۰ نفر
۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان تاکید کرد: ترکیه کشوری است که به لحاظ اقتصادی با ایران بده، بستان دارد، اما درباره عراق و سوریه با کشورمان همیشه مشکل داشته و این مسئله‎ای نیست که حل شود تا آخر ادامه پیدا می‎کند زیرا نگاه‎ها درباره آینده سوریه بسیار متفاوت است.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان تاکید کرد: ترکیه کشوری است که به لحاظ اقتصادی با ایران بده، بستان دارد، اما درباره عراق و سوریه با کشورمان همیشه مشکل داشته و این مسئله‎ای نیست که حل شود تا آخر ادامه پیدا می‎کند زیرا نگاه‎ها درباره آینده سوریه بسیار متفاوت است.

در حاشیه نشست امنیتی مونیخ نمایندگان کشورهای عربستان و ترکیه با معاون رئیس جمهور آمریکا هم کلام شدند و ایران را تهدیدی برای منطقه خطاب کردند. عجیب آنکه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان پیش از برگزاری این نشست درباره همکاری‎های بیشتر با ایران سخن گفته بود و ترکیه نیز در نشست مربوط به سوریه با ایران و روسیه بر سر یک میز به مذاکره پرداخته بود. نکته اینجاست ایران همچنان با این کشورها به ویژه ترکیه با مماشات رفتار می‏‎کند.

افشار سلیمانی، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و کار‌شناس معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره اتهامات وزیر خارجه ترکیه علیه ایران و چرایی مماشات تهران با آنکار گفت: خلاء استراتژیک در سیاست خارجی ایران مشکل مهم کشورمان به حساب می‎آید زیرا در نتیجه نبود آن توازن در سیاست خارجی ایجاد نمی‎شود.

وی در ادامه اضافه کرد: تا به امروز چندین‎بار به همین دلیل آسیب دیده‎ایم، زیرا از روی اجبار و بحث رویکردها با وجود آنکه دیگر کشورها مستقیم با آمریکا وارد مذاکره می‎شوند، تمام تخم مرغ ها را در سبد روسیه چیده‎ایم و در کنار آن با کشورهایی که مشکل آفرین و غیر قابل اعتماد هستند، مماشات به خرج داده‎ایم.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان درباره این رفتار ترکیه، توضیح داد: ترکیه از همان زمان که قرار شد برای برقراری آتش بس در سوریه با ایران و روسیه بر سر یک میز بنشیند، آمد و هماهنگ هم شد، اما اتفاق مدنظر ایران از سوی ترکیه روی نداد و نخواهد داد، زیرا نگاه ایران و ترکیه در خصوص کشور سوریه با هم متفاوت است حتی در صورتی که ترکیه با ایران بر سر سوریه به توافق هم برسد، شکننده خواهد بود.
سلیمانی تاکید کرد: ترکیه کشوری است که روزی براساس منافع ملی، قرارهایی را می‎گذارد و روز دیگر برخلاف همان رویه حرکت می‎کند این نوع از رفتار بدین دلیل است که این کشور رویکرد غرب‎گرایانه دارد، بطوری‎که پایگاه ناتو هم در آنجا واقع شده است.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: در چنین وضعیتی که کشورهایی مانند ترکیه براساس منافع خود قدم بر می‎دارند و روسیه هم حتی با وجود تحریم‎هایی از سوی آمریکا با این کشور وارد مذاکره می‎شود، ما با کشورهایی مانند روسیه هماهنگ می‎شویم که این نشان دهنده ضعف در سیاست خارجی است.

وی درباره مشکل ترکیه با ایران توضیح داد: ترکیه به دنبال منافع کشور خود است. البته این مسئله خاص آنها نیست تمام بازیگران سیاست خارجی چنین هستند و با نگاهی به رفتار آنها متوجه می‎شویم که برای دستیابی به اهدافشان در بین کشورهای دنیا یارگیری می‎کنند.

این کارشناس معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در ادامه افزود: منافع هر کشوری بر این نکته تاکید دارد که دوست و دشمن ثابت نیست، تنها منافع ملی یک کشورثابت است. ملاحظه کردیم که ترکیه منجر به سقوط هواپیمای روسیه شد و بعد با آنها به مذاکره پرداخت.

سلیمانی در ادامه اظهار داشت: ترکیه کشوری است که به لحاظ اقتصادی با ایران بده، بستان دارد، اما درباره عراق و سوریه با کشورمان همیشه مشکل داشته و این مسئله‎ای نیست که حل شود تا آخر ادامه پیدا می‎کند زیرا نگاه‎ها درباره آینده سوریه بسیار متفاوت است.

وی در رابطه با اینکه ایران چه راهکاری باید در پیش گیرد، تصریح کرد: ایران چاره‎ای جز باز گذاشتن درها به روی تمام کشورها ندارد و نمی‎تواند تا ابد با فلان کشور در قطع رابطه و با فلان کشور دوست و برادر باشد.

منبع: رویداد 24

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    50 24
    من بعنوان یک تاجر پوشاک میتونم بگم فقط کافیه مرز رازی رو ببندین اونوقت نتیجه همین عمل ساده رو ببینید هم برای تولید داخل تاثر بسزایی داره هم تغییر رویکرد ترکیه را ببینید وقتی دلارهای ایران تو ترکیه پر پر میشند بتید هم اینقدر گستاخ شوند عرض کردم فقط مرز رازی که تردد کمی هم دارد ببندید تا خودشون حساب دستشون بیاد
  • بی نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    41 20
    بسته شدن درب روی ایرانیها که به ترکیه رفته و پول خرج می کنندلازم است سفیر باید به سطح کاردارکاهش یابد چون ترکها فقط از ما سوء استفاده می کنند. نمیفهمید ترکها لانه جاسوسی دارند نه سفارتخانه متوجه نیستیداطلاعات ایران را در اختیار آمریکا و اسرائیل و اعراب میگذارند بس است شیطان بزرگ خودش سفارت داشته باشد بهتر است تا این آشغالها. روابط ما باید با هند و شرق دور افزایش یابد ژاپن،کره و از طرفی اروپا که الان با آمریکا مشکل دارد منهای انگلستان. ترکیه دوست نیست بزرگترین کثیف ترین و قدیمی ترین دشمن ایران از دوره صفویست. آنها شیعیان را بر نمیتابند کشورشان تبعیدگاه شیعیان است. بااجازه به فعالیت جم کشور ما را به کثافت اخلاقی کشانده اند. ملت ما باید عظمت عثمانی ببیند؟ مصر را جایگزین ترکها کنید.
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    24 24
    ما اصلا با سوریه هم مرز نیستیم ولی می خواییم همه چیز اونجا رو دیکته کنیم خوب معلومه کشوری مثل ترکیه که با سوریه مرز طولانی داره قبول نمی کنه که منافعش اونجا کلا از بین بره. چه حرف ما حق باشه چه ناحق معلومه همه جوره تلاش می کنه که بخشی از منافعش رو حفظ کنه. ما نه بخاطر ترکیه بلکه بخاطر اینکه هزینه هامون در سوریه خیلی سنگین تر نشه و بخاطر اینکه بشه سوریه رو تثبیت کرد باس تا حد زیادی منافع و نظرات ترکیه و دیگر همسایگان سوریه رو در نظر بگیریم. والا زور زدن لجوجانه به نتیجه مثبت برا ما نمی رسه. این وسط روسیه است که داره مفت ومجانی منافعش رو می بره.
  • شمس تبریزی A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    27 13
    جناب سلیمانی، میشه بپرسم ترکیه چه منافع ملی ای در سوریه داشت که با بودن اسد تامین نمیشد؟ آیا در صورت بودن اسد، بازار کالاهای ترکیه در سوریه از دست می رفت؟ من هرچه مطالعه و فکر کردم جز اینکه به این نتیجه برسم که ترکیه فقط و فقط به دلایل ایدئولوژیک و احساسی به دنبال سقوط اسد و به هم ریختن اوضاع سوریه بوده، به نتیجه ای دیگر نرسیدم. دلیل حمایت ایران از اسد و ورود به مناقشه سوریه، عمدتا حفظ محور مقاومت ضد صهیونیستی بوده. ایران روی این موضوع حداقل 30 سال سرمایه گذاری کرده. ترکیه فقط به دنبال به هم زدن محور مقاومت بوده. تیم آقای ریچاردپرل از سال 2006 ترکیه را برای این پروژه نامزد کرده بود. لطفا نفرمایید که ترکیه به دلیل تعقیب منافع ملی به قضیه سوریه ورود کرد.