مقابله شهرداری تهران با تجارت بهره‌کشی از کودکان خیابانی/ اکثر کارتن‌خواب‌ها تهرانی نیستند

شهرداری مرکز تهران می‌گوید برای ساماندهی همراهان بیماران برخی بیمارستان‌های مستقر در مناطق مرکزی و بهبود وضعیت کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها، اقدامات موثری انجام داده‌است.

امید سلیمی‌بنی: حبیب الله غفوری، قائم مقام منطقه 6 تهران امروز در نشست خبری خود از اقدامات این منطقه شهرداری برای جلوگیری از گسترش آسیبهای اجتماعی، خبر داد.

او درباره احداث مددسرا و اسکان کارگری در تقاطع بزرگراه های مدرس، رسالت گفت: این مددسرا در مجموعه فضای سبز واقع شده و 2 طبقه است و طبقه بالا مربوط به مددسرا و اسکان افراد بیخانمان می شود و طبقه پایین برای اسکان کارگران فضای سبز استفاده می شود. کارتن خوابها و بی پناهان از سوی معاونت اجتماعی شهرداری به این مددسرا معرفی و اسکان می یابند. ظرفیت این مددسرا 50 نفر هر شب است و خدماتی مانند ویزیت، درمان، مشاوره و... برای مددجویان در نظر گرفتیم.

اکثر کارتن خوابها، تهرانی نیستند
غفوری با اشاره به اینکه 70 درصد از کسانی که در تهران به عنوان کارتن خواب معرفی می شوند، تهرانی نیستند، گفت: اینها به خاطر کار و رفع مشکلات به تهران می آیند و در شهر رسوب می کنند و مدیریت شهری باید زحمت حل مشکل این اشخاص را بکشد. لذا تلاش شده در مناطق مختلف شهرداری، مددسراها شکل بگیرد و در کنار آنها، مراکز کار و فعالیت تشکیل شود تا این اشخاص دارای شغل شده و بتوانند به زندگی عادی خود برگردند.

قائم مقام شهرداری منطقه 6 تهران در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه یک همراه سرای بیمار با ظرفیت 120 نفر برای بیمارستانهای حضرت امام(ره)، شریعتی و بیمارستان کودکان، اختصاص یافته، گفت: ما همراهان بیمارانی را که از شهرستانها به تهران وارد می شوند، در این همراهسرا اسکان می دهیم. همچنین همراه سرای شماره 2 هم در حال راه اندازی تا اگر کسی دارای بیماران صعب العلاج است، دیگر در چادرهای اطراف بیمارستانها اقامت نکند.

او در پاسخ به خبرنگار سرویس مشکلات مردم که پرسید ولی هنوز برخی از همراهان بیماران در چادر و در خیابان اقامت می کنند، گفت: آنها خودشان بعضا راغب نیستند در همراهسرا اقامت کنند. ما با مددکاری بیمارستانها هماهنگ کردیم تا به همراهان بیمار معرفی نامه بدهند و از این طریق پذیرش شوند. بعضا برخی از این همراهان حتی تا 10 شب هم رایگان در همراه سرای شهرداری اسکان پیدا می کنند. با احداث همراه‌سرای دوم هم 120 نفر به ظرفیت پذیرش همراهان بیمار اضافه می شود.

غفوری در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات احداث همراهسرای بیمار در منطقه 6 اشاره کرد و گفت: قرار بود یکی از بیمارستانها زمینی را در اختیار ما قرار دهد تا آنجا همراهسرا ما بسازیم. چون بیمارستان زمین نداد مجبور شدیم ابتدا تا انتهای امور را خودمان دنبال کنیم. هم اکنون هم همراهسرای دوم در خیابان باقرخان، نرسیده به تقاطع قریب، ضلع جنوبی بیمارستان قلب در حال احداث است.

بهره کشی از کودکان خیابانی، بیزینس شده
قائم مقام شهردار منطقه 6 تهران در ادامه سخنانش به ساماندهی کودکان کار در مرکز اجتماعی الوند اشاره کرد و گفت: گوشه ای از بوستان الوند، فضای بی دفاع شهری بود که تصمیم گرفته شد در آنجا مجتمعی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان و کارگران فصلی ساخته شود.

غفوری با بیان اینکه بهره کشی از کودکان کار و خیابان یک نوع کسب و کار شده، گفت: این کودکان عقبه ای دارند که آنها را اجیر می کنند و بهره کشی می کنند. در مناطق جنوبی شهر دیده ایم اینها را روزانه در چهارراه ها توزیع می کنند. هر گروه از کودکان کار و خیابان یک نفر مراقب دارد. لذا بهره کشی از کودکان کار یک نوع بیزینس شده. خوب به خاطر دارم در سال 87 در شهر ری در چهارراه چشمه علی، جیب یکی از کودکان را ساعت 11 صبح خالی کردیم و دیدیم 75 هزار تومان کاسبی کرده بود. این بچه روسری به سر داشت. وقتی او را بردند، متوجه شدند این دختر، در اصل پسر است.

او در ادامه با بیان اینکه قرار است یک مرکز ستادی اطلاعاتی با همکاری بهزیستی و نیروی انتظامی در این مرکز راه اندازی شود: گفت: این مرکز خدمات شهری کار ستادی را انجام می دهد و پس از پذیرش به مددسرا می فرستد. کارگران فصلی و کارتن خوابها نیز در مددسرا می روند که البته بخش و ورودی جداگانه ای دارد. در شرایط فعلی به شدت روی کاهش آسیبها کار می کنیم ولی وضعیت این است، اگر شهر را رها کنیم یک روزه چهره شهر عوض می شود.

غفوری خدماتی را که برای کودکان کار و خیابان در مددسرای منطقه 6 ارائه می شود، اینطور برشمرد: برای بچه ها کلاس فوتبال، کلاس های درسی و آموزش موسیقی گذاشته ایم، کلاسهای درسی گذاشتیم. شخصا معتقدم اگر برای هر کودک کار و خیابان، یک فن بیاموزد و هویت او را بازیابی کنیم، دیگر کودک خیابانی نخواهیم داشت. این کودکان احساس بی هویتی می کنند. اگر بتوانند فنی و حرفه بیاموزند و هویت خود را بازیابند، دیگر کودک کار و خیابان نخواهیم داشت.

46231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =