ایلنا نوشت: مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران گفت: متاسفانه هر روز نزدیک به ۱۰ نفر در صف انتظار پیوند عضو فوت می‌کنند.

کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران در مورد وضعیت اهدای عضو گفت: اعضای یک فرد مرگ مغزی شده می‌تواند جان ۱ تا ۸ نفر را از مرگ نجات دهد و همچنین می‌تواند با اهدای بافت؛ ۱ تا ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران با اشاره به تعداد افرادی که بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: در کشور ما در سال نزدیک به ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی اتفاق می‌افتد که اهدای عضو ۵۰ درصد آنها امکانپذیر است. یعنی به صورت میانگین هر سال چیزی اعضای حدود ۳ هزار نفر از کسانی که به علت مرگ مغزی فوت کرده‌اند، می‌تواند، اهدا شود، ولی سال گذشته حدود یک چهارم از این تعداد اعضای خود را اهدا کردند که تعداد آنها نزدیک به ۸۰۰ نفر می‌شود.

نجفی‌زاده در مورد تعداد عضوهایی که می‌توانست افراد نیازمند را از مرگ نجات دهد، گفت: بنابراین در بین این افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، اعضای ۲۲۰۰ نفر اهدا نشده است بنابراین تعداد ۶۶۰۰ عضوی که می‌توانست جان بسیاری از هموطنان را نجات دهد به زیر خاک رفت.

وی افزود: از آن طرف متاسفانه هر روز نزدیک به ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی در صف انتظار فوت می‌کنند. اگر نصف افرادی که بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست دادند و اعضایشان اهدا نشدند، اعضای بدنشان اهدا می‌شد کسی جان خود را به دلیل نبود عضو پیوندی از دست نمی‌داد.

وی در ادامه به پیوند کلیه اشاره کرد و گفت: پیوند کلیه‌ای که از شخص غیرفامیل گرفته می‌شود می‌تواند مدت کوتاه‌تری در بدن بیمار دوام داشته باشد، ولی پیوندی که از طریق بستگان با تشابه ژنتیکی اهدا می‌شود؛ حدود ده سال بیشر عمر می‌کند، پس بهتر است این موضوع در بین خانواده‌ها باب شود تا از غریبه کلیه دریافت نکنند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو کشور به رتبه ایران در خصوص اهدای کلیه اشاره کرد و گفت: طبق آمار مربوط به سال ۲۰۱۵ ایران در خصوص اهدای کلیه از طریق فرد مرگ مغزی در رده ۳۲ و در مورد اهدای کلیه از فرد زنده در رده ۱۲ جهان قرار دارد.

وی ادامه داد: این در حالی ست که در کشورهایی مانند آمریکا پیوند کلیه از دهنده غیرفامیل و به ازای وجه ممنوع است بنابراین باید رتبه ایران در پیوند از فرد زنده بهتر از این کشورها باشد در حالی که بدتر است. این موضوع نشان می‌دهد اگر در ایران نیز پیوند از مرگ مغزی و فامیل بیشتر تبلیع شود و پیوند از غریبه زنده کاهش یابد، ممکن است وضعیت پیوند کلیه حتی از این که هست بهتر شود، البته رسانه‌ها تا کنون توانسته‌اند با تبلیغاتی که انجام دادند اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص اهدای عضو انجام دهند، ولی هنوز جای کار دارد.

234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =