«خبرجنوب» نوشت: مجموعه وکیل شیراز بر روی بقایا و یادگاری هایی از دوره صفوی و با دو رویکرد عناصر منفرد و ترکیبی ساخته شده است.

اين گفته اميرحسين حكمت نيا استاد دانشگاه در پنل تخصصي توسعه گردشگري فرهنگي و شهري با رويكرد شهرسازي دوره زنديه در نخستين كنگره تاريخ معماري و شهرسازي فارس است.
وي با بيان اينكه شهرها به سه گونه تفرجگاهي مدرن و تاريخي تقسيم مي شوند، افزود: شيراز جزو شهرهاي تاريخي و فرهنگي است چرا كه در جاي جاي اين شهر مي توان آثار متعددي از دوره هاي تاريخي مختلف ديد.
حكمت نيا گفت: قبل از دوره زنديه بلاهاي طبيعي و انساني چون سيل در سال 1009 هجري قمري (دوره صفوي) و يا فتنه افاغنه و درگيري نادرشاه با حاكم شيراز و افغان ها موجب شد بناهاي موجود در شهر شيراز با آسيب هاي جدي همراه شود و اين شهر به ويرانه تبديل گردد.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه قبل از دوره زنديه و حكومت كريم خان زند شيراز در فضايي پرآشوب به سر مي برد و بسياري از هنرمندان از اين شهر كوچ كرده بودند، افزود: كريم خان زند شيراز را بر روي ويرانه ها و بقايايي از دوره صفوي ساخت به طوري كه در شمال بافت اين شهر مجموعه وكيل را به يادگار گذاشت.
حكمت نيا ادامه داد: مجموعه وكيل با دو رويكرد عناصر منفرد (حجمي) مانند ارگ و تركيبي(در هم تنيده)مانند بازار، كاروانسرا، مسجد و حمام ساخته شده است كه هر يك از نظر معماري داراي ويژگي هاي خاصي هستند.
وي همچنين با اشاره به اينكه كريم خان زند به بزرگان و ياران نظامي خود دستور داد با ساخت بناهاي عام المنفعه شيراز را آباد كنند، افزود: در اين دوره تاريخي بناهايي چون مسجد شيخ علي خان، حمام نظرعلي خان و مسجد آدينه خان در شيراز ساخته شد.
اين استاد دانشگاه و فعال حوزه گردشگري فارس از شناسايي 55 اثر تاريخي از دوره زنديه در شهر شيراز خبر داد و گفت: اين آثار كه داراي ارزش فرهنگي و تاريخي بسياري هستند هنوز به جاذبه گردشگري تبديل نشده اند و برخي از آن ها نيز هنوز ناشناخته باقي مانده اند.
وي به وجود چپرخانه، ضرابخانه، جبه خانه و كاروانسراهاي متعددي كه قدمتشان به 250 سال قبل برمي گردد و همچنان مغفول مانده اند اشاره كرد و افزود: در حال حاضر 3 مسير گردشگري از دوره زنديه در شيراز شناسايي شده كه جا دارد در بسته سفر گردشگري قرار گيرد.
حكمت نيا اضافه كرد: يكي از اين مسيرهاي گردشگري مسير باغ مزار است كه از دروازه قرآن به طرف باغ جهان نما، عمارت هاي هفت تن و چهل تن ، آب انبارهاي تاريخي ، مجموعه فرهنگي حافظ ، بقعه علي بن حمزه(ع) و مجموعه فرهنگي سعدي مي باشد.
وي ادامه داد: از ديگر مسيرهاي گردشگري دوره زنديه كه هم اينك موردتوجه گردشگران داخلي و خارجي است، مجموعه وكيل شامل بازار، حمام، مسجد و كاروانسراها ست.
حكمت نيا درخصوص مسير سوم گردشگري اين دوره تاريخي نيز گفت: در اين مسير كه هنوز ناشناخته باقي مانده آثاري چون بازارچه فيل، مسجد رمضان خان، مسجد آدينه ها و نظرعلي خان و شيخ علي خان، همچنين حمام و مدرسه حاج هاشم وجود دارد كه كمتر كسي از اين آثار ديدن مي كند.
به گفته اين استاد دانشگاه سه مسير تعيين شده حدود 40 هكتار از بافت را به خود اختصاص داده است كه مي توان در بسته سفر گردشگران ورودي به شيراز جاي گيرد.
وي ادامه داد: باتوجه به اينكه آثار زنديه در اين مسيرهاي گردشگري به يكديگر نزديك و مرتبط هستند مي توان گردشگران را به صورت پياده هدايت كرد كه با اين اقدام آلودگي محيط زيست را با تردد خودروها نخواهيم داشت.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =