واکنش منفی به تصمیمات دونالد ترامپ؛ افزایش تمایل گردشگران آمریکایی برای سفر به ایران

شرق نوشت: «سریع‌ترین پرواز به نیویورک، جت‌های بویینگ هما، هفته‌ای هفت روز در مسیر تهران - نیویورک پرواز می‌کنند». این متن نوشته یک آگهی تبلیغاتی مربوط به پیش از انقلاب است؛ زمانی که پرواز مستقیم تهران به نیویورک همه‌روزه برقرار بود. حدود ٤٠ سال از آن زمان گذشته و چرخ زمانه و سیاست‌ها و دوستی و دشمنی‌های دو کشور هزاربار چرخیده است.

 حالا آن‌سوي کره زمين دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور عجيب و جديد آمريکا، بر مسند قدرت نشسته که در اولين تصميم خود با صدور فرماني هر‌گونه سفر ايرانيان (و اتباع شش کشور ديگر) را به آمريکا ممنوع کرد. اين تصميم اگرچه با رأي دادگاهي در آمريکا شکسته است، اما بازخوردها و واکنش‌ها به اين فرمان و ديگر دشمني‌ها و کينه‌توزي‌هاي ترامپ آن‌قدر زياد بوده که حالا ايران به کشوري جذاب براي برخي از آمريکايي‌ها بدل شده است. آن‌گونه که مديران و مسئولان آژانس‌هاي فعال در زمينه ورود گردشگران خارجي مي‌گويند، تمايل گردشگران آمريکايي براي ديدن ايران به ميزان بسيار زيادي افزايش پيدا کرده است.

مصطفي شفيعي‌شکيب، مديرعامل يک دفتر خدمات گردشگري که حدود ٢٣ سال است در زمينه تورهاي خارجي ورودي به ايران فعاليت مي‌کند، در اين رابطه مي‌گويد: «درخواست‌ها براي ديدن ايران در اين مدت و پس از آن دستور نابخردانه ترامپ به شکل معناداري بيشتر شده است، تورهايي که ما از قبل داشته‌ايم و مثلا هشت تا ١٠ نفر براي هر تور ثبت‌نام کرده بودند، حالا آژانس گردشگري آمريکايي طرف قرارداد به ما گفته است به دليل افزايش درخواست‌ها تعداد را مي‌توان بيشتر کرد».

اين موضوع را نه‌فقط اين فعال صنعت گردشگري که تعداد ديگري از فعالان اين صنعت نيز تأييد مي‌کنند.بر اساس نرخ‌هاي رايج در صنعت گردشگري ايران، هزينه سفر هر توريست آمريکايي براي آمدن به ايران چيزي در حدود چهار هزار دلار است. هزارو ٨٠٠ تا دوهزار دلار از اين ميزان هزينه تور شامل هتل، ترانسفر، راهنماي گردشگري، ويزا و... است و مابقي هزينه بليت و ديگر جزئيات.

در کنار اين آن‌طور که فعالان صنعت گردشگري به شرق گفته‌اند، توريست‌هاي آمريکايي در ميان همه ديگر توريست‌هاي خارجي دست‌به‌جيب‌ترين گردشگران هستند و بيشتر از ديگران براي خريد سوغات و صنايع دستي در ايران هزينه مي‌کنند. فرش، خاتم‌کاري، ميناکاري و مينياتور از جمله محبوب‌ترين صنايع دستي ايراني براي گردشگران آمريکايي است.

درهمين‌حال روز گذشته ابراهيم پورفرج، رئيس جامعه تورگردانان ايران، هم در گردهمايي جمعي از راهنمايان تور که به مناسبت روز جهاني راهنمايان گردشگري در موزه دوران اسلامي برگزار شد، همين موضوع را تأييد کرد و گفت: «به استناد اظهارات آژانس‌هاي آمريکايي، بسياري از شهروندان آن کشور از سر لجبازي با ترامپ مي‌خواهند به ايران سفر کنند».

پس از صدور دستور ترامپ دولت ايران نيز بر اساس دستوري که وزارت امور خارجه کشور آن را اعلام کرد، در واکنش، ورود همه اتباع آمريکايي به ايران را ممنوع اعلام کرد و به همين دليل نيز فعلا ورود گردشگران آمريکايي به ايران ممکن نيست. اين تصميم حتي شامل آن دسته از گردشگران آمريکايي مي‌شود که پيش از اين براي سفر به ايران ثبت‌نام کرده و ويزا نيز گرفته بودند.

پورفرج در اين گردهمايي همچنين درباره تکليف تورهاي گردشگران آمريکايي با توجه به اوضاع سياسي موجود اظهار کرد: «ما خيلي جدي پيگير اين مسئله هستيم و با مسئولان در سطح بالا گفت‌وگو مي‌کنيم و در پايان هفته نيز نشستي داريم که مطمئنم نتيجه مطلوبي خواهيم گرفت. در اين شرايط جالب است بدانيم شرکت‌هاي گردشگري آمريکايي فشار زيادي مي‌آورند که تورهاي اين کشور را در ايران اجرا کنيم. آنها گفته‌اند که گروه‌هاي ٢٠ نفره ما ٤٠ نفره شده‌اند که اين افزايش به‌خاطر لجبازي با ترامپ است، حتي تعداد گردشگران آمريکايي قطار «عقاب طلايي» که از مجارستان به ايران مي‌آيد، از ٥٠ نفر به ٩٨ نفر رسيده است؛ همه از سر لج با ترامپ مي‌خواهند به ايران بيايند».

رئيس جامعه تورگردانان همچنين افزود: «خيلي از اروپايي‌ها با آمدن آمريکايي‌ها به ايران ترغيب مي‌شوند به ايران سفر کنند، گروه‌هاي آمريکايي تأثير زيادي روي گردشگران دارند. اين قشر براي صنعت گردشگري ما مهم است، چون درآمدشان قابل مقايسه با ساير گردشگران نيست».

مصطفي شفيعي‌شکيب، مديرعامل دفتر خدمات گردشگري فعال در زمينه تورهاي ورودي به ايران، در بخش ديگري از سخنان خود درباره نوع گردشگران آمريکايي که به ايران مي‌آيند نيز اين‌گونه توضيح داد: «من در اين بيست‌وسه، چهارسالي که در اين حوزه فعاليت کرده و گردشگر خارجي از بيشتر کشورهاي دنيا به ايران آورده‌ام مي‌توانم به‌صراحت بگويم که هميشه آمريکايي‌‌هايي که به ايران مي‌آمدند اغلب از جمله کساني بودند که يا قبل از انقلاب در ايران بودند يا با دانش و اطلاعات و شناخت راهي ايران مي‌شدند؛ يعني اين‌طور نبود که افراد معمولي و توريست‌هاي ساده باشند، کسي که اين هزينه زياد و مسافت طولاني را براي ديدن ايران صرف مي‌کند حتما تمايلي فراتر از يک سفر عادي دارد و با شناخت و اطلاع از ايران مي‌آيد. به همين دليل من مي‌توانم بگويم از نظر من، توريست‌هاي آمريکايي درمجموع جزء بهترين توريست‌هاي خارجي واردشده به ايران هستند».

او در ادامه تأکيد مي‌کند: «همان‌گونه که ورود کشتي‌گيران آمريکايي به ايران براي مسابقات جهاني تأثيرات مثبت بسياري در افکار عمومي و رسانه‌هاي آمريکايي داشت، حالا که تمايل براي ديدن ايران در اتباع اين کشور بيشتر هم شده است، مي‌توان از اين فرصت استفاده کرد و واکنش خوبي به تصميم خصمانه دولت آمريکا نشان داد».

ردپاي واکنش‌ها به شروع رياست‌جمهوري دونالد ترامپ و تصميمات علني و شديد او عليه ايران را نه‌فقط در افزايش تمايل گردشگران آمريکايي که در برخي رسانه‌هاي اين کشور هم مي‌توان ديد. ترامپ در روزهاي اخير مشغول نبردي سنگين با برخي از اصلي‌ترين رسانه‌هاي اين کشور مانند سي‌ان‌ان، نيويورک‌تايمز، ان‌بي‌سي و... است، به‌گونه‌اي که او سه روز پيش در يک توييت صريح اين رسانه‌ها را نه‌فقط دشمن خود که دشمن مردم آمريکا اعلام کرد.

اين رسانه‌ها هم در واکنش، در اين مدت مشغول واکنش نشان‌دادن به سبک خود به همه کارهاي ترامپ هستند.

انتشار خبرها و گزارش‌هاي جالب‌توجه درباره ايران هم به نظر بيشتر بخشي از اين واکنش‌هاست. در همين دو هفته گذشته دست‌کم سي‌ان‌ان و نيويورک‌تايمز بارها گزارش‌هاي جالب‌توجهي درباره ايران منتشر کرده‌اند. درست چند روز پس از صدور فرمان ويزايي ترامپ عليه ايران و شش کشور ديگر، سي‌ان‌ان در يک گزارش مفصل و عکس‌محور با تيتر «٣٢ دليل باورنکردني و زيبا براي ديدن ايران» اقدام به معرفي جذابيت‌هاي گردشگري ايران به مخاطبان خود کرد.

سفر تيم ملي کشتي آمريکا به ايران براي شرکت در مسابقات جهاني کشتي که در کرمانشاه در حال برگزاري بود نيز بازتاب منحصربه‌فردي در رسانه‌هاي آمريکايي داشت. روزنامه واشنگتن‌پست گزارشي دراين‌باره منتشر کرد با تيتر «استقبال از کشتي‌گيران آمريکايي با گل و سلفي» و در آن از ميزباني قابل‌ستايش ايراني‌ها از تيم آمريکا نوشت. به غير از اين روزنامه نيويورک‌تايمز هم فرداي روزي که تيم ملي اين کشور به آمريکا بازگشت، گزارشي منتشر کرد که در آن با اعضاي تيم ملي کشتي آمريکا مصاحبه شده بود و همه آنها بدون استثنا سفر و حضور در ايران را بهترين تجربه حضور خود در يک تورنمنت خارجي عنوان کرده بودند.

انتشار گزارش‌هاي مثبت درباره ايران اين روزها در رسانه‌هاي آمريکايي به شکل معناداري افزايش پيدا کرده است. در همين رابطه يکي از کاربران ايراني توييتر نوشت: «اينکه الان رسانه‌هاي آمريکایي از ايران تصاوير خوب پخش مي‌کنن، از لج ترامپه، نه به‌خاطر خود ايران، اما هرچي هست خوبه».

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =