می توانند برای خودشان نگه دارند و کلیه هزینه ها را از شوهر بستانند.دوم اینکه جامعهدولت در زمان حال هیچ تلاشی برای امنیت شغلی پایدار این شوهران ندارد و یا از عهده اش خارج است بنابراین با شغلهای نا پایدار و نا امن و این وضعیت فرهنگی و هزینه های کمر شکن عادی بدون حمایت خانواده ها و دولت ،امکان ایجاد زندگی پایدار با مشقات بسیار و گاه غیر قابل تحمل خواهد بود
    • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
      8 6
      یک جوری انگار طرفین وارد جنگ میشن بعد ازدواج و فکر نمیکنن که این کاری که من میکنم ایا منافع هر دو طرف ما رو تامین میکنه یا فقط دنبال منافع خودم هستم در واقع اون دونفر هنوز تبدیل به یک فرد واحد نشدن و هر دو دنبال منافع فردی خودشون هستن و مخصوصا دخترها فکر میکنن باید منافع خودشون رو به حداکثر برساتنند وقتی که دنبال سود فردی خودشون در ازئواج میرن و فکر نمیکنن که الان دیگه ازدواج کردن و باید به خانواده فکر کنن اون موقع هست که گرفتاری ها شروع میشه در واقع دخترها از ازدواج به عنوان ابزاری نگاه میکنن که باید اونها رو به اهداف غیر واقعی که اکثرا هم فاقد ارزشه برسونه و از مهریه و قانون هم به عنوان اسلحه ای برای تحت فشار قرار دادن مرد استفاده میکنن و مرد هم تازه متوجه میشه که بدجور قربانی شده
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    17 1
    1مشکل اینجاست که هر دو طرف از هم انتظار برآورده کردن آرزوهاشونو دارن و خودشون برای بدست آوردنش تلاشی نمی کنن چه دختر چه پسر 2این تصوری که اشتغال خانم ها باعث بیکاری پسرا شده و نمی تونن ازدواج کنن، توهمه چون آمار نشون می ده درصد شاغلین خانم خیلی خیلی پایین تر از این صحبت هاست. مشکل نبود شغله اون چند درصد جای کسی رو تنگ نکرده و جزو حقوق اولیه هر انسان زن/مرد اینه که بتونه کار کنه و نتیجه زحماتش رو ببینه 3دختر و پسر، مهارت زندگی بلد نیستن. از مرحله آشنایی بگیر تا آخر عمر.خیلی از دخترها پسر رو غول چراغ جادو می بینن، خیلی از پسرا هم دخترارو پری دریایی می خوان که توقع هیچی نداشته باشه و تو چادر هم بتونه زندگی کنه. خب از یه پسر شغل و اخلاق و تحصیلات و آراستگی رو بگیر، دیگه چیزیش نمی مونه
    • بی نام A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      1 0
      کارشناس محترم میشه بفرمایید از یه دختر اگر یک من ارایششو، افاده هاش رو بگیری چی ازش میمونه
  • روانشاد اهواز RO ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    26 3
    ما تو اهواز و خوزستان داریم منقرض میشیم ، مرد و زن هم نداره، تو این هوای آلوده و سرطانزا و آب گل آلود و قطعی مکرر برق مجردی زندگی کردن هم سخته چه برسه به متأهلی تازه بیکاری و گرونی هم سر جاشه.
  • مهران IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    23 2
    اصلاً هر چقدر بیشتر فکر می کنم به این نتیجه می رسم چقدر سرمون کلاه رفته، اصلاً برای چی می گن برای ازدواج خونه و ماشین و ... باشه به قول معروف می گن شرایط... آخه شرایط چیه؟؟ همین مسائل مادی و اقتصادی و اسمشو گذاشتن شرایط ازدواج اینا مگه وظیفه ماست؟ وظیفه ما اینه که یه شغل متناسب با حرفه مون داشته باشیم بقیش وظیفه دولت و نظامه ... دولت باید وسائل ایاب و ذهاب مارو تامین کنه دولت باید وام بده تا خونه بخریم دولت باید انقدر حقوق بده که کفاف هزینه هامو بده حالا یکی حقوقش بیشتره خونش 200 متری یکی کمتره خونش 100 متری نه اینکه اصلاً هیچ پولی نداشته باشه خونه بخره... ما فقط باید دقدقمون این باشه که یکی رو پیدا کنیم که بتونیم عاشقش بشیم ... خو اینجوری که نمیشه هم شرااااایط ازدواجو فراهم کنیم هم طرفمونو
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    22 2
    من یک پسر 30 سالم، به نظرم این بحث های جنسیتی الکیه الان نه میشه به دختر و زن های نسل جدید اعتماد کرد و نه به پسر و مردهای نسل جدید، دلایلش رو هم همه میدونن، اگر هرمردی از خودش شروع کنه که چشمش دنباله ناموس مردم نباشه و هر زنی دنبال تنوع طلبی یا پول نباشه همه چیز حل میشه
  • بی نام A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    9 2
    خدایا این قوم سرگشته را نجات بخش
  • بی نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    16 4
    نظرات منتشر شده برای من خیلی عبرت اموز و مفیده و از خبرانلاین تشکر می کنم که اجازه داد ماهیت واقعی دختر ها در ایران نشان داده بشه همین نظرات کمک میکنه که ادم درگیر طلاق و..نشه و نرخ طلاق با اگاهی دادن که در جامعه چه خبره و نیتها برا ازدواج چیه کم بشه. بسیار روشنگر و مفید بود لطفا بیشتر در این مورد بحث بشه مثلا اگر یک مطلب بذارید که توقعات دخترها رو مردهایی که رفتن خواستگاری یا کسانی که طلاق گرفتن بنویسن بیشتر به روشن شدن وضعیت کمک میکنه. چون افراد در جامعه توقعات خودشون رو نمیان بیان کنن ولی اونهایی که درگیر بودن میدونن که چی شده و جریان چه بوده و چه هست. باز هم ممنونم
  • علیرضا ۳۲ ساله A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    37 2
    گل زندگی یه مرد ۲۰ تا ۳۰ سالگیه که نیاز به جنس مخالف داره. وقتی توی این سن موفق نشدم زن بگیرم دیگه صد سال سیاه نمیخوام زن بگیرم. وقتی تونستم ۲۰ تا ۳۰ سالگی رو تنها زندگی کنم از این به بعد خیلی راحت تر میتونم تحمل کنم. اصلا دیگه برام مهم نیست دخترا شیطانن یا فرشته چون قرار نیست با هیچکدومشون زندگی کنم
    • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
      7 2
      علیرضا کاملا باهات هم نظرم
    • بی نام A1 ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
      2 4
      گل زندگی یک مرد اتفاقا بین 30 تا 40 هست. که پخته تره و ارامش بیشتری داره و بهتر و عاقلانه تر هم انتخاب می کنه.
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
    21 1
    وقتی این همه ادعا داریم که غربی ها دارن با مسئله ازدواج راحت تر کنار میان باید این رو هم در نظر بگیریم که تو همون جوامع غربی اگر خانومی به هر دلیلی ازدواج نکرد بهش نمی گن ترشیده ، ما هنوز این لفظ بی فرهنگی رو داریم نسل به نسل انتقال می دیم که اگر یه خانوم ازدواج نکنه خیلی زشته اما اگر آقایی ازدواج نکرد حالا حتما دوست نداشته ، ما هرچی می کشیم از بی فرهنگی .این تفاوت ایده ها روز به روز بیشتر هم میشه چون نسل جوونمون یاد نگرفته کنار اومدن رو یاد نگرفته مکمل شدن رو ، هم دختر هم پسر.
  • یک زن IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
    22 5
    مسائل و مشکلات مادی و عدم شناخت درست قبل از ازدواج خیلی تاثیرگذاره . ولی متاسفانه جامعه ما جامعه ای هست که زن یه موجود توسری خور محسوب میشه و همیشه باید چشم بگه . البته من دیدم زنهای زیادی رو که اینطور نیستن ولی چون اینطور نیستن تو زندگی شخصیشون مشکل داشتن . من خودم کارمندم ولی کارت بانکیم دست همسرمه از مال دنیا فقط یه ماشین به اسم منه اونم بعداز 17 سال سابقه ی کاری . همسرم دوتا خونه به اسمشه . فکر نکنید که من از این شرایط خوشم مییاد نه اصلا . ولی چون دیدم که با پیش کشیدن این مسائل زندگیم دچار تنش میشه و دخترم آسیب میبینه دیگه این مسائل رو مطرح نمیکنم . ولی آدم باید به وجدان خودش رجوع کنه و کاری نکنه که فردای قیامت شرمنده باشه چه زن و چه مرد .
  • لیلا IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
    35 2
    من و همسرم 11 ساله که همدیگه رو میشناسیم و 2 ساله که ازدواج کردیم. من شاغل هستم. 44 ساعت در هفته کار میکنم با درآمد حدود 4 الی ۵ میلیون. حقوق من درست مثل حقوق همسرم صرف زندگی میشه. ما با هم چرخ زندگیمونو میچرخونیم و هیچ فرقی بین من و ایشون نیست. توی کارهای خونه هم همینطور. اگه من کار نکنم فشار مالی بیشتری به همسرم میاد و این انصاف نیست. هر کسی باید سهم خودشو تو زندگی ب‍پردازه. به نظر من، اخلاق مدار بودن، انصاف داشتن و از همه مهم تر دوست داشتن طرف مقابل لازمه هر زندگی مشترکیه.
    • بی نام A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
      8 0
      شما درامدتون خوبه. هم خودتون و هم همسرتون. پس اوضاع زندگیتون بهتره.
  • ایرانی A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
    15 4
    اون نظری که گفته اقتصاد بی سامان نیست واقعا توی این کشور داره زندگی میکنه؟؟؟ ضمنا اگر خانمها انقدر هم مقصر نیستن، بشینن خونه باباشون پیش همونها حالشو ببرن، ما هم که بی مسئولیتیم یه فکری به حال خودمون میکنیم.
  • سینا IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    14 2
    انتخاب درست بدون در نظر گرفتن احساس با تعقل کلید ازدواج موفق جوانای ما این کلید رو گم کردن و با هر کلیدی به سراغ هر قفلی نمیشه رفت
  • ابی A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    8 1
    اوضاع کار و در آمد خوب نیست بعد بعضی از خانمها توقع در آمد ماهی شش هفت میلیون تومانی از یک کارمند دارن .... تازه بعد از ازدواج دستورات شروع میشه ...به هر بهانه ای کادو بخری ... مسافرت خارجی بری و....
  • منصور A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
    11 1
    امیدوارم قدر لحظات زندگیتون رو بدونید در مورد ازدواج هم تا موقعی ک به یک شرایط نسبی و خوب نرسیدید ازدواج نکنید چون هم خودتون اذیت میشید و هم طرف مقابلتون اتفاقا دختر ها بیشتر از همه دوس دارند ک زندگیشون رو حفظ کنند و خیلی از دختر ها هستند ک تا سال ها با اعتیاد شوهرشون میسازند تا شاید یه روز طرف ترک بکنه اما وقتی میبینند اینده روشنی پیش روشون نیست مجبور به طلاق میشند پس مدیگه رو متهم به چیزی نکنیم درسته توی هر دو جنس ادم بد پیدا میشه اما خود تو داری این کامنت رو میخونی حتما اونقدری آگاه هستی ک به تور یه همچین ادمی نیفتی اونهایی هم ک میفتند چشمو گوششون بسته شده توی اون لحظه
  • منصور A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
    13 0
    در مورد دختران مطلقه هم خود دختر ها وقتی قرار باشه برای داداشون برن خواستگاری عمرا رضایت بدنند ک برادرشون با دختری ک طلاق گرفته حتی اگه توی دوران عقد بوده باشه و همه چی اوکی باشه و میگند مگه دختر قحطه اونوقت پسر ها رو متهم به این میکنند ک سراغ مطلقه ها نمیرند وقتی خودتون به خودتون رحم نمیکنید از دیگران چه توقعی دارید